Ondersteuningsmodel 2017-2018
Situering RVB KathOndVla aanvaardde op donderdag 15 december 2016 de voorlopige visietekst ‘Onderwijs voor alle leerlingen in 2025’: contouren geschetst van wat inclusief onderwijs in 2025 concreet zou kunnen betekenen voor onderwijs aan leerlingen SOB. toetssteen voor elk voorstel vanuit de overheid voor een toekomstgericht samenwerkingsmodel tussen gewoon en buitengewoon onderwijs. Eind oktober 2016: Consultatienota van kabinet en departement 10 januari 2017: nota over het ondersteuningsmodel die de minister van onderwijs voor advies voorlegde aan de VLOR.
Situering RVB KathOndVla – 16 februari 2017: een jaar uitstel; geen ‘waarborg ter’ of de zoveelste bevriezing van GON-ION-middelen; Wél: de scholen basis-secundair en buitengewoon onderwijs samenbrengen om te zoeken naar hoe op korte termijn samenwerking zou kunnen worden georganiseerd. Aan die samenwerkingsverbanden zouden de middelen dan toegekend kunnen worden. een voorstel van strategie i.v.m. het organiseren van regionale ondersteuningsnetwerken (voor een eventuele overgangsfase).
Situering Tijdens de eerste week van de paasvakantie pakte minister Crevits uit met de beslissing van de Vlaamse regering om een bijkomend budget (op schooljaarbasis) van 15,2 miljoen euro toe te kennen voor de ondersteuning van kleuters met een matig tot diep mentale beperking en kinderen met een gedragsstoornis. De budgettaire injectie maakt deel uit van een nota die een eerste stap (2017-2018) uittekent in de uitrol van een ondersteuningsnetwerk. De Raad van bestuur zal op 26 april 2017 bekijken in welke mate de uitgetekende strategie mogelijk is binnen deze recente nota.
Invoering ondersteuningsmodel schooljaar 2017-2018
Vooraf Doel: minder kinderen in BuO maar BuO blijft bestaan De ondersteuning van de leerling staat centraal Scholen werken samen en delen expertise ongeacht het net Middelen komen toe op de klasvloer Ondersteuningsmodel : eerste stap naar meer inclusief onderwijs
Vooraf Ondersteuningsmodel voor 2017-2018: eerste stap in de uitrol van het ondersteuningsnetwerk haalbaar ondersteuningsmodel dat het veld toelaat om verder te groeien met respect voor de expertise van het buitengewoon en gewoon onderwijs.
1. Uitbouw expertisebreed ondersteuningsnetwerk Scholen BuO werken (reeds) samen met als doel: brede expertise is aanwezig delen van expertise minimaal op gebied van types basisaanbod, 1, 8 voor wat het basisonderwijs betreft, 2, 3, 7 (STOS) en 9 ofwel types 4, 6 en 7 (auditieve beperking) ofwel de combinatie van a en b Scholen BuO zijn gelijkwaardig staan in voor de organisatie (interne regie, penvoering…) maximale netoverschrijdende samenwerking: (netgebonden) ondersteuningsnetwerken werken over de netten heen samen zodat de middelen efficiënt kunnen worden ingezet
1. Uitbouw expertisebreed ondersteuningsnetwerk Scholen BuO zorgen voor: Vlaanderendekkend aanbod: expertise inzetten waar nodig ondersteuning tot op de klasvloer efficiënte organisatie (beperkte reistijd, zo weinig mogelijk versnipperde opdrachten…) Betrokken partners in een ondersteuningsnetwerk: gewone en buitengewone scholen CLB PBD
1. Uitbouw expertisebreed ondersteuningsnetwerk Maximale co-creatie gebaseerd op gelijkwaardige partners schooljaar 2017-2018 regie samenwerking: BuO 30 juni 2017: de ondersteuningsnetwerken zijn gevormd zodat duidelijk is met welke gewone scholen de ondersteuningsnetwerken regionaal samenwerken
2. Bepalen van de omkadering enveloppe ondersteuningsnetwerk op basis van het aantal leerlingen met zorgnoden het totaal aantal leerlingen concreet voor het schooljaar 2017-2018: 70% lineair 30% op basis van het gemiddeld aantal GON-leerlingen van de voorbije 3 schooljaren inzet personeel BuO in ondersteuningsnetwerk volgens de regels van de decreten rechtspositie tijdens schooljaar 2017-2018 uitwerken van: een eenvormige prestatieregeling noodzakelijke regelgevende initiatieven (wedertewerkstelling, reaffectatie)
2. Bepalen van de omkadering tegen 1 september 2018 wordt deze ondersteuning stapsgewijze ingevoerd afronden van het legistieke traject van de decretale bepalingen en het BVR een fasering wordt ingeschreven zodat scholen rechtszeker kunnen starten
3. Inzet tot op de klasvloer het ondersteuningsnetwerk maakt concrete afspraken over inzet van de omkadering op de klasvloer op basis van reële zorgvragen in fase 2 en 3 evenwicht tussen leerling- en leerkrachtgerichte ondersteuning
3. Inzet tot op de klasvloer de aangeboden ondersteuning moet: voldoende expertisebreedte beschikbaar stellen ondersteunen vanuit een inclusieve visie doelgroepspecifieke expertise voor types basisaanbod, 1, 8 voor wat het basisonderwijs betreft, 2, 3, 7 (STOS) en 9 ofwel types 4, 6 en 7 (auditieve beperking) ofwel de combinatie van a en b niveau-overstijgend werken gebaseerd op de principes van samenwerking tussen gewoon en buitengewoon onderwijs multidisciplinair zijn aanwezigheid van een laagdrempelig aanspreekpunt voor ouders
3. Inzet tot op de klasvloer voor type 4, 6 en 7 (auditief): een ondersteuningsnetwerk per provincie waarop alle gewone en buitengewone scholen voor deze leerlingen beroep kunnen doen leerlinggebonden financiering vergelijkbaar met de huidige het huidig budget voor deze doelgroepen fluctueert mee a rato van het aantal leerlingen met een GV type 4, 6 en 7
4. Prioriteiten voor 2017-2018 leerlingen met een IV, V of GV type 4, 6 en 7 die nog recht hebben op en nood hebben aan ondersteuning gekende ION-leerlingen met IV of V type 2 die in 2016-2017 reeds ondersteund worden (lager en secundair) die nog recht hebben op en nood hebben aan ondersteuning leerlingen met een GV type 3 die nog recht hebben op en nood hebben aan ondersteuning nieuwe leerlingen met een GV type 4, 6 en 7 die recht hebben op en nood hebben aan ondersteuning nieuwe leerlingen met een IV of V type 2 die nood hebben aan ondersteuning
5. monitoring en kwaliteitscontrole oprichting stuurgroep met als taak: implementatie van de ondersteuning voor het omgaan met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs op te volgen en te monitoren overleggen over eventuele bijsturingen het ontwikkelen van een competentieprofiel(en) voor de leden van een ondersteuningsteam
5. monitoring en kwaliteitscontrole schooljaar 2017-2018 kwantitatieve parameters ontwikkelen en een kwaliteitsbeoordeling uitwerken om de overstap te kunnen maken van de koppeling van een medische diagnose aan het recht op ondersteuning naar het koppelen van onderwijsbehoeften aan het recht op ondersteuning in het nieuwe model monitoring op de doelmatige aanwending van de middelen
6. budget bestaand budget competentiebegeleiders GON/ION waarborg bijkomend budget 15,2 mio op schooljaarsbasis voor kleuters met een matig tot diep mentale beperking en voor kinderen met een gedragsstoornis
7. timing communicatie over de gefaseerde invoering ten laatste bij de start 3de trimester 2016-2017 eind april 2017 oprichting stuurgroep op korte termijn: personeelsbewegingen monitoren op lange termijn: aangepast personeelsstatuut voor ondersteuners ten laatste op 30 juni 2017 scholen bezorgen een overzicht van de ondersteuningsnetwerken verderzetten legistieke traject BVR en verder uitwerken decretale basis voor BVR