Doubleren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Van probleem naar onderwijsbehoefte
De historie & de toekomst
De Van Damschool in ontwikkeling
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Welkom.
MBO passend onderwijs
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Ouderbetrokkenheid op het MBO
De kern van het arrangeren
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
Actieonderzoek instructietafel.
Welkom! Informatieavond groep
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Cursus Handelingsgericht Werken
Informatiebijeenkomst Groep 2
Ouderavond Groepsorganisatie
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Het gaat om het kind. Samenwerking tussen het openbaar basisonderwijs en het voortgezet openbaar onderwijs.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Experten in de derde graad Proefproject
W ELKOM ! Informatieavond groep Arissa Dingen.
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Bruikbare en levendige groepsplannen voor rekenen
Ouderinformatie avond
Zittenblijven in het basisonderwijs: leerlingen, scholen, argumenten, alternatieven Geert Driessen | Bianca Leest Lia Mulder | Tineke Paas | Twan.
Mijn visie op onderwijs
Informatieavond groepen 8
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
Presentatie voor teams Oktober 2018
Doubleren.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Hoe volgen wij onze kinderen?
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Doubleren

Record Nederland scoort (samen met Portugal) met 22,4 procent het allerhoogst. Als primair en voortgezet onderwijs samengevoegd worden, dan is 26,7 procent van de leerlingen in Nederland een keer blijven zitten.

Kenmerken van scholen waar veel kinderen doubleren weinig voorzieningen voor zorgleerlingen weinig contact met ouders ongunstig leerklimaat het leerstofjaarklassensysteem weinig opbrengstgericht werken moeite met het omgaan met verschillen tussen leerlingen (differentiëren)

Effecten van doublure Over het algemeen levert zittenblijven voor de zwakste leerlingen niet meer voordelen op dan doorstromen. De meest positieve effecten werden gevonden bij leerlingen die tijdens het zittenblijven extra steun ontvingen.

Sociale gevolgen meer ‘vertroebelde relaties’ met leeftijdsgenoten meer hyperactief en afleidbaar gedrag minder zelfstandig werken meer asociaal gedrag minder graag naar school willen gaan minder zelfvertrouwen

Effecten zijn negatiever voor: oudere leerlingen kinderen uit lagere sociaaleconomische milieus leerlingen van ouders die minder interesse tonen in school jongens leerlingen met gedragsproblemen leerlingen die al een keer zijn blijven zitten.

Betrekken kind bij besluit Wat is de mening van de leerling zelf? Wil het kind graag blijven zitten vanwege vriendschappen met andere leerlingen of wil het juist overgaan vanwege deze reden?

Stappen bij besluitvorming 1. Wat zijn de sterke en zwakke kenmerken van deze leerling en het onderwijs en hoe hangen deze samen? 2. Welke doelen voor taal en rekenen, werkhouding en sociaal-emotionele ontwikkeling streven we na? 3. Wat heeft deze leerling nodig om deze doelen te behalen; wat zijn diens pedagogisch-didactische onderwijs-behoeften? 4. Gezien de onderwijsbehoeften van de leerling: hoe en waar kan hieraan het beste tegemoet worden gekomen in het komende schooljaar 5. In hoeverre is de vraag naar doublure bij deze leerling waardevolle feedback op de kwaliteit van het onderwijs? 6. Wat zijn onderbouwende argumenten voor en tegen? 7. Hoe voorkomen we doublures in de toekomst? 8. Conclusie: welk besluit neemt de school en is dit besluit gedragen door de ouders (en leerling)?

Wat heeft dit er nu weer mee te maken?

Dingen die voor een doublure pleiten de leerling krijgt meer zelfvertrouwen de leerling heeft veel onderwijs (instructie- en oefentijd) gemist. de leerling kan door een doublure hoogstwaarschijnlijk naar een hoger niveau van passend voortgezet onderwijs de relatie huidige leerkracht - leerling is positief verwachte leerrendement of profijt is hoger de samenwerking huidige leerkracht - ouders is constructief en zal positief blijven ouders zijn goed geïnformeerd over de argumenten en de mogelijke gevolgen van een doublure de leerling geeft zelf aan te willen blijven zitten

Dingen die tegen een doublure pleiten grote kans op demotivatie de lat wordt te laag gelegd de leerling heeft niet ‘meer van hetzelfde nodig de toekomstige leerkracht geeft aan niet tegemoet te kunnen (en willen) komen aan de pedagogische én didactische onderwijsbehoeften van de leerling de toekomstige leerkracht heeft geen realistisch-hoge verwachtingen van de leerling de samenwerking toekomstige leerkracht - ouders zal niet constructief verlopen ouders hebben een sterke voorkeur voor doorstromen de leerling geeft zelf aan over te willen gaan

Alternatieven voor doubleren Handelingsgerichte diagnostiek Arrangement Voorschoolse programma’s van hoge kwaliteit De instructie, feedback en oefeningen beter afstemmen op de onderwijsbehoeften van de leerling Systematische evaluatie met leerlingvolgsystemen Leerlingen sneller laten leren door ze een ‘dubbele dosis’ instructie-, leer- en oefentijd te bieden De inzet en ondersteuning van ouders te benutten Uitbreiding van de leertijd na schooltijd Leerkrachtvaardigheden versterken Gedifferentieerd onderwijs in kleine groepen met extra instructie voor de kinderen die dat nodig hebben Groep 2 – 3 Een betere voorbereiding op groep 3 tijdens de kleuterperiode in combinatie met een adaptief en gedifferentieerd onderwijsaanbod in groep 3 (met ruimte voor spelend leren bijvoorbeeld)

Voorkomen van kleuterverlenging Stel beleid en aanpak vast op de onderwijskundige visie van de school en de pedagogisch/didactische aanpak van de leerkrachten. Zorg voor een warme en zorgvuldige overdracht van gegevens. Werk proactief.

Conclusie Laat leerlingen in principe doorstromen, tenzij er veel meer (onderbouwde) zwaarwegende argumenten voor doublure zijn dan ertegen én het in het belang van de leerling is om te blijven zitten. Het gaat hierbij om een inschatting van de situatie van ‘deze leerling, bij deze leerkracht, in deze groep, op deze school en van deze ouders’ (Pameijer & Van Beukering, 2015).

Vragen