stand van zaken februari 2008 Variantennota A13/A16 stand van zaken februari 2008 13 februari 2008
Hoofdlijn Probleemstelling Procedure Organisatie / bestuurlijk Onderbouwing A13/A16 Toelichting Bouwstenen Varianten Informatievoorziening / communicatie
Probleemstelling Bereikbaarheidsproblemen Leefbaarheidsproblemen Aanleg A4 Delft Schiedam is uitgangspunt voor studie Doorstroming A13 Overschie en A20 (KPP-TBP) Leefbaarheidsproblemen Rond A13 bij Overschie Rond A20 bij Schieplein Zware verkeersbelasting locale wegennet Onder meer: Molenlaan
Procedure Startnotitie in november 2005 Richtlijnen in april 2006 Variantennota: concept eind 2007 Trajectnota/MER: concept eind 2008 Inspraak en adviesronde: 2009 (keuze door ministers) Keus: één variant, of combinaties van delen van varianten (Ontwerp-)Tracébesluit in 2010 Start realisatie: in 2012-2014 Financiering NU: Rijk (650 mln) + Km-plusprijs (350 mln)
Organisatie/bestuurlijk Bevoegd Gezag: ministers V&W en VROM Bestuurlijke afstemgroep Voorzitter: mw Baljeu (portefeuillehouder SRR Verkeer) Leden: Veldhuijzen (PZH), Karakus (Rotterdam), De Rijke (Lansingerland), Wolf (SRR), mw Bekedam (namens drie deelgemeenten), Post (RWS) Directeurenoverleg SRR, PZH, gemeenten Rotterdam en Lansingerland, RWS Kernteam: samenwerking RWS, SRR en PZH
Waarom een variantennota? Startnotitie: globale aanduiding zoekgebied Beschrijving op hoofdlijnen Uitwerking/precisering nodig voor goed (milieu-)onderzoek Onderbouwing keuze 13/A16
Onderbouwing A13/A16 Oplossend vermogen alternatieve maatregelen (ro, ABvM, mobiliteitsmanagement, OV, benutting/aanpassing bestaande wegen) gering Aanleg A13/A16: doorstroming op wegennet verbetert substantieel, netwerk robuuster, leefbaarheid langs A13, A20 en onderliggend wegennet (veel) beter
Werkwijze ontwikkeling Varianten In kaart brengen van belangen (Ambtelijk) overleg met publieke partijen: (deel-)gemeenten, recreatieschap, hoogheemraadschap, provincie, ProRail Consultatie van maatschappelijke groepen, milieu- en bewonersorganisaties: gesprekken in juni 2007, presentatie in oktober 2007 Inbreng technische adviseurs Bouwstenen per deelgebied: - verschillende opties voor tracé, inpassing en hoogteligging - opties voor aansluitingen Varianten: combinatie van bouwstenen. Basis voor onderzoek en zorgvuldige afweging van de belangen.
Toelichting Bouwstenen Terbregseplein Hoofdweg Bergse Bos (Schiebroekse Park, Vlinderstrik, HSL Passage) (Aansluitingen bij N471/N209) (Ligging Rijksweg t.o.v. N209 (Doenkade))
Terbregseplein Hoog of laag?
Hoofdweg Halve aansluiting P. Rooseveltweg of aansluiting Hoofdweg volledig
Bergse Bos Onder- of bovengronds? Kort tracé of ruime boog?
Variant 1: Basisuitvoering Voldaan aan wet- en regelgeving (o.m. lucht en geluid) Kostenindicatie: 750-1.000 mln
Variant 2: Economische ontwikkeling Door gebiedsontsluiting extra economische kansen Kostenindicatie: 1.550-1.800 mln
Variant 3: Verkeerskundig optimaal Optimaal voor totale netwerk: snelwegen en locale wegen Kostenindicatie: 1.050-1.300 mln
Variant 4: Accent op lucht, geluid en natuur Extra aandacht voor leefmilieu en natuurontwikkeling Kostenindicatie: 1.950-2.200 mln
Variant 5: Gebiedsontwikkeling Aandacht verdeeld over infrastructuur en landschap Kostenindicatie: 1.650-1.900 mln
Variant 6: Buitenboog, basisuitvoering Buitenboog, met brug over de Rotte Kostenindicatie: 800-1.050 mln
Variant 7: Buitenboog, verdiept Buitenboog, met een verbeterde inpassing Kostenindicatie: 2.000-2.250 mln
Variant 8: Geboorde tunnel Tunnel tussen President Rooseveltweg en N471 Kostenindicatie: 3.050-3.300 mln
Actueel Besluitvorming over Varianten: advies BAG, besluit BG Besluitvorming A4 Delft Schiedam: ook in alternatief “verbreding A13” wordt naar A13/A16 gekeken. Uitwerking aanpak vervolgstudie: uitwerking ontwerp en kostenraming, effectstudies, veel aandacht voor afstemming belangen en ontwikkelingen in “Noordas” Traject van consultatie en communicatie pm
Informatievoorziening / communicatie Nieuwsbrief (gratis abonnement, via 0800-8002) Website: www.rijkswaterstaat.nl (wegen projectoverzicht Dossier A13 of A16 aanleg A13-A16)