Seminarie Historisch Didactisch Onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
Kunstproject groep 8.
De oude Grieken Auteurs: Arzo en Nils.
Tussen samenspel en strijd. Sport en politiek door de eeuwen heen.
Bezoek een sportief evenement:
COLUMBUS.
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
6 ASO St-Guido Anderlecht
Hall Of Fame Gemaakt door Demy van Bergen Alexander Steenis
Het socialisme Paragraaf 7..
Canada Gemaakt door: Jardie Inge en Rachel..
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
Paragraaf 5.6 Islam.
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
Een kasteel in de provincie Dorset in Zuid-Engeland.
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Verslag fotosynthese. Gemaakt door: Ben Bitter, Bert Kupers Klas: SH3B
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Enquête.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Alkmaar Binnenste Buiten
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
Hebben jullie je ook al afgevraagd waarom MAROKKANEN veel gemakkelijker een huis kunnen kopen dan de BELGISCHE werkende mens ?
Tweede wereldoorlog.
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Leerlijnen in de geschiedenisles
 Vier groepjes, elk groepje werkt één typologie of trekbenadering uit.  Dit uur en volgend uur de tijd voor.  22 November voorstellen aan de rest van.
Ben jij reclamewijs? QUIZ.
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Een nieuw geloof: het christendom
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Het Romeinse rijk verdwijnt in West-Europa
Sleutels, codes en aanwijzingen
55 punten te behalen, groepje met meeste punten wint. Score tijdens het nakijken. De quiz bestaat uit 22 vragen. QUIZ HOOFDSTUK 2: ONTDEKKING & VEROVERING.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Marokko Door Zinedine Rahmani.
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
Voor de leerkracht INLEIDING
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Mysterie: Moord op de Romanovs
De verbreiding van de islam
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Les 1: Introductie Marketing
Sleutels, codes en aanwijzingen
Geschiedenis 3de jaar.
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Kennismakingsspellen
volgende bladzijde terug
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
De treinrails in je lichaam
SEL Les 1: kennismaking.
Transcript van de presentatie:

Seminarie Historisch Didactisch Onderzoek Sien Jacob, Frone Wouters en Dieter Maho

Vooraf Observatie (2 uren) Conclusie: drukke klas dus groepsverdeling goed uitdokteren (in samenwerking met leraar van die klas) Les wordt best gegeven na lessen over de islam en de kruistochten

Inkleding lessen -Klaslokaal versierd met Marokkaanse vlaggen en sluiers -Iedere les begint met een streepje Marokkaanse muziek -Na de middag een Marokkaans koekje

3 ASO: Inhoud van de lessen Les 1: De verovering van Noord-Afrika door de Arabieren Klassieke les Les 2: De Berberdynastieën (700-1440) Groepswerk + presentatie

Les 1: De verovering van Noord-Afrika door de arabieren

Lesopener ‘De verovering van Noord-Afrika door de Arabieren’ Kaartjesoefening: herhaling gesch. van de Islam (bekend- benieuwd- bewaard strategie) Klas verdeeld in groepjes (via gekleurde naamkaartjes) Combineeroefening over de Vijf Zuilen Chronologische ordening (verloop opkomst Islam) Combineeroefening termen en verklaring Combineeroefening afbeelding en term Afbeelding achteraan als zelfcontrole

Vervolg lesopener

Vervolg lesopener Afbeeldingen uit strip Kiekeboe ‘De Fez van Fes’ (stereotypering)

Probleemstelling ‘De verovering van Noord-Afrika door de Arabieren’ Hoe zag de Marokkaanse samenleving eruit tijdens de Middeleeuwen? (Hoe verliep de verovering door de islam in Marokko? Waarom gebeurde de bekering tot de islam?)

Leerinhoud ‘De verovering van Noord-Afrika door de Arabieren’ Lessequens 1: De verovering De eerste inval (7de eeuw) De Kahina Lessequens 2: Islamisering en arabisering Bekering van de Berbers De Joden De Christenen Vergelijking Islamieten, Joden en Christenen Omgaan met andere godsdiensten: vergelijking (Lesbundeltje voor de leerlingen met invulruimte)

De berberdynastieën (700-1440)

Lesconcept ‘De Berberdynastieën (700-1440)’ Lescorpus: elk groepje bestudeert specifiek domein onder Berberdynastie (groepswerk) Politiek – territoriaal Economie Bouwkunst Elk groepje stelt zijn thema voor aan andere groepen via een ppt-presentatie (die vooraf door ons werd gemaakt)

Samenstelling groepen Politiek-territoriaal: 8 leerlingen 4 leerlingen Almoravieden 4 leerlingen Almohaden Economie: 5 leerlingen Bouwkunst: 9 leerlingen 4 leerlingen Bouwkunst 1 5 leerlingen Bouwkunst 2 Per groep minstens 1 Marokkaan Verdeling gebeurt via de kleur van de naamkaartjes Op de naamkaartjes staat een taaksymbool

Samenstelling groepen Spreker (2) Gespreksleider Timekeeper Opzoeker / lezer (2)

Groepswerk Bouwkunst Combineren: Ze krijgen prenten en namen van die gebouwen die op de prenten staan. Naast combinering nog extra vragen Opzoeken: -via internet (Nederlandse en Engelse wikipedia en Google-afbeeldingen) -via boek: HATTSTEIN, M. en DELIUS, P., Islam: Kunst en architectuur, Groningen, 2000. (245- 264) (Bladwijzer ingestopt) Spreekbeurt: 5 minuutjes voorstellen wat ze hebben gevonden zodat de andere groepjes ook de bouwkunst leren kennen. Torre del Oro

Groepswerk Economie Vergelijken: De leerlingen kunnen gelijkenissen en verschillen zien tussen handel ten tijde van de Romeinen en ten tijde van de Almohaden-dynastie Opzoeken: De leerlingen kunnen aan de hand van kaarten opzoeken wat belangrijke handelsroutes en -producten waren ten tijde van de Almohaden aan de hand van: Kaarten uit Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis + extra kaarten   Spreekbeurt: 5 minuutjes voorstellen wat ze hebben gevonden zodat de andere groepjes ook de economie leren kennen.

Groepswerk Politiek-territoriaal Vergelijken: De leerlingen kunnen gelijkenissen en verschillen zien tussen de oorsprong en het verval van de Almoravieden en Almohaden. Opzoeken: De leerlingen kunnen aan de hand van historische kaarten en fragmenten uit de Geschiedenis van Marokko opzoeken hoe de Almoravieden en Almohaden ontstonden, zich verspreidden en hoe ze ten val kwamen: Via kopies van historische kaarten die ze samen met invulbundel krijgen Via fragmenten uit de Geschiedenis van Marokko die op invulbladen staan Via vergelijkingsformulier Spreekbeurt: 5 minuutjes voorstellen wat ze hebben gevonden zodat de andere groepjes ook het politiek-territoriale domein leren kennen.

Verloop groepswerken 20 minuten vragen oplossen Leraar roepen => antwoordsleutel + hand- outs ppt 5 minuten voorbereiden aan presentatie Per groep 5 minuten presentatie Op het einde krijgt iedereen een ingevulde bundel

Voorbeeld van zo’n presentatie

Almoravieden Almohaden

Evaluatie van het geheel Evaluatie van de les door de leerlingen Vonden jullie de lessen leuk of niet? Waarom wel/niet? Welke van beide lessen vonden jullie de leukste? De eerste/ De tweede Wat vonden jullie (te) makkelijk/ (te) moeilijk aan de tweede les? Zouden jullie volgend jaar opnieuw les willen krijgen over Marokko (Marokko in de Nieuwe Tijd)? Waarom wel/niet? Dit doen ze op een blaadje en steken het dan anoniem in de ideeënbus

Evaluatie van de les door de leerlingen

Evaluatie van de les door de leerlingen

Evaluatie van de les door de leerlingen Volgens de vragenlijst vond iedereen het leuk: In groepjes werken (9 x) Het is eens iets anders (5 x) Interessant (4 x) Veel bijgeleerd dat ik niet wist (2 x) We leren iets bij over de Islam (2 x)

Evaluatie van de les door de leerlingen Makkelijk: Presentatie Goeie groepen => vlotter Combinatieoefening Moeilijk: Moeilijke vragen (3x) Niet genoeg tijd (3x) Opzoeken (2x) Informatie vinden in boeken (tov internet)

Evaluatie van de les door de leerlingen Waarom wel: Dan weten we dat ook (6x) Heel tof, plezant, toffe sfeer (warme kleuren, warm land) (4x) Het is eens iets anders (2x) Interessant Waarom niet: Er zijn ook andere landen (3x)

Onze evaluatie van de les: STERKE PUNTEN Kaartjesoefening was leuk en geslaagd Leerlingen werkten goed mee, waren niet lastig in tegenstelling tot de verwachting Ze antwoorden vrijwillig Ze waren geïnteresseerd Ze wisten heel veel over de strip (meer dan wijzelf)

Onze evaluatie van de les: ZWAKKE PUNTEN Timing: les was 17 min later gestart (overmacht: klas was spoorloos) Deel Politiek was zwaarder in vergelijking met Bouwkunst en Economie Groep Bouwkunst: gebruikt het boek niet 15 min meer nodig om alles af te krijgen

Onze evaluatie van de les: WAT KAN BETER? Les 1 aanpassen: meer onderwijsleergesprek, minder bronnen Beter 3 uur want de les met het groepswerk zat onder tijdsdruk Politiek: kortere fragmentjes, misschien direct de vergelijking Bouwkunst: geen internet, dwingen om met het boek te werken Misschien geen ingevulde bundel? Zelf tot goeie antwoorden laten komen