This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten: A. Wehl MEd. 12 juni 2018
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Wat is een lesvoorbereiding? Het schriftelijk gedeelte dat men maakt als voorbereiding op de les. Is het moment waarop er nagedacht wordt over de komende lesuitvoering. Het vertalen van de eigen kennis naar een didactische context (de leerstof zo goed mogelijk over brengen op de leerlingen)
This presentation uses a free template provided by FPPT.com F ORMULIER Voordelen van een lesvoorbereiding 1. Het is duidelijk: je kan in één oogopslag zien wat je tijdens de les gaat doen. 2. Het dwingt je tot aandacht van leerlingactiviteiten. 3. Het bevordert een geschikte lesopbouw. 4. Het dwingt je om aandacht te besteden aan de voorkennis van de leerlingen 5. Het dwingt je leerdoelen te formuleren die je lessen doelmatig maken. 3
This presentation uses a free template provided by FPPT.com 4 Het didactische Analyse model van Van Gelder is het meest gebruikte. De componenten van dit model zijn:
This presentation uses a free template provided by FPPT.com 5 Het lesvoorbereidingsformulier is een hulpmiddel om de lessen praktisch vorm te geven en de les goed te laten verlopen. Bij het opstellen van een lesvoorbereiding, komen de zeven (7) didactische sleutelvragen in beeld. Ze zijn afgeleiden uit de zeven componenten van het didactische Analyse model van Van Gelder
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Doelstellingen: Bepaal het doel van de les Vraag: Wat dienen de leerlingen te bereiken? 2. Beginsituatie: voorkennis en motivatie van de leerlingen, van belang voor het bereiken van de lesdoelen; Vraag: Waar moet ik beginnen? 3. Leerstof: Bepaal wat je inhoudelijk moet overdragen en welke fasen je moet doorlopen Vraag: Hoe moet ik de les geven? 4. Didactische werkvormen: Bepaal welke activiteiten je kiest om de leerdoelen te bereiken. Vraag: Welke werkvormen zijn nodig?.
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Leeractiviteiten: Bepaal welke leeractiviteiten je de leerlingen laat uitvoeren. Vraag: Welke leeractiviteiten kies ik? 6. Onderwijs en Leermiddelen: Kies de juiste leermiddelen om de leerdoelen te bereiken Vraag: Welke leer- of hulpmiddelen heb ik nodig? 7. Evaluatie/bepaling van de resultaten: Bepaal welke vragen, toetsen of opdrachten nodig zijn om te bepalen of het doel van de les is bereikt. Vraag: Hoe meet ik het resultaat van mijn les? 1. productevaluatie; nagaan welke leerresultaten leerlingen aan het eind bereikt hebben. 2. procesevaluatie; nagaan op welke manier de fasen in het leerproces verlopen zijn.
This presentation uses a free template provided by FPPT.com L. Dee Fink ( Doelstellingen: Bepaal het doel van de les (eindsituatie) Vraag: Wat willen wij met de les bereiken? Wat is de eindsituatie? -iets weet (kennis, begrip, inzicht) en/of -iets kan (vaardigheid ) en/of -iets is (gedrag, houding, instelling, opvatting) wat hij voorheen niet wist, kon of was. (of minder goed wist, kon of was.)
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Leerdoelen formuleren Met een goede doelstelling is de helft van de wedstrijd al gelopen De leerdoelen moeten SMART geformuleerd worden
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Specifiek - Concreet gedrag beschreven. - Wat gaan we precies doen? - Het is voor iedereen duidelijk waar het om gaat en welk resultaat jij wilt bereiken. Voorbeeld: Leerdoelen formuleren
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Meetbaar - Hoeveel gaan we doen? - Dat gedrag moet meetbaar zijn dat wil zeggen, het valt te beoordelen aan de hand van vooraf te stellen criteria. Leerdoelen formuleren
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Acceptabel -Is er draagvlak voor wat we doen. -Het gedrag is voor leerlingen en leerkrachten de moeite waard. Leerdoelen formuleren
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Realistisch Kan het, wat we willen doen? -Het doel is haalbaar, niet te laag of te hoog gegrepen en sluit aan op de zone van naaste ontwikkeling van de leerlingendoelgroep. Leerdoelen formuleren
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Tijdgebonden -Wanneer zijn we klaar? -Het doel is binnen een bepaalde tijd te bereiken en voorzien van een deadline. Leerdoelen formuleren
This presentation uses a free template provided by FPPT.com 15 De vier 4 componenten van een leerdoel Gedrag: Welk gedrag/welke handelingen je van de leerlingen verlangt, dus wat de leerling met de leerstof moeten doen. Een gedragscomponent wordt middels twee werkwoorden aangeduid. Het eerste werkwoord is ‘kunnen’ en wordt vervolgd door een werkwoord. Voorbeeld: De leerling kan ten minste vijf hoofdplaatsen van de districten opnoemen en aanwijzen op de kaart.
This presentation uses a free template provided by FPPT.com 16 Inhoud In het leerdoel moet duidelijk aangegeven worden op welke leerstof de leerling de beschreven activiteiten moet kunnen toepassen. Voorbeeld: De leerling kan tenminste vijf hoofdplaatsen van de distrikten opnoemen en aanwijzen op de kaart.
This presentation uses a free template provided by FPPT.com 17 voorwaarden In het leerdoel moet een voorwaardencomponent worden opgenomen. De (onderwijs) hulpmiddelen die gebruikt worden om de beschreven handelingen toe te passen. Voorbeeld: De leerling kan tenminste vijf hoofdplaatsen van de districten opnoemen en aanwijzen op de kaart.
This presentation uses a free template provided by FPPT.com 18 De minimumprestatie die als succesvol kan worden aanvaard. Bijvoorbeeld een tijdslimiet of een aantal antwoorden dat minimaal goed moet zijn of hoe nauwkeurig iets moet werken. Prestatie Voorbeeld De leerling kan tenminste vijf hoofdplaatsen van de districten opnoemen en aanwijzen op de kaart.
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Leerdoelen en het gewenste beheersingsniveau 19
This presentation uses a free template provided by FPPT.com De taxonomie is een handig hulpmiddel bij het formuleren van leerdoelen op verschillende niveau. Door de taxonomie kun je bepalen welk eindgedrag je wilt bereiken Moet de leerling kennis kunnen reproduceren of kunnen toepassen? De taxonomie van Bloom Amerikaanse onderwijspsycholoog Benjamin Bloom(1959).
This presentation uses a free template provided by FPPT.com De taxonomie van Bloom Bij de indeling van Bloom wordt er verschil gemaakt tussen lagere orde denken en hogere orde denken Vragen en opdrachten die passen bij het lagere orde denken wordt er een beroep gedaan op het evalueren van begrippen, begrijpen, samenvatten en reproduceren van lesstof Hogere orde denken stimuleren het kritisch nadenken, probleemoplossend vermogen en de creativiteit van de leerling.
This presentation uses a free template provided by FPPT.com lagere orde denken hogere orde denken
This presentation uses a free template provided by FPPT.com lagere orde denken Onthouden Herinneren, letterlijk uit het hoofd leren (reproduceren) Begrijpen /inzicht In eigen woorden uitleggen Toepassen Gebruiken van kennis Toepassen van kennis en vaardigheden in een nieuwe situatie om een probleem op te lossen Hogere orde denken Analyseren Kennis wendbaar gebruiken Een groter probleem moet door de leerling worden vereenvoudigd, zodat er met eigen kennis en inzicht vat op gekregen wordt Evalueren Verantwoorden en beoordelen Leerling moet bijvoorbeeld beargumenteren. CreërenIets nieuws maken Leerling moet bijvoorbeeld ontwerpen, ontwikkelen, zelf iets schrijven of een voorspelling doen
This presentation uses a free template provided by FPPT.com De werkwoorden helpen u bij het bepalen van het beheersings-niveau bij het opstellen van leerdoelen
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Opdrachten 25 Studietaak 1 Studietaak 2 Studietaak 3 Studietaak 4
This presentation uses a free template provided by FPPT.com 26
This presentation uses a free template provided by FPPT.com 27