Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Gedragsproblemen
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Het cito-leerlingvolgsysteem
VSO de Widdonckschool Weert
Het onderwijs op de speciale basisschool
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Introductie ESIS B 8 oktober 2012 | teambijeenkomst 1.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Kinderen en hun sociale talenten
WELKOM.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Leerlijnen in parnasSYs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Ontwikkelingsperspectief
OUDERAVOND 16 september uur Van harte welkom Wie zijn er allemaal (extra) actief op school: uur ouderraad uur medezeggenschapsraad.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Centrale schoolbespreking
Zorgstructuur op basisschool Pius X
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Kwaliteitsbeleid.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Info-avond september 2017.
Circuit en hoeken.
Module Leerlijnen.
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
Module Leerlijnen jonge kind
Module Ontwikkelingslijnen 0-4 jaar
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Module Leerlijnen.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Rekenen en wiskunde op Het Segment
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Visie op het economieonderwijs
Specialistische lesplaatsen
Transcript van de presentatie:

Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar

Doelgroepen module leerlijnen in ParnasSys SO en VSO – alle clusters Sbo Regulier onderwijs: Kleuters Meer- en hoogbegaafde leerlingen Leerlingen met een ontwikkelingsperspectief en een aangepaste leerroute Zaakvakonderwijs/thematisch werken Scholen die werken met leerlijnen (bijv. Daltonscholen, Vrijescholen, Montessorischolen, EGO-, OGO-, en Sterrenscholen) 0-4 jaar: ontwikkelingslijnen in Konnect

Wat levert het op? Volgen van de ontwikkeling van de leerling/groep Maken van een beredeneerd leerstofaanbod

De leerkracht is en blijft professional! Wat vind jij belangrijk in het onderwijs? Wat vind jij goed onderwijs?

Wat vraagt de inspectie van de onderbouw Wat vraagt de inspectie van de onderbouw? Planmatig en doelgericht werken. Dat is wat anders dan schools! Observatiesysteem gebruiken: Objectiviteit bevorderen, door gestructureerde observaties Gaat over brede ontwikkeling: cognitie, motoriek, sociaal-emotioneel Moet een signalerende werking hebben Er moet een koppeling zijn met een leeftijdsfase Toetsen: Niet meer verplicht Advies: minimaal één keer in de kleuterperiode Inspectie heeft geen normen; wil wel terugzien hoe school de scores analyseert en vertaalt naar aanbod Vanaf 2021 worden er geen toetsen meer afgenomen in groep 1 en 2 Aanbod: Vanuit signalering naar aanbod Afspraken op schoolniveau + uitvoeren in de praktijk: hoe stem je je aanbod af op ontwikkelingsniveau/behoeften van de leerlingen(basisaanbod + verdieping/verrijking + extra zorg) Aanbod dekt alle ontwikkelingslijnen Doelgericht plannen en daar activiteiten bij zoeken

Optioneel: sociaal emotioneel Inhoud leerlijnen Wat zie je hier van: Spel Taal Rekenen Motoriek   Optioneel: sociaal emotioneel

Individueel leerlijnenprofiel

Groepsleerlijnenprofiel

Werkplan groep

Sluit aan bij Zien!: Pedagogisch expertsysteem Ruimte voor jezelf – de ander

Wat zie je als je kijkt naar: Een leerling waar je vragen over hebt De Zien!-bril Wat zie je als je kijkt naar: Jezelf Een leerling waar je vragen over hebt Je groep?

voortgangspercentage op de geselecteerde leerlijnen. De groepskaart Extra kolommen op de groepskaart met een voortgangspercentage op de geselecteerde leerlijnen.

Hoe werkt het in ParnasSys?

Wat doet de leerkracht? Vooraf (éénmalig): Per planperiode: A. Leerling koppelen aan leerlijnenpakket en leerroute(s) B. Beginsituatie leerling bepalen

Eerst aan de slag met observeren! per planperiode:

Op papier of gelijk in ParnasSys

Stap 1: Waarnemen Hier: groepsplanscherm

Stap 2: Begrijpen

Stap 3: Wegen

Stap 4: Plannen

Stap 4: Plannen – ingeplande doelen

Groepswerkplan – de aanpak

En dan: aan de slag met een beredeneerd thematisch aanbod!

Bijzonderheden Basisdoelen en extra doelen Aanpassen/toevoegen doelen Bronverwijzingen naar Bas-educatie mappen CPS Kleuterplein Schatkist

Doorgaande lijn 0-7 jaar: Konnect Ook doelen op de leerlijnen voor 0-4 jaar Beschikbaar in Konnect: pakket voor administratie, planning en oudercommunicatie Meer informatie: www.konnect.nl

Bekijk ook ons filmpje om een beeld te krijgen! https://youtu.be/A9seiwGIRaU

Meer weten? Mevr. H. (Hetty) Berkhout Onderwijsadviseur 0182 76 04 30 h.berkhout@parnassys-academie.nl www.parnassys.nl