De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Presentatie 28 september 2006
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
‘t Schrijverke Zoetermeer
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Opleidingsinfrastructuur
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
ICT-monitor Hoger Onderwijs
De weg naar de competente docent
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
De kwaliteit van de opleidingsschool
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Velon conferentie “Kennis maken”
EHvA model opleiden in de school
HAN Faculteit Educatie.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Opleiden in school 22 juni 2004
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Een project van de Korengroep
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Leren in de beroepspraktijk
Opleiden in des chool, netwerk De Kempel, januari 2004 OPLEIDEN IN DE SCHOOL bedreigingen kansen.
Richtlijnen voor de casustoets
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Rollen binnen het werkplekleren
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria. Symposium: “Meer licht op Opleiden in de school, drie onderzoeken naar het opleiden van leraren op de werkplek.” Onderwijs Research Dagen “Licht op Leren” 18 – 21 juni 2008 Eindhoven Miranda Timmermans ORD 'Licht op Leren', 18-20 juni 2008, Eindhoven

Achtergrond (1) De opkomst van de opleidingsschool -> als rijke omgeving voor aanstaande leraren om het complexe leraarsberoep goed te leren, -> en in dat kader de laatste jaren in de opleiding van aanstaande leraren steeds meer nadruk op het leren in de school als authentieke leerwerkplek -> en daarbij het schuiven met taken en verantwoordelijkheden van opleiding naar opleidingsschool. De opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria ORD 'Licht op Leren', 18-20 juni 2008, Eindhoven

Achtergrond (2) Echter: -> wanneer is een opleidingsschool een rijke leeromgeving? -> wat is leren en opleiden op de werkplek? -> welke kwaliteitseisen vraagt het opleiden van LIO van een opleidingsschool? -> wat leren de toekomstige leraren op de werkplek van de opleidingsschool? Dus: om zicht te krijgen op de “rijkheid” van de opleidingsschool is het allereerst van belang te weten met welke kenmerken, die het leren van de LIO ondersteunen, de leerwerkplek op de opleidingsschool beschreven kan worden. De opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria ORD 'Licht op Leren', 18-20 juni 2008, Eindhoven

Onderzoeksvraag 1. Welke kenmerken van de leerwerkplek op de opleidingsschool zijn bevorderlijk voor het leren van LIO’s zoals blijkt uit empirisch gefundeerd sociaal wetenschappelijk onderzoek en zoals beschreven wordt in beleidsstukken enerzijds en in de perceptie van direct betrokkenen bij opleiden in de school? 2. Zijn er verschillen tussen kenmerken die in de literatuur respectievelijk door de betrokkenen in de praktijk van de opleidingsschool genoemd worden? De opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria ORD 'Licht op Leren', 18-20 juni 2008, Eindhoven

Onderzoeksopzet Literatuur- studie Ordenen Onderzoek van de Praktijk Werkplek-kenmerken Groeps- interviews Hoofd/sub-categorieën Model van relevante werkplek-kenmerken De opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria ORD 'Licht op Leren', 18-20 juni 2008, Eindhoven

Literatuurstudie (1) 1. WERKPLEKLEREN 2. OPLEIDEN IN DE SCHOOL Blokhuis, Poortman, Onstenk, Billett, Van Woerkom etc. (empirisch gefundeerd onderzoek) Beïnvloedende factoren: Kenmerken van de werkplek Kenmerken van het opleiden Kenmerken van de lerende 2. OPLEIDEN IN DE SCHOOL Onderzoek (o.a. Geldens) en Beleid (Ministerie OCenW, Onderwijsraad, Kallenberg en Rokebrand) Belangrijke kenmerken: Begeleiding en Ondersteuning Pedagogische en Didactische Ingrepen Voorwaarden als IPB en Samenwerking met Opleiden De opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria ORD 'Licht op Leren', 18-20 juni 2008, Eindhoven

Literatuurstudie (2) 3. DOELRATIONALITEITEN Rationaliteiten, instituties en leerdoelen (Nieuwenhuis & Van Woerkom, 2006 p. 344) Rationaliteit Beschrijving Betrokken situatie Leerdoel Voorbereiding Leren als voorbereiding op werk Onderwijs en training Kwalificatie Optimalisatie Leren tijdens werk Baan, functie, arbeidsorganisatie Productiviteit, kwaliteit Vitaliteit Leren voor innovatie Markt, (globale) economie Concurrentie Persoonlijk Leren voor het leven Individuen in gemeenschappen Persoonlijk ontwikkeling, sociale participatie De opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria ORD 'Licht op Leren', 18-20 juni 2008, Eindhoven

Literatuurstudie: het model primaire proces professionaliseren van leraren leren van leraren in opleiding Primaire Proces Alles wat de school doet en wat er in de school aanwezig is met betrekking tot het verzorgen van onderwijs aan leerlingen (primaire proces) en wat ingezet kan worden in het leren en opleiden van LIO. Professionaliseren van leraren Alles wat de school doet en wat er in de school aanwezig is met betrekking tot het op peil houden en verder ontwikkelen van de kwaliteit van haar zittend (reeds gekwalificeerd) personeel. Leren van leraren in opleiding Alles wat de school doet en wat er in de school aanwezig is met betrekking tot het opleiden van leraren in opleiding, ongeacht of ze een aanstelling hebben of niet inclusief de samenwerking(safspraken) met externe (opleidings)instituten. De opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria ORD 'Licht op Leren', 18-20 juni 2008, Eindhoven

Onderzoek in de praktijk Percepties van de betrokkenen De opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria ORD 'Licht op Leren', 18-20 juni 2008, Eindhoven

Conclusies (1) In de beschreven kenmerken van opleiden in de school en de opleidingsschool in Nederland komen nauwelijks inzichten aan de orde die ontleend zijn aan onderzoek naar werkplekleren en het leerpotentieel van de werkplek. In veel onderzoek wordt het perspectief van de lerarenopleiding gehanteerd. Er is dan veel aandacht voor aspecten en voorwaarden die betrekking hebben op het opleiden van leraren en op de samenwerking van de school met de lerarenopleiding. Er is weinig aandacht voor de kwaliteiten van de opleidingsschool zelf. De opleidingsschool verwordt zo een verlengde van de opleiding. De opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria ORD 'Licht op Leren', 18-20 juni 2008, Eindhoven

Conclusies (2) De definities van werkplekleren en opleiden in de school aan de hand waarvan de huidige praktijk van de opleidingsschool wordt ingericht, lijken nauwelijks rekening te houden met de verschillen in perspectief van opleiding en arbeidsorganisatie (doelrationaliteiten). Door de betrokkenen uit de praktijk van de opleidingsschool worden de kenmerken zoals die in de theorie voorkomen herkend. Echter ze noemen vooral die kenmerken die te maken hebben met het leren van LIO. Er is veel mindere aandacht voor de kenmerken die te maken hebben met de dagelijkse gang van zaken van de school: het primaire proces en de professionalisering van leraren. De opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria ORD 'Licht op Leren', 18-20 juni 2008, Eindhoven

Contact? Miranda Timmermans Miranda.Timmermans@han.nl Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Faculteit Educatie Afdeling lectoraten/onderzoek Heyendaalseweg 141 6525 AJ Nijmegen ORD 'Licht op Leren', 18-20 juni 2008, Eindhoven