Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat doet het raster? Het Raster biedt begeleiding aan personen met een autismespectrumstoornis. Het hele gezin en de ruimere omgeving van de persoon met.
Advertisements

Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Rijk aan gezinsvriendelijk beleid?
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Begeleiding van kinderen met een ontwikkelingprobleem m.b.v. VHT
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
….een korte presentatie
Het ontwikkelingsperspectief
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Jeugdgroepen op straat
Samen met ouders aan het werk!
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Media en creativiteit module 6 Identiteit
School Video Interactie Begeleiding
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Bureau Jeugdzorg Jeugdreclassering.
Wie kan er bij ons terecht? §Adolescenten en volwassenen tot ongeveer 40 jaar §Verslaafd aan illegale drugs, alcohol en/of medicatie l extra aandacht.
Drugverslaafde ouders met kinderen
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
“Gaat het nu beter met de mensen?” Presentatie Evaluatieonderzoek Eerste Hulp bij Huiselijk Geweld in Friesland Nyske van der Feen & Truus de Witte.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Als taal leren niet vanzelf gaat; vroegtijdige interventie op maat
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Focus op motivatie en communicatie
Is de vereniging auti-proof?
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
Residentiële hulpverlening: Veiligheid en praktijkgericht onderzoek C. Schuengel © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14.
Pleegzorg in Beeld.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Opvoedrelaties onder spanning B
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
Onderzoekende professional, lerende organisatie 30 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Producten & diensten in vijf hoofdsoorten dr. D. Wienke (in opdracht van de MOgroep)
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Werken met verslavingsproblematiek. Les 4
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Handelingsgericht werken
Empowerment van kwetsbare jonge gezinnen door de Jeugdgezondheidszorg
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Jaarwerk: Onderzoeksproject naar de invloed van sociale netwerkleden op retentie in en succes na behandeling in een TG Ellen Cocquyt Olivier Colins Emma.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Workshop videobegeleiding
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Transcript van de presentatie:

Jaarwerk: video-analyse van interactie tussen ex-verslaafde moeders en kinderen Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck Lot Van Leugenhaeghe Karolien Steenhaut Debbie Ponnet Greet Verbrugge

Jaarwerk kadert binnen een ruimer onderzoek: Onderzoek naar : Het effect van video-interactiebegeleiding (VIB) als opvoedingsondersteunende methodiek aan ex-drugsverslaafde moeders met jonge kinderen in de residentiele setting ‘De Tipi’. Onderzoek wordt uitgevoerd in het kader van de thesis van Hilde Craemers en Caroline Haeck. De resultaten worden op het einde van het jaar in hun scriptie besproken.

Situering: Therapeutische Gemeenschap DE KIEM DE TIPI Methodiek: video-interactiebegeleiding als ondersteuning voor verhoogd risico op verstoorde communicatie - en interactie patronen van verslaafde ouders ten aanzien van hun kind.

Communicatie en interactiepatronen Uit onderzoek : aantal tendensen met betrekking tot de specifieke communicatie- en interactiepatronen van drugsverslaafde ouders ten aanzien van hun kind.

Opvoedingsondersteunende methodiek: video-interactiebegeleiding Verschil tussen video- hometraining en video-interactiebegeleiding. Video-hometraining = in de thuissituatie Video-interactiebegeleiding = in residentiele setting, gericht op interactie tussen opvoeder - jongere

Hoe gaat de VIB in ‘de Tipi’ tewerk? Korte introductie op de methodiek Contract tussen moeder en de Tipi 3 elementen-proces : maken van video - opnames interactie -analyse van die opnames door de hometrainer feedback in gespreksvorm aan de hand van gekozen fragmenten uit de video - opnamen.

Terugkijkgesprek tussen de VIB-er en de moeder. De VIB’er probeert samen met de moeder het aantal positieve interacties uit te breiden. Behoefte van ouders aan aandacht en contact. Men geeft de mogelijkheid aan de moeder om van deze beelden te genieten. Minder geslaagde momenten zijn aanleiding om negatieve interacties om te buigen naar een postiever vervolg. Aandacht aan de hulpvraag van de moeder.

Fundamentele betrokkenheid tussen ouder en kind. Hulpverlener werkt met het hele gezin Positieve sfeer in het gezin heeft grote invloed op handelen van kinderen Basale kerneenheid van communicatie : initiatief-ontvangst is uitgangspunt van de hulpverlening. Ontvangen van initiatieven steunt de ontwikkeling van kinderen.

Methodologie Proces: Opstellen van analyse schema aan de hand van literatuur en lijst van definities. Zes studenten kregen inleiding naar inhoud en werking van VIB door Dirk Calle, video-interactiebegeleider in de Tipi. Twee voormiddagen een trainingsmoment.

Opdeling in drie groepen van twee studenten. De eigenlijke analyse door de studenten Vergelijking resultaten met de ganse groep studenten + aanpassing van definities Vergelijking resultaten per vier studenten.

Werkwijze analyses Een video - opname : 15 min. Selectie opnamemoment: minuut 5 tot 9 (eerste vijf minuten dienen moeder en kind nog te wennen aan de camera). Invullen van analyse -schema.