Zorgdagen Basisonderwijs Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Gedragsproblemen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Pastoraal op school.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Lees- en Taalonderwijs op de Deltaschool: ‘naar een zo hoog mogelijk niveau van functionele geletterdheid’ Jaarplan 2011 Samen grenzen verleggen.
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
Individueel werken met kinderen en jongeren in het jeugdwelzijnswerk? Werken vanuit de vrije tijd van jongeren : een voorrecht Kadir Vardar, coördinator.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Zorg op niveau van de scholengemeenschap SG VBS LInden VBS Lubbeek VBS Bierbeek VBS Roosbeek VBS SJW BuBaO Lovenjoel.
BEZORGD OM ZORG?! Zorgdagen Basisonderwijs -- voorbeelden van goede praktijk -- Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde Gent, 10 maart 2004 netwerk Nascholing.
Lancering Traject
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Het zorgcontinuüm.
Progressief universalisme
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Een gezond mens wil alles, een zieke wil maar één ding.
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
het katholiek basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Voorstelling Informatie Punt Onderwijs LOP Basis, juni 2014
Creatopia| Basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
VAAR MEE MET DE SLOEBERBOOT
ONDER WIJS CENTRUM GENT
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Richting geven aan Teamontwikkeling
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Heb jij ballen voor scrummen?
Workshop – ambities delen
CRISISTEAM ZOV.
Team charter Instrument.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Zorgdagen Basisonderwijs Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde netwerk Nascholing en Educatieve Dienstverlening BEZORGD OM ZORG?! Zorgdagen Basisonderwijs -- voorbeelden van goede praktijk -- Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde Gent, 10 maart 2004 Stichting Lodewijk de Raet

Zorgcoördinatie op 3 niveaus De leerlingen: Het optimaliseren van de leerkansen via leerling- en klasgroepgerichte interventies  handelingsplannen, taalbeleid, leerproblemen, klasinteractie, … De leerkrachten: Het d.m.v. collegiale coaching ondersteunen van het handelen van leerkrachten  belang van intervisie en supervisie De organisatie: De coördinatie van zorginitiatieven en zorgnetwerking in en om de school  visie op zorg uitwerken en implementeren nNED@UGent.be                            

deze modules staan open voor zorgteams Nascholing op 3 niveaus Jaartraject ‘Samen sleutelen aan een zorgzame school’ Een schooleigen visie op zorg Implementatie van zorgbeleid Consultatief coachen Zorgzaam omgaan met leerlingen Gezinsgericht werken Groepsdynamica in de klas Werken met handelingsplannen Voorwaardenscheppend taalbeleid nNED@UGent.be enkel voor zorgcoördinatoren deze modules staan open voor zorgteams                            

Wat merken wij? nNED@UGent.be De deelnemers: enorme “gretigheid” om opdracht in z’n totaliteit te verkennen tekort aan tijd om geleerde te kunnen implementeren besef dat er nog heel wat kan en moet gebeuren op gebied van zorg in de school De nascholers: werken met een “vaste planning” in functie van onze nascholers omslag van aanbod- naar vraaggestuurd kan enkel in de vorm van nazorg nNED@UGent.be Hoe omgaan met beperkingen? - intakeformulier elektronische leeromgeving                            

De eerste zes maanden voorbij … Welke vragen leven bij de zorgcoördinatoren? Welke bekommernissen leven bij hen? Tegen welke struikelblokken lopen zij onderweg allemaal aan? Wat willen wij zij de Minister van Onderwijs in het oor fluisteren? nNED@UGent.be                            

Vanuit welk perspectief handelt de zorgcoördinator? De schoolcontext: hoge verwachtingen ten aanzien van de zorgcoördinator onterechte vooronderstelling dat een zorgcoördinator ‘pasklare’ antwoorden zal formuleren De zorgcoördinator: aanwezigheid zorgcultuur op school versus ‘papieren job’ geen verarming: d.i. als je het contact verliest met de kinderen, maar veleer grotere sturing vanuit het team nNED@UGent.be                            

Wat leren we hieruit ? Zorgcoördinatie dient te gebeuren vanuit een juist en weloverwogen perspectief NIET gewoon meer van wat we al kennen, maar WEL in het teken van Uittekenen van een zorgbeleid Gedeelde verantwoordelijkheid Concrete en haalbare doelstellingen nNED@UGent.be                            

De zorgcoördinator als katalysator die … … nieuwe ideeën en denksporen aanreikt … het team methodisch en procesmatig ondersteunt … met de nodige relealiteitszin kan nuanceren, relativeren en motiveren … aldus in staat is het breedst mogelijke draagvlak te creëren in en rond de school, op de diverse zorgniveaus nNED@UGent.be                            

Nood aan een juiste context Zeer verschillende achtergronden: leraren, CLB-medewerker, psycholoog, logopedisten, ... Ook zorgcoördinatoren zijn nog “zoekende” en “lerende” Hebben nood aan “handvatten” voor het creëren van een zo breed mogelijk draagvlak nNED@UGent.be                            

Nieuwe, andere uitdagingen Als zorgcoördinator werk je met volwassenen  de ‘andere kant’ vergt andere methodieken en inzichten De samenwerkig met externe deskundigen is geen evidentie Besef dat tijd nodig is om naar behoren opdracht invulling te geven als ‘verbindend persoon’ Besef dat ruimte nodig is voor overleg, uitwisselen van ervaringen, begrippenkader vormen, uitzetten van leerlijnen, … nNED@UGent.be                            

Enkele slotoverwegingen … - gevaar dat zorgcoördinator “veel hooi op de vork” dient te nemen gevaar dat zorgcoördinator alle mogelijke taken en rollen op zich dient te nemen gevaar voor het “woorden wekken en voorbeelden trekken”, al te straffe tabak of te gekruide gerechten kunnen ook afschrikken - pleidooi voor lange termijn perspectief, zorgbeleid moet groeien en gennuanceerd verrijkt kunnen worden pleidooi voor duidelijk mandaat, ook zorgcoördinator moet kans krijgen te groeien er bestaan geen ideale praktijkvoorbeelden, iedere school moet oplossingen uitwerken voor de eigen ervaren noden