Studie Richtsnoeren Bestuurlijke Dwangsom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
-van controle naar loslaten-
Advertisements

Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Handhaving van milieurecht in Nederland
Open normen in wetgeving
Bijeenkomst Vereniging voor Mededingingsrecht
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
Deeltijd-WW in bouw en hout De regels, de kansen en de risico’s voor werknemers September 2009.
Rechtshandelingen van de Unie
Risico’s en gevaren van techniek
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
Een vergelijkende studie van de financiering van ziekenhuiszorg in vijf landen ASGB 21/11/2013 C ARINE V AN DE V OORDE.
Hoe pak je handhaving aan?
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Leeftijdsonderscheid in het pensioenakkoord ? Inleiding op de bijeenkomst van de Vereniging voor Pensioenrecht 6 december 2011.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Rookstopcursus voor jongeren
1 KNR STUDIEDAG 22 september 2011 Mantelovereenkomsten banken/vermogensbeheerders.
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
Wijzigingen ontslag- en flexrecht door nieuwe Wwz
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Handhavingsprogramma RO
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
6 stappen in Risico management
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
De landelijke handhavingstrategie
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Meld- en Steunpunt Woonoverlast 2011 Gemeente Den Haag Dienst Stedelijke Ontwikkeling Kick-off Landelijk Platform Woonoverlast 28 april 2011.
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
Voortgang project rechtmatigheid Rekeningcie. d.d. 2 september 2005 T. Schulpen.
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
Presentatie Wegbeheer. WEGBEHEERGEGEVENS - Kwantiteit (vaste gegevens) - Kwaliteit (variabele gegevens) ONDERHOUDSSTRATEGIE - C.R.O.W.-publicatie 147.
Reorganisatie van de Belgische ggz; Betere zorg voor mensen met een ernstige psychiatrische aandoening? Eline Coorman 1BaTpA1 r
Toelichtingsnota: VOCL in het grond- water en geen bron op het KP Bart VANDENBOSSCHE Afdeling Milieupolitie en Bodem Departement Identificatie van verontreinigde.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Analyse uitgaven B&D Kerkrade, 9 / 16 december 2016.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
GRIP OP CALAMITEITEN Lastigheden die bestuursorganen en omgevingsdiensten ervaren bij inzet van handhavingsinstrumenten: Wie kan worden aangemerkt als.
AGENDA WOG 15 juli Opening Mededelingen
Welkom Havo 5..
Excasso Voorstel wijziging Excasso Definitie/ doel: Controle op uitgaande betalingen tbv juistheid van de uit te betalen bedragen Probleemstelling In.
Masterclass Openbare Financiën
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
Mediprima en Dringende Medische Hulp
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
KNR STUDIEDAG 22 september 2011
Cursus Interne auditor
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Michiel Kamermans Rob van den Berg Bestuursleden HPF
Informatieplicht energiebesparing
Chantal Roest, sr. WGA-specialist 18 maart 2019
Transcript van de presentatie:

Studie Richtsnoeren Bestuurlijke Dwangsom 31/03/2017 VHRM VLAAMSE HOGE HANDHAVINGSRAAD VOOR RUIMTE & MILIEU

4 Bestuurlijke dwangsom: mogelijkheid sinds januari 2014 om dit instrument bijkomend aan BHBM te koppelen, als “stimulans” om de BHBM tijdig te laten uitvoeren. In 2015 werd studie uitgevoerd naar richtsnoeren voor de gewestelijke toezichthouders voor gebruik van de bestuurlijke dwangsom. Arcadis en Liedekerke Begeleidingscommissie gewestelijke toezichthouders 0% 2%

4 3 doelen van de studie: 0% 2% opmaken van een rechts- en domeinvergelijkende studie over de toepassingsgevallen in de praktijk en de hoogte van de dwangsom; concrete aanbevelingen formuleren over de toepassing en de criteria ter bepaling van de hoogte van de bestuurlijke dwangsom; aanbevelingen concreet toepassen op lopende en/of voorbeelddossiers van gewestelijke toezichthouders. 0% 2%

Rechts-en Domeinvergelijking a. Voorbeelden toepassingen in België Financieel recht, Energierecht, Stedenbouw b. Voorbeelden uit andere landen, vooral Nederland, in het milieurecht 27% 2%

Rechts-en Domeinvergelijking c. Analyses van de Sterktes en Zwaktes van de voorbeelden Effectief middel: stimulans wérkt Richtlijnen en beleid een noodzaak voor uniforme toepassing ‘Trial and error’ Elke concrete situatie vereist concrete invulling Concreet = kwalitatief gemotiveerd 27% 2%

Concrete aanbevelingen 1. Wenselijkheid Redelijkheidsbeginsel Motiveringsbeginsel 2. Hoogte dwangsom Omvang en ernst milieuschade Type overtreder Eerdere overtredingen 3. uitvoeringstermijn Financiële draagkracht overtreder 4. uitvoeringsmodaliteiten Per tijdseenheid of per opgelegde maatregel 40% 2%

Concrete aanbevelingen 1. Wenselijkheid = indirecte financiële sanctie gericht op herstel of regularisatie In welke gevallen is de bestuurlijke dwangsom te aanzien als een effectief middel? Lopende bestuurlijke maatregel die niet tot een oplossing leidt Herstel wordt niet, onvoldoende of niet duurzaam uitgevoerd Aanzienlijke gevolgen voor mens, milieu, veiligheid Calculerend, bewust of structureel gedrag van overtreder 40%

Concrete aanbevelingen 1. Wenselijkheid Noodzaak om op te treden met bestuurlijke dwangsom motiveren. Wat als opleggen van dwangsom niet tot gewenst resultaat leidt?  Handhavingstraject verder zetten, desnoods met bestuursdwang 40%

Concrete aanbevelingen 2. Hoogte dwangsom Bepalen van de hoogte is MAATWERK. In respect tot: gelijkheidsbeginsel, redelijkheidsbeginsel en motiveringsplicht Voldoende prikkelend, maar niet zodanig hoog dat het als een straf kan worden beschouwd Afgestemd met de ernst van de overtreding en met het doel om overtreding ongedaan te maken voor optimaal effect: hoogte van dwangsom moet hoger liggen dan vermogensvoordeel dat wordt/ kan worden verkregen door overtreding te laten voortduren 40% 2%

Concrete aanbevelingen 2. Hoogte dwangsom Bepalen van de hoogte is MAATWERK. Basisbedrag = kost om te regulariseren + percentage afhankelijk van de ernst + percentage afhankelijk van type overtreder + percentage afhankelijk van reeds eerdere overtredingen door overtreder => optimaliseren naar het verwachte resultaat 40% 2%

Concrete aanbevelingen 2. Hoogte dwangsom Basisbedrag : KOSTEN om te regulariseren Te verwachten kosten: Investeringen Operationele kosten Belangrijkste tools om de inschatting te maken van deze kosten: ervaring van de toezichthouder/toezichthoudend entiteit Expertenoverleg Precedentenwerking CONCRETE motivering: Uit de algemene omschrijving in de beslissing moet blijken waarom een dwangsom van een bepaald bedrag wordt opgelegd. 40% 2%

Concrete aanbevelingen 2. Hoogte dwangsom Verhoging basisbedrag met een percentage cfr ernst/risico. Werkelijke milieuschade of risico op schade?  diversificatie van percentage (matrix) Aantal gehinderden Karakteristieken locatie (bv. natuurbeschermingszones) 40%

Concrete aanbevelingen 2. Hoogte dwangsom Verhoging basisbedrag met een percentage cfr type overtreder cfr. Bedrijfsgrootte Natuurlijke persoon Kleine onderneming (1 – 49 werknemers) Middelgrote onderneming (49 – 249 werknemers) Grote onderneming (vanaf 250 werknemers) 40%

Concrete aanbevelingen 2. Hoogte dwangsom Verhoging basisbedrag met een percentage cfr eerdere overtredingen begaan  Factor van houding en achtergrond van overtreder : “hardleerse” overtreders zullen met een hogere dwangsom moeten worden aangespoord … 40%

Concrete aanbevelingen 3. uitvoeringstermijn = periode noodzakelijk om de overtreding te beëindigen Aandachtspunten: Niet te kort (verkapt boetesysteem) Niet te lang (gedogen) Technische implementatiemogelijkheden ~ redelijkheidsbeginsel Omvang schade/risico: dreigend, ernstig of onomkeerbaar  noodzaak tot snel handelen aan hogere kost (motivatie concreet om de begunstigingstermijn korter te maken!) Afhankelijkheid van derden 40% 2%

Concrete aanbevelingen 3. uitvoeringstermijn Bepalen begunstigingstermijn: bepalen van een “basis”-termijn en – in mindere mate dan bij bepalen hoogte van de dwangsom – aanpassen aan ernst en financiële draagkracht. 40% 2%

Concrete aanbevelingen 3. uitvoeringstermijn bepalen van een “basis”-termijn door inschatten van de technische implementatiemogelijkheden o.b.v. ervaring van de toezichthouder/toezichthoudend entiteit Expertenoverleg Precedentenwerking Doorgaans langere begunstigingstermijn laten aan overtreder voor investeringen dan voor het maken van operationele kosten 40% 2%

Concrete aanbevelingen 3. uitvoeringstermijn Aanpassen aan ernst/mate van overlast “basis”-termijn kan ingekort worden wanneer onomkeerbare milieuschade dreigt: korter dan wat normalerwijze redelijk lijkt  formeel motiveren Ernst/risico-matrix. 40% 2%

Concrete aanbevelingen 3. uitvoeringstermijn Aanpassen aan financiële draagkracht van overtreder “basis”-termijn bijstellen (uitstel of verlenging) zodat de prikkel voldoende realistisch en vooral haalbaar wordt. Bronnen voor beoordeling van financiële draagkracht: Jaarrekening Financiële analyse Belastingsaangifte 40% 2%

Concrete aanbevelingen 4. uitvoeringsmodaliteiten Per tijdseenheid of per opgelegde maatregel Bij continue, langdurige niet afzonderlijk te constateren overtredingen : dwangsom per termijn vaststellen dat overtreding blijft duren of niet volledig wordt weggewerkt Wanneer overtreder door het verrichten van een aantal technische handelingen de overtreding kan beëindigen tegen een vast te stellen datum: dwangsom per opgelegde maatregel Voordeel per maatregel: minder administratieve nacontrole nodig (per tijdseenheid telkenmale controleren) Voordeel per maatregel: duidelijker drukkingsmiddel in hoofde van overtreder Nadeel per maatregel: wat met gedeeltelijke uitvoering van de BHBM? Complexer dan dwangsom per tijdseenheid 40%

Concrete aanbevelingen 4. Uitvoeringsmodaliteiten Bij vaststelling op het einde van de begunstigingstermijn dat het herstel slechts gedeeltelijk is = mogelijkheid om de opgelegde dwangsom te herzien, ingeval van dwangsom per maatregel. deel van de reeds gemaakte kosten in min brengen van de opgelegde dwangsom. Bij het opleggen van de dwangsom per tijdseenheid kan telkens het bedrag per tijdseenheid worden verbeurd, tot op het moment dat de volledige situatie is geregulariseerd (of tot het maximumbedrag wordt bereikt). 40%