“Context-concept in je eigen lessen”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Een lessenserie van drie lessen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Al doende leren training docenten
Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context?
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
1 Cultureel zelfportret
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Beoordelen leermiddelen
Speeddaten Kinderboekenweek. Vraag 1: Wat heb je precies gedaan op je stageschool tijdens de kinderboekenweek?
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
HAN Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Liefde voor Leren 1 oktober 2016 CREATIEF SCHRIJVEN VZW.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Zorg & technologie Fieldlab.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Passend onderwijs.
Module 6; didactisch handelen
Onderhouden met Werktuigen en machines
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Voorlichting BPV leerjaar 1
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Dag 2:
Mijn visie op onderwijs
Vwo 6 – literatuur Week
Schoolgroepbijeenkomst
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Chemie Overal 5e editie voor de TF
WIN Event Maarten Tjallingii
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Duurzame inzetbaarheid in de praktijk
Feedback Reinier Geurts.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
nieuw lesmateriaal ontwikkelen voor bedrijfseconomie
Cijferloos lesgeven bij talen
Workshop videobegeleiding
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

“Context-concept in je eigen lessen” Welkom bij de workshop “Context-concept in je eigen lessen” Nanda Stijntjes Mark Eldering 31-12-2018 Coco workshop LWEO

Doel “Ik heb nieuwe ideeën opgedaan voor mooie zinvolle lessen en ik heb tips gekregen hoe mijn eigen lessen nog beter te maken.” “Ik weet nog steeds niet wat de context-concept didactiek precies inhoudt maar ik heb wel helder hoe ik contexten zinvol in mijn lessen kan inzetten.” 31-12-2018 Coco workshop LWEO

Doorloop Introduceren Inzicht Inspiratie (didactisch) Framework Context-concept bril (taxonomie) Kijken naar eigen les(sen) Uitwisseling 31-12-2018 Coco workshop LWEO

Context-Concept Illustratieve Context Theorie\ Concepten Verdiepende Context 31-12-2018 Coco workshop LWEO

Betekenis geven/relevantie START Oefenen Aanleren/ inslijpen Transfer L D Illustratieve Context Theorie\ Concepten Verdiepende Context Betekenis geven/relevantie 31-12-2018 Coco workshop LWEO

Herhaling stappen 2 t/m 5 voor verschillen economische begrippen Lesactiviteit Door docent Door de leerling   1. Creëer een beeld van een modaal gezin in een door jou gekozen land 2. Introductie van economische begrippen aan de hand van voorbeelden 3. Oefenopdrachtjes maken 4. Bespreken en terugkoppelen naar voorbeelden 5. Geleerde begrippen toepassen op eigen land: hoe zit dat met jouw gezin? Herhaling stappen 2 t/m 5 voor verschillen economische begrippen 6. Alle gevonden informatie verwerken in een verslag en in een bepaalde vorm presenteren 31-12-2018 Coco workshop LWEO

Aan de slag Neem een eigen contextrijke les(senserie) waar je trots op bent Vul op basis van deze les de poster in: Deel de les(senserie) op in activiteiten Bepaal per activiteit bij welk deel van het framework de activiteit het beste past Knip dat deel uit en plak het in de juiste kolom 31-12-2018 Coco workshop LWEO

Tentoonstelling Hang op Bekijk Vul aan en geef aan Wat inspireert je? Tips? 31-12-2018 Coco workshop LWEO

Afsluiting 31-12-2018 Coco workshop LWEO

Illustratieve Context Theorie\ Concepten Verdiepende Context 31-12-2018 Coco workshop LWEO