Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018 Onderwijs 2032 is aangenomen door de Tweede kamer Het HAVO-examen verandert m.i.v. mei 2018 We hoeven niets met de canonvensters te doen in de onderbouw
Opbouw van een les Waar houd je rekening mee? Formuleer tenminste 5 criteria in tweetallen
Aandachtspunten: Voorkennis Leerdoel/lesdoel(en) Instap Wisselmomenten Heldere en volledige instructies Afwisseling werkvormen/leermiddelen Docentgestuurd/leerlinggestuurd (activerend!) Oog voor differentiatie (niveau/intelligenties) Digitale ondersteuning Evaluatie (check lesdoelen)
Fasen in de les Een les bevat altijd meerdere onderdelen / fasen Er moet een kop en een staart aan een les zitten! Instap/oriëntatie/informatie/verwerken/evaluatie De wisselmomenten zijn belangrijk en kwetsbaar Vaak hoort daar een instructie bij
Voorbeeld van een structuur van een les: Doel: leerlingen kunnen verklaren hoe Alexander de Grote aan zijn macht kwam en uitleggen hoe hij zijn rijk vergrootte. 1) rood en groen (herhalen) 2) korte uitleg a.d.h.v. powerpoint 3) filmpje met drie vragen 4) nabespreken vr. 8, 9, 10 5) zelf nakijken vr. 7, 11, 12 + huiswerk maken 6) afsluiting met werkvorm welke foto weg.
Volledige instructie Waarom: Waarom moet ik dit doen? Wat: Wat moet ik doen? Hoe: Hoe moet ik het aanpakken? Tijd: Hoeveel tijd krijg ik ervoor? Hulp: Bij wie+waar kan ik hulp krijgen? Resultaat: Uitkomst/eindproduct Klaar: Wat kan ik doen als ik klaar ben
Powerpoint of Prezi Wat hebben jullie meegenomen?
Digitale ondersteuning Bespreek in 2tallen, op basis van je ervaring op school én universiteit: Wat werkt goed in een ppt/prezi? Formuleer 3 principes en kies een of twee mooie dia’s.
Criteria volgens Jan de Vries Less is more (max 7 onderdelen) Bied de info korter + anders aan Gebruik geen zinnen maar kernwoorden Gebruik zoveel mogelijk visuele beelden Gebruik concluderende titels Zorg voor kop, staart en rode lijn Wissel af na 15 minuten met bijv. werkvorm
Digibord volgens Van Ast en Perry Beeld en tekst samen beter dan tekst alleen Beeld en tekst moeten dicht bij elkaar zijn qua tijd en plaats Vermijd overbodige info Liever spreektaal (kort en bondig) Maar: beeld plus tekst plus audio leidt tot cognitieve overload
Afhankelijk van je doel Voor aantekeningen? Wel hele zinnen! Ter ondersteuning van je verhaal? Kernwoorden en afbeeldingen
Wat speelt een rol bij verhalen vertellen? Placemat
Argumenten voor het vertellen van verhalen? Brengen het verleden tot leven Maken het concreet en tastbaar Motiveren (sommige) leerlingen (‘Spannend…!’) Zijn ‘activerend’ (niet volgens iedereen) Narratieve structuur helpt beter onthouden Zorgen voor een ‘associatief netwerk’ Vooral (maar niet alleen) nuttig in de ‘romantische fase’ (Egan)
Vertel een stukje van je verhaal aan medestudenten Vertel waarom je dit verhaal gekozen hebt en voor welke klas en lees je stukje voor Je medestudenten geven je complimenten
Pimp een stukje op Kies een saai stukje uit je verhaal en pimp dit op door bijvoeglijke naamwoorden, emoties, directe rede Lees je opgepimpte stukje voor Je medestudenten geven je complimenten
Bedenk opdrachten bij jullie verhalen Hoe kun je de gekozen verhalen interactief gebruiken? Verzin opdrachten bij het verhaal, zoals vragen, zelf een einde bedenken…..
http://www.annefrank.org/nl/Educatie/voor-docenten/Didactiek/Verhalen-vertellen/
17 april formatieve en summatieve toetsing Lezen hoofdstuk 14 Wilschut Lezen bundel toetsrevolutie Neem een toets mee Drift 25 zaal 102