Leerhuis over het boek van Tjeu van den Berk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

De Tabernakel. God wil wonen tussen de mensen!
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Woord van Leven Januari 2008.
MUZIEK : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Woord van Leven Januari 2010.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
“Een reis naar Licht”.
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Informatie & informatiedrager schepping of evolutie ?
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Godsdienst.
De hersenen en het zenuwstelsel.
Leerhuis over het boek van Tjeu van den Berk
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
Kennis maken met: Levend Woord Gemeente Franeker
Academie voor Management
Het verleden en de toekomst van muziek.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Gods leiding in ons leven en De Heilige Geest CSR Delft 6 september 2011 Drs. G.C. Vreugdenhil 1.
VERBOND “opdat het u welga !”.
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
Harry Potter en de schepping
Godsdienst.
Sigmund Freud.
Godsdienst
Woord van Leven December
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Woord van Leven Februari
Woord van Leven Juli 2011 Blijf wakker en bid dat jullie "Blijf wakker en bid dat jullie niet in beproeving komen; de geest is wel gewillig, maar het.
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Presentatie Kortdurende psychologische behandeling
Leerhuis over het boek van Tjeu van den Berk
Leerhuis over het boek van Tjeu van den Berk
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.

Interpreteren van data
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
UAM 6 God in den hoog’ alleen zij eer En dank voor Zijn genade, Daarom dat nu en nimmermeer Ons deren nood en schade God toont zijn gunst aan ons geslacht.
De Vrije Wil Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
Met handen en voeten geloven 1
Mijn verjaardag..
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
ANW Module 2 bakkengellam.wordpress.com. Groep Dimfy Lambriex, Emma Bakker, Isa Engelen Thema Leven Hoofdvraag Is het terecht mensen te straffen voor.
Welkom in ‘De Voorhof’ Zondag 23 HC Franeker 3 oktober 2010 Thema: Wanneer ben je blij met jezelf?
Jij, God en je kind.
Spreuken: De nederige wijze.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Welkom in de kerk Zondag 8 HC Franeker 7 maart 2010 Thema: De Drie- enige, de God van je doop.
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Kaarten op tafel.
Stage: Basisschool de Klingerberg
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
De doop in de Heilige Geest
Woord van Leven April 2015 “Ik ben voor iedereen wel íets geworden” (1 Cor 9, 22)
Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Workshop Identiteit?.
Leerdienst thema 2 ‘Christen zijn: naar Christus toe bewegen’ 1 Thema 2: Christen worden, christen zijn christen blijven Wat is christen zijn ? 1.Duidelijke.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Les 12 voor 18 juni “Want toen zij deze zalf op Mijn lichaam goot, deed zij dat als voorbereiding op Mijn begrafenis.” (Mattheüs 26:12) Jezus werd.
Hartelijk bedankt voor uw inzet let op: Op het parkeerterrein bij de toren zijn er extra paaltjes geplaatst, let hier vooral op tijdens het parkeren en.
Transcript van de presentatie:

Leerhuis over het boek van Tjeu van den Berk HOOFDSTUK 2: HERSENSTAM EN HERSENSCHORS, TWEE WERELDEN APART Het Mysterie van de Hersenstam, Over basisfuncties, psychosomatiek en spiritualiteit Leerhuisseizoen 2010 – 2011 Gereformeerde Kerk van Nieuw-Vennep Inleider: Drs. M. Valenkamp

De functie van hoofdstuk 2 Tjeu van den Berk zegt op blz. 54 en 60 thema’s uit het hersenonderzoek aan te willen snijden, niet zo zeer omwille van een geleerde uiteenzetting van een leek over dit thema (mijn woorden), maar omwille van het feit, dat het thema’s zijn “die in nauw verband staan met de materie van dit boek”. Later zal Tjeu der niet meer op terugkomen, maar u moet het wel allemaal op de achtergrond van het lezen van dit boek mee rekening houden! Hoofdstuk 2 is dus een soort tussenhoofdstuk met funderende functie.

Menselijke hersenen bestaan heel grosso-modo uit twee delen* Menselijke hersenen bestaan grosso-modo uit twee delen, of beter gezegd: twee rond elkaar liggende lagen. In het diepste van de hersenen; - centraal dus -; liggen de primitieve hersenen: deze hebben we gemeenschappelijk met alle zoogdieren en ook met de reptielen. Het zijn de eerste lagen die werden neergezet door de evolutie. * http://www.roland-brakel.be/artikels/bijtwonden-door-prooidieren

Een aantal linken naar filmpjes Hersenen en emoties: http://www.youtube.com/watch?v=8X5pQWMwD14 Hoe hersenen werken: DEEL 1: http://www.youtube.com/watch?v=8RwJeyKlEsw DEEL 2: http://www.youtube.com/watch?v=I5ao8mvMeFE DEEL 3: http://www.youtube.com/watch?v=EZapRKv1tEU DE COMPLEXITEIT VAN DE HERSENEN: http://www.youtube.com/watch?v=FjouOFI1Cx8 DE WONDEREN VAN HET MENSELIJK LICHAAM: http://www.youtube.com/watch?v=aw9PTVmPJAY

De boodschap van hoofdstuk 2 Een mitigering van de rol van het denken / verstand / de cortex (hersenschors): Het denken staat steeds naast de werkelijkheid (blz.32), of raakt op hopeloze manier het spoor naar de werkelijkheid kwijt. De waarde van de ratio ligt hoofdzakelijk in het utilitaire vlak, de ratio heeft gebruikswaarde. De hersenstam (of: limbisch systeem – w.i. de amandelkern – plus de reticulaire formatie, plus de hypothalamus) gaat over de meest primaire levenszaken van mens en dier. Te weten: voeden, vechten, vluchten en vrijen (de basisfuncties).

De boodschap van hoofdstuk 2 vervolg Van den Berk laat zien hoe hersenstam en cortex op elkaar zijn afgestemd: Voor de drang tot voortbestaan werken hersenstam en cortex volmaakt samen. Máár, dat was tot vóór de periode dat de mens in de evolutieweg gereedschappen begon te maken. Het functioneren van menselijke beschavingsvoorwerpen gaat buiten de hersenstam om! (blz. 42); De hersenstam wordt door de “moderne” cortex gecensureerd (zie sheet over Sigmund Freud’s opvatting in deze). De basale functies van de mens zitten in de hersenstam en die zijn: voeden, vechten, vluchten en vrijen.

De boodschap van hoofdstuk 2 vervolg Deze basisfuncties van de mens bezitten een spirituele dimensie. Voorbeelden: Zen-Boeddhisme: (leren) ademhalen Yoga: goed leren ademhalen en zo oefenen dat fundamentele klieren en hormonen in werking komen (fysiologische processen stimuleren); Tantra:(Sanskriet: tan = expansie; tra = bevrijding), ook tantrische yoga of tantra yoga genoemd, is een rituele praktijk uit de Vedische traditie, die gericht is op geestelijke verruiming en bevrijding. een volledige integratie van sexuele omgang en kosmische religiositeit. In de tantra ligt de nadruk op de ontwikkeling van menselijke sterkte, zowel door middel van meditatie alsook door de directe confrontatie met moeilijke omstandigheden voor het overwinnen van angsten en zwakheden. Tantra is een van de esoterische tradities die deel uitmaken van het hindoeïsme, boeddhisme en jaïnisme. Epidaurus’ sleutel tot genezing lag in slapen en dromen. Mediteren een centraal punt in vele religies. Waarom? (blz. 51): “Omdat het verstand in relatie wordt gebracht met de diepere, onbewuste lagen van de psyche”.

Een paar fundamentele vragen Een paar opmerkingen van Tjeu v.d. Berk: Wat is de precieze relatie tussen het elektrochemisch functioneren van de hersenen en de psychisch/geestelijke belevingen van de mens? Produceren de hersenen het bewustzijn? Produceert de radio het geluid? Klopt het materialistische causaliteitsprincipe t.a.v. de z.g. localisatie-plaatsen van ‘functies’ in de hersenen nog wel? Speelt de hersenstam een z.g. activerende rol bij het bewustzijn? Hijdra: zeg niet meer “ik heb bewustzijn”, maar “het denkt, het voelt”. Bewustzijn hebben is/lijkt een anoniem gebeuren! Wat is nu precies een bewuste ervaring? Neurowetenschappers vinden nergens een hoofdkwartier van bewustzijn die ons de baas laat zijn over ons bewustzijn. Het lijkt er eerder op dat het brein beslist en dat wij daarvoor niet nodig zijn. VRAGEN MVA: Ook al “weet” het lichaam al eerder dan ons bewustzijn (Merleau-Ponty: corps connaissant), het kan toch zo zijn dat het bewustzijn een evolutionaire mogelijkheid biedt om niet louter te vluchten, maar om manieren te vinden om continu van het gevaar gevrijwaard te zijn/blijven? Juist daarvoor zijn de “nieuwe hersenen” toch? Of niet?

Een paar fundamentele vragen Maar, wat is dat, zich-bewust-worden-van iets? Eigenlijk weten we dat niet!. Slechts met behulp van metaforen kunnen we spreken en schrijven over menselijke ervaringen. Veel menselijke reacties op gebeurtenissen, en de neurale verwerking daar van in het hoofd zijn nog wel evolutionair te duiden, maar, wat is de evolutionaire functie van muziek, poëzie, religie, enz? Interessant, dat de wiskundige en informaticus Barendregt voorstelt om het begrip Heilige Geest in de neurowetenschappen in te voeren. Interessant is Van den Berk’s opmerking op blz. 60: “Men is geneigd om hier over ‘hogere’ vormen van bewustzijn te spreken. Cortex en hersenstam raken hier ten volle geïnspireerd, ze worden door de geest geraakt. Misschien is het symbool van een onmetelijk kosmische geest/pneuma die zich onzichtbaar en zichtbaar via miljoenen vormen en gedurende miljoenen jaren manifesteert, hoe verbijsterend ook, en het bewustzijn komt in de mens, zo gek nog niet”. N.B. Van Lommel, én: n.b. de quatumfysica

We zagen reeds deze tekening van Freud’s visie op verdringing. Sigmund Freud We zagen reeds deze tekening van Freud’s visie op verdringing. Freud’s verhaal past heel goed op de tweedeling in de hersenen. De oude hersenen die gespecialiseerd zijn in het voortbestaan – DRANG, ES, DRIFTEN – en de nieuwe hersenen die op grond van hun rationaliteit en bewustzijn van de wereld deze driften REGULEREN.

Nogmaals Sigmund Freud

FREUD’s UNBEHAGEN IN DER KULTUR Freuds grote socio-filosofische werk Het onbehagen in de cultuur heeft een pessimistische teneur. Hij schreef het toen er kaakkanker bij hem was geconstateerd, en de macht van de nationaal-socialisten zag hij in zijn geliefde Wenen met de dag groeien. In het boek reageert hij op de politieke ontwikkelingen door somber te betogen dat iedere samenleving een fnuiken van de persoonlijkheid is. Ons libido voelt zich door de maatschappelijke verplichtingen aan banden gelegd en soms uit zich dat in extreem gewelddadig gedrag. Meestal echter verloopt de onderdrukking van het onderbewuste vloeiender en minder gewelddadig. Maar er is altijd frustratie, want samenleven betekent vaarwel zeggen tegen je libido en je authentieke zelf. De samenleving houdt de mens in toom en dat is per definitie niet altijd prettig. We kunnen in het beste geval hopen op een leven waarin beschaving en persoonlijke geldingsdrang ongeveer in evenwicht zijn. (Marnix Verplancke) http://www.youtube.com/watch?v=ENEu06cJidk