HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Handelingsplanning PROCES HP 15 HP A&BD HP A&OD HP 1 HP 16 B HP C
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Het ontwikkelingsperspectief
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
Doelstellingen formuleren
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Logical Framework Approach
Begeleiding van kinderen met zorg
Informatieavond Van basisschool naar voortgezet onderwijs.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Evaluatie van een proces
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competentiebeheer in de Sociale Werkplaats De Sleutel ompetent van kop tot teen !
Van harte welkom namens
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Informatieavond Van basisschool naar voortgezet onderwijs.
Wat is passend onderwijs?
Augusta van Oene en Hilda Visser
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsplannen.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Plannen Doelen.
Advies; verder in 2015 met het Scholennetwerk en netwerkscholen?
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Naar het voortgezet onderwijs
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Dyslexie op de Rientjes Mavo
MEESTERPROJECT. Welkom Ronnie Peters | VL1A Joris Houben | VL1B Marcel Craenmehr | VB1A
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Informatie-avond Dinsdag 15 september 2015 WELKOM Agenda: 1 e deel Inloop: uur Algemene gedeelte: uur Informatie Weekend Academie:
Informatieavond Van basisschool naar voortgezet onderwijs.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Methodiek: Plancyclus
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Plannen, uitvoeren en evalueren
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Studieloopbaanbegeleiding
Het advies is leidend, het VO plaatst.
Ambulante Begeleiding
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Observatieplaatsing binnen het regulier onderwijs
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Leren leren.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Welkom bij DAIly NURSE.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs

Bijeenkomst Broklede 2 oktober Welkom en inleiding Uitleg handelingsplan Aan de slag Evaluatie

Wat is een handelingsplan? In een handelingsplan staat omschreven welke streefdoelen er zijn en met welke ondersteuning deze wordt behaald. Handelingsplan is een middel om planmatig te begeleiden

Wanneer wordt er een HP opgesteld? Begin van het schooljaar Als er specifieke ondersteuning wordt geboden. (RT, extra mentor hulp, bijlessen etc.) Als er een LGF begeleiding start

Wie is de eigenaar van het plan? ouder Kind school

Rechten en plichten ouder(lGF) overleg voorafgaand meebeslissen over de inzet van de middelen uit de rugzak informatie over de voortgang een periodiek evaluatiegesprek instemming bij het vaststellen Plichten: afspraken uit het contract na te komen relevante informatie te verstrekken.

Stappen voor en na een handelingsplan Inventariseren en spreek alle partijen In kaart brengen van alle informatie Leerling bespreking Na: Evalueer met alle partijen Doelen bijstellen

Wat staat erin Het niveau van de leerling op het moment dat het handelingsplan gemaakt wordt (cognitief) Testgegevens (CITO, NIO, etc…) Leerhouding (en huiswerkattitude) Gedragskenmerken Medische informatie (ter zake doende) Ondersteuningsvraag(alle partijen) De onderwijsdoelen De afspraken(Wie doet wat wanneer en hoe) Onderwijs en begeleidingsbehoefte Datum van evaluatie

Smart doelen Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden Kleine doelen met een korte tijdsspan Gericht op het behalen van klein succes Stel het doel op vanuit en met de leerling (toekomstgericht)

Positief formuleren Ga uit van de kracht van het kind (talenten en mogelijkheden) Schrijf voor ouders Herkaderen (een wijziging aanbrengen in de manier waarop tegen het probleem wordt aangekeken)

Voorbeelden herkaderen Storend, niet coöperatief Lui Nergens aan meedoen, passief Hyperactief Onhandig, zich niet op zijn gemak voelend Geen haast, doet rustig aan Bedachtzaam, voorzichtig Extreem energiek

Handelingsplan als middel………… geen doel op >>>>maar een middel Planmatig begeleiden. Doelstelling planmatig handelen: Richtlijn begeleiding Houvast Evaluatie-instrument Gezamenlijke verantwoordelijkheid (per team en lesgevende docenten)

Cyclus van planmatig werken

Hoe vaak schrijf je een HP Wettelijk: jaarlijks (LGF, lwoo) Advies: Evalueer het plan na elke rapport periode en stel waar nodig bij.

Aan het werk Format Handelingsplan Individueel of twee aan twee invullen