Praktijksessie NLQF m.m.v. College Zorg Opleidingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
Sectorplan: de regio aan zet!
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
Inleiding Regionale Stuurgroep
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Een lange weg naar erkende kwalificaties
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
EVC bij faculteit MW 1.De aanpak bij de faculteit Managementwetenschappen 2.Casus 3.Drie stellingen: over de kloof kandidaat - OUNL Presentatie 12 februari.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Functieprofiel en beoordeling
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Competentiegericht leren vmbo
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Workshop evalueren Dcp
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Werkveldconferentie 13 november 2014
Gespreksvaardig-heden
Social work Week 2.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Bijeenkomst September 2015
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
1 Nederland en het EQF Voorlichtingsbijeenkomst Karin van der Sanden, Marijke Dashorst Projectleider NLQF Ministerie Onderwijs Cultuur en Wetenschap.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Voorlichtingsbijeenkomst 20 juni 2017
COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
De juiste route naar het juiste doel
COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN:
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Transparantie over Toegang master
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Transcript van de presentatie:

Praktijksessie NLQF m.m.v. College Zorg Opleidingen Welkom Janwillem van den Berg (College Zorg Opleidingen) Tijs Pijls (Nationaal Coördinatiepunt NLQF) Elle Langens (Nationaal Coördinatiepunt NLQF)

Programma 09.30: Welkom en voorstelronde, korte toelichting NLQF 10.00: Validiteitstoets; CZO + vragen 10.30: Toelichting criteria en procedure inschalingsaanvraag 10.45: Kwalificatie beschrijven in leerresultaten 11.15: Onderbouwen van het niveau van de kwalificatie; CZO + vragen 11.45: Kwaliteitsborging examinering kwalificatie in relatie tot leerresultaten; CZO + vragen 12.15: Laatste vragen en opmerkingen; 12.30: Einde workshop, afronding, lunch

EQF: Één ijkpunt voor werken & leren in Europa 32 DEELNEMENDE LANDEN, TIENDUIZENDEN KWALIFICATIES, ÉÉN GEMEENSCHAPPELIJK EUROPEES KWALIFICATIE RAAMWERK VERGROOT DE ARBEIDS- EN STUDENTEN MOBILITEIT FACILITEREN VAN EEN LEVEN LANG LEREN

Het Nederlands Kwalificatieraamwerk (NLQF) Raamwerk met acht niveaus, van basiseducatie tot universiteit Gekoppeld aan het EQF Kennis, vaardigheden, mate van verantwoordelijkheid en zelfstandigheid zijn voor elk niveau beschreven Bruikbaar om kwalificaties qua niveau met elkaar te vergelijken Met het NLQF ken je je werk- en denkniveau. Nationaal en internationaal. Facilitering naar de arbeidsmarkt (werkgevers vragen module x op niveau 1 en y op 2) Focus op de student – positionering in de instelling Beweging vanuit arbeidsmarkt (niet onderwijskundig) Wat je doet en waar/ duur wordt minder belangrijk Link Dublin descriptoren

Meerwaarde NLQF Studenten Mobiliteit door transparantie Weten waar je staat Opleiders Transparantie in opleidingenland Afstemming onderwijs-arbeid Objectieve niveau aanduiding Civiel effect non formele opleidingen Werkgevers Inzicht in werk- en denkniveau Gericht inkopen opleidingen Gerichte werving en selectie Transparantie opleidingshuis: branche-crebo-croho Afstemming opleidingsbeleid en ontwikkelbehoefte Werknemers Kiezen juiste opleiding Profilering, weten waar je staat Inzicht in werk en denk niveau Facilitering mobiliteit

Hoe werkt het NLQF? Open voor alle kwalificaties: privaat en publiek; Kwaliteitseisen om een NLQF niveau te verkrijgen zijn hoog; Er zijn 8 niveaus en 1 instroomniveau: basiseducatie tot doctoraat; De door de OCW en EZ gereguleerde kwalificaties zijn generiek ingeschaald.

Schema EQF/NLQF

Inschaling private kwalificaties

Wat is het NLQF niet Het is geen herziening van het onderwijsstelsel; Verleent geen recht op titels en graden; NLQF niveaus zijn niet gebonden aan onderwijssectoren; In- en doorstroomrechten worden niet geregeld.

Het Nationaal Coördinatiepunt NLQF Stelt niveau vast van overige (niet door de overheid gereguleerde) kwalificaties; Publiceert de resultaten van deze inschaling in niveaus van het NLQF en EQF in een register; Informeert en communiceert; Onderhoudt en evalueert het NLQF.

Procedure NLQF private opleiders Stappen: Beoordeling validiteit organisatie: rechtspersoonlijkheid, continuïteit, examinering, kwaliteitsborging (€1000 of €7500, voor 5 jaar, substantiële wijzigingen melden, herbeoordeling wordt uitgewerkt) Beoordeling verzoek inschaling: onderbouwing niveau, beschrijving in leerresultaten, examinering en leerinspanning (€2500 per kwalificatie, voor 5 jaar, substantiële wijzigingen melden, herbeoordeling wordt uitgewerkt)

Validiteit Nodig voor validiteitstoets: Voldoen aan criteria rechtspersoonlijkheid, eigendomsrecht, continuïteit, examinering, kwaliteitsborging Procedure: Indienen aanvraag (met aanvraagformulier) Indien van toepassing: audit met locatiebezoek Advies Commissie Kwaliteit Besluit Programmaraad

Samenvattend Weet u dat in NLQF sprake is van acht niveaus zijn en één instroomniveau? En dat het NLQF is gekoppeld aan het EQF, het European Qualification Framework? NLQF helpt u om te communiceren wat het niveau is van uw opleidingen. Dat maakt het voor de werknemer makkelijker om te kiezen voor de juiste vervolgopleiding. Het laten inschalen van een kwalificatie in het NLQF verloopt in twee stappen. De kosten voor een beperkte validiteitstoets bedragen € 1.000. De kosten voor een uitgebreid validiteitsonderzoek zijn € 7.500. De kosten voor een inschaling van een kwalificatie bedragen € 2.500. Alle bedragen zijn exclusief BTW. Als de kwalificatie is ingeschaald, bent u in staat om de leerresultaten van uw opleidingen duidelijk te communiceren. U kunt uw opleidingen bovendien een civiele waarde meegeven. De kans is groot dat u daarmee uw onderscheidend vermogen op de opleidingsmarkt zal verbeteren of vergroten. Facilitering naar de arbeidsmarkt (werkgevers vragen module x op niveau 1 en y op 2) Focus op de student – positionering in de instelling Beweging vanuit arbeidsmarkt (niet onderwijskundig) Wat je doet en waar/ duur wordt minder belangrijk Link Dublin descriptoren

Validiteit Toelichting en ervaringen Janwillem van den Berg Uitwisseling en vragen

Inschaling Nodig voor inschaling in het NLQF: Kwalificatie geformuleerd in termen van leerresultaten; Onderbouwing van aangevraagd NLQF-niveau a.d.h.v. descriptoren NLQF Procedure: Indienen aanvraag (met aanvraagformulier) Beoordeling door experts Advies Commissie Inschaling Besluit Programmaraad

Koninklijke route Opleiding Vraag vanuit de arbeidsmarkt Curriculum Leerresultaten, wat moet iemand kennen en kunnen? Kwalificatie Opleiding Curriculum Examen EVC

Voorbeeld route Vanuit de vraag van de arbeidsmarkt, op basis van business analyse, worden leerresultaten geformuleerd in overleg met de werkgever als basis voor het design van de opleiding en validering. De behaalde leerresultaten vormen de basis om te voldoen aan de veranderende eisen uit de arbeidsmarkt.

Voorbeeld van route

Hoe kunnen kwalificaties worden beschreven? Context; Kennis; Vaardigheden: Toepassen van kennis Probleemoplossende vaardigheden Leer-, ontwikkel- en informatievaardigheden Communicatievaardigheden; Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

Leerresultaten Definitie: Beschrijvingen van wat iemand kent en kan doen na de voltooiing van een leerproces. In het NLQF worden leerresultaten beschreven in termen van kennis, vaardigheden en zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, alle binnen een vastgestelde context. (bron: Commissie Leijnse)

Leerresultaten Richten zich op wat de lerende bereikt (en niet op wat de docent nastreeft in een leeractiviteit); Verwijzen niet naar specifieke onderdelen van een programma; Vormen basis voor opleidingsprogramma/examinering/EVC.

Voorbeeld De student heeft inzicht in de verschillende pensioensystemen en kan argumenten geven voor de keuze van een pensioensysteem. Niet duidelijk is: Hoe en op welk niveau? Wanneer is er sprake van inzicht?

Voorbeeld II Kan de verschillende pensioensystemen vergelijken en onderscheiden en kan op basis daarvan argumenten geven (schriftelijk en mondeling) voor de keuze van een pensioensysteem Meer focus op concreet/zichtbaar gedrag Resultaatgericht: beargumenteerde keuze maken Meetbaar Niveau-aanduiding beheersing kennis (vergelijken=begrip en onderscheiden=analyse)

Formuleren van leerresultaten Verb + type + subject + standard + scope/context Verb > actief handelingswerkwoord, bijvoorbeeld uit taxonomiecodes, NLQF-descriptoren. type > type leeruitkomst. Het gaat om de aard van de competenties subject > onderwerp dat het leerresultaat beoogt af te dekken, het deskundigheidsgebied waarop de competentie toegepast wordt. standard > de indicatie van het niveau van het beoogde leerresultaat, of de criteria waaraan het leerresultaat moet voldoen. Bijvoorbeeld een bepaald NLQF niveau zijn, of vastgestelde richtlijnen met betrekking tot wet- en regelgeving scope/context > de reikwijdte van het leerresultaat de omgeving waarin de leerresultaten moeten worden toegepast.

Formuleren van leerresultaten II Voorbeeld op niveau 7: c) Is in staat om te verdedigen   Met behulp van debatvaardig-heden en vaardigheden op gebied van argumentatie en reflectie Zijn onderzoeks-uitkomsten en scriptie Op NLQF niveau 7 Binnen een academische context Verb Type Subject Standard Scope/context

Hoe kunnen leerresultaten geformuleerd worden? Met behulp van de descriptoren van het NLQF en bijvoorbeeld met behulp van taxonomiecodes Bloom, Romiszowski, CanMeds (zorg), Miller, Dacum, … Doel van codes: leerresultaten meetbaar en op het juiste niveau formuleren (als basis voor curriculum, examens, evc etc.) Essentieel voor goede leerresultaten: Correct gebruik van handelingswerkwoorden in relatie tot het onderwerp om aan te geven wat iemand moet beheersen op desbetreffende niveau in een bepaalde context.

Voorbeeld leerresultaat I De student kan benoemen welke medicijnen er zijn voor het ziektebeeld van diabetes en kan beargumenteren wanneer welk medicijn kan worden ingezet. Handelingswerkwoord: benoemen en beargumenteren Onderwerp: medicijnen Context: ziektebeeld van diabetes Check het niveau van het leerresultaat met behulp van NLQF. Bijvoorbeeld toepassen van kennis niveau 4: Reproduceert en analyseert de kennis en past deze toe

Voorbeeld leerresultaat II Kerntaak: Instructie Werkproces: Stelt trainingsprogramma op De student kan een trainingsprogramma opstellen op een ordelijke en systematische manier en werkt zoveel mogelijk volgens beproefde methoden, zodat de training het beoogde effect bereikt. Handelingswerkwoord: opstellen en werken volgens methoden Inhoud: trainingsprogramma Context: op ordelijke en systematische manier en volgens beproefde methoden

Opdracht eigen kwalificatie Bekijk een (aantal) leerresultaten uit de meegebrachte kwalificatie: Wat is goed? Wat kan beter? Herschrijf een leerresultaat uit de eigen kwalificatie (m.b.v. handleiding) met behulp van het opdrachtblad: Verb, type, subject, standard, scope, context.

Uitwisseling en vragen

Onderbouwing niveau kwalificatie Toelichting en ervaringen Janwillem van den Berg Uitwisseling en vragen

Kwaliteitsborging examinering Toelichting en ervaringen Janwillem van den Berg Uitwisseling en vragen

Dank voor jullie aandacht! Afsluiting Vragen en opmerkingen? Dank voor jullie aandacht! jw.vandenberg@czo.nl tpijls@ncpnlqf.nl elangens@ncpnlqf.nl

NLQF is onderdeel van het Nederlands Partnerschap Leven Lang Leren