De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?"— Transcript van de presentatie:

1 Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
inspiratie in P-delen

2 Wie ben ik? Monique Windmeijer
Docent scheikunde, vooral in de bovenbouw havo-vwo op het Roncalli in Bergen op Zoom Scholengemeenschap met een eigen tempo werkwijze.

3 Preken voor eigen parochie
Scheikunde is echt heel belangrijk: De essentie van het leven is chemie Alleen ziet de leerling dat soms net een beetje anders: Scheikunde is moeilijk ⇔ Scheikunde is leuk. Wat kun je er nu mee? ⇔ Ik heb het nodig voor mijn toekomst Contexten zijn belangrijk Wat maakt scheikunde nu zo belangrijk voor de leerlingen Hoe krijgen we de focus van de leerlingen op scheikunde in plaats van de tienduizend andere zaken die hun aandacht vragen?

4 Uitspraken van mijn 4e klas leerlingen over scheikunde
Ik hou van beta-vakken Ik heb scheikunde nodig voor mijn vervolgopleiding Ik kies scheikunde omdat je er later veel banen mee kunt krijgen Ik vind scheikunde interessant Ik vind het leuk en interessant, maar wel moeilijk Ik vind scheikunde een leuk vak, omdat ik het interessant vind om te leren hoe alles om ons heen is opgebouwd. En eigenlijk zouden we moeten proberen dit enthousiasme vast te houden

5 P-delen NOVA: contexten
De methode NOVA heeft een hoofdstukindeling met PTM: praktijk, theorie en maatschappij. Zijn er Nova-gebruikers aanwezig? Maken jullie gebruik van de P-delen? Waarom wel? Waarom niet? Docenten slaan de P- (en M-delen) soms over Omdat sommige leerlingen ze moeilijk vinden Omdat we al zo weinig tijd hebben Het is iets extra’s: zonder dat gaat het prima

6 Uitspraken van leerlingen over de P-delen
Ze zijn niet moeilijk omdat we ze in een groepje doen; Ik vind het P-deel zeker niet makkelijk, maar als groep kom je er wel aan uit.  Het P-deel is leuk om te doen, omdat je echt aan het denken wordt gezet en daarbij ook je voorkennis moet gebruiken. Het P-deel maakt scheikunde ook wat 'echter’, doordat je met dingen aan de slag gaat uit je eigen omgeving die dus verder gaan dan alleen theorie.

7 P-delen: waarom wel Als je de P-delen overslaat…..
De leerlingen missen wel iets Vakvernieuwing door contexten: juist het P-deel Een andere werkvorm waardoor leerlingen worden gestimuleerd samen te werken. Ze raken gemotiveerd voor het nieuwe hoofdstuk…. Je kunt de P-delen bij voorbeeld behandelen Aan het begin van een hoofdstuk: als introductie Aan het eind: als context en illustratie van het hoofdstuk Er zijn verschillende P-delen per hoofdstuk

8 Hoe ik het doe Ik begin het hoofdstuk met de P-delen
Per hoofdstuk in oude editie waren er twee P-delen. In de nieuwe versie: een kortere in het boek en de twee van de vorige editie in digitale vorm. Ik gebruik vaak die uit het boek, maar soms digitale variant Ik verdeel het P-deel In behapbare stukken tekst In behapbare vragen die bij die tekst horen Leerlingen moeten in de groepjes die ze zelf samenstellen, maar waarvan ik de grootte bepaal De tekst lezen Samenvattingen maken Hun toebedeelde vragen beantwoorden

9 En dan… Ik leid het P-deel in en leg het hoe en waarom van het P-deel uit Ze krijgen hiervoor circa 30 minuten En de docent? Die loopt rond en helpt als een groepje klem zit of iets niet begrijpt. Eén op één hulp, iedereen is aan het werk. Dan komt ieder groepje (of een delegatie van het groepje) naar voren Vat de door hen gelezen tekst samen Beantwoord de vragen die hen waren toebedeeld

10 Voordelen Leerlingen leren van en aan elkaar Leerlingen presenteren
Leren theorie verwoorden voor een groep Talige activiteit in een bèta vak: ze leren formuleren Op posters: ook nog wat tekenactiviteit, mindmaps et cetera Of ter plekke op het bord Leerlingen beantwoorden vragen: Andere leerlingen en docent kijken toe; Docent kan eventueel bij zowel de samenvatting als de beantwoording van de vragen feedback geven.

11 En nog een voordeel…. P-deel: geeft context, behandelt geen nieuwe theorie maar past het nieuw te leren concept toe Gaat over relatief nieuwe ontwikkelingen in de chemie en chemische technologie Dichtbij de belevingswereld van de leerlingen Alle neuzen staan dezelfde kant op aan het begin van een nieuw hoofdstuk Ze weten direct waar het over gaat in het hoofdstuk, een mooie introductie Door het presenteren aan elkaar: iedere leerling krijgt in heel korte tijd de inhoud van hele P-deel Behalve in de oude editie de onderzoeksopdracht : die wordt bewaard voor het laatst om te oefenen voor de toets. Chemische technologie: Phramafilter 5 havo

12 Andere contexten Natuurlijk andere bronnen van contexten mogelijk
Chemie Actueel Chemische Feitelijkheden Naar aanleiding van Chemie Actueel Eindredacteur en lid van de redactie van Chemie Aktueel, Toon de Valk heeft overzicht gemaakt van opgaven welke bij de verschillende hoofdstukken uit Nova gebruikt kan worden. Wellicht kan dit overzicht gebruikt worden bij het maken van toetsvragen. Deze liggen achterin

13 Zelf aan de slag… vier groepjes van ca. 4 personen
Verdeling van tekst: L: lezen, S: samenvatten Groep 1: L+S voorpagina t/m Ziekteverschijnselen Vragen: 1+extra vraag: Extra vraag: Leg uit hoe algenbloei kan leiden tot zeer lage zuurstofconcentraties. Groep 2: L laatste alinea Botulisme t/m Botuline toxine (S Ontdekking tot Botuline toxine) Vragen: 2+3 Groep 3: L Botuline Toxine t/m Tegengif; (S: Medische … t/m Tegengif) Vragen: 4+5 Groep 4: L+S Cosmetische toepassing tot einde Vragen 6 t/m 10


Download ppt "Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?"

Verwante presentaties


Ads door Google