Kopopleiding 2018-2019 Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Gesprekscyclus Quadraam
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Vernieuwing verzorging
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Voortgangsgesprek fase 1
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Verkorte vwo-route gericht op de tekortvakken
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Fontys Sporthogeschool beroepsvaardigheden 3e studiejaar
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Bijeenkomst September 2015
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pemprl.
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
VOORLICHTING t.b.v. studenten ILS-HAN Werkplekleren Wat, wanneer, waar, met wie, hoe voorbereiden?
Rollen binnen het werkplekleren
Coaching in regioleren
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Daphne Keller 30 augustus 2017
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Doelstelling Beoordelingsprocedure voor alle studenten met het opleidingsprofiel als basis Niet op basis van gevoel en relatie … maar op basis van criteria.
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Daphne Keller 29 augustus 2018
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Portfolio, Logboek en Casus
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Workshop videobegeleiding
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Werkplekleren Dorrith Pennink
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

kopopleiding 2018-2019 Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018

Informatiebronnen https://foo.mijnhva.nl/nl/onderwijs/tweedegraads/kopopleiding/Paginas/default.aspx studiegids kop scheikunde https://studiegids.hva.nl/studiegids?edu=lrschekop-vt

Leerplan

leerplan

Werkplekleren http://www.hva.nl/werkplekleren/begeleiden--beoordelen/beoordelingsformulieren-kopopleiding/beoordelingsformulieren-kopopleiding.html

Vakdidactiek

persoonlijke en professionele ontwikkeling 1 https://foo.mijnhva.nl/nl/onderwijs/tweedegraads/Paginas/Assessments.aspx

persoonlijke en professionele ontwikkeling 2 https://foo.mijnhva.nl/nl/onderwijs/tweedegraads/Paginas/Assessments.aspx

Algemene doelen WPL Bekwaamheidseisen Vakinhoudelijke - 7 Competenties Interpersoonlijke competentie Pedagogische competentie Vakinhoudelijke en didactische competentie Organisatorische competentie Samenwerken in een team Samenwerken met de omgeving Reflectie en ontwikkeling Vakinhoudelijke - Vakdidactische - Pedagogische - Professioneel handelen organiseren – plannen – communiceren – reflecteren – onderzoeken ect.

Organisatie wpl WPL EC Inhoudelijk accent 1 6 Breed kennis maken met de school, met leerlingen, met het werk van de docent en met de beginselen van het lesgeven. 2 12 Ontwerpen en uitvoeren van effectieve lessen, variatie toepassen in werkvormen, lesmateriaal kritisch gebruiken. 3 Omgaan met verschillen tussen leerlingen, ontwikkeling naar zelfstandig lesgeven. 4 24 Zelfstandig functioneren als docent: onderwijs in ‘eigen’ klassen verzorgen met begeleiding op afstand, functioneren als actief teamlid Handleiding Werkplekleren 2018-2019 https://extranet.mijnhva.nl/nl/stage_werkplekleren/tweedegraads20182019/Paginas/Introductie.aspx

De Beroepsopdrachten vT Deeltijd: metawerk/didactiek Jaar 1 1 BO1 Beelden van onderwijs 2 BO2 Lesgeven, de basis Jaar 2 BO3 Leren van lln, effectieve interactie en TVO BO4 Kritisch gebruik maken van een methode Jaar 3 BO5 Verschillen tussen lln / differentiatie in de les   Minor Jaar 4 BO6 Leraar in de context van de school BO7 LiO-praktijkonderzoek Zowel voltijd als deeltijd: Ontwikkeling van de adolescent (samen met BO2 vormt dit BP1 voor vt) Adolesentiepsychologie en leerlingenbegeleiding bij deeltijd

beoordelingsprocedure Stap 1: De voorbereiding Stap 2: Het beoordelingsgesprek en de beoordeling Stap 3: De registratie, rapportage en archivering

beoordelingsprocedure Stap 1: De voorbereiding De student schrijft een zelfevaluatie in de vier dossiers van het portfolio. De student nodigt zijn HvA-examinator en werkplekbegeleider/schoolopleider vervolgens uit om zijn zelfevaluatie te lezen. De HvA-examinator en werkplekbegeleider/schoolopleider bestuderen de zelfevaluatie van de student. De student vraagt zijn werkplekbegeleider/schoolopleider het beoordelingsformulier werkplekleren in te vullen en hierin feedback te geven. De werkplekbegeleider/schoolopleider vult het formulier in (NB: alleen feedback, geen cijfer) en stuurt het naar de student. Voorafgaand aan het beoordelingsgesprek stuurt de student het door de werkplekbegeleider/schoolopleider ingevulde beoordelingsformulier naar de HvA-examinator. De student plant in overleg met de HvA-examinator en werkplekbegeleider/schoolopleider een datum in voor het beoordelingsgesprek.

beoordelingsprocedure Stap 2: Het beoordelingsgesprek en de beoordeling De HvA-examinator bevraagt tijdens het beoordelingsgesprek de student en eventueel diens werkplekbegeleider op elk dossier. De HvA-examinator bespreekt direct na afloop van het beoordelingsgesprek na met de werkplekbegeleider/schoolopleider. De HvA-examinator bepaalt het cijfer per dossier. Elk afzonderlijk beoordelingscriterium van een dossier moet voldoende zijn. De HvA-examinator onderbouwt schriftelijk het cijfer voor elk dossier. De HvA-examinator onderbouwt het oordeel met bronnen: De feedback van de werkbegeleider en/of schoolopleider in het ingevulde beoordelingsformulier; De reflectie van de student in de vier dossiers en de materialen waarnaar wordt verwezen in deze reflectie; De feedback van de HvA-examinator (bijv. o.b.v. een lesbezoek); Het beoordelingsgesprek zelf. … 5 t/m 8: hoe wordt cijfer bepaald en gerapporteerd

beoordelingsprocedure Stap 3: De registratie, rapportage en archivering

WPL3

Portfolio document van ontwikkeling Vier bekwaamheidsdossiers Pedagogisch dossier Vakdidactisch dossier Dossier Werken in de School Dossier Professionele ontwikkeling Leerdoelen per bekwaamheidsdossier

Portfolio Elk dossier heeft 4 jaarpagina’s. Elk studiejaar start je op een nieuwe pagina. Beperk op elke dossierpagina de tekst van je zelfevaluatie tot 600 à 700 woorden. Een jaarpagina is als volgt opgebouwd: Beschrijf je leerdoelen die je vooraf hebt opgesteld. Gebruik het beoordelingsformulier WPL Beschrijf beknopt hoe je aan deze leerdoelen gewerkt hebt: wat je gedaan hebt of wat belangrijke ervaringen voor je waren. Benoem welke ontdekkingen en inzichten je daarbij hebt opgedaan. Laat zien dat je het gedrag dat hoort bij de betreffende competenties (bekwaamheidseisen) beheerst. Gebruik het beoordelingsformulier WPL Onderbouw dat door te verwijzen (met behulp van hyperlinks) naar materiaal dat je in ‘Documentatie’ gezet hebt.

Portfolio Je verwijst in iedere zelfevaluatie in ieder geval naar 4 soorten materiaal: a. Feedback (van je begeleiders en van leerlingen). b. Reflecties c. Beschrijving van en reflectie op een kenmerkende situatie. d. Eigen vakdidactisch materiaal (alleen in vakdidactisch dossier). Je sluit af met het beschrijven van de leerdoelen, waaraan je de komende periode gaat werken. Zorg dat deze nieuwe leerdoelen aansluiten op je voorafgaande zelfevaluatie.

Junior leraar Van startbekwaam naar bekwaam leraarschap HULPMIDDELEN Site App

http://www.hva.nl/praktisch/algemeen/etalage/junior-leraar/junior-leraar.html

De APP

Links Junior leraar: http://www.hva.nl/praktisch/algemeen/etalage/junior-leraar/junior- leraar.html Voor scholen: https://extranet.mijnhva.nl/nl/stage_werkplekleren/tweedegraads/Paginas/ default.aspx Voor studenten: https://studiedelen.mijnhva.nl/studiedelen/foo2- 2EGRWPL17/1819/Paginas/werkplekleren.aspx