Handreiking: Verantwoorde brandweeradvisering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
Praktijkvoorbeelden transport GS
Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
Kennismaking Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Regionale brandweer
1 © Boot Advocaten U heeft een risicovol bedrijf in uw gemeente; wat dan? Alexandra Boot Erik van der Steen Boot Advocaten 2 juli 2012.
Integrale handhaving en Wabo!
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
BRZO dag 15 mei 2014 Mr. M.G.J. Maas-Cooymans.
Jaar van transport en veiligheid
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
Integrale Gebiedsanalyses en GGOR Frans Jorna adviseur Integraal Waterbeheer, procesbegeleider.

Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
Leven met Bagger in de Alblasserwaard- Vijfheerenlanden.
(Ontwerp) Besluit Externe Veiligheid Buisleidingen
Project Risicocommunicatie Brabant Dialogen en Dilemma’s
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
bedrijvenvereniging Weststad/ De Wijsterd 25 maart 2014
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Casus propyleenleiding Oud-Beijerland
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid Kennistafel buisleidingen 7 september 2010.
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid.
Mal Groepsrisico stand van zaken Terry de Zoete 1 december 2009.
Externe veiligheid en bouwkundige materialen
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Het nieuwe Besluit Bedrijfsbrandweren status en ontwikkelingen
Plan van aanpak asbestbrand
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Workshop Afstemming van beleids- en crisisplannen met de buurregio’s en potentiële crisispartners Maarten Spoel Veiligheidsregio Kennemerland Verslag door:
Niets nieuws onder de zon
Welkom op de stoompan Werkgroep SGT Driebergen, 17 augustus 2011.
Samenwerken aan veiligheid Toespraak burgemeester J. van Belzen voor de Conferentie “Werken aan veilige PGS15 opslagen” 26 september 2012.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Herziening handreiking buisleidingincidenten
Waterplan Heusden. Waterplan Heusden: 1. Waarom het … 2. Wat is het … 3. Totstandkoming … 4. Communicatie over … 5. Uitvoeringsprogramma … 6. Vragen Inhoud.
Netwerkbijeenkomst PGS-leden borgen van de veiligheid
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
RISICOPROFIEL SAMEN OP WEG gemeente Valkenburg aan de Geul EEN BREDERE KIJK OP BRANDWEERZORG Simone Gijsen 15 september 2014.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Raadspresentatie Ruimtelijke Ordening een korte inleiding op het beleidsterrein.
Een brandveilig Valkenburg aan de Geul Simone Gijsen 30 november 2015.
Vakdagen nHWBP Workshop natuur(wetgeving) 28 november 2013, prof. mr. A.A. Freriks.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
GGD Voorbereid Ontwikkeling van een OTO-infrastructuur voor GGD’en Startbijeenkomst 2 11 december 2008 Joek Boomsma en Therese Claassen.
Klankbordgroepen ’Stelselwijziging Jeugd’ VWS en VenJ 13 februari 2012.
Peel en MaasNet.nl Het digitaal geheugen van Peel en Maas.
Informatie voor de Raad Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Baarn Beleidsvisie en uitvoeringsprogramma 2012 – 2016, gemeente Baarn Informatie voor de.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking! Schakeldag 2016 Jacqueline H.P. Vrolijk Projectleider herziening Ladder 21 juni 2016.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Informatiebijeenkomst GOL
Omgevingswet en omgevingsvisie
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Gasuniepilot II Een effectievere overheid door een loket
Governance model PGS nieuwe stijl
Gasuniepilot II Een effectievere overheid door een loket
Snelheid, overzicht en transparantie
Toelichting onderzoek productiewater NAM
Een veilige leefomgeving?
Transcript van de presentatie:

Handreiking: Verantwoorde brandweeradvisering Dennis van der Voort Projectleider IPO08

Inhoud Projectgeschiedenis IPO08 2009 Probleemdefinitie en aanpak De handreiking ‘Verantwoorde brandweeradvisering’ 3 delen, bespreking per deel Planning Vragen en afsluiting

Geschiedenis 2006: IPO08 opgestart door NVBR Januari 2009: Rapport & Handboek opgeleverd Focus op brandweertaak Te weinig aansluiting bij problematiek bevoegd gezag Zorgen over doorwerking brandweeradvies IPO, VNG, NVBR en BZK besluiten gezamenlijk de goede resultaten uit ‘Fase 1’ uit te werken tot een bruikbaar instrument van brandweer en bevoegd gezag Februari – mei 2009: Opdrachtverlening Zuid-Holland en totstandkoming projectplan

Probleemdefinitie Brandweer te laat betrokken bij besluit Integraal vs. sectoraal Weinig inzicht/begrip in elkaars mogelijkheden, beperkingen en taal (kans vs. effect) Wenselijk vs. juridisch juist: niet over de muur gooien Hoe dan wel?

Projectplan 2009 Herschrijven en aanvullen rapport en handboek Doel: Het projectresultaat moet … zorg dragen dat adviesvraag en -antwoord optimaal bij elkaar aansluiten en in bruikbare vorm gegoten zijn handvaten bieden voor borging van geadviseerde maatregelen draagvlak hebben bij de NVBR, het IPO, de VNG en BZK

Projectsamenstelling Stuurgroep: IPO, opdrachtgever NVBR VNG BZK VROM Projectgroep: 3x IPO 3x NVBR / LNP 2x VNG 2x Oranjewoud 1x Projectleider Klankbordgroepen: Landelijk Netwerk Proactie (LNP) IPO Werkgroep Externe Veiligheid

Aanpak Herschrijven en aanvullen rapport en handboek: 3 Projectgroepbijeenkomsten 1e Concept (12 oktober 2009) Terugkoppelingen achterban stuurgroep en klankbordgroepen 2e Concept (1 februari 2010) Definitief inhoudelijk product begin maart 2010 Definitief eindproduct eind maart 2010

De handreiking Verantwoorde brandweeradvisering In het kader van externe veiligheid volgens NVBR, VNG en IPO Deze handreiking is een uitwerking van H11 van de Handreiking verantwoordingsplicht groepsrisico (VROM) en bestaat uit 3 delen: Het brandweeradvies en de verantwoordingsplicht Het brandweeradvies in stappen Het brandweeradvies in bredere context

Deel I: Het brandweeradvies en de verantwoordingsplicht De (Bevi-)adviesvraag: Besluit externe veiligheid inrichtingen, artikel 12.3 en 13.3 Voorafgaand aan de vaststelling van een besluit als bedoeld in het eerste lid stelt het bevoegd gezag, bedoeld in het eerste lid, het bestuur van de veiligheidsregio in wier gebied de inrichting / het gebied ligt waarop dat besluit betrekking heeft, in de gelegenheid om in verband met het groepsrisico advies uit te brengen over: de mogelijkheden tot voorbereiding van bestrijding en beperking van de omvang van een ramp of zwaar ongeval en de zelfredzaamheid van personen in het invloedsgebied van de inrichting.

Deel I: Het brandweeradvies en de verantwoordingsplicht Het brandweeradvies maakt onderdeel uit van de verantwoordingsplicht van het groepsrisico Het brandweeradvies levert input voor een goede en complete afweging voor de vraag of een risico acceptabel is Het brandweeradvies is een deskundigenoordeel op een aantal onderdelen van de verantwoordingsplicht De eindverantwoordelijkheid voor de afweging ligt bij bevoegd gezag

Deel I: Het brandweeradvies en de verantwoordingsplicht Rechten en plichten rond het brandweeradvies, geregeld en beschreven in wetten en beleidsdocumenten: Wet milieubeheer Wet ruimtelijke ordening Circulaires transport gevaarlijke stoffen Besluit externe veiligheid inrichtingen Wet veiligheidsregio’s (concept) Algemene wet bestuursrecht Beleidskader groepsrisico, brief van het Kabinet, okt 2006 Handreiking verantwoordingsplicht groepsrisico (VROM)

Deel I: Het brandweeradvies en de verantwoordingsplicht De adviesvraag-praktijk: Archeol. Econ. Soc. Veiligheid Lucht Geluid etc … Bronmaatreg. Ruimtelijke maatreg. Bouwtechn. Maatreg. Organis. maatr. etc …

Deel I: Het brandweeradvies en de verantwoordingsplicht Handreiking beschrijft de rolopvatting van BRW en BG Er is een mismatch tussen vraag en advies en deze heeft een wettelijke oorsprong: Sectorale adviesvraag: Wm / Wro Integraal advies: Bevi vraagt om advies over bestrijdbaarheid en zelfredzaamheid

Deel I: Het brandweeradvies en de verantwoordingsplicht Bronmaatreg. Ruimtelijke maatreg. Bouwtechn. maatreg. Organis. maatr. etc … De handreiking: Legt de problematiek uit voor de doorwerking van die maatregelen die buiten het besluit vallen. Zoek aansluiting: Wm / Wro / Ww / Gemeentewet / BRWwet / Grondexploitatiewet / etc… Beschrijft een procesvoorstel: wie heb je nodig en wanneer? Betrek niet alleen de BRW tijdig, maar alle partijen die betrokken zijn bij de doorwerking van het advies Verbreding van juridisch correct naar wenselijk !!

Deel I: Het brandweeradvies en de verantwoordingsplicht Voor-sorteren Proces Bevoegd gezag Brandweer Beleid V-regio Tips Akties Onderzoek Advies Andere wetgeving Afspraken Visievorming Plan- keuzes Uitvoering

Deel II: Het brandweeradvies in stappen Het brandweeradvies moet beter aansluiten bij het Advies van de AGS en bijhorend kabinetsstandpunt: Aansluiten bij huidige wetgeving Reëlere benadering: wegbewegen van worst-case scenario Waarschijnlijkheid meenemen in scenarioselectie / advies (aansluiting zoeken bij risicobenadering) Een ramp hoeft niet door één regio bestrijdbaar te zijn Oplossingsrichting: Prioriteren in geadviseerde maatregelen mbv factor kans ‘Gewicht’ meegeven aan maatregelen

Deel II: Het brandweeradvies in stappen Voorgestelde methodiek: Gebruik de informatie die binnen Safeti-NL voorhanden is over de kans op een scenario Risk Ranking Points (RRP) Societal RRP: creëert een overzicht van de bijdrage van een scenario aan het groepsrisico Individual RRP: creëert een overzicht van de bijdrage van een scenario aan het risico op een specifieke locatie Relevante informatie bij het onderbouwen van de noodzaak van een geadviseerde maatregel

Deel II: Het brandweeradvies in stappen

Deel II: Het brandweeradvies in stappen

Deel II: Het brandweeradvies in stappen Gebruik de risicobenadering (RRPs) om beter nadruk te kunnen leggen op maatgevende scenario’s Leg de nadruk op bepaalde geadviseerde maatregelen (effect van maatregel inzichtelijk) Maak onderscheid in maatregelen t.b.v. verbetering van het groepsrisico of het individuele risico Vroegtijdig overleg tussen brw en bg over welke informatie uit de QRA beschikbaar zou moeten komen t.b.v. het brandweeradvies Maak afspraken over wanneer een scenario of effect als maatgevend dient te worden beschouwd (afkapgrens)

Deel II: Het brandweeradvies in stappen Stappenplan voor de totstandkoming van het advies: Uitvoeren verkenning Inventarisatie Vooroverleg Bepalen van de scenario's Op basis van de geïnventariseerde risicobronnen Met gebruik van risicobenadering (methodiek RRP) Beschouwen bestrijdbaarheid en zelfredzaamheid De mogelijkheden binnen invloedsgebied Bepalen van de maatregelen Beschouwen van het restrisico

Deel III: Het brandweeradvies in bredere context Dit deel van de handreiking gaat in op: Wettelijk kader Bevi, Circulaires en Btev, Bevb Toepassingsgebied externe veiligheid algemeen Beleidskaders Beleidskader Veiligheidsregio Beleidsvisie bevoegd gezag Grondslag van de adviestaak Wm, Wro : bij welke besluiten van toepassing Veiligheidscontour voor Bevi-plichtige inrichtingen

Aanvullend De handreiking komt met een ‘Good Practice’-bundel: Uitgewerkt voorbeeld adviseringsproces Voorbeeldadvies o.b.v. advies AGS Werkwijzer Risk Ranking Points Checklists Inhoudelijk zal de handreiking, waar mogelijk, gaan verwijzen naar: Mal Groepsrisico (NB) IPO10: Kosten en baten van maatregelen EV IPO11: Juridische borging EV-maatregelen

Planning Oplevering 2e conceptrapport Definitief inhoudelijk product 1 februari 2010 3 weken voor inventariseren commentaren (deadline 22 februari) Definitief inhoudelijk product 8 maart 2010 Eventueel redactie op leesbaarheid Oplevering eindproduct: 29 maart 2010 Vermelding op www.Relevant.nl

Vragen ? Dank voor uw aandacht Dennis van der Voort 070 441 6744 D.vander.voort@pzh.nl Vragen ?