Branche in Zicht Kantoorpresentatie September 2013
22 juni Inhoud Wat is Branche in Zicht (BiZ)? Waarom BiZ? Unieke benchmark Voordeel voor u en uw klant De benchmarkrapporten Factsheet Benchmarkrapportage Overige componenten BiZ
22 juni Waarom BiZ? Onderzoek wijst uit* 89% verwacht dat zijn accountant als een sparringpartner naast hem staat; 83% betaalt graag extra voor een persoonlijke benadering en advies op maat; 80% hecht waarde aan branchekennis over de branche waarin hij actief is; 81% verwacht meer dan alleen de jaarrekening, maar ook strategisch advies voor de lange termijn. * Uitkomsten klantenonderzoek SRA i.s.m. Universiteit Leiden 80% van de ondernemers heeft behoefte aan een proactieve adviseur met branchekennis Daarom Branche in Zicht!
22 juni Positionering BiZ BiZ biedt praktische ondersteuning bij transitie naar adviesgerichte organisatie Branche in Zicht Tools (benchmark, rating etc.) Gerichte cursussen Branche-expertgroepen = Actuele kennis en inzichten over branches, bedrijven en ondernemers Betrouwbare, actuele benchmarkcijfers en praktische adviesinstrumenten Focus op klantkennis met behoud van vakkennis
22 juni Unieke benchmark Met het Online Benchmarkplatform bent u in staat in één oogopslag voor uw klanten te zien hoe het bedrijf zich verhoudt tot branchegenoten. Massa Voordeel: een vergelijking met vele branches is nu mogelijk. Actualiteit Voordeel: de actuele branchegegevens zijn à la minute opvraagbaar. Betrouwbaarheid Voordeel: SRA zorgt voor een betrouwbare benchmarkdatabase. U focust zich volledig op uw klant. Klantspecifiek Voordeel: u levert advies op maat.
22 juni Voordeel voor uw klant en u Voordeel voor uw klant: De klant ziet u als sparringpartner die meedenkt over de bedrijfsvoering en inzicht geeft in de mogelijkheden die de branche biedt. Voordeel voor u: U kunt proactief een strategisch gesprek voeren met inhoud van zaken. Dit leidt tot een hechtere en betere klantrelatie.
22 juni De rapporten De factsheet geeft één oogopslag de prestatie van de onderneming weer vergeleken met branchegenoten. Het benchmarkrapport bevat een uitgebreide benchmark van de jaarrekening en balanspositie van de onderneming. Factsheet en benchmarkrapport
22 juni De Factsheet Geeft de zes belangrijkste kengetallen weer In één oogopslag inzicht in prestatie in vergelijking met de branche Bevat altijd minimaal 30 waarnemingen
22 juni De Factsheet als marketingtool De factsheet kan gebruikt worden om klanten op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met BiZ Verschillende SRA-kantoren sturen de factsheet naar de belangrijkste klanten SRA heeft hiervoor een voorbeeldbrief beschikbaar Beste …….. U optimaal van dienst zijn, dat is ons streven! Unieke branchevergelijking Ter ondersteuning van uw bedrijfsvoering hebben wij een unieke mogelijkheid in handen. Door deel te nemen aan een grootschalige benchmark zijn wij nu in staat in één oogopslag te zien hoe uw bedrijf zich verhoudt tot collega’s in uw eigen branche. Bijgevoegd document geeft dit weer. Waar staat u? Met dit rapport kan ik samen met u de volgende vragen beantwoorden: Hoe goed scoort u ten opzichte van uw branchegenoten? Wijken uw gegevens af van de branchegemiddelden? En zo ja, wat zijn de oorzaken daarvan? Hoe kunnen wij dit concreet vertalen naar onder andere personeel, producten en prijzen? Op welke onderdelen zijn verbeteringen mogelijk? En waarop scoort u bovengemiddeld? De toekomst: mondeling advies op maat Graag maak ik een afspraak met u om uw persoonlijke cijfers gezamenlijk door te nemen. Ik neem binnenkort contact met u op. Als u nu al vragen heeft, belt u me gerust.
22 juni Het benchmarkrapport Uitgebreid overzicht van onderneming vs. branchecijfers De complete jaarrekening en balans worden behandeld Bevat altijd minimaal 70 waarnemingen Voordeel: u kijkt samen met uw klant naar de sterke en zwakke punten van de bedrijfsvoering. U gebruikt hiervoor de cijfers als basis en vertaalt dit naar een advies op maat.
22 juni Eén-op-één gesprek met klant De benchmarkrapportage is hét middel om onderwerpen aan te snijden over de bedrijfsvoering Kijk met de klant verder en durf kwalitatieve vragen te stellen Voorbeeldvragen: Netto en bruto winstmarge Is de inkoopprijs stabiel of gevoelig en zo ja, waarvoor? Rentabiliteit eigen vermogen en solvabiliteit Is er ruimte voor investeringen die door vreemd vermogen worden gerealiseerd (hefboomeffect)? Current en quick ratio In hoeverre zijn voorraden door crediteuren gefinancierd? Uw rol als sparringpartner is vooral om vragen te stellen. Zorg ervoor dat de ondernemer met de antwoorden komt.
22 juni Tools •Benchmarking, rating, prognose, ondernemerskompas •Marketingondersteuning vanuit SRA Kennisontwikkeling •Expertgroepen t.b.v. branchespecifieke kennisontwikkeling •Branchepanels Kennisdeling •Samenwerkingsverbanden met brancheorganisaties •Ontsluiting van kennis via diverse media •Opleidingen (kennisoverdracht + ontwikkelen adviesgerichtheid) •Branchekringen Componenten BiZ
22 juni Meer informatie? Een uitgebreide handleiding om de benchmark in te zetten bij uw klant vindt u op > voor de adviseur > hoe vertel ik het mijn klant?