Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Open-up / over de streep
Advertisements

Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Visual Knowledge Building
 Even klikken voor de volgende presentatie,  zo kun je ook de bijschriften lezen.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Van uitleggen leer je het meest
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
De mayonaisepot en de koffie
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Gemaakt door Mike van Doorn
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Lesgeven en begeleiden
Een biologisch onderzoek
Ab Kan Restaurant beheerder.
Hall Of Fame Gemaakt door Demy van Bergen Alexander Steenis
Beeld en geluid foto’s Door Emiel van putten.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
De kleur blauw stond centraal in dit project Cuma-dag was wel leuk je kan der van alles doen, je kunt kleding ontwerpen, Voertuigen maken, muziek maken,
StatIG in de Vrolijke School
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
Woord van Leven Februari
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
dat hebben wij, wij op vakantie naar kreta in september en wat hebben we, we zitten hier in de regen.
We hadden 'n zogenaamde log cabin, dat is 'n hotelvoorziening, maar dan in de vorm van houten huisjes die een beetje in de natuur stonden.
Een kasteel in de provincie Dorset in Zuid-Engeland.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
INLEIDING Murat en Dave.
Interpreteren van data
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Sillans le casade Waterval Bretly&0thman.
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
“Beleef de canon” Een vertelproject voor groep 5 t/m 8
Schoolproject in beeld
Doing vereniging voor aangepast sporten te Zoetermeer
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Medialandschap Blok 2, week 5 College #4. Wat gaan we doen? - ordenen = schrappen - hoe staat het met de bezoeken? - ordenen, hoe gaat dat? - opdracht.
Cross Media. Functies binnen team Strategie Voorbereiden van debriefings Op de hoogte blijven van (markt) ontwikkelingen van klanten / concurrenten Adviseren.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Presenteren en communiceren
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Je gaat een spreekbeurt maken
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Onderwerp Ik heb dit onderwerp gekozen? Omdat ik het zelf heb. En omdat het mij interesseert. En omdat ik het belangrijk vind dat jullie het ook weten!
De geheimen van het bos Thema Groep 5/6 Pinguïns.
Powerpoint presentatie.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Mopje… Ontwerp: Wsbrd Ontwerp: Wsbrd. Gemaskerd bal Een getrouwd stel was uitgenodigd voor een gemaskerd bal. Gemaskerd bal Een getrouwd stel was uitgenodigd.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Thema 4: Zo bereik je meer
CROQUIS MIGRATIE IN CHINA VANUIT ECONOMISCHE DIMENSIE
Activernde didactiek & passende werkvormen
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Transcript van de presentatie:

Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?

Definitie visual knowledge building • Visual: het begrijpen van beelden, het kritisch kunnen kijken naar beelden en het kunnen uitdrukken in beelden; • Knowledge: het opdoen, verwerken, toepassen en integreren van kennis door visualisatie; • Building: de constructie van nieuwe kennis aan de voorkennis. (Sonvilla-Weiss, 2005)

Onderzoek • Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden? • De inhoud is het cultureel erfgoed in de omgeving • Uitgevoerd door vier leerlingen uit groep 8

Op welke manier hebben de leerlingen kennis opgedaan over het cultureel erfgoed ? • Beantwoorden van kijkvragen waarbij de leerlingen het cultureel erfgoed in de wijk nodig hebben om tot een antwoord te komen; • Het maken van foto’s; • Het maken van een beeldverhaal in PowerPoint.

Welk ict middel is ingezet bij het ontwerp van het prototype? • Handcomputers met GPS via Peter Dubois van Droombeek

Wat is Droombeek? • Droombeek verzamelt verhalen in woord, beeld en geluid over de wijk Roombeek; • Deze verhalen zijn beschikbaar in een wandeling op de handcomputer; • Voor de doelgroep onderwijs beoogt Droombeek om leerlingen met beelden en verhalen te betrekken bij de geschiedenis van de omgeving

Waarom deze samenwerking? • Overlap doelstellingen Droombeek en onderzoek • Beschikbare inhoud (beelden en verhalen) • Het ict instrument sluit aan bij de doelgroep

Ontwerpproces • Punt 2: Roozendaalcomplex Door vele liters water op te slaan kon het water bij brand via buizen de fabriek in komen. Het water spoot dan uit een soort douchekoppen aan het plafond. Er moest natuurlijk wel genoeg druk op het water staan. • A. Maak foto’s van het deel van het Rozendaalcomplex waar het bluswater werd opgeslagen. • B. Maak nog een foto van het bluswatergedeelte bij een andere fabriek. Kun je zien wat er op deze foto gedaan werd? Kun je de plek vinden vanaf waar deze foto vroeger genomen is? Zie je overeenkomsten en verschillen?

Uitvoering onderzoek “Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?” • Leerlingen ondervragen tijdens de educatieve wandelroute; • Het laten maken van een beeldverhaal door de leerlingen in PowerPoint; • Het laten zien van de beeldverhalen aan de klasgenoten, zij vullen een observatieformulier in; • Het interviewen van de vier leerlingen die deel hebben genomen aan de educatieve wandelroute

Maak foto’s waaraan je kan zien hoe en waar de balen het Balengebouw binnenkwamen.

Visual knowledge building “Het begrijpen van beelden”

Visual knowledge building “ Kennis toepassen”

Visual knowledge building “het kritisch kunnen kijken naar beelden”

Visual knowledge building “Kennis kunnen uitdrukken in beelden”

Het maken van het beeldverhaal Antwoord geven op vier hoofdvragen: • Hoe werd het katoen vervoerd? • Hoe werden de fabrieken beveiligd tegen brand? • Waar werkten de arbeiders? • Waar woonden de arbeiders?

Enkele delen uit de beeldverhalen van de leerlingen

Onderzoek onder alle leerlingen • 46% denkt door het maken van een beeldverhaal meer te leren dan door het maken van een verhaal in woorden; • 39% denkt dat ze van beide evenveel zouden leren; • 11% denkt ze meer leren van het maken van een verhaal in woorden; • 4 % heeft de vraag niet beantwoord.

Onderzoek onder alle leerlingen • 24% denkt door het zien van een beeldverhaal meer te leren dan door het lezen van een tekst; • 29% denkt door het zien van een beeldverhaal minder te leren dan door het lezen van een tekst; • 21% denkt ze van beide evenveel leren; • 29% heeft de vraag niet beantwoord.

Onderzoek onder alle leerlingen • 63% zou het leuk vinden om een beeldverhaal te maken • 4% zou het niet leuk vinden om een beeldverhaal te maken • 33% is hierover neutraal

De leerlingen vonden: • het werken met een handcomputer leuk en handig; • het prettig om in duo’s te werken; • het zien van foto’s en bewegende beelden een goede voorbereiding op de opdrachten; • het geven van antwoorden in foto’s prettiger dan het geven van antwoorden in tekst; • de eerste opdracht moeilijk en daarna ging het goed; ze moesten er aan wennen; • de wandeling te kort;

Tot slot… • “ Een beeld zegt eigenlijk alles” • “ Door te zien snap ik het beter” • “ Ik leer het liefst met beeld en tekst want dan blijft het beter zitten” • “ Als je zoekt naar dingen kom je ook weer iets anders tegen” • “ Als je actief bezig bent leer je sneller” • “ Door het maken leer je meer, dan verdiep je je erin” • “ Je maakt het mee met echte beelden” • “Het was een soort speurtocht door de wijk”