School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond 22 april 2013
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
De ontwikkeling van de 7 competenties
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
6 sleutelbegrippen lesopbouw
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Workshop OGW in de klas..
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Stagecoördinatie op De Rank
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Windtechnologie Annet Kops
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Onze doelen en visie in beeld
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Solliciteren: wat wil ik?
Lezen: doe het goed voor
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.

Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
10 november 2015 Marianne Rongen Waar je het leven leert inspiratielied Mathilde Santing.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Coaching in regioleren
Studieloopbaanbegeleiding
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Jij als werkplekbegeleider!
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Transcript van de presentatie:

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon

Docent/ Professional Lerende Persoon Ontwerpen. Professionele kennis School Coach Student Ontwerpen. Concerns: Hoe bereid ik mijn lessen voor? Welke methodes gebruik ik? (wil ik gebruiken) Welke instructie ga ik geven? Hoe creëer ik een veilige leeromgeving Wat wil ik mijn leerlingen leren vandaag? ( doelen?) Hoe kan ik deze klas motiveren? Etc. Professionele kennis Pedagogische kennis Didactische kennis Vakkennis Kennis van organisatie van les Kennis van plannen en evalueren. Aanpassingsvermogen Leerstijl. Hoe leer ik? Reflection on action. (na de les) Reflection in action. (tijdens de les) Thinking on our feet. (Schön) Docent/ Professional Lerende Persoon Onderzoeken / aanpassen. Concerns: Hoe ging deze les? Wat waren sterke / zwakke punten? wat ga ik de volgende les doen / verbeteren? Hebben de leerlingen geleerd wat ik wilde dat ze leerden? ( en hoe?) Hoe reageerde ik? Wat voelde ik / dacht ik toen.... Wat dachten ( deden) de leerlingen toen... Ontwikkeling. Concerns: (Hoe) Pas ik in de visie van deze school? Hoe wil ik me ontwikkelen? Wat wil ik ontwikkelen? ( Wat vind ik van deze kinderen?) ( Waarom reageer ik op deze manier?) Wat vind ik belangrijk in lesgeven? Wat voor docent ben ik? (wil ik zijn?) Commitment Overtuigingen. Professionele identiteit Persoonlijkheid Houding Gewoontes Achtergrond

Coach Teacher/ Learner Professional Persoon Ontwerpen. Ontwikkelen School Coach Student Ontwerpen. Vragen: Wat ga je de volgende les doen? Wat wil je dat ik ga observeren? Wat ga je (concreet) doen om je doelen te halen Wat ga je zeggen, wanneer? Welke vragen? Wat ga je doen als ze niet opletten? Welke werkvormen zet je in? Leg mij volgende week eens uit... Etc. Professionele kennis Rolmodel. Demonstreren, nadoen. Kennis van het vak van de student Getraind als begeleider Helpt de student grip te krijgen op de complexiteit van het lesgeven. Zicht op de actuele concerns. Koppelen theorie en praktijk. Begeleider als opleider! Stelt de student in staat ‘rijke’ leerervaringen op te doen. Ontwerpt en voert samen met de student lessituaties uit. Aanpassingsvermogen Leren (effectief) te reflecteren en hoe de student uit te nodigen op eigen handelen te reflecteren. Helpt de student focussen op het perspectief van de leerlingen. Is in staat constructief en positief feedback te geven. analytisch Observatievaardig. Teacher/ Professional Learner Ontwikkelen Vragen: Wat vind je van de visie van deze school? Wat is voor jou belangrijk in lesgeven? Hoe beinvloedt dat jouw lesgeven? ( orde, motivatie van leerlingen etc) Wat wil je de komende tijd ( maand, jaar) bereiken? Hoe realistisch is dat? Etc. Persoon Commitment Heeft een heldere en duidelijke visie op (goed) onderwijs Deelt dit met de student. Brengt eigen verwachtingen en die vd st in beeld. Onderkent en is in staat een goede relatie op te bouwen en te onderhouden. Is in staat een balans te vinden in comfort en uitdaging. Open mind. Zicht en kennis van ontwikkelingen in onderwijs en vak. Leren voetballen met het linkerbeen Onderzoekend / aanpassen. Vragen: Waar wil je het eerst over hebben? Wat vond je van deze les? Toen je zei... Wat was de reactie van de leerling? Wat .. Voelde, dacht, deed je? Wat denk je dat de leerlingen .. dachten, voelden? Wat deden de leerlingen toen..? Wat ga je de voplgende keer doen? Je wilde dat en dat doen maar ... Wat was daarvoor de reden?

Teacher/ Professional Learner Person Ontwerpen. Professionele kennis School Coach Student Ontwerpen. Hoe maak je het mogelijk?: Geformaliseerde structuur van begeleiding en opleiden van studenten. (opleidingsplannen, opleidingsteams) Faciliteren van deze structuur Ic uren voor begeleiding ( wb so). Begeleiden en opleiden zichtbaar in roosters. Train de begeleiders.. Professionele kennis Vak bijeenkomsten. Visie op school en vakontwikkeling Rol van de student in schoolontwikkeling. ( plek in teams, leerwerktaken) Kennis van mogelijkheden en inzetbaarheid studenten. Zicht op de ‘concerns’ van studenten. Koppelen theorie en praktijk: Inrichten werkplek, ABV op locatie, leerwerktaken, onderzoekend in de school. Afspraken afstemming opleidingen. Teacher/ Professional Learner Person Ontwikkeling Hoe maak je het mogelijk? POP’s Maak persoonlijke ontwikkeling mogelijk. Heldere duidelijke visie op lesgeven. Duidelijk beeld wat voor docent deze school nodig heeft. En weten hoe je docenten / studenten kunt helpen dat te bereiken. Onderzoeken / aanpassen. Hoe maak je het mogelijk?: Intervisie. Studenten onderling. Teams! Supervisie.(Waar nodig) Informeel. ABV op locatie.