CSCT project: Competenties voor EDO- leerkrachten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
EDO in de lerarenopleiding
Ervaringen in samenwerking
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Respectvolle bejegening
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Pastoraal op school.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Samenwerken in burgerschap
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
muzische grondhouding in de lerarenopleiding lager onderwijs
NME: kiezen, leren, meedoen
Regionale bijeenkomsten: Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs
Werken aan Duurzaamheidvraagstukken
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Het opleidingsprofiel:
Een theoretische verkenning
Met Stakeholders Gedeelde Visie
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Ethiek.
Kinderrechten als brug
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Eerstejaarsproblemen
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
Intervisiegroep gedragswetenschappen
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Geïntegreerde schoolverbetering
DTD, mag het iets meer zijn? Onderwijs, de kennis voorbij – 17/11/2015.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
DTD, mag het iets meer zijn? Onderwijs, de kennis voorbij – 17/11/2015.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Sociaal Werk & Duurzame Ontwikkeling Wat met de duurzaamheidscompetenties? Een inleiding.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
EDO-platform Hoe maken de verschillende ‘educaties’ werk van de global goals? Wat kunnen we verwachten van een ‘Internationaal Thematisch Netwerk’ EDO?
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
VERWACHTE UITKOMST VERWACHTE IMPACT DOELGROEPEN
Transcript van de presentatie:

CSCT project: Competenties voor EDO- leerkrachten Comenius 2.1 project 2004-2007 118277-CP-1-2004-BE-Comenius

Curriculum, Sustainable development, Competences, Teacher training (CSCT) Doelstellingen Een competentie georiënteerde curriculum ontwikkeling voor educatie voor duurzame ontwikkeling in de initiële en de in-service lerarenopleiding curriculummodellen waarbij Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in de opleiding wordt geïntegreerd. Eindproducten Formuleren / selecteren van competenties die verband houden met educatie voor duurzame ontwikkeling Identificeren van specifiek onderwijsmateriaal dat aansluit bij de geselecteerde competenties Formuleren en selecteren van inhouden die aansluiten bij de geselecteerde competenties Ontwerpen van onderwijsmodellen (organisatie, …) Ontwikkelen van een leidraad voor docenten en studenten

www.csct-project.org Partnerlanden Engeland 1 Denemarken 1 Noorwegen 1 Duitsland 1 Oostenrijk 4 België 2 Spanje 2 Hongarije 1 Zwitserland 2 Norway Hungary Austria Germany Spain England (Wales) Belgium Denmark Switzer-land

CSCT partnership Katholieke Hogeschool Leuven (Be) Entiteit Curriculum (Vlaams Onderwijsministerie) Telemark University College (No) University College of Vest Jutland (Dk) University of Wales (GB) Universitat Autonoma de Barcelona (SP) Universitat de Girona (SP) University of Salzburg (O) University of Klagenfurt (O) University of Klagenfurt (Inst. Geographie & Regionalforschung) Pädagogische Hochschule Niederösterreich (O) Regional Environmental Center (H) University of Lüneburg (D) Pädagogische Hochschule Zürich (ZW) Fachhochschule Nordwestschweiz (ZW)

Rapport ingediend januari 2008 Disseminatie acties Eindresultaat Rapport ingediend januari 2008 Disseminatie acties Implementatie van het EDO-curriculummodel Report 316 Pages

Duurzame ontwikkeling en onderwijs CSCT raamwerk Rapport (‘Handboek’) Duurzame ontwikkeling en onderwijs CSCT raamwerk Professionele dimensies van EDO-leerkrachten Algemene competenties voor EDO Specifieke EDO-competenties (5 bekwaamheidsdomeinen) Actieonderzoek als kractige methode binnen EDO Case studies

Algemene competenties Dynamisch model voor EDO competenties in de lerarenopleiding ( project CSCT-model ) Leerprocessen voor DO 5 competentiedomeinen Algemene competenties Professionele dimensies Een dynamisch model 7 7

‘Algemene competenties‘ Drie basiselementen in het model Vijf domeinen Kennis Systeemdenken Emoties Waarden Actie De leraar als individu De leraar in de onderwijsinstelling De leraar in de samenleving ‘Algemene competenties‘ onderwijzen Reflecteren/visie ontwikkelen Participeren aan netwerken ‘Professionele dimensies’ Het raamwerk om de bekwaamheden in beeld te brengen van leerkrachten die rond duurzame ontwikkeling willen werken bestaat uit 3 basiselementen: De 3 niveaus waarin een L funcioneert (als individu, in de onderwijsinstelling én in de samenleving) Drie overkoepelende (algemene competenties): onderwijzen (met aandacht voor constructief leren), ontwikkelen van een visie en nieuwe zienswijzen in aanmerking nemen (EDO is immers toekomstgericht) én netwerken tot stand brengen binnen en buiten de shoolgemeenschap (met het oog op een lerend milieu) Vijf bekwaamheidsdomeinen zijn van belang voor EDO: verwerven van kennis over duurzaamheidsvraagstukken, denken in termen van systemen, waarderen van situaties en normen gebruiken, omgaan met emoties die door bepaalde duurzaamheidsvraagstukken worden opgewekt en actiegericht kunnen werken met leerlingen. Deze 5 competentiedomeinen vormen daarom de kern van het model. In EDO zijn deze 5 domeinen van toepassing op elk van de professionele dimensies en moeten ze ook in relatie staan tot de algemene competenties.

3 professionele dimensies Leraren zijn individuen die zich op een dynamische wijze verhouden tot hun studenten, leerlingen, collega‘s en tot de brede maatschappelijke context Leraren zijn kennisoverdragers die deel uitmaken van een onderwijsinstelling die idealiter een gedeelde visie heeft op leren en ontwikkelen Leraren maken deel uit van een dynamische samenleving. Deze 3 niveaus zijn herkenbaar en deels overlappend met de verantwoordelijheidsniveaus in het beroepsprofiel en de BC zoals vastgelegd door de Vlaamse regering (verantwoordelijkheid tav de lerende, het schoolteam en de samenleving). 9

Algemene competenties . 10

CSCT raamkader Dit model is het resultaat van een driejaar durend proces. We beschouwen het als een dynamisch model omdat elk element kan gecombineerd worden met een ander element, vandaar de pijlen. Wanneer we de professionele dimensies combineren met de algemene competenties door de 2 driehoeken over elkaar te schuiven (pijlen), dan zijn vele combinaties denkbaar. De hoeken die in de figuur oorspronkelijk recht tegenover elkaar liggen hebben echter de sterkste relatie tot elkaar, zoals de professionele dimensie van de leraar als lid van de samenleving en de algemene competentie om deel te nemen aan sociale netwerken.

Vijf Domeinen Deze 5 competentiedomeinen vormen de KERN van het model omdat ze van essentieel belang zijn voor het leren en onderwijzen voor EDO. Ze zijn van elkaar te onderscheiden maar in praktijk zijn ze niet te scheiden. Dit omdat ze meestal in combinatie met elkaar voorkomen. Bijvoorbeeld: wanneer lln via een excursie naar het Lapperfortbos en daar leren over de natuur dan rijzen er ongetwijfeld vragen over de verschillende waarden die mensen hechten aan bepaalde landschappen en over de acties die men kan ondernemen om een bepaald natuurgebied te behouden. Hierbij kunnen de voor- én tegenstanders van het behoud van dat natuurgebied met elkaar in discussie gaan en kunnen de emoties hoog oplopen. 12

Verwerven van KENNIS over duurzaamheidsvraagstukken Vier kennisdimensies binnen EDO: Conceptuele kennis Oorzakelijke kennis Kennis over actiemogelijkheden Kennis over ontwikkelen van eigen visie Deze kennis heeft betrekking op: Tijd (verleden-heden-toekomst) Ruimte (hier-ginder/Noord-Zuid) Inter-/transdisciplinair Kwaliteit van deze kennis: Haalbaarheid staat voor kwaliteit Kritisch denken is essentieel Willen lln gemotiveerd zijn om naar oplossingen te zoeken voor duurzaamheidsvraagstukken, dan hebben zij 4 vormen van kennis nodig: Kennis over het bestaan en de eigenschappen van duurzaamheidskwesties (bv.relatie tussen CO2 en opwarming van de aarde) = essentieel om interesse te wekken en bewustzijn aan te scherpen om zo de bereidheid om actie te ondernemen te stimuleren) Kennis in functie van de oorzakelijke dimensie van duurzaamheidsproblemen. D.i. kennis van sociale en economische organisaties zoals IMF, kennis over de rol van deze organisaties spelen een rol bij het ontstaan en oplossen van duurzaamheidskwesties. Kennis over actiemogelijkheden Deze kennis gaat over de noodzaak van de ontwikkeling van een eigen visie op DO en EDO.

Voorbeelden kenniscompetenties Als een individu relevante kennis verwerven rond uitdagingen en kwesties over DO Educatieve doelen voor DO selecteren, rekening houdend met de diversiteit van de leerlingengroep KLO creëren over duurzaamheidskwesties Als lid van een onderwijsinstelling Verwerft kennis over duurzaamheidsvraagstukken om te kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een curriculum dat EDO integreert in het hele schoolcurriculum Als lid van de samenleving Kan partners vinden buiten de schoolgemeenschap en samenwerken met organisaties die DO promoten

Bevorderen van SYSTEEMDENKEN 4 basiscriteria voor systeemdenken (Capra, 1992) Van studie van deelaspecten naar studie van het geheel Van lineaire oorzaak-gevolg-relaties naar dynamische relaties Van feiten naar processen Van zoeken naar details naar ontdekken van patronen EDO impliceert het bevorderen van systeemdenken en interdisciplinariteit. Problemen die verband houden met DO vragen om een geïntegreerde aanpak/systeembenadering. Het bewustzijn dat de mens deel uitmaakt van de oneindige subsystemen van de aarde en dat hij hiervan op verschillende wijzen afhankelijk is, dtaat binnen EDO centraal. Dus is het belangrijk te kijken naar het verleden, om terug te kijken waar we vandaan komen en ons een voorstelling te maken waar we naartoe willen. TIJD

Systeemdenken Vier dimensies binnen het systeemdenken(Ossimitz 2000): Relationeel denken Dynamisch denken Denken in termen van modellen Bedoeling = op een systematische manier tot actie komen

Voorbeelden competenties systeemdenken Als een individu Begrijpt basismodellen van de systeemtheorie Is zich ervan bewust dat hij altijd deel uitmaakt van verschillende systemen Weerstaat de neiging om complexe problemen te simplificeren In de onderwijsgemeenschap Gaat binnen zijn vak op zoek naar relaties, meervoudige invloeden, .. In de samenleving Gebruikt lokale, nationale en internationale netwerken Kan machtverhoudingen en belangenconflicten in de samenleving identificeren

Omgaan met EMOTIES Emoties en gevoelens gekoppeld aan denken, waarderen,reflecteren en handelen belangrijke rol bij de organisatie en integratie van kennis deel van besluitvormingsprocessen drijvende kracht achter de motivatie Empathie speelt een sleutelrol in EDO

Voorbeelden competenties emoties Als een individu Ontwikkelen voor zichzelf empathisch vermogen Bewust van de impact van emoties op perceptie, oordeelsvorming, beslissingen Als lid van de onderwijsgemeenschap Atmossfeer van openheid en vertrouwen creëren waarbij ieder zijn gevoelens mag uiten Als lid van de samenleving Adequaat communiceren met ouders en anderen over hun emoties

Ontwikkelen van WAARDEN “Voor EDO zijn waarden fundamenteel en staat respect centraal: respect voor anderen, inclusief voor anderen uit de toekomstige generaties, respect voor verschil en diversiteit, voor het milieu en voor onderzoek van de planeet die we bewonen. Onderwijs stelt ons in staat om onszelf en anderen te begrijpen en onszelf verbonden te voelen met de ruimere natuurlijke en sociale omgeving; dit begrijpen biedt ons een duurzame basis voor het opbouwen van respect.” (United Nations Decade of Education for Sustainable Development, 2005-2014, Draft International Implementation Scheme, Ectober 2004)

Voorbeelden competenties waarderen van situaties en ethische normen hanteren Als een individu Verduidelijkt en expliciteert eigen overtuigingen Op de hoogte van leermiddelen en –methoden in verband met waarden en waardenontwikkeling Als lid van een onderwijsgemeenschap Dringt eigen waarden en meningen niet op maar biedt leerlingen voldoende kansen om een eigen standpunt in te nemen Moedigt leerlingen aan om hun overtuigingen in vraag te stellen… Als lid van de samenleving Benadrukt het belang van inzicht in Europees burgerschap, inclusief de rechten, verantwoordelijkheden en waarden die hierachter schuilgaan

ACTIEGERICHT werken Acties ondernemen stelt leerders in staat: Conflicterende belangen te ervaren In discussie te gaan over alternatieve oplossingswegen en visies Het tegen elkaar afwegen van visies Zich daadwerkelijk te engageren Daarover te reflecteren Ondernomen acties te evalueren

Voorbeelden competenties actiegericht werken met leerlingen rond EDO Als een individu kritisch nadenken over iemands levensstijl en -keuzes op een probleemoplossingsgerichte wijze aan een project werken In de onderwijsgemeenschap actie beschouwen als een educatieve meerwaarde niet alleen als een manier om problemen op te lossen relevante actiegerichte thema’s voor DO selecteren In de samenleving machtsrelaties binnen lokale (en globale) gemeenschappen analyseren in functie daarvan strategisch denken netwerken faciliteren

Opvolging van EDO Uitgeverij De Boeck Duurzame ontwikkeling. Hoe integreren in onderwijs ? Willy Sleurs, Veerle de Smet, Veerle Gaeremynck, 2008, 199 p Ensi :Environmental Network Sustainable internationaal congres voor 130 deelnemers van 26 tot 28 maart 2009 in de KHLeuven 24 24

www.csct-project.org Contactpersonen: willy.sleurs@ond.vlaanderen.be veerle.de.smet@khleuven.be