Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs VCLB Leuven 17 december 2008 VCLB Leuven
“speciale” kinderen vragen “speciale” ouders VCLB Leuven
Inhoud Uitgangspunten en bedenkingen Mogelijke zorg verkennen: stappenplan Maatregelen: voorbeelden Van gedachten wisselen – (h)erkening vinden VCLB Leuven
Uitgangspunten Onderscheid probleem – stoornis Wettelijk kader Wat is er anders in het secundair onderwijs? evolutie communicatie organisatie schoolloopbaan VCLB Leuven
Uitgangspunten Overlegmodel = uitgangspunt - vragende partij - positieve samenwerking De jongere centraal – niet de leerstoornis Doel = leer-en ontwikkelingskansen creëren VCLB Leuven
Wat zeggen wij als ouders? Wat zegt de leerkracht basisonderwijs? Opdracht STERKE KANTEN ? WELKE ZORG NODIG? Wat zeggen wij als ouders? Wat zegt de leerkracht basisonderwijs? Wat zegt de begeleider? VCLB Leuven
Op zoek naar een school… Op zoek naar zorg… Schoolkeuze - Geschikt studieaanbod - Voorselectie - ~ VISS VCLB Leuven
Op zoek naar een school… Op zoek naar zorg… In gesprek met de school Aanmelding van de zorgvraag Nodige documenten Kennismakingsgesprek Informatiedoorstroming Schoolinterne hulp
Welke zorg? Basiszorg voor alle leerlingen Extra zorg: begeleidingsplan ~ attest Gezamenlijke verantwoordelijkheid Evolutie in de loop van het secundair onderwijs VCLB Leuven
Mogelijke maatregelen Basishouding en communicatie = 90 % van de zorg Hulp Hulpmiddelen Vrijstellingen Evaluatie VCLB Leuven
Eerste hulp bij… www.letop.be/projecten VCLB Leuven
Groepsopdracht HULP HULPMIDDELEN VRIJSTELLINGEN EVALUATIE Noteer enkele voorbeelden van wat goed werkte in het basisonderwijs Haalbaar in het secundair onderwijs? (Ja / Nee / ?) * BASISHOUDING en COMMUNICATIE HULP HULPMIDDELEN VRIJSTELLINGEN EVALUATIE * Dan kan je dit ter bespreking meenemen naar de secundaire school VCLB Leuven