INK Management Model.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Menno Karres Lead Auditor
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Professioneel sturen.
Renco Bakker BPMConsult
STRATEGISCHE PLANNING
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Nationaal Innovatie Event
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Logical Framework Approach
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Leseenheid 2 BIV Hofamopleiding
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Wat is een communicatieplan?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
TOM keurmerk Marius Berendse.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Bedrijfsvoeringsscan
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
4. Online strategie Internet scorecard
Naar een optimaal HR - beleid
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Welkom bij PPO glastuinbouw Startbijeenkomst hulpmiddelen ondernemerschap 8 juni 2004 Peter Vermeulen, Simone van Woerden.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Certificering van assetmanagement
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Informatiemanagement
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Voor goed bijzonder onderwijs
Voor goed bijzonder onderwijs
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie
Transcript van de presentatie:

INK Management Model

INK managementmodel als hulpmiddel Waar komt het vandaan? Wat is het wel en wat niet? Hoe zit het in elkaar? Hoe te gebruiken?

Waarom streven naar excellentie? Externe druk Interne druk afnemende marges afnemende budgetten grotere markten afnemende doorlooptijd productontwikkeling complexere klantenomgeving toenemende complexiteit/ functionaliteit producten Goed management is noodzaak technologische verandering toenemende complexiteit maatschappij adaptie/leren wettelijke kaders personeel partnerships professionaliteit aandeelhouders/ de beurs

INK-managementmodel als hulpmiddel ‘Bril’ om naar de organisatie en haar omgeving te kijken. Diagnose-instrument. Gemeenschappelijk taal in verbeterprocessen. Hulpmiddel om prioriteiten te stellen. Sturingsmodel.

Doel van het model Het doel van het INK-managementmodel is het stimuleren van de verbetering van de bedrijfsvoering.

Verbeteren en vernieuwen Het INK-model Maatschappij ORGANISATIE RESULTAAT Verbeteren en vernieuwen Leider- schap Management van medewerkers Strategie en beleid Bestuur en financiers Management van processen Klanten en leveranciers Medewerkers van middelen

Het INK-model Leiderschap

Het INK-model Leiderschap Richting geven: vaststellen en expliciteren keuzes, missie, visie. Inrichten: in hoeverre is missie concreet in gedrag, processen, systemen? Verrichten: bijdrage leiders, communic., voorbeeldgedrag.

Het INK-model Management van Middelen

Management van Middelen Het INK-model Management van Middelen Financieel: geld Kennis en techn.: KM, ICT Materieel en diensten: leveranciers, materiaal

Het INK-model Management van Medewerkers

Management van Medewerkers Het INK-model Management van Medewerkers Organiseren: personeelsbeleid, W&S Investeren: ontwikkelen, kennis, samenwerking Respecteren: belonen, waarderen, delegeren

Het INK-model Strategie en Beleid

Het INK-model Strategie en Beleid Oriënteren: in- en ext, informatie voor beleid, de strategie. Creëren: vormgeven strategie en beleid Implementeren: strategie, beleid vertalen naar doelstellingen.

Het INK-model Processen

Het INK-model Processen Identificeren, ontwerpen: vaststellen, vastleggen relevante processen. Invoeren, beheersen: borgen dat proces zelfde output geeft. Doorlichten, verbeteren: aanpassen, optimaliseren processen.

Het INK-model Medewerkers

Het INK-model Medewerkers Tevredenheid: uitdaging, motivatie, financieel voldoening, goed werkgeverschap. Ontwikkeling: groeipotentieel. Betrokkenheid: bron verbetervoorstellen.

Het INK-model Klanten en Leveranciers

Klanten en Leveranciers Het INK-model Klanten en Leveranciers Wie is de klant: klantmanagement systemen. Wat wil de klant: tevredenheidsmeting, accenten in klantbenadering. Rol leverancier: samenwerken, verbeterproject.

Het INK-model Maatschappij

Het INK-model Maatschappij Maatschappelijke opinie: MVO: werkgelegenheid, milieu. maatschappelijke betrokkenheid. stageplaatsen, sponsorring.

Het INK-model Bestuur en Financiers

Het INK-model Bestuur en Financiers Financiële doelen: kengetallen, omzetsnelheid, cash flow, bruto marge. Operationele doelen: kengetallen, kwaliteit, betrouwbaarheid, levertijden, voorraden, afval%.

Deming-cirkel: Plan, Do, Check & Act

PDCA als regelkring Deming-cirkel ORGANISATIE RESULTAAT PLAN Leider- schap Strategie en beleid PLAN

PDCA als regelkring Deming-cirkel ORGANISATIE RESULTAAT DO Management van medewerkers Management van processen van middelen DO

PDCA als regelkring Deming-cirkel ORGANISATIE RESULTAAT CHECK Maatschappij ORGANISATIE RESULTAAT Bestuur en financiers Klanten en leveranciers Medewerkers CHECK

Verbeteren en vernieuwen PDCA als regelkring Deming-cirkel ORGANISATIE RESULTAAT Verbeteren en vernieuwen ACT

Verbeteren en vernieuwen PDCA als regelkring Deming-cirkel: Plan, Do, Check & Act Maatschappij ORGANISATIE RESULTAAT Verbeteren en vernieuwen Leider- schap Management van medewerkers Strategie en beleid Bestuur en financiers Management van processen Klanten en leveranciers Medewerkers van middelen PLAN DO CHECK ACT

Op weg naar excellentie borg plan act check do verbeteren activiteit georiënteerd proces systeem keten excellentie

INK Ontwikkelingsfasen Excelleren: Activiteit georiënteerd Proces georiënteerd Systeem georiënteerd Keten georiënteerd Transformatie georiënteerd op de werkplek in het eigen proces in de gehele organisatie samen met ketenpartners in het tijdig veranderen

De vijf beginselen Leiderschap met lef. Resultaatgerichtheid. Continu verbeteren. Transparantie. Samenwerking.

PvA stap 1. MT MT stelt aan de hand van de missie de strategische doelen vast. MT bepaalt maatstaven voor resultaatgebieden. MT bepaalt strategische acties voor organisatiegebieden.

Voorbeeld Maatstaven aant. klachten over beleid Leiderschap Management van processen Bestuur & Financiers Management van medewerkers Strategie & beleid Management van middelen Maatschappij Klanten en leveranciers Medewerkers Verbeteren en vernieuwen Resultaten Organisatie Lokale werkgelegenh aant. klachten over beleid aant. innovative ideeën aant. afgest. afd. plannen marktaandeel productiekosten leverbetrouwbaarheid logistieke kosten aant. voorkeurs leveranciers klanttevredenheid

Voorbeeld Strategische Acties Leiderschap Management van processen Bestuur & Financiers Management van medewerkers Strategie & beleid Management van middelen Maatschappij Klanten en leveranciers Medewerkers ISO 9001 handboek samenstellen kostenveroorzakers inzichtelijk maken interne klant-levernaciers relaties beheersen organiseren bedrijfsbezoeken invoeren job rotation innovatie workshop realiseren Barcodesysteem prod. invoeren mgt. Rapportages automatiseren sturen op prest. Indicatoren en kostenveroorzakers alliantie leveranciers voorbereiden sterker beoordelen op samenwerking Organisatie Resultaten Verbeteren en vernieuwen

Valkuilen INK-traject Bewustmakingsfase wordt overgeslagen. Te weinig kennis over diepere bedoeling van het INK-managementmodel. Aanpak wordt aan kwaliteitsmanager gedelegeerd. Geen echte ruimte voor realiseren van wezenlijke verbeteringen. Verankeren binnen 2 à 3 jaar anders bloedt het dood.