22 februari 2019 Els De Ridder TAC GO! Atheneum Liedekerke Duaal leren 22 februari 2019 Els De Ridder TAC GO! Atheneum Liedekerke
De start Schooljaar: 2017-2018 Richting: Elektrische Installaties Op vraag van de scholengroep Belangrijkste motief om in te stappen : Duaal Leren is onderwijs van de toekomst Grote leerwinst leerling Leerlingen kunnen werken met nieuwste technieken die wij als school niet altijd hebben Netwerk uitbouwen als school …. De start
Hoe hebben we het aangepakt?
Stap 1: informatie verzamelen Infomoment van de Vlaamse Overheid Overleg met Pedagogisch Begeleidingsdienst : Nakijken hoeveel uren we hiervoor nodig hebben, hoeveel uren moeten lln naar de werkplaats, … Zo veel mogelijk info verzamelen bij scholen die reeds met het project zijn gestart Keerbergen Contact opnemen de sector deze bieden veel hulp/ondersteuning (wel sector gebonden)
Stap 2: team samenstellen & opleiden Oproep personeel: Hoe ? Kies een gemotiveerde lkr als trajectbegeleider Moet iemand zijn die goed kan samenwerken in teamverband Opleiding & taakomschrijving Wie doet wat? Trajectbegeleider = lkr geeft les in die klas, doet opvolging lln, uitwerken evaluatie, netwerken, … TAC = briefing regelgeving, opmaken contracten, ondersteunen trajectbegeleider en aanbieden nascholing indien nodig, netwerken, … TAC en trajectbegeleider naar netwerkmomenten PBD
Stap 3: werkplaatsen zoeken Stageplaatsen gecontacteerd 3 stageplaatsen (in schooljaar 2016-2017) zijn gevolgd/ingestapt in het duaal verhaal De overige plaatsen hebben we zelf gezocht of op de lijst gevonden die Volta ter beschikking stelde Volta heeft mee geholpen voor de erkenningsaanvraag
Stap 4: leerlingen & ouders informeren Infomoment in mei 2017 Leerlingen Ouders Sectoren Kick-off september 2017 samen met VOLTA, ouders en bedrijven matching
Stap 5: screening leerlingen Wie: Onze eigen leerlingen einde vorig schooljaar Nieuwe leerlingen bij inschrijving beperkt Screening leerlingen? Arbeidsrijpheidstest Voor elektriciteit: test basiskennins (nieuw dit schooljaar) Gesprek leerling met leerlingbegeleiding Klassenraad geeft advies Tip: kies geen ‘school-moeie’ lln, motivatie is alles, … Om welke redenen vallen de meeste leerlingen uit? Onderschatting/ te weinig doorzettingsvermogen Klikt niet met mentor Problemen met vervoer
De Start 2017-2018 6 leerlingen 5de leerjaar Leerling Werkplaats Emanuel Nova Gestopt juni Glenn Colruyt Geslaagd Mathias B Tech Security Geslaagd andere werkplaats nodig 6de leerjaar Jean Filip de Vos Simon Arte Nuevo Thomas BM Electrics BVBA
Besluit na 1 schooljaar 5 van de 6 leerlingen slagen Leerlingen zeer positief Bedrijven waarmee we samenwerken, willen verder met ons Vlotte samenwerking met VOLTA Vlotte samenwerking met PBD Werkpunt: evaluatie verder uitwerken met kerngroep PDB. Het systeem Micoon werd afgevoerd.
Meer duaal 2018-2019 Elektrische installaties Installateur gebouwenautomatisering 7de jaar Elektrotechnicus 7de jaar – geen lln Studiegebied elektriciteit: 14 LLN Haarverzorging Studiegebied verzorging: 1 LL Operator CNC-Gestuurde houtbewerkingsmachines 7de jaar Interieurbouwer 7de jaar – geen lln Studiegebied houtbewerking/ 2 LLN
Evaluatie & Klassenraden Systeem opvolging Er wordt gewerkt met observatiefiches Jaaroverzicht Week overzicht Screenshot smartschool De leerlingen worden om de 2/3 weken bezocht + wekelijks gebeld/gecontacteerd Evaluatiegesprekken op/met bedrijven op regelmatige tijdstippen (vooral bij grote bedrijven) Mentor wordt uitgenodigd op klassenraad weinig respons Mentor is aanwezig op de deliberende klassenraad Evaluatie & Klassenraden
Wat vinden onze leerlingen zelf? Positief Negatief Verantwoordelijkheid opnemen Omzetting theorie school naar werkvloer Elementen die je op school niet kan aanleren Interessant voor leerlingen die weinig zin hebben in een schoolse context Ideaal om ervaring op te doen Je wordt voorbereid op het ‘echte’ werken Loon zou mee moeten evolueren per jaar Een premie voor iedereen die aan Duaal leren doet (startbonus) & (enkel <18j bij eerste overeenkomst) Vroeg opstaan Als de leerlingen een verlofdag hebben (pedagogische studiedag) zij dan ook
Balans na 1,5 jaar: positief! Onderwijs van de toekomst! Zeer fijne leervorm voor leerlingen: Weinig lln zijn afwezig Gemotiveerd Leerwinst is groot Positieve samenwerking met de bedrijven Duale richtingen uitbreiden Meer inbreng/ ondersteuning van de sectoren is nodig betere screenings, gebeurt nu op basis van een lijst en zegt te weinig
WERKPUNTEN VOOR DE SCHOOL 01 VOOR DE SECTOREN/ OVERHEID 02