De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het ondersteuningsmodel

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het ondersteuningsmodel"— Transcript van de presentatie:

1 Het ondersteuningsmodel
Welkom

2 Stavaza ondersteuningsmodel
Uitbouwen expertisebreed ondersteuningsnetwerk Scholen BuO werken samen om expertisebreedte uit te bouwen. Vlaanderendekkend aanbod : elke school BaO in een ondersteuningsnetwerk. CLB en pedagogische begeleiding zijn betrokken. Alle partners gelijkwaardig : BuO voert de regie.

3 Stavaza ondersteuningsmodel
Middelen? GON blijft : Geen bevriezing meer. Telling op basis van GON-dossiers 01/02 Verdeling pot : Start = GON + ION + waarborg + comp. Begel. Voorafname : types met lage prevalentie (ION) = open end financiering Rest is voor ONW !

4 Stavaza ondersteuningsnetwerk
Budget type 2, 4, 6 en 7 Leerlinggebonden financiering ! Budget fluctueert naar gelang aantal leerlingen. Middelen gaan naar de scholen BuO met deze expertise. Inzet netoverschrijdend, Vlaanderendekkend. Rest van het budget : Verdeelsleutel lineair : 70% op basis van het aantal leerlingen 30% op basis van geattesteerde leerlingen voorbije schooljaren

5 Stavaza ondersteuningsnetwerk
Elke school BaO genereert middelen voor de pot van het netwerk waartoe ze behoort. Aanwending : Ondersteuningsnetwerk : Niveauoverstijgend Multidisciplinair Aanspreekpunt voor ouders Inzet van de ondersteuners voor : Leerlingen voor wie een handelingsgericht traject werd doorlopen in fase uitbreiding van zorg of zorg op maat. CLB = altijd betrokken. Autonomie netwerk : Intensiteit ondersteuning Leerling- of leerkrachtgebonden ondersteunen

6 Stavaza ondersteuningsnetwerk
GON-omkadering wordt geleidelijk omgezet naar omkadering via het ondersteuningsnetwerk : 100% voor 66% voor 33% voor Volledig bugdet is toegevoegd in Bedoeling van deze overgang Continuïteit van zorg verzekeren (voor GON-ION-leerlingen enz.) Zekerheid bieden voor de huidige personeelsleden + competenties behouden. Traject juridische verankering Uitwerken competentieprofiel & statuut ondersteuners neemt tijd in beslag

7 Stavaza ondersteuningsnetwerk
Omkadering uitklaren Personeelsaspecten uitklaren Omkadering ? GON-omkadering gaat terug naar de scholen BuO Behoud huidig personeel + ondersteuning Extra budget ? Wordt toegekend aan scholen BuO via ondersteuningsnetwerk. Basis = inbreng scholen BaO Partitair comité keurt voorstel goed

8 Stavaza ondersteuningsnetwerk
Wat met de extra lestijden? Afzonderlijk van organieke uren en urenpakket Vrije keuze in aanwerving (onderwijzend personeel, paramedici,…). Personeelsstatuut? Mogelijkheden : Benoemde personeelsleden via TAO Werving tijdelijke personeelsleden (TABD) Werving tijdelijke personeelsleden (TADD) Vrijwillige reaffectatie en wedertewerkstelling Aanstelling benoemd personeelslid via AVP

9 Stavaza ondersteuningsnetwerk
Personeelsstatuut : De extra uren : tijdelijke aanstelling Steeds TABD Geen verplichte toewijzing benoemde personeelsleden Geen verplichte toewijzing van TADD’ers Geen verplichte reaffectatie of wedertewerkstelling Geen vaste benoeming

10 Stavaza ondersteuningsmodel
Prestatieregeling : Hoofdopdracht 22 lestijden en schoolopdracht van 26 klokuren. Deeltijds werken in netwerk = toegelaten Overgang : Geleidelijke verschuiving statuut en prestatieregeling Flexibiliteit en nadruk op verdere professionalisering Geen voorafname !

11 Stavaza ondersteuningsnetwerk
In onze regio : Samenwerking met de scholen BuO Waas en Dender : Beveren, Sint-Niklaas, Stekene, Temse, Hamme, Lokeren, Zele, Dendermonde Ondersteuningsnetwerk DE ACCOLADE De Vinderij zal de penhoudende school zijn. Momenteel : zoektocht naar kantoor coördinatie.

12 Stavaza ondersteuningsnetwerk

13 Stavaza ondersteuningsnetwerk
Organisatie regionaal : Femy zetelt in de stuurgroep Verbindingsofficier ONW-SG Verantwoordelijke ONW binnen GoBo Informatie van en naar ONW voor onze SG Folder voor ouders/lkrn/scholen Is op komst.

14 Samenstelling stuurgroep
BuO: niet-GON scholen: Johan De Kimpe, Nadine De Visscher GON-scholen: Femy Van Imschoot, Koen Dietvorst, Roland Wagemans, Patrick De Meulenaer, Helmut Roodhooft, Lies Christiaens SO: Luc Smits, Greet Van Beem BaO: Marleen Van De Vijver, Greet De Bock, Vera Vercauteren, Stany Schevenhels, Miet Depuydt CLB: Etienne Baeke DPB: Annick De Meyer

15 Stavaza ondersteuningsnetwerk
Hoe een kind aanmelden??? Regie in handen van school ism ONW Vraag wordt gesteld aan ‘zorgloket’ Werkt samen met onthaalloket van CLB Vraag wordt geanalyseerd en besproken: HGD-traject gelopen? (Gemotiveerd) verslag?

16 Stavaza ondersteuningsnetwerk
FAQ Wat met de competentiebegeleiders? Taak op drie niveau’s : Inclusiedeskundigen (inzet in ONW) Coach van de ondersteuners en schoolbegeleiders wat betreft ONW Want schoolbegeleiders begeleiden in fase 0+1 Begeleiden van lkrn en teams in fase 2+3 Focus op verbindend samenwerken Procesbewaker Kritische vriend Coachen en professionaliseren

17 Stavaza ondersteuningsnetwerk
FAQ Welke leerlingen ??? Entreeticket zal toch normaal gezien het (gemotiveerd) verslag zijn… Alhoewel… Wat met de lijst van het CLB (toekomstige aanmeldingen)? Bepalen wie hulp kan krijgen in ONW nadat huidige GON-aanvragen zijn behandeld. Om de ONW een idee te geven van de ondersteuningsbehoeften.

18 Stavaza ondersteuningsnetwerk
FAQ Werkt het ONW als de GON? Kan. Maar : ook leerkracht- of teamgericht Uren en duur kunnen variëren Op basis van nood van het kind Op basis van evaluatie en evolutie

19 Stavaza ondersteuningsnetwerk
TO DO Hopelijk al achter de rug : Bijlage 2 opsturen naar De Accolade Het bisdom (regio) Tussen 15 en 30 juni : Bijlage 2 opsturen naar Agodi

20 Stavaza ondersteuningsnetwerk
Vragen?


Download ppt "Het ondersteuningsmodel"

Verwante presentaties


Ads door Google