kopopleiding 2018-2019 Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018
Informatiebronnen https://foo.mijnhva.nl/nl/onderwijs/tweedegraads/kopopleiding/Paginas/default.aspx studiegids kop scheikunde https://studiegids.hva.nl/studiegids?edu=lrschekop-vt
Leerplan
leerplan
Werkplekleren http://www.hva.nl/werkplekleren/begeleiden--beoordelen/beoordelingsformulieren-kopopleiding/beoordelingsformulieren-kopopleiding.html
Vakdidactiek
persoonlijke en professionele ontwikkeling 1 https://foo.mijnhva.nl/nl/onderwijs/tweedegraads/Paginas/Assessments.aspx
persoonlijke en professionele ontwikkeling 2 https://foo.mijnhva.nl/nl/onderwijs/tweedegraads/Paginas/Assessments.aspx
Algemene doelen WPL Bekwaamheidseisen Vakinhoudelijke - 7 Competenties Interpersoonlijke competentie Pedagogische competentie Vakinhoudelijke en didactische competentie Organisatorische competentie Samenwerken in een team Samenwerken met de omgeving Reflectie en ontwikkeling Vakinhoudelijke - Vakdidactische - Pedagogische - Professioneel handelen organiseren – plannen – communiceren – reflecteren – onderzoeken ect.
Organisatie wpl WPL EC Inhoudelijk accent 1 6 Breed kennis maken met de school, met leerlingen, met het werk van de docent en met de beginselen van het lesgeven. 2 12 Ontwerpen en uitvoeren van effectieve lessen, variatie toepassen in werkvormen, lesmateriaal kritisch gebruiken. 3 Omgaan met verschillen tussen leerlingen, ontwikkeling naar zelfstandig lesgeven. 4 24 Zelfstandig functioneren als docent: onderwijs in ‘eigen’ klassen verzorgen met begeleiding op afstand, functioneren als actief teamlid Handleiding Werkplekleren 2018-2019 https://extranet.mijnhva.nl/nl/stage_werkplekleren/tweedegraads20182019/Paginas/Introductie.aspx
De Beroepsopdrachten vT Deeltijd: metawerk/didactiek Jaar 1 1 BO1 Beelden van onderwijs 2 BO2 Lesgeven, de basis Jaar 2 BO3 Leren van lln, effectieve interactie en TVO BO4 Kritisch gebruik maken van een methode Jaar 3 BO5 Verschillen tussen lln / differentiatie in de les Minor Jaar 4 BO6 Leraar in de context van de school BO7 LiO-praktijkonderzoek Zowel voltijd als deeltijd: Ontwikkeling van de adolescent (samen met BO2 vormt dit BP1 voor vt) Adolesentiepsychologie en leerlingenbegeleiding bij deeltijd
beoordelingsprocedure Stap 1: De voorbereiding Stap 2: Het beoordelingsgesprek en de beoordeling Stap 3: De registratie, rapportage en archivering
beoordelingsprocedure Stap 1: De voorbereiding De student schrijft een zelfevaluatie in de vier dossiers van het portfolio. De student nodigt zijn HvA-examinator en werkplekbegeleider/schoolopleider vervolgens uit om zijn zelfevaluatie te lezen. De HvA-examinator en werkplekbegeleider/schoolopleider bestuderen de zelfevaluatie van de student. De student vraagt zijn werkplekbegeleider/schoolopleider het beoordelingsformulier werkplekleren in te vullen en hierin feedback te geven. De werkplekbegeleider/schoolopleider vult het formulier in (NB: alleen feedback, geen cijfer) en stuurt het naar de student. Voorafgaand aan het beoordelingsgesprek stuurt de student het door de werkplekbegeleider/schoolopleider ingevulde beoordelingsformulier naar de HvA-examinator. De student plant in overleg met de HvA-examinator en werkplekbegeleider/schoolopleider een datum in voor het beoordelingsgesprek.
beoordelingsprocedure Stap 2: Het beoordelingsgesprek en de beoordeling De HvA-examinator bevraagt tijdens het beoordelingsgesprek de student en eventueel diens werkplekbegeleider op elk dossier. De HvA-examinator bespreekt direct na afloop van het beoordelingsgesprek na met de werkplekbegeleider/schoolopleider. De HvA-examinator bepaalt het cijfer per dossier. Elk afzonderlijk beoordelingscriterium van een dossier moet voldoende zijn. De HvA-examinator onderbouwt schriftelijk het cijfer voor elk dossier. De HvA-examinator onderbouwt het oordeel met bronnen: De feedback van de werkbegeleider en/of schoolopleider in het ingevulde beoordelingsformulier; De reflectie van de student in de vier dossiers en de materialen waarnaar wordt verwezen in deze reflectie; De feedback van de HvA-examinator (bijv. o.b.v. een lesbezoek); Het beoordelingsgesprek zelf. … 5 t/m 8: hoe wordt cijfer bepaald en gerapporteerd
beoordelingsprocedure Stap 3: De registratie, rapportage en archivering
WPL3
Portfolio document van ontwikkeling Vier bekwaamheidsdossiers Pedagogisch dossier Vakdidactisch dossier Dossier Werken in de School Dossier Professionele ontwikkeling Leerdoelen per bekwaamheidsdossier
Portfolio Elk dossier heeft 4 jaarpagina’s. Elk studiejaar start je op een nieuwe pagina. Beperk op elke dossierpagina de tekst van je zelfevaluatie tot 600 à 700 woorden. Een jaarpagina is als volgt opgebouwd: Beschrijf je leerdoelen die je vooraf hebt opgesteld. Gebruik het beoordelingsformulier WPL Beschrijf beknopt hoe je aan deze leerdoelen gewerkt hebt: wat je gedaan hebt of wat belangrijke ervaringen voor je waren. Benoem welke ontdekkingen en inzichten je daarbij hebt opgedaan. Laat zien dat je het gedrag dat hoort bij de betreffende competenties (bekwaamheidseisen) beheerst. Gebruik het beoordelingsformulier WPL Onderbouw dat door te verwijzen (met behulp van hyperlinks) naar materiaal dat je in ‘Documentatie’ gezet hebt.
Portfolio Je verwijst in iedere zelfevaluatie in ieder geval naar 4 soorten materiaal: a. Feedback (van je begeleiders en van leerlingen). b. Reflecties c. Beschrijving van en reflectie op een kenmerkende situatie. d. Eigen vakdidactisch materiaal (alleen in vakdidactisch dossier). Je sluit af met het beschrijven van de leerdoelen, waaraan je de komende periode gaat werken. Zorg dat deze nieuwe leerdoelen aansluiten op je voorafgaande zelfevaluatie.
Junior leraar Van startbekwaam naar bekwaam leraarschap HULPMIDDELEN Site App
http://www.hva.nl/praktisch/algemeen/etalage/junior-leraar/junior-leraar.html
De APP
Links Junior leraar: http://www.hva.nl/praktisch/algemeen/etalage/junior-leraar/junior- leraar.html Voor scholen: https://extranet.mijnhva.nl/nl/stage_werkplekleren/tweedegraads/Paginas/ default.aspx Voor studenten: https://studiedelen.mijnhva.nl/studiedelen/foo2- 2EGRWPL17/1819/Paginas/werkplekleren.aspx