Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op reis langs de voorzieningen
Advertisements

Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Welkom in groep 8.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
‘Op deze school wordt niet gepest!?’
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Werken met de BaSO-fiche
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
BLOGGEN Op School.
Presentatie Procedure naar het VO
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Welkom Groep 8 Meester Michel (8a) Meester Erik (8b)
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
passend onderwijs en zorgplicht
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
De Jeugdgezondheidszorg dichtbij Eline Dubbeldam
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht Werken
Augusta van Oene en Hilda Visser
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
Communicatie met ouders
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Ouderavond 2015–2016  Voortgezet onderwijs  Voorbereiding voortgezet onderwijs  Kalender.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Experten in de derde graad Proefproject
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Informatieavond september 2016
Het zorgcontinuüm.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Voorlichting leerplicht
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
het katholiek basisonderwijs
Uitstroomgesprekken.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Sociaal steunfonds FLOB Gent.
Nieuw kader inschrijvingsrecht
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Transcript van de presentatie:

Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs VCLB Leuven 17 december 2008 VCLB Leuven

“speciale” kinderen vragen “speciale” ouders VCLB Leuven

Inhoud Uitgangspunten en bedenkingen Mogelijke zorg verkennen: stappenplan Maatregelen: voorbeelden Van gedachten wisselen – (h)erkening vinden VCLB Leuven

Uitgangspunten Onderscheid probleem – stoornis Wettelijk kader Wat is er anders in het secundair onderwijs?  evolutie  communicatie  organisatie  schoolloopbaan VCLB Leuven

Uitgangspunten Overlegmodel = uitgangspunt - vragende partij - positieve samenwerking De jongere centraal – niet de leerstoornis Doel = leer-en ontwikkelingskansen creëren VCLB Leuven

Wat zeggen wij als ouders? Wat zegt de leerkracht basisonderwijs? Opdracht STERKE KANTEN ? WELKE ZORG NODIG? Wat zeggen wij als ouders? Wat zegt de leerkracht basisonderwijs? Wat zegt de begeleider? VCLB Leuven

Op zoek naar een school… Op zoek naar zorg… Schoolkeuze - Geschikt studieaanbod - Voorselectie - ~ VISS VCLB Leuven

Op zoek naar een school… Op zoek naar zorg… In gesprek met de school Aanmelding van de zorgvraag Nodige documenten Kennismakingsgesprek Informatiedoorstroming Schoolinterne hulp

Welke zorg? Basiszorg voor alle leerlingen Extra zorg: begeleidingsplan ~ attest Gezamenlijke verantwoordelijkheid Evolutie in de loop van het secundair onderwijs VCLB Leuven

Mogelijke maatregelen Basishouding en communicatie = 90 % van de zorg Hulp Hulpmiddelen Vrijstellingen Evaluatie VCLB Leuven

Eerste hulp bij… www.letop.be/projecten VCLB Leuven

Groepsopdracht HULP HULPMIDDELEN VRIJSTELLINGEN EVALUATIE Noteer enkele voorbeelden van wat goed werkte in het basisonderwijs Haalbaar in het secundair onderwijs? (Ja / Nee / ?) * BASISHOUDING en COMMUNICATIE HULP HULPMIDDELEN VRIJSTELLINGEN EVALUATIE * Dan kan je dit ter bespreking meenemen naar de secundaire school VCLB Leuven