stand van zaken februari 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STAND VAN ZAKEN 16 FEBRUARI 2011 Debat over RijnlandRoute Otto Swertz, Initiatief Burgernotitie RijnlandRoute.
Advertisements

Studiedag Centrum voor Milieurecht/ACELS Milieukwaliteitseisen: Luchtkwaliteit Mr. Elisabeth Schippers, advocaat en vennoot Pels Rijcken & Droogleever.
Ontwikkeling Noordrand Zevenbergen
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
28 november 2007 Th. vermeegen Proces Toekomst Schiphol en de regio • Korte termijn: afspraken tot en met 2010 • Middellange termijn: afspraken tot 2020.
Project Zuidelijke Ringweg Groningen (fase 2)
Uitvoering A15 MaVa-project Christine Davidse 29 september 2011
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012 Project herontwikkeling locatie WZH De Sonneruyter - Informatieavond 4 december.
Noteview / Handout Welkom!
Duurzaam beheer Provinciale lanen Presentatie voor de Commissie MEZ 20 juni 2007 Naar aanleiding van vragen in de Commissie MEZ van 13 juni 2007.
Spoedaanpak A28 Utrecht - Amersfoort
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Expertmeeting DBFM-project A6 Almere Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere Ingeborg Ligtenberg Projectmanager A6 Almere Havendreef-Almere Buiten-Oost.
Dat kan smaken De voerbollen worden klaar gemaakt Alles nog eens nazien voor de start.
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
Inloopavond Húns 19 juni 2012 N359 Bolsward-Leeuwarden Kruispunt Húns-Leons 1.
Westland en Midden-Delfland
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Kabels en leidingen nabij watergangen
Stand van zaken Werkplaats Slim & Snel verbinden
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
Horizontaal en Verticaal alignement
Sociaal Plan Omgevingsdienst Midden-Holland
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
1 Veiligheid en massatransport Nationaal netwerk risicomanagement 26 juni 2012 Nils Rosmuller Lector transportveiligheid.
Maasvlakte 2: bestemmingsplan en MER
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Presentation title 2e fase MER Planstudie Ring Utrecht van VoorKeursAlternatief (VKA) naar VoorKeursVariant (VKV) RIA 8 maart
“Schuiven met waterdoelen”
Stand van zaken verbreding A27
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Spoedaanpak A28 Utrecht - Amersfoort
Aanpak en planning planstudie
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
Plan-MER Oosterweelverbinding Infovergadering 26 juni 2013 Inhoudelijk verloop MER-proces Jan Parys Paul Arts.
Programma 22 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Commissie A13/A16 Activiteiten 2009
Geluid buiten inrichtingen verbodsbepalingen stiltegebieden
Citymarketing Hilversum 2006
Programma van vanavond:
Studie hoofdontsluiting Leek-Roden werkatelier 15 oktober 2008 (verkeerskundige aspecten)
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Presentatie PhO Wonen december Opleveringen nieuwbouw op korte en middellange termijn Resultaten van de Inventarisatieronde planaanbod 2010.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Organisatie Programmabureau VERDER en het UVVB
Infrastructuur Soest-Zuid en Soesterberg
Geluidsmaatregelen Gilze-Rijen
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Procedure en planning Rijkswaterstaat Waar staan we nu? 1.Startnotitie 2008/ zienswijze ingediend Richtlijnen MER Trajectnota / MER. Aug 2011/ zienswijze.
Noordelijke Ontsluiting Enschede - Kennispark Spreker Gerry Waanders Datum 15 juni 2011 PlaatsEnschede.
1 Presentatie 18 juli 2012 Aanpak sanering geluid wegverkeer 1.Aanleiding 2.Stand van zaken 3.Aanpak 1 Inhoud presentatie.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Informatiebijeenkomst GOL
Verbinding A8-A9 Notitie Reikwijdte en Detailniveau
Agenda Gezamenlijke ambitie buurtbijeenkomsten
Buurtbijeenkomsten A16 Rotterdam Componistenbuurt 7 juni 2018
Buurtbijeenkomsten A16 Rotterdam Lage Bergse Bos 31 mei 2018
Transcript van de presentatie:

stand van zaken februari 2008 Variantennota A13/A16 stand van zaken februari 2008 13 februari 2008

Hoofdlijn Probleemstelling Procedure Organisatie / bestuurlijk Onderbouwing A13/A16 Toelichting Bouwstenen Varianten Informatievoorziening / communicatie

Probleemstelling Bereikbaarheidsproblemen Leefbaarheidsproblemen Aanleg A4 Delft Schiedam is uitgangspunt voor studie Doorstroming A13 Overschie en A20 (KPP-TBP) Leefbaarheidsproblemen Rond A13 bij Overschie Rond A20 bij Schieplein Zware verkeersbelasting locale wegennet Onder meer: Molenlaan

Procedure Startnotitie in november 2005 Richtlijnen in april 2006 Variantennota: concept eind 2007 Trajectnota/MER: concept eind 2008 Inspraak en adviesronde: 2009 (keuze door ministers) Keus: één variant, of combinaties van delen van varianten (Ontwerp-)Tracébesluit in 2010 Start realisatie: in 2012-2014 Financiering NU: Rijk (650 mln) + Km-plusprijs (350 mln)

Organisatie/bestuurlijk Bevoegd Gezag: ministers V&W en VROM Bestuurlijke afstemgroep Voorzitter: mw Baljeu (portefeuillehouder SRR Verkeer) Leden: Veldhuijzen (PZH), Karakus (Rotterdam), De Rijke (Lansingerland), Wolf (SRR), mw Bekedam (namens drie deelgemeenten), Post (RWS) Directeurenoverleg SRR, PZH, gemeenten Rotterdam en Lansingerland, RWS Kernteam: samenwerking RWS, SRR en PZH

Waarom een variantennota? Startnotitie: globale aanduiding zoekgebied Beschrijving op hoofdlijnen Uitwerking/precisering nodig voor goed (milieu-)onderzoek Onderbouwing keuze 13/A16

Onderbouwing A13/A16 Oplossend vermogen alternatieve maatregelen (ro, ABvM, mobiliteitsmanagement, OV, benutting/aanpassing bestaande wegen) gering Aanleg A13/A16: doorstroming op wegennet verbetert substantieel, netwerk robuuster, leefbaarheid langs A13, A20 en onderliggend wegennet (veel) beter

Werkwijze ontwikkeling Varianten In kaart brengen van belangen (Ambtelijk) overleg met publieke partijen: (deel-)gemeenten, recreatieschap, hoogheemraadschap, provincie, ProRail Consultatie van maatschappelijke groepen, milieu- en bewonersorganisaties: gesprekken in juni 2007, presentatie in oktober 2007 Inbreng technische adviseurs Bouwstenen per deelgebied: - verschillende opties voor tracé, inpassing en hoogteligging - opties voor aansluitingen Varianten: combinatie van bouwstenen. Basis voor onderzoek en zorgvuldige afweging van de belangen.

Toelichting Bouwstenen Terbregseplein Hoofdweg Bergse Bos (Schiebroekse Park, Vlinderstrik, HSL Passage) (Aansluitingen bij N471/N209) (Ligging Rijksweg t.o.v. N209 (Doenkade))

Terbregseplein Hoog of laag?

Hoofdweg Halve aansluiting P. Rooseveltweg of aansluiting Hoofdweg volledig

Bergse Bos Onder- of bovengronds? Kort tracé of ruime boog?

Variant 1: Basisuitvoering Voldaan aan wet- en regelgeving (o.m. lucht en geluid) Kostenindicatie: 750-1.000 mln

Variant 2: Economische ontwikkeling Door gebiedsontsluiting extra economische kansen Kostenindicatie: 1.550-1.800 mln

Variant 3: Verkeerskundig optimaal Optimaal voor totale netwerk: snelwegen en locale wegen Kostenindicatie: 1.050-1.300 mln

Variant 4: Accent op lucht, geluid en natuur Extra aandacht voor leefmilieu en natuurontwikkeling Kostenindicatie: 1.950-2.200 mln

Variant 5: Gebiedsontwikkeling Aandacht verdeeld over infrastructuur en landschap Kostenindicatie: 1.650-1.900 mln

Variant 6: Buitenboog, basisuitvoering Buitenboog, met brug over de Rotte Kostenindicatie: 800-1.050 mln

Variant 7: Buitenboog, verdiept Buitenboog, met een verbeterde inpassing Kostenindicatie: 2.000-2.250 mln

Variant 8: Geboorde tunnel Tunnel tussen President Rooseveltweg en N471 Kostenindicatie: 3.050-3.300 mln

Actueel Besluitvorming over Varianten: advies BAG, besluit BG Besluitvorming A4 Delft Schiedam: ook in alternatief “verbreding A13” wordt naar A13/A16 gekeken. Uitwerking aanpak vervolgstudie: uitwerking ontwerp en kostenraming, effectstudies, veel aandacht voor afstemming belangen en ontwikkelingen in “Noordas” Traject van consultatie en communicatie pm

Informatievoorziening / communicatie Nieuwsbrief (gratis abonnement, via 0800-8002) Website: www.rijkswaterstaat.nl (wegen  projectoverzicht  Dossier A13 of A16  aanleg A13-A16)