Praktijksessie NLQF m.m.v. College Zorg Opleidingen Welkom Janwillem van den Berg (College Zorg Opleidingen) Tijs Pijls (Nationaal Coördinatiepunt NLQF) Elle Langens (Nationaal Coördinatiepunt NLQF)
Programma 09.30: Welkom en voorstelronde, korte toelichting NLQF 10.00: Validiteitstoets; CZO + vragen 10.30: Toelichting criteria en procedure inschalingsaanvraag 10.45: Kwalificatie beschrijven in leerresultaten 11.15: Onderbouwen van het niveau van de kwalificatie; CZO + vragen 11.45: Kwaliteitsborging examinering kwalificatie in relatie tot leerresultaten; CZO + vragen 12.15: Laatste vragen en opmerkingen; 12.30: Einde workshop, afronding, lunch
EQF: Één ijkpunt voor werken & leren in Europa 32 DEELNEMENDE LANDEN, TIENDUIZENDEN KWALIFICATIES, ÉÉN GEMEENSCHAPPELIJK EUROPEES KWALIFICATIE RAAMWERK VERGROOT DE ARBEIDS- EN STUDENTEN MOBILITEIT FACILITEREN VAN EEN LEVEN LANG LEREN
Het Nederlands Kwalificatieraamwerk (NLQF) Raamwerk met acht niveaus, van basiseducatie tot universiteit Gekoppeld aan het EQF Kennis, vaardigheden, mate van verantwoordelijkheid en zelfstandigheid zijn voor elk niveau beschreven Bruikbaar om kwalificaties qua niveau met elkaar te vergelijken Met het NLQF ken je je werk- en denkniveau. Nationaal en internationaal. Facilitering naar de arbeidsmarkt (werkgevers vragen module x op niveau 1 en y op 2) Focus op de student – positionering in de instelling Beweging vanuit arbeidsmarkt (niet onderwijskundig) Wat je doet en waar/ duur wordt minder belangrijk Link Dublin descriptoren
Meerwaarde NLQF Studenten Mobiliteit door transparantie Weten waar je staat Opleiders Transparantie in opleidingenland Afstemming onderwijs-arbeid Objectieve niveau aanduiding Civiel effect non formele opleidingen Werkgevers Inzicht in werk- en denkniveau Gericht inkopen opleidingen Gerichte werving en selectie Transparantie opleidingshuis: branche-crebo-croho Afstemming opleidingsbeleid en ontwikkelbehoefte Werknemers Kiezen juiste opleiding Profilering, weten waar je staat Inzicht in werk en denk niveau Facilitering mobiliteit
Hoe werkt het NLQF? Open voor alle kwalificaties: privaat en publiek; Kwaliteitseisen om een NLQF niveau te verkrijgen zijn hoog; Er zijn 8 niveaus en 1 instroomniveau: basiseducatie tot doctoraat; De door de OCW en EZ gereguleerde kwalificaties zijn generiek ingeschaald.
Schema EQF/NLQF
Inschaling private kwalificaties
Wat is het NLQF niet Het is geen herziening van het onderwijsstelsel; Verleent geen recht op titels en graden; NLQF niveaus zijn niet gebonden aan onderwijssectoren; In- en doorstroomrechten worden niet geregeld.
Het Nationaal Coördinatiepunt NLQF Stelt niveau vast van overige (niet door de overheid gereguleerde) kwalificaties; Publiceert de resultaten van deze inschaling in niveaus van het NLQF en EQF in een register; Informeert en communiceert; Onderhoudt en evalueert het NLQF.
Procedure NLQF private opleiders Stappen: Beoordeling validiteit organisatie: rechtspersoonlijkheid, continuïteit, examinering, kwaliteitsborging (€1000 of €7500, voor 5 jaar, substantiële wijzigingen melden, herbeoordeling wordt uitgewerkt) Beoordeling verzoek inschaling: onderbouwing niveau, beschrijving in leerresultaten, examinering en leerinspanning (€2500 per kwalificatie, voor 5 jaar, substantiële wijzigingen melden, herbeoordeling wordt uitgewerkt)
Validiteit Nodig voor validiteitstoets: Voldoen aan criteria rechtspersoonlijkheid, eigendomsrecht, continuïteit, examinering, kwaliteitsborging Procedure: Indienen aanvraag (met aanvraagformulier) Indien van toepassing: audit met locatiebezoek Advies Commissie Kwaliteit Besluit Programmaraad
Samenvattend Weet u dat in NLQF sprake is van acht niveaus zijn en één instroomniveau? En dat het NLQF is gekoppeld aan het EQF, het European Qualification Framework? NLQF helpt u om te communiceren wat het niveau is van uw opleidingen. Dat maakt het voor de werknemer makkelijker om te kiezen voor de juiste vervolgopleiding. Het laten inschalen van een kwalificatie in het NLQF verloopt in twee stappen. De kosten voor een beperkte validiteitstoets bedragen € 1.000. De kosten voor een uitgebreid validiteitsonderzoek zijn € 7.500. De kosten voor een inschaling van een kwalificatie bedragen € 2.500. Alle bedragen zijn exclusief BTW. Als de kwalificatie is ingeschaald, bent u in staat om de leerresultaten van uw opleidingen duidelijk te communiceren. U kunt uw opleidingen bovendien een civiele waarde meegeven. De kans is groot dat u daarmee uw onderscheidend vermogen op de opleidingsmarkt zal verbeteren of vergroten. Facilitering naar de arbeidsmarkt (werkgevers vragen module x op niveau 1 en y op 2) Focus op de student – positionering in de instelling Beweging vanuit arbeidsmarkt (niet onderwijskundig) Wat je doet en waar/ duur wordt minder belangrijk Link Dublin descriptoren
Validiteit Toelichting en ervaringen Janwillem van den Berg Uitwisseling en vragen
Inschaling Nodig voor inschaling in het NLQF: Kwalificatie geformuleerd in termen van leerresultaten; Onderbouwing van aangevraagd NLQF-niveau a.d.h.v. descriptoren NLQF Procedure: Indienen aanvraag (met aanvraagformulier) Beoordeling door experts Advies Commissie Inschaling Besluit Programmaraad
Koninklijke route Opleiding Vraag vanuit de arbeidsmarkt Curriculum Leerresultaten, wat moet iemand kennen en kunnen? Kwalificatie Opleiding Curriculum Examen EVC
Voorbeeld route Vanuit de vraag van de arbeidsmarkt, op basis van business analyse, worden leerresultaten geformuleerd in overleg met de werkgever als basis voor het design van de opleiding en validering. De behaalde leerresultaten vormen de basis om te voldoen aan de veranderende eisen uit de arbeidsmarkt.
Voorbeeld van route
Hoe kunnen kwalificaties worden beschreven? Context; Kennis; Vaardigheden: Toepassen van kennis Probleemoplossende vaardigheden Leer-, ontwikkel- en informatievaardigheden Communicatievaardigheden; Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.
Leerresultaten Definitie: Beschrijvingen van wat iemand kent en kan doen na de voltooiing van een leerproces. In het NLQF worden leerresultaten beschreven in termen van kennis, vaardigheden en zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, alle binnen een vastgestelde context. (bron: Commissie Leijnse)
Leerresultaten Richten zich op wat de lerende bereikt (en niet op wat de docent nastreeft in een leeractiviteit); Verwijzen niet naar specifieke onderdelen van een programma; Vormen basis voor opleidingsprogramma/examinering/EVC.
Voorbeeld De student heeft inzicht in de verschillende pensioensystemen en kan argumenten geven voor de keuze van een pensioensysteem. Niet duidelijk is: Hoe en op welk niveau? Wanneer is er sprake van inzicht?
Voorbeeld II Kan de verschillende pensioensystemen vergelijken en onderscheiden en kan op basis daarvan argumenten geven (schriftelijk en mondeling) voor de keuze van een pensioensysteem Meer focus op concreet/zichtbaar gedrag Resultaatgericht: beargumenteerde keuze maken Meetbaar Niveau-aanduiding beheersing kennis (vergelijken=begrip en onderscheiden=analyse)
Formuleren van leerresultaten Verb + type + subject + standard + scope/context Verb > actief handelingswerkwoord, bijvoorbeeld uit taxonomiecodes, NLQF-descriptoren. type > type leeruitkomst. Het gaat om de aard van de competenties subject > onderwerp dat het leerresultaat beoogt af te dekken, het deskundigheidsgebied waarop de competentie toegepast wordt. standard > de indicatie van het niveau van het beoogde leerresultaat, of de criteria waaraan het leerresultaat moet voldoen. Bijvoorbeeld een bepaald NLQF niveau zijn, of vastgestelde richtlijnen met betrekking tot wet- en regelgeving scope/context > de reikwijdte van het leerresultaat de omgeving waarin de leerresultaten moeten worden toegepast.
Formuleren van leerresultaten II Voorbeeld op niveau 7: c) Is in staat om te verdedigen Met behulp van debatvaardig-heden en vaardigheden op gebied van argumentatie en reflectie Zijn onderzoeks-uitkomsten en scriptie Op NLQF niveau 7 Binnen een academische context Verb Type Subject Standard Scope/context
Hoe kunnen leerresultaten geformuleerd worden? Met behulp van de descriptoren van het NLQF en bijvoorbeeld met behulp van taxonomiecodes Bloom, Romiszowski, CanMeds (zorg), Miller, Dacum, … Doel van codes: leerresultaten meetbaar en op het juiste niveau formuleren (als basis voor curriculum, examens, evc etc.) Essentieel voor goede leerresultaten: Correct gebruik van handelingswerkwoorden in relatie tot het onderwerp om aan te geven wat iemand moet beheersen op desbetreffende niveau in een bepaalde context.
Voorbeeld leerresultaat I De student kan benoemen welke medicijnen er zijn voor het ziektebeeld van diabetes en kan beargumenteren wanneer welk medicijn kan worden ingezet. Handelingswerkwoord: benoemen en beargumenteren Onderwerp: medicijnen Context: ziektebeeld van diabetes Check het niveau van het leerresultaat met behulp van NLQF. Bijvoorbeeld toepassen van kennis niveau 4: Reproduceert en analyseert de kennis en past deze toe
Voorbeeld leerresultaat II Kerntaak: Instructie Werkproces: Stelt trainingsprogramma op De student kan een trainingsprogramma opstellen op een ordelijke en systematische manier en werkt zoveel mogelijk volgens beproefde methoden, zodat de training het beoogde effect bereikt. Handelingswerkwoord: opstellen en werken volgens methoden Inhoud: trainingsprogramma Context: op ordelijke en systematische manier en volgens beproefde methoden
Opdracht eigen kwalificatie Bekijk een (aantal) leerresultaten uit de meegebrachte kwalificatie: Wat is goed? Wat kan beter? Herschrijf een leerresultaat uit de eigen kwalificatie (m.b.v. handleiding) met behulp van het opdrachtblad: Verb, type, subject, standard, scope, context.
Uitwisseling en vragen
Onderbouwing niveau kwalificatie Toelichting en ervaringen Janwillem van den Berg Uitwisseling en vragen
Kwaliteitsborging examinering Toelichting en ervaringen Janwillem van den Berg Uitwisseling en vragen
Dank voor jullie aandacht! Afsluiting Vragen en opmerkingen? Dank voor jullie aandacht! jw.vandenberg@czo.nl tpijls@ncpnlqf.nl elangens@ncpnlqf.nl
NLQF is onderdeel van het Nederlands Partnerschap Leven Lang Leren