Methodieken, stijlen en technieken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

situationeel leiderschap
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Thema 9 Begeleidingsstijlen
Situationeel begeleiden
Methodisch begeleiden
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Leidinggeven en coachen
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Ambulante Ondersteuning in de Wmo 2015
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Volksuniversiteit Zwolle
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
De domeinen & Niveau bij ABB.
Onderzoeksvaardigheden 3
Kijken naar Kinderen Week 4
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Evaluatie Cursus.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Talent in Ontwikkeling
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Observeren Les 3.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Doelen behalen met activiteiten
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Talent in Ontwikkeling
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Samenwerken en communicatie
Methodiek Observeren.
Leidinggeven voor eerste verkoper
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Leidinggeven voor eerste verkoper
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Begeleiden Les 5.
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Omgaan met verschillen
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
LEIDERSCHAP © Dia van Berry Hagendijk.
Cijferloos lesgeven bij talen
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Methodieken, stijlen en technieken Verwerken in het activiteitenplan

Begrippen Begeleidingsmethodiek Geheel van op theorieën gebaseerde begeleidingsmethoden die worden gebruikt om een doel te bereiken. De methodiek bestaat uit handelingsrichtlijnen, praktische handvatten, etc. Begeleidingsstijl Manier van begeleiden, gericht op de mate van sturing Begeleidingstechniek Kennis, vaardigheid en hulpmiddelen die je inzet in de begeleiding om een doel te bereiken

Begeleidingsmethodieken Validation (dementie, vergevorderd stadium) ROB (dementie, vroeg stadium) Vlaskamp (ernstig verstandelijk beperkt) Active Support (licht en matig verstandelijk beperkt) Triple C (gehandicaptenzorg, ASVZ) Methode Urlings (ernstig verstandelijk beperkt) Reminiscentie (dementie) Gentle Teaching (dementie, gehandicaptenzorg) EIM (licht en matig verstandelijk beperkt) Totale Communicatie (ernstig meervoudig beperkt) Herstelondersteunende zorg (psychiatrie) Empowerment (psychiatrie, gehandicaptenzorg) Rehabilitatie (psychiatrie)

Verwijzing naar website Op www.methodieken.nl kun je uit een grote lijst een methodiek kiezen die past bij de ondersteuningsvraag van de cliënt. Vaak is het zo dat je organisatie of je specifieke locatie werkt met een bepaalde methodiek. Het ligt dan voor de hand of er wordt dan van je verwacht dat je hiermee werkt.

Begeleidingsstijlen Autocratisch Democratisch Laissez-faire Andere indeling: Instrueren (onbekwaam, ongemotiveerd/onzeker) Overleggen (bekwaam, ongemotiveerd/onzeker) Overtuigen (onbekwaam, gemotiveerd) Delegeren (bekwaam, gemotiveerd)

Kies een begeleidingsstijl uit de traditionele indeling Situatie 1 Je houdt met de clienten een bewonersvergadering. Dit gaat er vaak rumoerig aan toe. Clienten komen veel met eigen inbreng, dit leidt vaak tot hevige discussies. Uiteindelijk moet de vergadering tot een aantal heldere afspraken leiden. Situatie 2 Je gaat met 4 clienten een heerlijke brunch verzorgen. De clienten zijn gek op bakken en koken en doen dit ook vaak op de dagbesteding. Ze vinden het vervelend bekeken te worden, hierdoor gaan ze fouten maken. Situatie 3 Je gaat met 3 clienten een vogelhuisje maken. Een van de clienten heeft baat bij structuur, een instructie stap voor stap. De andere 2 clienten denken vaak dat ze het niet kunnen en gaan dan mopperen.

Kies een begeleidingsstijl uit model Hersey http://managementplatform

Welke stijl past bij jouw cliënt? In de oefenopdracht begeleid je de cliënt bij dagbesteding. In de activiteit die de cliënt gaat uitvoeren: welke begeleidingsstijl past het best. Licht je antwoord toe. Op welk moment in de begeleiding van de cliënt pas je je stijl aan. Naar welke stijl ga je dan over? Bedenk een activiteit voor dezelfde cliënt, die invloed heeft op de stijl die je kiest.

Begeleidingstechnieken Motiveren Stimuleren Activeren Technieken kunnen onderdeel zijn van een methodiek, zoals gedragsmodificatie: Straffen Belonen Negeren Andere technieken zijn: Structuur bieden Nabijheid bieden Time-out Terughalen naar de werkelijkheid

Motiveren, stimuleren en activeren Geef een voorbeeld waarin je de cliënt motiveert, waarin je de cliënt stimuleert en waarin je de cliënt activeert. Kijk weer even naar de opdracht. Motiveren kan op verschillende manieren. Hoe ben je van plan de cliënt te motiveren? Zorg er voor dat je veel voorkomende of te verwachten gedrag visualiseert en bedenkt wat de client op dat moment dan nodig heeft. Schrijf dit zo concreet mogelijk uit.