Introductie Rekenkamer Breda voor de nieuwe gemeenteraad april 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Agenda Voorstellen Aanleiding Vraagstelling Aanpak
Advertisements

De MR op Praktijkonderwijs Zeist
Workshopronde Woensdag 18 april
Medezeggenschap op de Julianaschool Wie zijn wij Waarvoor is er een MR Wat doen wij.
Commissie Wijkgericht werken
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Beleidsevaluatie in de praktijk
De rekenkamer van Venlo
Martine Meijers Hester Tjalma
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
Invloed vanuit de cliëntenraad
Belangrijkste bevindingen en aanbevelingen
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Onderzoek, conclusies en aanbevelingen 23 november 2011
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
Taakinvulling door de rekenkamer
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Reactie op rapport Kerken Armoede in Nederland 2010 Herman Kaiser burgemeester van Doetinchem.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Naar een nieuw besturingsmodel
Kaderstelling 2014: stap 3 Commissie ABZ 17 april 2013.
Strategisch Overleg Stand van zaken decentralisatie AWBZ Woensdag 4 juli 2012.
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
Ouderraad De Kinderkei. Waarom een ouderraad? Bij de wet geregeld ‘orgaan’, GGD (Gemeenschappelijke Gezondheids Dienst) Voor de gemeenschappelijke belangen.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Ontwikkeling Bestuurlijke Toekomst Duin- en Bollenstreek onderzoekstraject aanpak en resultaten.
Medezeggenschapraad H. Henricusschool
VAN DIGITALE GRIFFIE NAAR OPEN RAADSPORTAL De Digitale Griffie ii
De (T)OR en de bestuurder
Beleidsinformatie Jeugd
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Albrandswaard op weg naar een regiegemeente
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland. Opzet presentatie 1.Reden bestaan GR GGD Zeeland 2.Visie op Publieke Gezondheid in Zeeland 3.Bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking Plan van aanpak accountantscontrole 2012 Gorinchem, 23 oktober 2012 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
PRESENTATIE EN KENNISMAKING MET DELFTSE REKENKAMER (DRK) 8 mei 2014.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Presentatie rekenkamer. Wie is de rekenkamer Dordrecht De huidige rekenkamer bestaat uit: Directeur, dhr. Rik Hindriks Senior onderzoeker, dhr. Daan Massie.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Grip op gemeenschappelijke regelingen PMG 13 april 2016 Drs. Inge Harmsen, strategisch adviseur.
Positie, rol en functie van de rekenkamercommissie XX-XX-XXXX Plaats.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Adviesraad Sociaal Domein
Bijeenkomst 3 Bespreking huiswerkopdracht week 2: invloed burgers/organisaties op besluit van een gemeente Taken en rollen van de gemeenteraad De gereedschapskist.
Positie, rol en functie van de rekenkamercommissie
De brandweer als verbonden partij van de gemeente Sint Anthonis
Implementatieonderzoek naar financiële projectbeheersing
De Rechtspersoon voor Doordecentralisatie
Cliëntenraad Sociaal Domein
MR RK Josefschool Mede vormgeven aan beleid op school
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Landelijke raad 8 December 2018
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
Transcript van de presentatie:

Introductie Rekenkamer Breda voor de nieuwe gemeenteraad april 2014

Wie zijn wij? 1. Dr. Joop Roebroek: voorzitter sinds 2005, benoemd tot 2017. 2. Mr. Karel Tercic: Lid sinds 2005, benoemd tot 2017. 3. Lex van Eijndhoven R.A.: lid sinds 2011, benoemd tot 2017. 4. Dr. Juliët Wiggers: secretaris/onderzoeker Rekenkamer sinds 2005, 30 uur vaste aanstelling.

Ontstaan, functie, opzet Rekenkamer Breda 1. In 2004 wettelijke verplichting: Iedere gemeente een rekenkamerfunctie. 2. Functie rekenkamer: horizontale gemeentelijke controle en ondersteunen kaderstellende en controlerende rol van de gemeenteraad. 3. In 2005 onafhankelijke Rekenkamer Breda benoemd: een bestuur met drie externe leden en een secretaris. 4. Redenen voor eigen onafhankelijke Rekenkamer: Garanderen onafhankelijk professioneel onderzoek, voorkomen politiek gekissebis en ontlasten raadsleden.

Taken Rekenkamer: wat doen wij? Gevraagd en ongevraagd onderzoek uitvoeren naar de effectiviteit en efficiëntie van het gemeentelijke beleid en organisatie, en rapporteren aan de raad. Met haar rapporten beoogt de Rekenkamer: 1. de raad handvatten te bieden om zijn kaderstellende en controlerende rol beter uit te kunnen oefenen; 2. de gemeentelijke organisatie handvatten te bieden om de organisatie en uitvoering van het gemeentelijk beleid te verbeteren; en 3. de Bredase burgers inzicht te geven in de beleidsprestaties van de gemeente Breda.  

Onderwerpselectie Rekenkamer 1. Rekenkamer vraagt ieder jaar in okt-nov. aan alle raadsfracties om onderwerpen in te dienen. 2. Ook gaande het jaar kunnen onderwerpen ingediend worden, ook door burgers/organisaties. 3. Lange termijnlijst belangrijke maatschappelijke onderwerpen. Rekenkamer beslist op basis van criteria: - Het maatschappelijke belang van het onderwerp, - Het financiële, organisatorische en/of bestuurlijke belang . - De actualiteit van onderwerpen, - Het potentiële leereffect van een onderzoek, - Een evenredige spreiding in onderwerpen/onderzochten. - Beschikbare personele/financiële inzet van Rekenkamer.

Welk soort onderzoeken doen wij? Ex-post onderzoek: evaluerend, toetsend, terugkijkend onderzoek, effectiviteit/efficiëntie lopend beleid (b.v. Buitenruimte). Ex- ante onderzoek: vooruitkijkend, stand van zaken voorbereidingen nieuw beleid (b.v. komende decentralisaties). Groot, langdurend onderzoek Kortere, kleinere onderzoeken: quickscans Rekenkamerbrieven: korte snelle adviezen - Vervolgonderzoeken

http://youtu.be/S6j-TvfYPrY

Welke onderzoeken zoal gedaan: ‘Begroting 2006 nader beschouwd’, onderzoek naar de inrichting van de Bredase begroting, 2006 ‘Hoe evalueert de gemeente Breda’, over het onderzoeksbeleid van de gemeente Breda, 2007 ‘In gesprek met de stad’, onderzoek naar de communicatie tussen de gemeente Breda en haar burgers ‘Grondbeleid onder constructie’, eerste onderzoek naar het grondbeleid en de rol van de raad, 2009 - ‘Werk aan werk’, onderzoek naar de effectiviteit en efficiëntie van het Bredase re-integratiebeleid, 2010 ‘Wijkontwikkeling’, onderzoek samen met leden landelijke visitatiecommissie Wijkenaanpak naar wijkontwikkeling in Breda Noord, 2011

‘Bredaas grondbeleid’, een vervolgonderzoek naar het grondbeleid en de ruimtelijke projecten, 2013 ‘Kosten-baten onderzoek onderhoud van de buitenruimte’, een onderzoek naar de effectiviteit en efficiëntie van het onderhoud in Breda, 2013 ‘Klaar voor de start’, onderzoek naar de decentralisatie van de jeugdzorg, of de gemeenteraden goed voorbereid zijn, (samen met rkc’s van Tilburg, Den Bosch en Eindhoven), 2013 - Zestal rekenkamerbrieven o.a. over de begroting, de jaarverslagen 2010-2013, de stelselwijziging

Eén onderzoek nader belicht Het kosten en batenonderzoek naar het onderhoud van de openbare ruimte in Breda, 2013 Aanleiding: vragen van raadsfracties Vraagstelling: de verhouding tussen de kosten voor het onderhoud van de openbare ruimte in Breda en de kwaliteit (baten) die dat oplevert. Aanpak: In kaart brengen kosten en baten van het onderhoud in 2008-2013, vergelijking met Den Bosch, Eindhoven, Helmond en landelijke CROW-gegevens, mening burgers over onderhoud buitenruimte en mening raadsfracties over de

informatievoorziening naar de raad over buitenruimte. Doel onderzoek: aanbevelingen doen ter verbetering van de kosten-baten verhouding in Breda en verbetering informatievoorziening naar de raad. Belangrijkste bevindingen: Budget Breda relatief laag, Kwaliteit openbare ruimte gestaag achteruitgegaan, Groeiende achterstanden in onderhoud, ca. 22 mln. extra alleen al voor wegen nodig, hoe langer wordt gewacht, hoe groter de schade,

- veiligheid komt mogelijk in het geding, er is geen financiële reserve beschikbaar, geen meerjarenplannen/begroting, onvoldoende sturingsgerichte informatie voor de raad. Aanbevelingen o.a.: stel als raad minimale kwaliteit vast met bijbehorend budget, pak nu de grootste achterstanden aan,

vraag het college om een meerjarenplanning/begroting op te stellen, bereken wat het (extra) kost als onderhoud uitgesteld wordt, verbeter de sturingsinformatie naar de raad door te laten zien wat een bepaald budget betekent voor de kwaliteit (en vice versa). Vervolg op het rekenkameronderzoek: - alle aanbevelingen overgenomen, - zowel raad als college-ambtelijke organisatie positief over het onderzoek,

extra geld beschikbaar gesteld voor de achterstanden, de problemen staan scherp op het netvlies, er wordt gewerkt aan verbeterde sturingsinformatie.

Voorlopig onderzoeksprogramma 2014 Quickscan Verbonden partijen-gemeenschappe- lijke regelingen, een kort onderzoek naar de informatievoorziening, de besluitvormingsprocessen en de invloed van de raad hierop. 2. Onderzoek criminaliteit – veiligheidsbeleid. Rekenkamerbrief over Jaarverslag 2013. Verder in overleg met de raad (o.a. in commissie bestuur op 24 april). Mogelijke onderwerpen: WMO/langdurige zorg, participatiebeleid…….

Quickscan Verbonden partijen Aanleiding: landelijke discussie over invloed en positie raad richting verbonden partijen/gemeenschappelijke regelingen, en vragen van enkele raadsfracties. Vraagstelling: welke verbonden partijen kent de gemeente Breda, welke informatie ontvangt de raad over deze partijen en regelingen, en wat kan en doet de raad hiermee, hoe verlopen de besluitvormingsprocessen en welke invloed kan de raad uitoefenen? Doel: aanbevelingen aan de raad ter verbetering van de informatievoorziening en de invloed van de raad.

Wat kunt u van ons verwachten? - Professionele, deskundige onderzoeken en adviezen Rekenkamer is altijd aanspreekbaar, voor ieder raadslid en iedere partij, - Wij beantwoorden vragen, geven toelichtingen en adviezen gebaseerd op onze professionele deskundigheid, Kritische, analytische visie. Wij zijn geen ‘afrekenende’ Rekenkamer, meer een lerende Rekenkamer, maar kunnen wel kritisch en scherp oordelen waar nodig. Rekenkamer heeft waakhondfunctie ten aanzien van belangrijke risico’s, grote maatschappelijke problemen. - Wij maken onderdeel uit van een periodiek overleg van Brabantse Rekenkamers, i.c. de gezamenlijke Rekenkamer

West-Brabant, de Rekenkamer Tilburg en de rekenkamercommissies van Eindhoven en Den Bosch. - Wij hebben regelmatig contact met de landelijke vereniging van Rekenkamers (NVRR) en de Algemene Rekenkamer; Wij spreken regelmatig met collegeleden, de gemeentesecretaris, alle directeuren, Concerncontrol, O&I, de accountant ter afstemming. En: onze rekenkamerdeur beneden in het stadhuis tegenover de bodekeuken staat altijd voor u open. Ons telefoonnummer is 4686.

De webpagina van de Rekenkamer vindt u via www. breda De webpagina van de Rekenkamer vindt u via www.breda.nl/gemeente/organisatie/rekenkamer Of via de gemeenteraadsite, onder kopje Rekenkamer. Daar staan al onze rapporten, rekenkamerbrieven, ons Reglement van Orde en Verordening,ons jaarverslag 2013, het voorlopige onderzoeksprogramma 2014 en deze presentatie. Tot slot: wij zijn een onafhankelijke Rekenkamer, maar wij zijn vooral uw onafhankelijke Rekenkamer. Maak daar goed gebruik van!