Ondersteuningsmodel 2017-2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Advertisements

Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Behandeling en begeleiding
Werken met de BaSO-fiche
Belangrijke en noodzakelijke maatregelen
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Is de thuiszorg onderontwikkeld in Vlaanderen en België? Studienamiddag VFDT en HIVA – 31 oktober 2008 De uitbouw van een dynamisch woonzorgbeleid in Vlaanderen.
DISCIMUS 2.0 Afwezigheden 1. DISCIMUS Onmiddellijk leerlingengegevens uitwisselen –Directe verbinding tussen schooladministratiepakket en centrale.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Directiedag CLB 12 februari 2015
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
M-decreet Terugblik Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
M-decreet Een korte toelichting.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Kinderbijslag in Vlaanderen na zesde staatshervorming Visie Vlaamse sociale partners op hoofdlijnen 6 november 2013.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
ILVO VERNIEUWD LOOPBAAN- EN BELONINGSBELEID INFOSESSIES Nov – dec 2015 Jan 2016.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Experten in de derde graad Proefproject
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
LARS-coach nascholing Oktober 2016 LARS als digitaal leerlingendossier.
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Het zorgcontinuüm.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Sectoroverleg – 16 oktober 2015
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Het ondersteuningsmodel
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
Welkom.
Infosessie oproep Nascholing Vlaamse Regering
Directievergadering BuO
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Ronde van Schoolbesturen Mechelen Werking COBES
SOM en Vlaams Welzijnsverbond
Draaiboek inschrijvingsbeleid
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Inleiding campusvoorrang
Opvolging Rondetafel kinderarmoede
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Transcript van de presentatie:

Ondersteuningsmodel 2017-2018

Situering RVB KathOndVla aanvaardde op donderdag 15 december 2016 de voorlopige visietekst ‘Onderwijs voor alle leerlingen in 2025’: contouren geschetst van wat inclusief onderwijs in 2025 concreet zou kunnen betekenen voor onderwijs aan leerlingen SOB. toetssteen voor elk voorstel vanuit de overheid voor een toekomstgericht samenwerkingsmodel tussen gewoon en buitengewoon onderwijs. Eind oktober 2016: Consultatienota van kabinet en departement 10 januari 2017: nota over het ondersteuningsmodel die de minister van onderwijs voor advies voorlegde aan de VLOR.

Situering RVB KathOndVla – 16 februari 2017: een jaar uitstel; geen ‘waarborg ter’ of de zoveelste bevriezing van GON-ION-middelen; Wél: de scholen basis-secundair en buitengewoon onderwijs samenbrengen om te zoeken naar hoe op korte termijn samenwerking zou kunnen worden georganiseerd. Aan die samenwerkingsverbanden zouden de middelen dan toegekend kunnen worden. een voorstel van strategie i.v.m. het organiseren van regionale ondersteuningsnetwerken (voor een eventuele overgangsfase).

Situering Tijdens de eerste week van de paasvakantie pakte minister Crevits uit met de beslissing van de Vlaamse regering om een bijkomend budget (op schooljaarbasis) van 15,2 miljoen euro toe te kennen voor de ondersteuning van kleuters met een matig tot diep mentale beperking en kinderen met een gedragsstoornis. De budgettaire injectie maakt deel uit van een nota die een eerste stap (2017-2018) uittekent in de uitrol van een ondersteuningsnetwerk. De Raad van bestuur zal op 26 april 2017 bekijken in welke mate de uitgetekende strategie mogelijk is binnen deze recente nota.

Invoering ondersteuningsmodel schooljaar 2017-2018

Vooraf Doel: minder kinderen in BuO maar BuO blijft bestaan De ondersteuning van de leerling staat centraal Scholen werken samen en delen expertise ongeacht het net Middelen komen toe op de klasvloer Ondersteuningsmodel : eerste stap naar meer inclusief onderwijs

Vooraf Ondersteuningsmodel voor 2017-2018: eerste stap in de uitrol van het ondersteuningsnetwerk haalbaar ondersteuningsmodel dat het veld toelaat om verder te groeien met respect voor de expertise van het buitengewoon en gewoon onderwijs.

1. Uitbouw expertisebreed ondersteuningsnetwerk Scholen BuO werken (reeds) samen met als doel: brede expertise is aanwezig delen van expertise minimaal op gebied van types basisaanbod, 1, 8 voor wat het basisonderwijs betreft, 2, 3, 7 (STOS) en 9 ofwel types 4, 6 en 7 (auditieve beperking) ofwel de combinatie van a en b Scholen BuO zijn gelijkwaardig staan in voor de organisatie (interne regie, penvoering…) maximale netoverschrijdende samenwerking: (netgebonden) ondersteuningsnetwerken werken over de netten heen samen zodat de middelen efficiënt kunnen worden ingezet

1. Uitbouw expertisebreed ondersteuningsnetwerk Scholen BuO zorgen voor: Vlaanderendekkend aanbod: expertise inzetten waar nodig ondersteuning tot op de klasvloer efficiënte organisatie (beperkte reistijd, zo weinig mogelijk versnipperde opdrachten…) Betrokken partners in een ondersteuningsnetwerk: gewone en buitengewone scholen CLB PBD

1. Uitbouw expertisebreed ondersteuningsnetwerk Maximale co-creatie gebaseerd op gelijkwaardige partners schooljaar 2017-2018 regie samenwerking: BuO 30 juni 2017: de ondersteuningsnetwerken zijn gevormd zodat duidelijk is met welke gewone scholen de ondersteuningsnetwerken regionaal samenwerken

2. Bepalen van de omkadering enveloppe ondersteuningsnetwerk op basis van het aantal leerlingen met zorgnoden het totaal aantal leerlingen concreet voor het schooljaar 2017-2018: 70% lineair 30% op basis van het gemiddeld aantal GON-leerlingen van de voorbije 3 schooljaren inzet personeel BuO in ondersteuningsnetwerk volgens de regels van de decreten rechtspositie tijdens schooljaar 2017-2018 uitwerken van: een eenvormige prestatieregeling noodzakelijke regelgevende initiatieven (wedertewerkstelling, reaffectatie)

2. Bepalen van de omkadering tegen 1 september 2018 wordt deze ondersteuning stapsgewijze ingevoerd afronden van het legistieke traject van de decretale bepalingen en het BVR een fasering wordt ingeschreven zodat scholen rechtszeker kunnen starten

3. Inzet tot op de klasvloer het ondersteuningsnetwerk maakt concrete afspraken over inzet van de omkadering op de klasvloer op basis van reële zorgvragen in fase 2 en 3 evenwicht tussen leerling- en leerkrachtgerichte ondersteuning

3. Inzet tot op de klasvloer de aangeboden ondersteuning moet: voldoende expertisebreedte beschikbaar stellen ondersteunen vanuit een inclusieve visie doelgroepspecifieke expertise voor types basisaanbod, 1, 8 voor wat het basisonderwijs betreft, 2, 3, 7 (STOS) en 9 ofwel types 4, 6 en 7 (auditieve beperking) ofwel de combinatie van a en b niveau-overstijgend werken gebaseerd op de principes van samenwerking tussen gewoon en buitengewoon onderwijs multidisciplinair zijn aanwezigheid van een laagdrempelig aanspreekpunt voor ouders

3. Inzet tot op de klasvloer voor type 4, 6 en 7 (auditief): een ondersteuningsnetwerk per provincie waarop alle gewone en buitengewone scholen voor deze leerlingen beroep kunnen doen leerlinggebonden financiering vergelijkbaar met de huidige het huidig budget voor deze doelgroepen fluctueert mee a rato van het aantal leerlingen met een GV type 4, 6 en 7

4. Prioriteiten voor 2017-2018 leerlingen met een IV, V of GV type 4, 6 en 7 die nog recht hebben op en nood hebben aan ondersteuning gekende ION-leerlingen met IV of V type 2 die in 2016-2017 reeds ondersteund worden (lager en secundair) die nog recht hebben op en nood hebben aan ondersteuning leerlingen met een GV type 3 die nog recht hebben op en nood hebben aan ondersteuning nieuwe leerlingen met een GV type 4, 6 en 7 die recht hebben op en nood hebben aan ondersteuning nieuwe leerlingen met een IV of V type 2 die nood hebben aan ondersteuning

5. monitoring en kwaliteitscontrole oprichting stuurgroep met als taak: implementatie van de ondersteuning voor het omgaan met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs op te volgen en te monitoren overleggen over eventuele bijsturingen het ontwikkelen van een competentieprofiel(en) voor de leden van een ondersteuningsteam

5. monitoring en kwaliteitscontrole schooljaar 2017-2018 kwantitatieve parameters ontwikkelen en een kwaliteitsbeoordeling uitwerken om de overstap te kunnen maken van de koppeling van een medische diagnose aan het recht op ondersteuning naar het koppelen van onderwijsbehoeften aan het recht op ondersteuning in het nieuwe model monitoring op de doelmatige aanwending van de middelen

6. budget bestaand budget competentiebegeleiders GON/ION waarborg bijkomend budget 15,2 mio op schooljaarsbasis voor kleuters met een matig tot diep mentale beperking en voor kinderen met een gedragsstoornis

7. timing communicatie over de gefaseerde invoering ten laatste bij de start 3de trimester 2016-2017 eind april 2017 oprichting stuurgroep op korte termijn: personeelsbewegingen monitoren op lange termijn: aangepast personeelsstatuut voor ondersteuners ten laatste op 30 juni 2017 scholen bezorgen een overzicht van de ondersteuningsnetwerken verderzetten legistieke traject BVR en verder uitwerken decretale basis voor BVR