Handelingsgericht werken en de IB

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
De Van Damschool in ontwikkeling
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Pijlers handelingsgerichte diagnostiek
Handelingsgericht Arrangeren
HGW en gesprekken met leerlingen
werken met zorg werk maken van zorg
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Begeleiding van kinderen met zorg
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Integraal handelingsgericht adviseren doe je samen Portefeuillehoudersoverleg Jeugd, stadsregio Rotterdam donderdag 21 april 2011.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Actieonderzoek instructietafel.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Handelingsgericht Werken
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Zorgplicht in passend onderwijs
Communicatie met ouders
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Cursus Handelingsgericht Werken
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Week van de intern begeleider
Handelingsgericht werken
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
West – Fries Arrangeren
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Passend onderwijs en self-efficacy De leraar binnen passend onderwijs Woensdag 9 april 2014.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
OGP 6 Verschillen. DOELEN ▪ De student maakt voor zichzelf zichtbaar wat hij al weet over het rekenonderwijs en de speciale aandacht voor de leerbehoeften.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Handelingsgericht werken
Doubleren.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Doubleren.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Handelingsgericht werken en de IB Voor samenwerkingsverband 3307 Donderdag 12 april 2007 van 13.00 – 17.00, Het trefpunt te Waddinxveen Noëlle Pameijer, Annie M.G. Schmidt school te Hilversum

Opzet workshop “HGW en de IB” Deel 1: interactieve theorie – overdracht uitgangspunten HGW Deel 2: opdracht onderwijsbehoeften in groepjes (casus Priscilla) Deel 3: nabespreken opdracht Deel 4: afronding: wat sprak aan?

Uitgangspunten van HGW 1. Onderwijsbehoeften kind centraal 2. Transactioneel referentiekader 3. Positieve benutten 4. Constructief samenwerken 5. Doelgericht werken 6. Systematisch en transparant werken

1. Onderwijsbehoeften Wat heeft deze leerling nodig om doel te behalen, pedagogisch en didactisch? instructie nodig die … opdrachten nodig die … leeractiviteiten die … feedback nodig die … …… Wat is beste: extra hulp in groep, subgroep, IHP?

Voorbeeld Kind kent sommen tot tien niet uit hoofd en is moeilijk te motiveren Kind heeft elke dag 10 min. oefening nodig met groepsgenoten, zelf de vooruitgang bijhouden en ziet welke sommen het beheerst  meer plezier en zelfvertrouwen bij rekenen (De Lange, 2006).

Waarom onderwijsbehoeften? Probleem/stoornis  doel & aanpak Leraar doet ertoe: afstemming van aanpak op onderwijsbehoeften kind (Stevens, 2004) Benutten: - kennis/ervaring leraar, ouders, IB - wat wel werkt uitbreiden

Hoe kom je eraan? Praten met andere professionals (zoals leerkracht en RT) Vragen aan ouders en kind: wat werkt thuis; wat helpt; tips? Zoeken in literatuur naar effectieve aanpak: dit type kind heeft aanpak nodig die … Observeren: wanneer gaat het goed; wanneer lukt het wel; wat doe ik dan? Experimenteren: als ik … doe, dan ….

2. Transactioneel referentiekader Dit kind in deze onderwijs- en opvoedingssituatie Analyse: zwakke en sterke kenmerken kind, groep, leerkracht, school en ouders Advies: waar willen we naar toe? Doelen. Wat heeft dit kind pedagogisch-didactisch nodig en wat is gewenste aanbod? Wat kan en wil hiervan leraar bieden? Hoe kan RT/IB aansluiten bij aanpak in groep?

3. Aandacht voor het positieve Zoek naar sterke kanten van kind, ouders, leraar , groep en school Wanneer gaat het wel goed? Positieve kenmerken (Carr, 2000): gevoel van competentie leerling, leraar, ouders motivatie neemt toe benutten in aanpak  effectiever

4. Samenwerking Praten met leraar, kind en ouders Transparantie en metacommunicatie (Delfos, 2000) Leraar = onderwijsprofessional Ouders = ervaringsdeskundigen Belangen kind staan centraal Leraar, ouders en kind mede-onderzoeker en betrokken bij voorstellen van de IB

Communiceren met ouders Ouders zijn welkom op school Zorgstructuur als kader voor communicatie Kind gedraagt zich op school anders dan thuis Benoem zorgen en positieve aspecten Wees duidelijk over je bedoelingen als school

Samen met kind plan maken Nu kan ik al …. Straks kan ik … Ik ga …. Leraar helpt door …. Ouders / vriendje helpen door … IB/RT helpt door …

5. Doelgericht Wat is vraag leraar, ouders en kind? Wat willen ze bereiken? Wensen en verwachtingen? Als we weten dat .., dan kunnen we … Weten om te adviseren en vakkundig en bruikbaar plan op te stellen Waar willen we naar toe: prognose en ontwikkelingsperspectief?

6. Systematiek Stap voor stap & eigen checklists  voorkomen van ‘fouten’ in besluitvorming (1 diagnose en 1 advies) Wat weten we al uit dossier, schoolwerk, gesprekken, observaties? Benutten! Wat moeten we nog meer weten, waarom? ‘Evidence based’ kennis (Onderwijsraad, 2006)

Systematiek in 5 fasen

Noëlle Pameijer & Tanja van Beukering (2006). Handelingsgericht werken: een handleiding voor de interne begeleider. Samen met leraar, ouders en kind aan de slag. Leuven: Acco. ISBN: 90-334-6246-X