Volwassenen Leren Reanimeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
2. Hoe ziet het onderwijs in Nederland eruit?
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Professioneel-kritische Instelling
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Al doende leren training docenten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorbereid op Stage Les 4.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Vaardigheid onderwijs
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Voortgangsgesprek fase 1
Leren Kinderen te Reanimeren.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Werken met groepen jonge kinderen
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Rapucationmethode Kennismaking, Vriendelijke houding, Talentontwikkeling.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Cursus vrijwilligers werven
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Een vergadering organiseren
Instructie geven en uitvoeren
Praktijk Opleiders Cursus
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Vergadering Personeelsdienst
Lesgeven zonder cijfer?
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Project English BOL niveau 4.
ADL Les 1.
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Volwassenen Leren Reanimeren

Doel voordracht Begrip van de betekenis van leren en lesgeven Kennis over de voorwaarden van succesvol lesgeven Informatie over het inrichten van de les

Leren is: “ Een geplande, positieve ervaring die een relatief permanente verandering in je gedrag brengt” positieve Deze dia vertelt wat leren betekent lesgevers proberen een positieve leerervaring te creëren, om een relatief permanente verandering van gedrag te bekomen Benadruk het belang van de POSITIEVE ervaring aanvullingen Leren is permanente gedragsverandering Opleiden is positieve ervaring

Wat is het doel van lesgeven Kennisoverdracht Kennisverwerven Gedragsverandering Positieve ervaring Extra: Krijgt nieuwe informatie Kan opslaan Kan toepassen Wil toepassen Positieve ervaring zou als eerste moeten staan (veilig leerklimaat, positieve ervaring) Mogelijk positieve ervaring is een voorwaarden net als leerklimaat

Voorwaarden voor succesvol lesgeven Technisch Attitude Motivatie Actieve participatie van deelnemers Positieve feedback Extra: Interne motivatie is begin. Als er andere motivatie komen en dan weer verdwijnen, verdwijnen interne motivaties ook. Sommige moeten gaan vanuit hun werk, maar gaan het daarna leuk vinden en krijgen interne motivatie’. Zijn eigenlijk voorwaarden voor succesvol leren en niet voor succesvol lesgeven? Vraag Hans. Sheet iets uitbreiden verschil tussen leren en lesgeven meer nadrukken

Het inrichten van een lesperiode Verschillende technieken: Presentaties Vaardigheidstraining Scenariotraining Geen keuzevrijheid in methode Extra Scenario onderwijs pas in herhalingslessen. AED onderwijs is scenariogericht vaardigheids onderwijs

Omgeving Stoel indeling Temperatuur en ventilatie Verlichting Geluid Apparatuur

Presentatie Omgeving Zorg voor een goede opstelling Check de apparatuur Introductie Vertel doel van de presentatie Leg de regels uit over vragen en interruptie Verhaal Logische volgorde Visuele hulpmiddelen Goede interactie cursisten Tussentijds samenvatten Afsluiting Beantwoorden van vragen/stel vragen Herhaal het doel en vat samen

Demonstratie-vaardigheid Omgeving Zorg voor een goede opstelling van apparatuur Check de apparatuur Introductie Vertel doel van de demonstatie Leg uit hoe een demonstratie-les zal verlopen Verhaal (4-stappen plan) Instructeur doet het voor, werkelijke snelheid Instructeur doet het voor, met uitleg Instructeur doet het voor, cursist laten uitleggen Cursist doet het voor, met uitleg Afsluiting Beantwoorden van vragen/stel vragen Herhaal het doel en vat samen Waar zit presentatie binnen het lesplan: welke rol heeft het in mastery learning, Waar is priming, waar is Waarom is het zo. Waarom deze 4 stappen.

Demonstratie-vaardigheid Toon hen de techniek in werkelijke tijd (Bewustmaking/eerste kennismaking) Toon hen nogmaals maar trager en geef uitleg (Verbinding maken tussen oude en nieuwe kennis) Laat hen je vertellen hoe het voordoen (en waarom) (Transfer van de nieuw verworven kennis) Laat hen het zelf doen (Valideren van de nieuw verworven kennis) Tijdens een BLS en AED provider cursus gebruiken we een aantal specifieke technieken Som deze technieken op en leg uit dat een instructeurscursus is opgebouwd rond deze technieken 1ste stap is priming, waar moet ik heen 2de is construeren Alleen vragen stellen na stap 2, procedure gerelateerde vragen, geen vragen over pacemakers, je bent hier nog aan het construeren 3e transfer van korte naar langer termijn geheugen, consolideren 4e valideren, is enigste toetstmoment Methode gericht op retentie, Onderzoeken gaan de mist in bij retentie, niet bij korter termijn. 1 Wat is priming Waar wordt gesproken over de advanced organising Zouden we de presentatie niet moeten gebruiken in stap 2… Bij stap 2 motorische vaardigheden en toelichting bij

Scenario-training Omgeving Zorg voor een goede opstelling Check de apparatuur Introductie Vertel doel van scenario Leg uit hoe scenario zal verlopen Check of info voldoende is geweest Verloop Stimuleren Info geven Niet onderbreken, tenzij.. Afsluiting Oordeel Verbetering Hoe verbetering Extra: 2 redenen om scenario te onderbreken Gaat mis op kritisch niveau Als mensen het niet meer weten, niet als instructeur proberen niet meer op het pad te houden Woordje “oordeel” ander woord voor zoeken Hier learning conversation gebruiken als afsluiting. Afsluiting is anders dan bij scenario. Opmaak en vormgeving kan nog veel verbeterd Hier mastery learning bespreken Dacht dat dit bespreken zou worden in bespreken van lesplan, maar het bespreken van het lesplan is nu geen onderdeel van de instructeurs opleiding. Waarom toetsen vrij zinloos, want mastery learning Juist is deze sheet aangeven dat de afsluiting er anders uitziet dan bij scenario onderwijs. Afsluiting learning conversation, hier Misschien deze presentatie knippen; Wanneer laten we shuffelen, methode koppelen aan leergedrag. Dan mogelijk knippen

Demonstratie-vaardigheid Omgeving Zorg voor een goede opstelling van apparatuur Check de apparatuur Introductie Vertel doel van de demonstatie Leg uit hoe een demonstratie-les zal verlopen Verhaal (4-stappen plan) Instructeur doet het voor, werkelijke snelheid Instructeur doet het voor, met uitleg Instructeur doet het voor, cursist laten uitleggen Cursist doet het voor, met uitleg Afsluiting Beantwoorden van vragen/stel vragen Herhaal het doel en vat samen

Feedback Vaardigheidstraining: Direct Scenariotraining: Pluspunten Verbeterpunten Hoofdlijnen Doelstellingen Extra: 1 oke 2 scenario training feedback is weer niet zo gelukkig Plus verbeteren punten wordt niet gebruikt in providers opleiding, is voor instructeurs opleiding. Wat ging er goed, via de groep, anders dan dit ging er goed, dit kan beter Geen pendalton in scenario Scenario training pas als iemand de vaardigheid beheerst, dan learning conversation In provider opleiding tijdens vaardigheden eerder debriefing Directe feedback bij leren van de vaardigheden In vervolg to the point pendalton

Praktische adviezen Cursist centraal Actief houden Individuele verschillen Informatie is onvolledig Stokpaarden In presentatie van Wiebe verwisseld met 13 Praktische adviezen doet de inhoud te kort. (is iets van kom optijd) Individuele leerverschillen, cursist centraal, actief houden zijn echte didactische principes. Individuele verschillen, verschillende leerstijlen en dergelijke gaat te ver Leerintelligentie leerstijlen garp

Evaluatie van de les Doelgerichtheid Presentatie Interactie Aandachtpunten

Vragen ?

‘Er zijn geen geheimen Voorbereiden en organisatie Gebruik structuur: Vertel wat ze gaan leren Vertel ze al het relevante Vertel ze wat je vertelt hebt Vragen Positieve Feedback!

Conclusie Keep it simple Keep it short Keep it straight