Binnen een VPG-setting

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
“In balans” met sociale netwerken
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Woord van Leven Januari 2008.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Implementatie van de UNCO-MOB
Bij de bijeenkomst over Functionerings- & Beoordelingsgesprekken
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
WRAP Wellness Recovery Action Plan Annette Furnemont Saskia Storimans
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Spelleiders: Vul namen in Datum: X XX 2009, uur Game Professioneel Opdrachtgever- en Opdrachtnemerschap.
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Hogescholen in Dialoog
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Woonservice wijken KLANKBORDGROEP Donderdag 20 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..
Iedereen coach naar Jef Clement.
Informatievoorziening en educatie aan CVA patiënten / naasten
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
PGO! In PGO ligt het accent op het zelf doen, je gaat actief aan de slag met vragen uit een beroep, je bestudeert praktijksituaties en leerstof die daar.
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Gedragsveranderingen bij dementie
Klikdemo: CRM maken en wijzigen van afspraken in de agenda Versie: Academie Werkbedrijf Doel klikdemo In deze klikdemo leer je hoe je afspraken.
Communicatie met ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Patiënten kunnen artsen beter
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Niet alles wat kan, hoeft
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Week 3 Skills DoD (Definition of done) en Burn down chart Kwartaal 3: 2014/2015.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Arbeid na CVA, warm contact zinvol? Nanda Helmus-Ruiter 14 april 2015.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Met elkaar. Voor elkaar. Regels:
Anders kijken, anders doen
1.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Passend onderwijs.
NKOP symposium 2017 Mantelzorg jouw zorg.
De Kwaliteit Verbetercyclus
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Transcript van de presentatie:

Binnen een VPG-setting FAMILIEGESPREK Binnen een VPG-setting Wat verstaan jullie onder een familiegesprek ?

Definitie Een overlegsituatie onder leiding van de afdelingsarts met de patiënt en/of de 1e contactpersoon/familie en de zorgcoördinator/vervanger Wat stelt de wet WGBO als voorwaarde over het aantal te houden familiegesprekken ?

Mogelijke doelen Bespreken van het zorgplan na het 1e mdo Bespreken van belangrijke wijzigingen Psycho-educatie Ontlasten mantelzorgers Belangrijke wijzigingen: acute situaties,overplaatsing,ontsllagPsycho-educatie: inzicht in de gevoglen van de ziekte en omgang daarmee Ontlasten mantelzorgers: familieleden en vrienden helpen emotionele en praktische steun te geven aan de centrale mantelzorger Voorkomen dat een persoon het leeuwendeel van de zorg op zich neemt, onderlinge communicatie verbeteren en familieconflicten rond zorg voorkomen.

Voorbereiding Bepaal intern ( met andere artsen,zorgcoordinator,paramedische beroepen) wat het doel is en of alle informatie m.b.t. dit doel voorhanden is Zorg voor een goede omschrijving van het behandelplan Spreek een taakverdeling af Kondig van te voren (via kontaktpersoon) aan waar het gesprek ,wat jullie betreft, over zal gaan

Randvoorwaarden Ruimte : een visueel afgeschermde ruimte Duur : ½ uur Frequentie: minimaal 1x per jaar , wanneer complicaties of ontwikkelingen een belangrijke bijstelling van het behandelplan noodzakelijk maakt Aanwezig: arts,zorgcoordinator,patient,1e contactpersoon/mentor,bijgestaan door 1 of 2 personen.

Opbouw familiegesprek Introductie/opening Perspectief familie/vrienden Perspectief medewerkers Knelpunten/behoeftes Afsluiting

Introductie Voorstelrondje Uitleg doel familiegesprek Gezamenlijk vaststellen agenda

Perspectief familie/vrienden Tast de uitgangssituatie bij elk familielid af: Hoe vinden zij dat het met de patient gaat ? Zijn er brandende vragen/opmerkingen ? Exploreer de opmerkingen van alle deelnemers. Stimuleer in eerste ieder om zijn standpunt te verhelderen,zonder dat ze op elkaar reageren. “IK tracht me voor te stellen wat deze situatie voor ieder van u betekent” Zorg er als arts voor dat standpunten naast elkaar kunnen bestaan. Probeer alle belangen/standpunten boven water te krijgen. ( d.m.v. samenvatten,parafrases,gevoelsreflecties)

Verdere structuur Verdeel expliciet de spreekbeurten :”Ik wil eerst van u weten hoe het de afgelopen tijd is gegaan en daarna wil ik graag van de anderen horen hoe die het ervaren hebben.” Geef alle gesprekspartners erkenning door hen in hun eigen beleving van de ziekte te bevestigen.”Het is moeilijk om zelf de ziekte te hebben en het is moeilijk om een partner te zijn van iemand die de ziekte heeft.” Benoem expliciet het gemeenschappelijke doel, naast het inzichtelijk maken van mogelijke tegenstellingen. Houd je aan de agenda en maak bewust de afweging dringende vragen en problemen meteen te behandelen of te parkeren voor een later gesprek Benoem zijsporen, kap af. Geef aan wie hier op terugkomt,wanneer en hoe dit gebeurt. Alles hoeft niet in een gesprek afgerond te worden;het gesprek is ook onderdeel van een proces; biedt de mogelijkheid een relatie op te bouwen.

Afsluiting Vat de belangrijkste observaties,conclusies en afspraken samen en vraag of je samenvatting klopt. (ook sterke punten van de familie, punten die nog verbeterd kunnen worden) Geef aan ieder nog de mogelijkheid op het gesprek terug te komen Verzoek de zorgcoördinator om praktische zaken met de patiënt en/of familie na het familiegesprek te bespreken, zonodig via een nieuwe afspraak.