Inleiding Inleiding Jij werkt als journalist voor het blad KIJK, een tijdschrift voor iedereen die geïnteresseerd is in wetenschap en techniek. De gebeurtenissen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Maak een tentoonstelling
Jij en Je Ontdekkingsreis
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
De internet-encyclopdie voor kinderen
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Posteropdracht ANW: Nobelprijzen
- - - Social Media.
Door: Stefanie en Zarah
Kernafval.
Aardrijkskunde.
Redactioneel schrijven Les 1
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
(Kosmische) straling en organismen door Sofie, Pau Li en Kim v2a
Posteropdracht ANW: Nobelprijzen
Verslag fotosynthese. Gemaakt door: Ben Bitter, Bert Kupers Klas: SH3B
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Een levensboek voor ouderen
6.2 Radioactiviteit 3GT Nask 1 H6 Straling.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
3.1 Roep om harde rechtsstaat via de media
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Vakdidactiek 2 – Les 10.
Energie voor de toekomst? Opdracht A3. Inleiding Duurzame energie?  Energie produceren op een manier die blijvend gebruikt kan worden.
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Identiteit.
Muziek in de tweede helft van de 20 ste eeuw. Wat gaan we doen? Huiswerk innemen Filmfragmenten bekijken Uitleg opdracht Aan opdracht werken.
Medmec04 les 1 Engagement.
Medmec04 Engagement.
Onderzoeksplan.
Bloemen en planten.
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Scripting 4 designers aftrap theo arthur bennis
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ontwerp je eigen kwartet
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Centraal Examen Nederlands
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Medische kennis Lesblok 1
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Digi(bord)boek project <titel project>
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Een werkstuk schrijven
volgende bladzijde terug
E-health domotica E-learning
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
E health, Domotica en E-learning
Hoofdstuk 8 Wat gaan we vandaag doen? Opening Terugblik Doel
ADL Les 1.
Anatomie en Fysiologie
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
Observeren Les 7.
Bronnenonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Inleiding Inleiding Jij werkt als journalist voor het blad KIJK, een tijdschrift voor iedereen die geïnteresseerd is in wetenschap en techniek. De gebeurtenissen rondom de kerncentrale van Fukushima in Japan, die het gevolg waren van een tsunami, gaven aanleiding tot veel negatieve publiciteit rondom het thema radioactiviteit. Jij bent je samen met je collega’s in dit thema gaan verdiepen en kwam er achter dat er, ondanks de veel gehoorde bezwaren, ook veel positieve dingen bereikt kunnen worden met radioactiviteit. Graag wil jij de lezers van KIJK hierover informeren. Opdracht Werkwijze Bronnen Beoordeling Afsluiting

Opdracht Inleiding Opdracht Werkwijze Bronnen Beoordeling Afsluiting Om de lezers van het blad KIJK te informeren over wat radioactiviteit nou eigenlijk is, besluiten jullie als redactie, twee artikelen te schrijven rondom het thema radioactiviteit. Het is de bedoeling dat jullie het negatieve beeld, dat de lezers van het blad waarschijnlijk over het onderwerp hebben, enigszins kunnen nuanceren. De twee artikelen die jullie gaan schrijven zullen over de volgende onderwerpen gaan: Wat is radioactiviteit? en een keuze uit één van de volgende onderwerpen. Kernenergie Koolstofdatering Radioactiviteit en de medische wetenschap Het schrijven van de artikelen gebeurt in groepjes. Uiteraard beginnen jullie met het artikel ‘Wat is radioactiviteit?’. Het volgende artikel gaat over één van de bovenstaande keuze-onderwerpen. Jullie mogen zelf kiezen welke (maak je keuze wel aan de docent bekend). Uiteindelijk lever je dus per groepje twee artikelen bij de docent in. Andere groepjes (leden van de redactie) kiezen weer een ander onder onderwerp en zo worden alle vier de artikelen geschreven. Je moet ervoor zorgen dat je artikel inhoudelijk goed is maar ook dat de lay-out er mooi uit ziet en past bij het tijdschrift KIJK. Het is dus aan te raden om eerst via onderstaande link eens te kijken wat de stijl van het blad KIJK is. http://www.kijk.nl/ (rechts op de pagina bladeren) Opdracht Werkwijze Bronnen Beoordeling Afsluiting

Werkwijze Inleiding Om een goed artikel over de gegeven onderwerpen te kunnen schrijven is het noodzakelijk dat minimaal de volgende vragen in de artikelen beantwoord worden: Opdracht Artikel 1: Wat is radioactiviteit? Wat wordt er bedoeld met ioniserende straling? Waarom is deze ioniserende straling schadelijk voor mensen (en waarom zichtbaar licht niet)? Welke vier soorten straling zijn er? Wat is het doordringend vermogen van deze soorten straling, en kun je iets zeggen over hoe gevaarlijk de verschillende soorten straling voor mensen zijn? Wat is achtergrond straling? Artikel 2: Kernenergie Hoe kan er energie worden opgewekt met behulp van radioactieve stoffen (wat is kernsplijting en kernfusie)? Hoe werkt een kerncentrale? Welke risico’s kleven er aan kernenergie? Wat zijn de voordelen van kernenergie? Je beschrijft wat er in Tsjernobyl of in Fukushima is gebeurd. Werkwijze Bronnen Artikel 4: Radioactiviteit en de medische wetenschap Hoe wordt radioactiviteit/ioniserende straling gebruikt in de medische beeldvorming? (denk aan röntgenfoto’s, CAT/CT-scan en tracers) Hoe wordt radioactief materiaal gebruikt in de bestrijding van kanker? Zijn de toepassing van radioactiviteit in de medische wetenschap, waar je informatie over hebt verzameld, gevaarlijk/schadelijk? Wat wordt er gedaan om werknemers van ziekenhuizen, die met straling in aanraking komen tijdens hun werk, te beschermen? Artikel 3: Koolstofdatering Wat is koolstofdatering? Hoe kun je bepalen hoe oud iets is met deze methode? Hoe wordt deze methode toegepast/wat kunnen we er mee? Welke bezwaren kleven eraan deze methode om vast te stellen hoe oud iets is? Beoordeling Afsluiting

Bronnen Artikel 1 Artikel 2 Artikel 3 Artikel 4 Inleiding Opdracht De benodigde informatie voor het schrijven van de artikelen is in de onderstaande tabel te vinden. De bronnen zijn geordend per artikel, maar het is uiteraard niet verboden ook de bronnen te bekijken over onderwerpen waarover jij geen artikel schrijft. Artikel 1 natuurkunde overal (en het boek) http://www.schooltv.nl/docent/project/1553166/kernpunt/3265085/extra-informatie-bij-aflevering/ http://www.rivm.nl/milieuportaal/onderwerpen/straling-en-EM-velden/ioniserende-straling/ http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kernenergie/vraag-en-antwoord/wat-is-radioactieve-straling-en-wat-zijn-de-gevolgen-van-radioactieve-straling.html#anker-radioactiviteit http://nl.wikipedia.org/wiki/Ioniserende_straling http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde/17982-radioactiviteit-natuurkundig-verschijnsel.html Artikel 2 http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kernenergie/waarom-kernenergie http://www.schooltv.nl/docent/project/1555535/natuurkunde/3268907/extra-informatie-bij-aflevering/ http://www.schooltv.nl/docent/project/1555535/natuurkunde/3269117/extra-informatie-bij-aflevering/ http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/2157310/aardrijkskunde/item/2533283/kernenergie/ http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20090710_energie02 Artikel 3 http://www.evolutie.eu/index.php/Geologie/koolstof-14.html http://www.scherminckel.nl/actueel/koolstof14%20dateringsmethode.htm http://nl.wikipedia.org/wiki/C14-datering Artikel 4 http://scripts.kwfkankerbestrijding.nl/bestellingen/documents/brochure-behandeling-radiotherapie-adiotherapie.pdf Opdracht Werkwijze Bronnen Beoordeling Afsluiting

Beoordeling Inleiding Opdracht Werkwijze Bronnen Beoordeling Afsluiting

Afsluiting Inleiding Als jullie de beide artikelen af hebben is het de bedoeling dat er individueel een korte evaluatie (+/- een half A4-tje) wordt geschreven. Hierin vertel je wat er volgens jou goed is gegaan en wat minder goed ging. Of je tevreden bent met het eindresultaat en hoe je het vond om met een webquest te werken. Als iedereen klaar is met de opdracht worden alle gemaakte artikelen gebundeld in een boekje. Jullie kunnen dan elkaars artikelen lezen en beoordelen. De docent zal met zijn beoordeling rekening houden met jullie beoordelingen. Opdracht Werkwijze Bronnen Beoordeling Afsluiting