De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Module Leerlijnen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Module Leerlijnen."— Transcript van de presentatie:

1 Module Leerlijnen

2 De module leerlijnen Module leerlijnen

3 Opzet presentatie Module leerlijnen in ParnasSys? Wat is het?
Wat levert het op? (jonge kind + 3-8) Wat doet de leerkracht? Hoe verder? Mogelijk traject en aanschaf Wat is nodig om een keus te maken? Mogelijke leerlijnenpakketten Hoogbegaafdheid/ kader voor ontwikkeling (SLO) Passende Perspectieven en STAP (SLO) CED (taal, rekenen, leren leren, e.a.)

4 Module leerlijnen in ParnasSys: Wat is het?

5 Doelgroepen SO en VSO – alle clusters Sbo Regulier onderwijs:
Peuters en kleuters Meer- en hoogbegaafde leerlingen Leerlingen met een ontwikkelingsperspectief en een aangepaste leerroute Zaakvakonderwijs/thematisch werken Scholen die werken met leerlijnen (bijv. Daltonscholen, Vrijescholen, Montessorischolen, EGO-, OGO-, en Sterrenscholen)

6 Database met leerlijnen
Alle CED leerlijnen Leer-en ontwikkelingslijnen 0-7 jaar Kader voor ontwikkeling: meer- en hoogbegaafdheid Doelen voor scholen met een speciaal onderwijsconcept Methodeleerlijnen Eigen leerlijnen: alles kan ingevoerd / bewerkt worden Passende Perspectieven rekenen en taal: <1S Rekendoelen voor leerlingen met een OP

7 Uitgangspunten Ondersteunt HGW en OGW:
- Ontwikkeling volgen én onderwijs plannen - Arrangementen en leerroutes vertalen naar de dagelijkse praktijk (streefplanning>werkelijke planning) 2. Werken in (kleine) groepen (niet individueel) 3. Alle leerlijnpakketten kunnen erin geplaatst worden

8 Module leerlijnen in ParnasSys: Wat levert het op. 1
Module leerlijnen in ParnasSys: Wat levert het op? 1. Leerlijnenprofiel per leerling of groep 2. (Subles)groepsplannen

9 Leerlijnenprofiel hier: leerlijnen CED Basis regulier onderwijs

10 Leerlijnenprofiel hier: leerlijnen jonge kind hier: leerlijnen jonge Kind

11 Leerlijnenprofiel hier: notitie ontwikkelingsperspectief en leerlijnen Passende Perspectieven hier: notitie ontwikkelingsperspectief + leerlijnen Passende Perspectieven +

12 Leerlijnenprofiel groep hier: leerlijnen CED

13 Leerlijnenprofiel groep hier: leerlijnen jonge kind

14 Streefplan leerling hier: leerlijnen CED

15 Streefplan leerling hier: leerlijnen jonge kind

16 Groepswerkplan

17 Individueel werkplan

18 Module leerlijnen in ParnasSys: Hoe werkt het?

19 De groepskaart Op de groepskaart kunnen bij de module leerlijnen extra kolommen getoond worden. Bovenaan in het selectievak geef je aan voor welk leergebied (=vak) dat je de leerlijnen wilt zien. Per leerlijn van het betreffende leergebied komt er een kolom met een percentage: het aantal behaalde doelen ten opzichte van het aantal doelen dat behaald zou moeten zijn gezien de leerroute en het DL van de leerling. (dit is dus een ander percentage dan het percentage wat je op het overzicht ‘leerlijnenprofiel leerling’ of ‘leerlijnenprofiel groep’ ziet. Dáar gaat het percentage over het aantal behaalde doelen binnen het niveau). 100%: leerling loopt goed op schema (de doelen die deze leerling bij zijn didactische leeftijd zou moeten halen, zijn behaald) >100%: leerling loopt voor <100%: leerling loopt achter Je mag maar naar 3 dingen kijken (meer, minder, gelijk aan 100 %), je ziet niet hoeveel voor of achter. Dat zie je alleen op het planscherm. Alles wat paars is, daar kun je op klikken. Als je op een kolomnaam klikt, dan sorteert het systeem daarop (bijv. Cito van laag naar hoog). Je kan op de groepskaart niet alle leerlijnen naast elkaar zien (wens), terwijl bij een kleuter de totaalontwikkeling essentieel is. Het zou mooi zijn als we het groepsleerlijnenprofiel of op de groepskaart een totaalbeeld kunnen krijgen. De groepskaart is niet te printen, je kan dan een afdruk maken met printscreen.

20 Wat doet de leerkracht? (1)
Vooraf (éénmalig): Per planperiode: A. Leerling koppelen aan leerlijnenpakket en leerroute(s) B. Beginsituatie leerling bepalen

21 Stap A – leerling koppelen aan leerlijnpakket en leerroute(s)
Als school stel je zelf in welke leerlijnenpakket je wilt gaan gebruiken: Je kunt een bestaand leerlijnenpakket van bijv. het CED overnemen (en evt aanpassen) Je kunt zelf een leerlijnenpakket invoeren (bijv een methodeleerlijn of een leerlijn die je zelf hebt ontwikkeld)

22 Leerroute instellen (evt. per leergebied)
De leerroutes bepaal je als school zelf. Je geeft ze zelf een naam. - Voor het regulier onderwijs bijvoorbeeld: basis (leidt naar referentieniveau 1s), plus (1s + verrijking) en minimum (leidt naar 1f) Voor het speciaal (basis)onderwijs en voor leerlingen met een OP (ontwikkelingsperspectief) bijvoorbeeld: pro, lwoo, vmbo-bk, vmbo-kk, vmbo-gt, havo/vwo Voor het ZML-onderwijs bijvoorbeeld: cognitief, praktisch-cognitief, praktisch, ervaringsgericht Voor iedere leerroute staat in het beheergedeelte ingesteld welke doelen wanneer dienen te worden aangeboden en behaald (de zogenaamde streefplanning; daar kun je van afwijken bij de daadwerkelijke planning, maar met kleurtjes zie je hem wel altijd terug) Standaard kies je voor alle leergebieden (=vakken) dezelfde leerroute. Per leergebied kun je de leerroute instellen/aanpassen

23 Stap B- Beginsituatie instellen op groepsniveau

24 Stap B: Een heel niveau afvinken Klik op de leerlingnaam: je bent nu op het planscherm van de leerling > beheersingsniveau afvinken

25 Stap B – Beginsituatie instellen op leerlingniveau
Wanneer je start met de module leerlijnen, zullen leerlingen al heel wat doelen beheersen. Dat moet je éénmalig aangeven in het systeem. Het kan op leerlingniveau, maar in veel gevallen is het handiger om het via het planscherm, op groepsniveau, te doen.

26 Wat doet de leerkracht? (2)
per planperiode:

27 Stap 1: Waarnemen hier: groepskaart
Extra kolommen op de groepskaart met een voortgangspercentage op de geselecteerde leerlijnen.

28 Stap 1: Waarnemen hier: groepsplanscherm
Geef een toelichting op de informatie op dit scherm: leerlingnamen, doelen, niveau’s, filters, wat betekenen de kleurtjes Hier kunt u beginsituatie aangeven. Dit komt elke planperiode terug. Geef aan dat dit op groepsniveasu kan (dit scherm, middels de ‘doelen afvinken’) of via het leerlingplanscherm (volgende dia).

29 Stap 2: Begrijpen Wat zeggen de scores over de ontwikkeling? Hoe gaat het op de verschillende leerlijnen met de ontwikkeling van de leerling?

30 Stap 3: Wegen Wat betekent dit voor mijn aanbod op groepsniveau? Welke doelen ga ik aanbieden? Waar ga ik mij op richten? Welke leerlingen en doelen kan ik clusteren?

31 Stap 4: Plannen

32 Stap 4: Plannen (2) hier: blauw is ingepland
Ingeplande doelen kleuren blauw

33 Stap 4: Plannen (3) hier: beschrijf de aanpak

34 Stap 5: Handelen

35 Stap 6: Evalueren hier: doelen afvinken

36 Stap 6: Evalueren hier: woordelijk voor de groep of de leerling

37 Cyclisch werken vanuit doelen: alle fasen ondersteund
Vooraf (éénmalig): Per planperiode: A. Leerling koppelen aan leerlijnenpakket en leerroute(s) B. Beginsituatie leerling bepalen

38 Hoe verder. - Wat is nodig om een keus te maken
Hoe verder? - Wat is nodig om een keus te maken? - Mogelijk traject en aanschaf

39 Wat is nodig om een keuze te maken?
Voor welke doelgroep wil je de module gebruiken? Met welke leerlijnen wil je gaan werken? Voor mogelijkheden voor een presentatie op locatie, neem contact op met mevr. B.(Bertine) Haverhals,

40 Mogelijk traject en aanschaf
Implementatietraject: Altijd maatwerk bij uw praktijksituatie! consult: Keuzes maken welke functionaliteiten van de module leerlijnen de school wil gaan gebruiken. Doordenken hoe de onderwijskundige visie van de school maximaal wordt ondersteund scholing ib-ict: Het beheergedeelte van de leerlijnen (leren) inrichten (inclusief hoe je leerlijnenpakketten zelf kunt invoeren of bestaande leerlijnenpakketten kunt aanpassen)Leerlingen (leren) koppelen aan leerlijnenpakket + beginsituatie instellen. Proces van observeren, registreren, plannen maken, besprekingen intern en met ouders en leerlingen doordenken teamscholing: Leren werken met de module leerlijnen: observaties registreren én plannen maken en evalueren. Overzichten kunnen printen. Data kunnen interpreteren Onderwijsadviseur met expertise voor uw doelgroep. Zie: Aanschaf: orderformulier invullen via:

41 Meer informatie? en Bestellen:

42 Mogelijke leerlijnpakketten: Alles kan ingevoerd worden
Leer- en ontwikkelingslijnen 0-7 jaar Kader voor ontwikkeling (SLO): meer- en hoogbegaafdheid Passende Perspectieven en STAP (SLO) CED (taal, rekenen, leren leren, e.a.)

43 Leer- en ontwikkelingslijnen 0-7 jaar
Voor meer informatie zie: Leer- en ontwikkelingslijnen 0-7 jaar

44 De leerkracht is en blijft de professional!
Wat vind jij belangrijk in het onderwijs? Wat vind jij goed onderwijs? Pendel tussen doelen en leuke activiteiten: dan werk je ergens naar toe; je bent bewuster bezig. Geef erkenning aan de leerkrachten die heel bewust (willen) werken Denk je vanuit een thema of denk je vanuit wat een leerling nodig hebt? Blijf denken vanuit je creatieve proces! Zeker jonge leerkrachten hebben behoefte aan houvast. Die ervaren ze hierbij. De twee termen ‘volgen’ en ‘plannen’ komen pas later in beeld; hulpmiddel bij gespreksvoering.

45 Wat vraagt de inspectie voor de onderbouw
Wat vraagt de inspectie voor de onderbouw? Planmatig en doelgericht werken. Dat is wat anders dan schools! Observatiesysteem gebruiken: Objectiviteit bevorderen, door gestructureerde observaties Gaat over brede ontwikkeling: cognitie, motoriek, sociaal-emotioneel Moet een signalerende werking hebben Er moet een koppeling zijn met een leeftijdsfase Toetsen: Niet meer verplicht Advies: minimaal één keer in de kleuterperiode Inspectie heeft geen normen; wil wel terugzien hoe school de scores analyseert en vertaalt naar aanbod Aanbod: Vanuit signalering naar aanbod Afspraken op schoolniveau + uitvoeren in de praktijk: hoe stem je je aanbod af op ontwikkelingsniveau/behoeften van de leerlingen(basisaanbod + verdieping/verrijking + extra zorg) Aanbod dekt alle ontwikkelingslijnen Doelgericht plannen en daar activiteiten bij zoeken

46 Leerlijnen jonge kind in ParnasSys
Wat levert het op (voor de leerkracht)? Volgen van de ontwikkeling van de leerling/groep Maken van een beredeneerd leerstofaanbod Pendelen tussen doelen en leuke activiteiten. Bewuster bezig. Leerkrachten met de KLOS opleiding hebben de inhoud van de lijnen tussen de oren, Jonge leerkrachten hebben meer kennis van de technische kant.

47 Optioneel: sociaal emotioneel
Inhoud leerlijnen Wat zie je hier van: Motoriek Spel Taal Rekenen Optioneel: sociaal emotioneel Onderscheidend: compact en doelen meer smart geformuleerd i.p.v. beschrijvend Er zijn veel goed pakketten op de markt Observatie-opdracht: wat zie je op deze plaat? Welke ontwikkelingsgebieden? Moet je het altijd organiseren, of zie je het al spontaan?

48 Individueel leerlijnenprofiel hier: leerlijnen jonge kind 2-4 jaar
Print in A4 kleur uitreiken aan team Print het overzicht per half jaar uit, want de observatie gaat verder in hetzelfde profiel. Je kunt dus geen ontwikkeling volgen. Hierover zijn nog wel gesprekken met Parnassys. Streefplan leerling (bij overzichten, op doelniveau en daarmee veel uitgebreider) geeft ook informatie over de momenten waarop de doelen behaald zijn. Parnassys werkt met leerjaar en groepsnaam. Leerjaar is vast. Op basisschool is dat leerjaar 1 t/m 8. Leerlingen in aanvangsgroep komen in leerjaar 1, maar als ze dan (nog een keer) naar groep 1 gaan, moeten ze opnieuw ingesteld worden op leerjaar 1. 1a betekent een kalenderleeftijd van 4 – 4,5 jaar, 1b 4,5 – 5,0 jaar, 2a 5,0 – 5,5 jaar, 2b 5,5 – 6,0 jaar, 2c 6,0 – 6,5 jaar (2c zijn echt verdiepingsdoelen). Alle kinderen starten in leerjaar 1. 0 is dus geen aanvangsgroep, maar gaat over 3,5 – 4 jaar. Witte vakjes: daar zijn geen doelen voor geformuleerd. Je kunt begin groep 1, wel werken aan die doelen eind groep 1. Die doelen zijn dus eigenlijk voor heel groep 1. Op het planscherm komt dit wel in zicht. Eén oranje blokje betekent: het kind mag deze periode aan deze doelen werken gezien het leerjaar waar hij in zit. Meer oranje blokjes: het kind functioneert op een niveau dat lager is dan het leerjaar van de groep Een percentage in een oranje of geel vakje: hoeveel procent van de doelen VAN DAT NIVEAU dat de leerling behaald heeft. Als er 100% staat in een geel vakje, zou het vakje officieel groen mogen zijn. Daar is bewust niet voor gekozen, zodat je kunt zien dat de leerling doelen beheerst die bij een hoger niveau horen dan het leerjaar van de groep aangeeft (vergelijk het zelf met de kalenderleeftijd, die bovenaan staat)

49 Individueel leerlijnenprofiel hier: leerlijnen jonge kind 4-7 jaar
Print in A4 kleur uitreiken aan team Print het overzicht per half jaar uit, want de observatie gaat verder in hetzelfde profiel. Je kunt dus geen ontwikkeling volgen. Hierover zijn nog wel gesprekken met Parnassys. Streefplan leerling (bij overzichten, op doelniveau en daarmee veel uitgebreider) geeft ook informatie over de momenten waarop de doelen behaald zijn. Parnassys werkt met leerjaar en groepsnaam. Leerjaar is vast. Op basisschool is dat leerjaar 1 t/m 8. Leerlingen in aanvangsgroep komen in leerjaar 1, maar als ze dan (nog een keer) naar groep 1 gaan, moeten ze opnieuw ingesteld worden op leerjaar 1. 1a betekent een kalenderleeftijd van 4 – 4,5 jaar, 1b 4,5 – 5,0 jaar, 2a 5,0 – 5,5 jaar, 2b 5,5 – 6,0 jaar, 2c 6,0 – 6,5 jaar (2c zijn echt verdiepingsdoelen). Alle kinderen starten in leerjaar 1. 0 is dus geen aanvangsgroep, maar gaat over 3,5 – 4 jaar. Witte vakjes: daar zijn geen doelen voor geformuleerd. Je kunt begin groep 1, wel werken aan die doelen eind groep 1. Die doelen zijn dus eigenlijk voor heel groep 1. Op het planscherm komt dit wel in zicht. Eén oranje blokje betekent: het kind mag deze periode aan deze doelen werken gezien het leerjaar waar hij in zit. Meer oranje blokjes: het kind functioneert op een niveau dat lager is dan het leerjaar van de groep Een percentage in een oranje of geel vakje: hoeveel procent van de doelen VAN DAT NIVEAU dat de leerling behaald heeft. Als er 100% staat in een geel vakje, zou het vakje officieel groen mogen zijn. Daar is bewust niet voor gekozen, zodat je kunt zien dat de leerling doelen beheerst die bij een hoger niveau horen dan het leerjaar van de groep aangeeft (vergelijk het zelf met de kalenderleeftijd, die bovenaan staat)

50 Groepsleerlijnenprofiel
Als je dit overzicht opvraagt, moet je een leergebied selecteren (motoriek, spel, taal, rekenen). Je krijgt dan een pdf-bestand met meerdere pagina’s: per pagina een leerlijn). (De B gaat heeft betrekking op de leerroute. Bij het leerlijnenpakket jonge kind wordt er niet gewerkt met verschillende leerroutes. Alle leerlingen zitten in B. Dat betekent de basis. Het werken met leerroutes is bijvoorbeeld relevant als je in groep 3-8 leerlingen op een pro-lijn wilt laten werken, of op een meerbegaafdenlijn). Dit overzicht handig om te kijken naar clustermogelijkheden: je ziet wat ieders zone van naaste ontwikkeling is én je ziet hoeveel leerlingen de doelen hebben behaald die passen bij het leerjaar waar de leerlingen in zitten. Van hieruit kun je gaan bepalen wat je basisaanbod van de gehele groep moet zijn. Je streeft ernaar dat het overeenkomt met het leerjaar/niveau (dus als je begin groep 2 zit, zou het ideaal zijn dat je basisaanbod doelen van niveau 2a bevat), maar als de zone van naaste ontwikkeling wat anders is, laat je dat leidend zijn. DL begint op 1 in groep 3. Onderwijsjaar heeft 10 maanden. 1 is altijd de eerste van het schooljaar (aug/sept), 0 altijd de laatste (juni/juli) Groep 1a DL – Groep 1b DL – Groep 2a DL – Groep 2b DL – 4 – 0 Groep 3 DL 1 – 10 Kalenderleeftijd wordt aangeduid met 4;6 jaar (dat is dus 4,5 jaar) +) betekent: extra doelen gelden voor die leerling. De resultaten daarvan worden niet getoond op dit overzicht. Die zie je alleen op het planscherm.

51 Werkplan groep Als je dit overzicht opvraagt, moet je een leergebied selecteren (motoriek, spel, taal, rekenen). Je krijgt dan een pdf-bestand met meerdere pagina’s: per pagina een leerlijn). (De B gaat heeft betrekking op de leerroute. Bij het leerlijnenpakket jonge kind wordt er niet gewerkt met verschillende leerroutes. Alle leerlingen zitten in B. Dat betekent de basis. Het werken met leerroutes is bijvoorbeeld relevant als je in groep 3-8 leerlingen op een pro-lijn wilt laten werken, of op een meerbegaafdenlijn). Dit overzicht handig om te kijken naar clustermogelijkheden: je ziet wat ieders zone van naaste ontwikkeling is én je ziet hoeveel leerlingen de doelen hebben behaald die passen bij het leerjaar waar de leerlingen in zitten. Van hieruit kun je gaan bepalen wat je basisaanbod van de gehele groep moet zijn. Je streeft ernaar dat het overeenkomt met het leerjaar/niveau (dus als je begin groep 2 zit, zou het ideaal zijn dat je basisaanbod doelen van niveau 2a bevat), maar als de zone van naaste ontwikkeling wat anders is, laat je dat leidend zijn. DL begint op 1 in groep 3. Onderwijsjaar heeft 10 maanden. 1 is altijd de eerste van het schooljaar (aug/sept), 0 altijd de laatste (juni/juli) Groep 1a DL – Groep 1b DL – Groep 2a DL – Groep 2b DL – 4 – 0 Groep 3 DL 1 – 10 Kalenderleeftijd wordt aangeduid met 4;6 jaar (dat is dus 4,5 jaar) +) betekent: extra doelen gelden voor die leerling. De resultaten daarvan worden niet getoond op dit overzicht. Die zie je alleen op het planscherm.

52 Sluit aan bij ZIEN!: Pedagogisch expertsysteem Ruimte voor jezelf – de ander?!

53 Wat zie je als je kijkt naar: Een leerling waar je vragen over hebt
De ZIEN!bril Wat zie je als je kijkt naar: Jezelf Een leerling waar je vragen over hebt Je groep?

54

55

56 Kader voor ontwikkeling: meer- en hoogbegaafdheid
Ik wil heel beperkt dit onderwerp inleiden: Wat is hoog- en meerbegaafdheid

57 Kader voor ontwikkeling: meer- en hoogbegaafdheid
Denkvaardigheden Vaardigheden Wat is kader voor ontwikkeling? Alle leerlingen hebben in aanleg veel talenten op allerlei gebieden. Dit geldt ook voor hoogbegaafde leerlingen. Talent alleen is echter niet genoeg. Het moet ook ontwikkeld worden. Alleen kennis opnemen is daarvoor niet voldoende. Minstens zo belangrijk is het aanleren van vaardigheden, zodat leerlingen zelf tools in handen hebben om hun leerproces vorm te geven en uiteindelijk hun weg te vinden in de maatschappij van de 21e eeuw. Een brede ontwikkeling is belangrijk. Om die te stimuleren binnen het onderwijs heeft het SLO het Kader voor ontwikkeling opgesteld. Het model voor dit kader zie je hiernaast. Dit is opgebouwd vanuit de kern: de kerndoelen. Van daaruit wordt de inhoud van de leerstof vormgegeven. De manier waarop kinderen met deze leerstof aan de slag gaan, komt terug in de cirkels daaromheen. De eerste (roze) cirkel geeft weer op welke manieren kinderen over de leerstof na kunnen denken. Alle manieren zijn daarin even belangrijk. Vervolgens geven de onderdelen uit de witte cirkel weer welke vaardigheden leerlingen nodig hebben om optimaal te kunnen leren en later in de maatschappij te kunnen leven. De onderdelen uit deze twee cirkels worden allemaal nader toegelicht in handelingssuggesties zoals deze, zodat leerkrachten in de klas een brede ontwikkeling kunnen stimuleren

58 Hoe schaal je jezelf in per (denk)vaardigheid? (1-10)
Welke vaardigheid zou je meer willen ontwikkelen? Wat helpt jou daar bij?

59 Per (denk-) vaardigheid aangevuld met handelings-suggesties
In ParnasSys na de zomervakantie per (denk) vaardigheid aangevuld met handelingssuggesties. Intentie voor : te verbinden aan andere materialen voor meer- en hoogbegaafde leerlingen.

60 Planscherm met doelen

61 Overzicht leerlijnenprofiel

62 Leerlijnen voor leerlingen met een OP
Passende perspectieven: Taal en rekenen (SLO) 3 leerroutes: tot referentieniveau 1F Inclusief didactische aanwijzingen Verwijzingen naar Maatwerk en rekenmaterialen STAP (SLO) rekenen Verwijzingen naar WIG en Pluspunt Niet-methodegebonden lesactiviteiten per doel 3 leerroutes, zelfde streefplanning CED basislijnen: alle ontwikkelingsgebieden 4 leerroutes: tot referentieniveau 1S Mondeling op Maat (SLO)

63 Passende perspectieven: Taal en rekenen

64 Leerroutes

65 Vergelijking leerlijnen CED en Passende Perspectieven

66 Betekenis kleuren

67

68

69 Koppeling met rekenmethoden hier: Maatwerk

70 Koppeling met rekenmethoden hier: Alles telt

71 Koppeling met rekenmethoden hier: Pluspunt

72 Koppeling met rekenmethoden hier: Reken Zeker

73 Koppeling met rekenmethoden hier: Rekenrijk

74 Koppeling met rekenmethoden hier: De wereld in getallen

75 Koppeling met rekenmethoden hier: Wizwijs

76 Voorbeeld doelenlijst

77 Met bronnen

78 Groepswerkplan

79 Vergelijking STAP - Passende Perspectieven
STAP Passende Perspectieven Doelgroep Regulier onderwijs Curatief Individueel of kleine groepjes Voor bepaalde periode Speciaal onderwijs Preventief Hele groep Langdurig Doelen Compact pakket Ontwikkeld voor komst referentieniveaus Uitgebreid pakket (uitgewerkt in kleinere doelen) Ontwikkeld na komst referentieniveaus (omschrijving dichter bij formulering referentieniveaus) Bronnen Niet-methodegebonden doelen Pluspunt WIG Maatwerk Hulpmiddelen Leerroutes Planning leerroutes gelijk, verschillen in mate van beheersing/extra doel Planning leerroutes verschillend

80 Passende Perspectieven Taal
Geeft vooral de cruciale doelen aan Kun je gebruiken sámen met CED Gericht op functioneel gebruik Bedoeld vanaf groep 6 (en terugkijken) Streef naar klassikale instructie Soort tekst/informatie/verwerkingsvorm verschilt Leerroute 2: dikgedrukt wat prioriteit moet krijgen Gericht op beheersing (meer aanbieden)

81

82

83

84 CED leerlijnenpakketten voor ZML, VSO en basis

85

86 Uitleg kleuring doelen in de leerlijn
Bij het maken van keuzes uit de doelen in de leerlijnen voor verschillende uitstroombestemmingen ondersteunt de CED-Groep de scholen door al een kleuring aan te geven per uitstroombestemming. De uitstroombestemmingen waartussen onderscheid worden gemaakt zijn Praktijkonderwijs, VMBO-BB/KB, VMBO-GL/TL en Havo/Vwo. Tot en met niveau 4 van de leerlijnen worden er geen doelen gekleurd, aangezien na het behalen van niveau 4 leerlingen in kunnen stromen in het Praktijkonderwijs. Wit: alle doelen die leerlingen moeten beheersen die uitstromen naar Praktijkonderwijs (Pro) Paars: alle doelen die leerlingen moeten beheersen die uitstromen naar vmbo basisberoepsgerichte leerweg (vmbo-BB) Blauw: alle doelen die leerlingen moeten beheersen die uitstromen naar vmbo theoretische leerweg (vmbo-t) Roze: alle doelen die leerlingen moeten beheersen die uitstromen naar havo en vwo (op dit moment, volgens commissie Meijerink zou dit het minimumniveau voor VMBO-GT worden) (1S)

87

88 Voorbeeld doelenlijst met bronnen

89 Kerndoel - leerlijn 4. De leerlingen leren belangstelling hebben voor de wereld om hen heen, ze leren deze gemotiveerd onderzoeken en daarin taken uitvoeren, waarbij ze gebruik maken van informatie, strategieën en vaardigheden en ze leren reflecteren op eigen handelen. Taakaanpak Hulp vragen Zelfstandig (door)werken Samenwerken Reflectie op werk Toepassen van strategieën

90

91 Profielschetsen

92 Mondeling op Maat (SLO)
Instrument ontwikkeld bij Passende Perspectieven -Taal

93

94

95

96 Maatwerkaanpassingen
28 documenten: per profiel per taaldomein

97 Mogelijke aanpassingen
Instructie Vorm en tijd (bijvoorbeeld type luisteropdracht, luisterduur, layout) Inhoud (bijvoorbeeld taalgebruik, soort teksten, inhouden overslaan) Omgeving (bijvoorbeeld fysieke ruimte, context, met wie) Hulpmiddel (bijvoorbeeld technisch/digitaal hulpmiddel, lijstjes, pictogrammen)

98

99 Mogelijkheden voor scholen met een speciaal onderwijsconcept
Hoe methodisch werkt u? Geen methode of methode als bronnenboek? CED basislijnen Daltonlijnen Leerlijnen vrijescholen

100 Methodeleerlijnen WIG (als je methode hebt aangeschaft)
Alles telt (als je methode hebt aangeschaft) … (kun je zelf invoeren) Doordenk goed wat je voor meerwaarde beoogt! Benut je alle mogelijkheden van het basisdeel van ParnasSys?

101 Meer informatie? en Bestellen:

102 Meer weten? Bertine Haverhals Onderwijsadviseur 0182-540384

103 in te vullen op parnassys-academie.nl/evaluatie
Dank voor jullie aandacht. Graag wil ik je vragen het evaluatieformulier in te vullen op parnassys-academie.nl/evaluatie Hartelijk dank.


Download ppt "Module Leerlijnen."

Verwante presentaties


Ads door Google