De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!"— Transcript van de presentatie:

1 Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!
Ontwikkeltafel SDF 4 oktober 2017 Ingemarit van der Wal, directeur MindUp

2 Visie sturen op resultaat
Met de inkoop WMO 2018 (Jeugdhulp en Beschermd Wonen) wordt een nieuwe manier van werken beoogd. Inzet op de transformatie in het sociaal domein. De cliënt staat centraal en we sturen op resultaat.

3 De bedoeling van sturen op resultaat?
Zicht krijgen op de kwaliteit van de geboden ondersteuning en daarmee inzicht in effectieve manieren van ondersteuning. Aandacht voor kwantitatieve en kwalitatieve aspecten en een voortdurende dialoog.

4 De bedoeling van een zorgorganisatie
Voorop staat: herstel van onze clienten Maar wat is dat eigenlijk en wie bepaalt of dat goed (genoeg) is? (ingipsen van een gebroken pols is lekker duidelijk)

5 Herstel Gezondheid is het vermogen je aan te passen en een eigen regie te voeren ten opzichte van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven. Herstellen is dus gericht op het zelf leren omgaan met de aandoening en daarmee opnieuw zin in het leven te krijgen. Op een toekomst om van te dromen. Herstel is een houding, een voortgaand proces, geen einddoel.

6 Iedereen wil dromen over een toekomst. Dus stellen we doelen
Iedereen wil dromen over een toekomst. Dus stellen we doelen. Kleine, realistische doelen. En meten we het resultaat van onze ondersteuning…

7 Resultaatindicatoren SDF
Uitval : de geleverde ondersteuning wordt voortijdig stopgezet Doelrealisatie : de mate waarin overeengekomen doelen van clienten door een aanbieder zijn behaald binnen een traject Clienttevredenheid : in hoeverre vindt de cliënt/familie dat haar/zijn doel is behaald?

8 1. Uitval: waarom stopt de ondersteuning van een cliënt?

9 2. Doelrealisatie In de psychiatrie wordt veel gemeten. De ROM (routine outcome monitoring) is in de behandeling geïntegreerd. In het Sociaal Domein wordt de ZRM gebruikt. Het is echter de vraag of dat een instrument is, waar je echt iets van kan leren. Er zijn ook alternatieven, waar in Nederland op dit moment onderzoek naar wordt gedaan: wat laat nu het beste zien of iemand het leven weer oppakt, en durft te dromen en vooral: hoe beoordeelt iemand zelf of dat een beetje lukt! Op dit moment loopt een validatiestudie in Nederland naar de waarde en toepasbaarheid van de IRoc in FACT. Het is de moeite waard de uitkomsten daarvan even af te wachten.

10 I.Roc zelf onderzoek

11 3. Clienttevredenheid

12 Medewerkertevredenheid niet vergeten!

13 Tijd voor een goed gesprek
Tijd voor een goed gesprek! Wat willen we bereiken en hoe gaan we dat monitoren?


Download ppt "Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!"

Verwante presentaties


Ads door Google