Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Advertisements

Presentatie schoolsysteem
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Typ hier je eigen naam Naam van de school
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Stellingen Het gebruik van stilstaand beeldmateriaal is noodzakelijk voor goed geschiedenisonderwijs. Groen = eens Rood = oneens.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Mysterie: Moord op de Romanovs
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Rob Goossens Het Werkplan.
Curriculumontwerp AVO
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
© UNIEK IN DE KLAS.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Beste havo 4..
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
  Tijd Inhoud UNIT 6 SPORTS Werkvorm Media / Materiaal Inleiding
Didactiek Lesformulier.
taal speelt een rol in alle vakken
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Didactiek Lesformulier.
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Bijeenkomsten vakdidactiek
Betoog.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Project English BOL niveau 4.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
ADL Les 1.
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
HET GEBRUIK VAN DEZE SJABLOON
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018 Onderwijs 2032 is aangenomen door de Tweede kamer Het HAVO-examen verandert m.i.v. mei 2018 We hoeven niets met de canonvensters te doen in de onderbouw

Opbouw van een les Waar houd je rekening mee? Formuleer tenminste 5 criteria in tweetallen

Aandachtspunten: Voorkennis Leerdoel/lesdoel(en) Instap Wisselmomenten Heldere en volledige instructies Afwisseling werkvormen/leermiddelen Docentgestuurd/leerlinggestuurd (activerend!) Oog voor differentiatie (niveau/intelligenties) Digitale ondersteuning Evaluatie (check lesdoelen)

Fasen in de les Een les bevat altijd meerdere onderdelen / fasen Er moet een kop en een staart aan een les zitten! Instap/oriëntatie/informatie/verwerken/evaluatie De wisselmomenten zijn belangrijk en kwetsbaar Vaak hoort daar een instructie bij

Voorbeeld van een structuur van een les: Doel: leerlingen kunnen verklaren hoe Alexander de Grote aan zijn macht kwam en uitleggen hoe hij zijn rijk vergrootte. 1) rood en groen (herhalen) 2) korte uitleg a.d.h.v. powerpoint 3) filmpje met drie vragen 4) nabespreken vr. 8, 9, 10 5) zelf nakijken vr. 7, 11, 12 + huiswerk maken 6) afsluiting met werkvorm welke foto weg.

Volledige instructie Waarom: Waarom moet ik dit doen? Wat: Wat moet ik doen? Hoe: Hoe moet ik het aanpakken? Tijd: Hoeveel tijd krijg ik ervoor? Hulp: Bij wie+waar kan ik hulp krijgen? Resultaat: Uitkomst/eindproduct Klaar: Wat kan ik doen als ik klaar ben

Powerpoint of Prezi Wat hebben jullie meegenomen?

Digitale ondersteuning Bespreek in 2tallen, op basis van je ervaring op school én universiteit: Wat werkt goed in een ppt/prezi? Formuleer 3 principes en kies een of twee mooie dia’s.

Criteria volgens Jan de Vries Less is more (max 7 onderdelen) Bied de info korter + anders aan Gebruik geen zinnen maar kernwoorden Gebruik zoveel mogelijk visuele beelden Gebruik concluderende titels Zorg voor kop, staart en rode lijn Wissel af na 15 minuten met bijv. werkvorm

Digibord volgens Van Ast en Perry Beeld en tekst samen beter dan tekst alleen Beeld en tekst moeten dicht bij elkaar zijn qua tijd en plaats Vermijd overbodige info Liever spreektaal (kort en bondig) Maar: beeld plus tekst plus audio leidt tot cognitieve overload

Afhankelijk van je doel Voor aantekeningen? Wel hele zinnen! Ter ondersteuning van je verhaal? Kernwoorden en afbeeldingen

Wat speelt een rol bij verhalen vertellen? Placemat

Argumenten voor het vertellen van verhalen? Brengen het verleden tot leven Maken het concreet en tastbaar Motiveren (sommige) leerlingen (‘Spannend…!’) Zijn ‘activerend’ (niet volgens iedereen) Narratieve structuur helpt beter onthouden Zorgen voor een ‘associatief netwerk’ Vooral (maar niet alleen) nuttig in de ‘romantische fase’ (Egan)

Vertel een stukje van je verhaal aan medestudenten Vertel waarom je dit verhaal gekozen hebt en voor welke klas en lees je stukje voor Je medestudenten geven je complimenten

Pimp een stukje op Kies een saai stukje uit je verhaal en pimp dit op door bijvoeglijke naamwoorden, emoties, directe rede Lees je opgepimpte stukje voor Je medestudenten geven je complimenten

Bedenk opdrachten bij jullie verhalen Hoe kun je de gekozen verhalen interactief gebruiken? Verzin opdrachten bij het verhaal, zoals vragen, zelf een einde bedenken…..

http://www.annefrank.org/nl/Educatie/voor-docenten/Didactiek/Verhalen-vertellen/

17 april formatieve en summatieve toetsing Lezen hoofdstuk 14 Wilschut Lezen bundel toetsrevolutie Neem een toets mee Drift 25 zaal 102