Examenwerkstuk: Maatschappelijk probleem
“In het PTA van het VMBO staat dat elke leerling een praktische opdracht moet uitvoeren. Voor het vak maatschappijleer doen zij dat in de vorm van het houden van een onderzoek en het maken van een onderzoeksverslag.”
Waarom een examenwerkstuk? i.p.v. een CE Maatschappijleer Telt 6x mee!!!! Compensatiepunt voor CE!!! Maatschappijleer kun je niet laten vallen!
Opbouw examenwerkstuk Stap 1 De voorbereiding van je onderzoek Stap 2 Het onderzoek zelf Stap3 Al het nieuws over het onderwerp bijhouden Stap 4 Het examenwerkstuk inleveren.
Stap 1: Kies een onderwerp Het onderwerp heeft ten minste de volgende eigenschappen: Er zijn verschillende groepen mensen bij betrokken. Het wordt bijna nooit definitief opgelost. Er wordt voortdurend over gediscussieerd en er bestaan verschillende meningen over. De overheid bemoeit zich ermee. Het krijgt aandacht in de media. Kies een actueel Nederlands maatschappelijk probleem en kijk of het voldoet aan bovenstaande eisen!! (Hoofdstuk 1 van je werkstuk)
Vervolg Stap 1: Hoofdvraag formuleren Onderzoeksvraag formuleren, dus wat ga je onderzoeken? De hoofdvraag is ook de titel van het examenwerkstuk. Nooit een vraag met ‘WAT IS….’ beginnen!!! Bijvoorbeeld: Moet Nederland meer vluchtelingen toelaten? Kun je wel veilig uitgaan in Nederland? Waarom zijn er in Nederland zo weinig donoren?
Vervolg stap 1: sleutelvragen/deelvragen gebruiken Deze sleutelvragen/deelvragen ga je daarbij gebruiken: Wat is momenteel het probleem? Waarom is het eigenlijk een maatschappelijk probleem? Wie zijn er bij betrokken? Welke belangen hebben zij? Wat willen zij precies en waarom? (Wat vinden zij belangrijk?) Wat zijn de oorzaken van het probleem? Wat kunnen gevolgen zijn van het probleem? Welke oplossingen zijn er mogelijk? Wat kan de overheid aan het probleem doen? Wat kunnen betrokkenen aan het probleem doen? Kun jij zelf iets doen aan dit probleem? Wat vind jij een goede oplossing? Waarom ? Eventueel: Was dit probleem er vroeger ook? Bestaat dit probleem ook in andere landen?
Stap 2: Het onderzoek zelf Informatie zoeken Breed oriënteren, daarna gerichter zoeken. Rangschik je informatie per deel onderwerp. Eigenlijk de sleutelvragen beantwoorden in de vorm van een verslag! Eventueel interview houden en die informatie in een verslag verwerken. (mag, niet verplicht) Probeer ook harde cijfers te vinden over je probleem. Schrijf hierna een conclusie over je hoofdvraag.
Stap 3: Nieuws bijhouden 3 maanden het nieuws bijhouden over je onderwerp. Verzamel alle berichten en artikelen! Dit mag ook via internetsites. Komen in de ‘bijlage’ en die wordt samen met je examenwerkstuk ingeleverd. In een apart hoesje mag je dit toevoegen. Minimaal 5 artikelen (komt het nu echt niet in het nieuws, dan neem even contact op met mevr. Van Zutphen of dhr. Lamers)
Opbouw werkstuk Voorblad: naam, klas, docent, vak, datum, onderwerp, hoofdvraag Inhoudsopgave: hoofdstukken met paginanummering Voorwoord: welk onderwerp, waarom en hoe je informatie hebt gezocht en bedank je de eventuele hulp die je gekregen hebt. Inleiding: waarin je onderwerp en je hoofdvraag staan. Ook vertel je wat je in elk hoofdstuk gaat behandelen in het kort. Hoofdstukken: Hierin geef je telkens antwoord op één of een paar van de sleutelvragen. Conclusie: Hierin geef je antwoord op de hoofdvraag en geef je een korte samenvatting van je hoofdstukken. Aan het eind van de conclusie geef je je eigen mening ‘Wat vind jij de beste oplossing en waarom?’ Slotwoord/nawoord: Hoe heb je het werkstuk maken ervaren? Bronvermelding: Rijtje met namen van kranten, tijdschriften, en websites die je gebruikt hebt. Bijlage: Nieuws over je onderwerp.
Indeling hoofdstukken Voorwoord, inleiding, Hoofdstuk 1: Het probleem (1 tot 2 A4tjes) Wat is momenteel het probleem? Leg dit uit. Gebruik hierbij cijfers. Waarom is het eigenlijk een maatschappelijk probleem? gebruik de kenmerken van dia 5 Hoofdstuk 2: Betrokkenen en belangen (ong. 1 A4tje) Wie of welke groepen zijn er bij betrokken en waarom? noem er minimaal 4 Wat willen zij precies en waarom? Wat vinden zij belangrijk? Hoofdstuk 3: Oorzaken en gevolgen (ong. 1 A4tje) Wat zijn de oorzaken van het probleem? Wat kunnen gevolgen zijn van het probleem?
Indeling Hoofdstuk 4: Overheid (minimaal half A4tje) Wat doet de overheid al aan het probleem? zoek wetten en regels en visies van politieke partijen Wat kan de overheid nog meer doen aan het probleem? Hoofdstuk 5: Oplossingen (minimaal half A4tje) Welke oplossingen zijn er mogelijk om dit probleem aan te pakken? Wat kunnen betrokken groepen wellicht aan het probleem doen? Hoofdstuk 6: Ik en het probleem (minimaal half A4tje) Kun jij zelf iets doen aan dit probleem? Maakt niet uit hoe klein je bijdrage is… Wat vind jij een goede oplossing? Waarom ? Hoofdstuk 7: eigen deelvraag bedenken en uitwerken (minimaal half a4tje) (Deze mag je ook tussen het werkstuk door zetten, als dat beter uitkomt) En daarna conclusie, nawoord etc. Alles lettertype 12!!!
Eventuele onderwerpen Alcohol in het verkeer Uitgaansgeweld Vluchtelingen opvang Problemen in de ZORG (Mantelzorg) Diefstal Zwerfafval A-sociaal gedrag Jonge daklozen Alcoholmisbruik bij minderjarigen Gokverslaving Armoede in ons land Drugsgebruik door jongeren. Kindermishandeling Jeugdwerkloosheid Geweld op scholen Orgaandonaties Winkelcriminaliteit Dieren mishandeling Pesten Voetbalvandalisme. Hangjongeren Internetverslaving Alleen over Nederland!!!! Vergrijzing Huiselijk geweld
Tijdspad Bij de controles niks bij punten aftrek bij je werkstuk. Week van 22 januari 2018: Uitleg examenwerkstuk maatschappelijk probleem Week van 19 t/m 23 februari 2018 : eerste controle. Je neemt al je spullen mee en zorgt dat twee hoofdstukken af zijn. (maak hoofdstuk 1 en 6, deze zijn het makkelijkst) Week van 26 t/m 29 maart 2018 : tweede controle. Je neemt al je spullen mee en zorgt dat vijf hoofdstukken af zijn. (niks bij of niet ver genoeg, dan stuur ik een brief naar je ouders, mentor en examensecretariaat) Week van 16 april t/m 20 april: Inleveren examendossier op SOM en in een mapje. (De artikelen hoeven niet digitaal ingeleverd te worden) Je krijgt een ontvangstbewijs van mij uitgereikt. Bij de controles niks bij punten aftrek bij je werkstuk.
Nog vragen?