Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar
Doelgroepen module leerlijnen in ParnasSys SO en VSO – alle clusters Sbo Regulier onderwijs: Kleuters Meer- en hoogbegaafde leerlingen Leerlingen met een ontwikkelingsperspectief en een aangepaste leerroute Zaakvakonderwijs/thematisch werken Scholen die werken met leerlijnen (bijv. Daltonscholen, Vrijescholen, Montessorischolen, EGO-, OGO-, en Sterrenscholen) 0-4 jaar: ontwikkelingslijnen in Konnect
Wat levert het op? Volgen van de ontwikkeling van de leerling/groep Maken van een beredeneerd leerstofaanbod
De leerkracht is en blijft professional! Wat vind jij belangrijk in het onderwijs? Wat vind jij goed onderwijs?
Wat vraagt de inspectie van de onderbouw Wat vraagt de inspectie van de onderbouw? Planmatig en doelgericht werken. Dat is wat anders dan schools! Observatiesysteem gebruiken: Objectiviteit bevorderen, door gestructureerde observaties Gaat over brede ontwikkeling: cognitie, motoriek, sociaal-emotioneel Moet een signalerende werking hebben Er moet een koppeling zijn met een leeftijdsfase Toetsen: Niet meer verplicht Advies: minimaal één keer in de kleuterperiode Inspectie heeft geen normen; wil wel terugzien hoe school de scores analyseert en vertaalt naar aanbod Vanaf 2021 worden er geen toetsen meer afgenomen in groep 1 en 2 Aanbod: Vanuit signalering naar aanbod Afspraken op schoolniveau + uitvoeren in de praktijk: hoe stem je je aanbod af op ontwikkelingsniveau/behoeften van de leerlingen(basisaanbod + verdieping/verrijking + extra zorg) Aanbod dekt alle ontwikkelingslijnen Doelgericht plannen en daar activiteiten bij zoeken
Optioneel: sociaal emotioneel Inhoud leerlijnen Wat zie je hier van: Spel Taal Rekenen Motoriek Optioneel: sociaal emotioneel
Individueel leerlijnenprofiel
Groepsleerlijnenprofiel
Werkplan groep
Sluit aan bij Zien!: Pedagogisch expertsysteem Ruimte voor jezelf – de ander
Wat zie je als je kijkt naar: Een leerling waar je vragen over hebt De Zien!-bril Wat zie je als je kijkt naar: Jezelf Een leerling waar je vragen over hebt Je groep?
voortgangspercentage op de geselecteerde leerlijnen. De groepskaart Extra kolommen op de groepskaart met een voortgangspercentage op de geselecteerde leerlijnen.
Hoe werkt het in ParnasSys?
Wat doet de leerkracht? Vooraf (éénmalig): Per planperiode: A. Leerling koppelen aan leerlijnenpakket en leerroute(s) B. Beginsituatie leerling bepalen
Eerst aan de slag met observeren! per planperiode:
Op papier of gelijk in ParnasSys
Stap 1: Waarnemen Hier: groepsplanscherm
Stap 2: Begrijpen
Stap 3: Wegen
Stap 4: Plannen
Stap 4: Plannen – ingeplande doelen
Groepswerkplan – de aanpak
En dan: aan de slag met een beredeneerd thematisch aanbod!
Bijzonderheden Basisdoelen en extra doelen Aanpassen/toevoegen doelen Bronverwijzingen naar Bas-educatie mappen CPS Kleuterplein Schatkist
Doorgaande lijn 0-7 jaar: Konnect Ook doelen op de leerlijnen voor 0-4 jaar Beschikbaar in Konnect: pakket voor administratie, planning en oudercommunicatie Meer informatie: www.konnect.nl
Bekijk ook ons filmpje om een beeld te krijgen! https://youtu.be/A9seiwGIRaU
Meer weten? Mevr. H. (Hetty) Berkhout Onderwijsadviseur 0182 76 04 30 h.berkhout@parnassys-academie.nl www.parnassys.nl