Les volgen in een alternatieve leercontext

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KNHS Regio Zeeland Jeugd Stimuleringsplan
Advertisements

Bestelprocedure GIDP – Katholiek Secundair Onderwijs Regio Mechelen.
Kunstenbad/ de Kunstpiloten  Observatiestage muziekeducatief project.
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Thema Personen werkzaam in de kinderopvang Versie 22 november 2013.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Atlant Werkend Leren Opleiden op niveau 1.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Deel 2 van de presentatie
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
Gepersonaliseerd leren
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
GECOMBINEERD ONDERWIJS
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
Van, voor én door het onderwijs.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Diverse maatregelen infosessie 25 augustus Welke? Actualisering opleidingsaanbod Vrijstellingen Instroom Lagere Graad Dans en Woordkunst Duur toelatingsperiode.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Kunstonderwijs op maat
Leren in een alternatieve leercontext infosessie 25 augustus 2014.
Kwaliteitszorg in archieven
DKO & Amateurkunsten – stand van zaken beleid Vlaamse Overheid Gent, 22 januari 2015.
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Workshop evalueren Dcp
HR netwerk 30 januari Programma ‘PLOEG proeftuinen’ Bestemd voor elke entiteit die werk wil maken van PLOEG op maat.
Start SD&V Start examen SD&V Kader- en Basisberoeps Doel: structuur en overzicht [februari - mei] SportDienstverlening& Veiligheid.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Naar het voortgezet onderwijs
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Individueel Keuzebudget
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar tvwo
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Ambulante Begeleiding
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
De laatste les Goedgekeurd door CKO
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Toelatingsrecht Per 1 augustus 2017 Decanendag, 22 februari 2018
VERNIEUWINGEN VANAF SEPTEMBER 2018
Lessenroosters podiumkunsten
Vakgroep Nederlands OK?
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Transcript van de presentatie:

Les volgen in een alternatieve leercontext

Waarover hebben we het? Uitgangspunten in regelgeving Bestaande praktijken Kansen van de nieuwe regeling Workshop: interactief, input van jullie!

Uitgangspunten regelgeving: artikel 57 Niveaudecreet Een leerling kan … Voorwaarden voor de leercontext: Kwaliteitsvolle leeromgeving Structurele inhoudelijke begeleiding Gebouw voldoet aan BHV Voorwaarden voor de academie: Toetsingsinstrument Opvolging leerproces: afsprakenkader Leerling evalueren Leerlingen informeren over mogelijkheid alt. Leercontext Geen private of publieke opleidingsverstrekkers!

Private opleidingsverstrekkers? Memorie van toelicht Decreet Volwassenenonderwijs “Naast voormelde organisaties zijn er dan ook nog commerciële opleidingsverstrekkers waarvan het aanbod zeer divers is. Onder de commerciële opleidingsverstrekkers vinden we zowel een aantal ondernemingen terug die tot internationale groepen behoren, als een groot aantal eenmansbedrijven. In de private opleidingssector wordt ook veel op freelance basis gewerkt. Verder zijn er bedrijven waarvoor opleiding eerder een afgeleid product is van hun eigenlijke kernactiviteit (bv. informaticadienstverlening). Meer en meer bedrijven nemen het initiatief om de knowhow die ze op een bepaald domein hebben opgebouwd via een opleidingsdivisie te commercialiseren.”

Toetsingsinstrument Decreet: “De academie beschikt over een toetsingsinstrument dat door de onderwijsinspectie is gevalideerd om de kwaliteit van de leeromgeving te beoordelen”. met inspectie afgestemd, suggesties in omzendbrief: Niet in strijd zijn met decreet Rekeninghouden met context waarin academie zich bevindt Rekeninghouden met eigen APP Aftoetsen aan referentiekader voor onderwijskwaliteit Vaststellen art.-ped. Competenties begeleider in leercontext Vaststellen gegarandeerd beheersingsniveau leercontext (relevant voor opleiding leerlingen) Enkel criteria die kwaliteit van de leeromgeving garanderen zijn van toepassing! (dus niet: beperking van domein, beperking van regio, …

Mogelijkheden en beperkingen van alternatieve leercontext Vanuit de praktijk in SAMWD Lier geven we een aantal mogelijkheden en valkuilen. Deze zijn mogelijk inspiratie bij het uittekenen van het toetsingsinstrument en het afsprakenkader. stap 1 voorzie een strakke opvolging vanuit de academie. (een coördinator) stap 2 Start niet zonder een doordacht toetsings- instrument en afsprakenkader.

Toetsingsinstrument 1 niveau van de vereniging Onder leiding staan van een dirigent met professionele opleiding OF gerangschikt zijn in eerste afdeling of hoger van de provinciale wedstrijden. Ter verduidelijking: met ‘professionele opleiding’ wordt bedoeld: in het bezit zijn van een diploma dat in de huidige structuur van het DKO als ‘voldoende geacht’ wordt beschouwd voor het geven van het vak ‘groepsmusiceren’ OF in het bezit zijn van een DKO- diploma ‘directie instrumentale muziek’ of ‘directie vocale muziek’.

Toetsingsinstrument 2 regelmatigheid De vereniging engageert zich om leerlingen die in aanmerking komen toe te laten vanaf 1 september (cfr. de vakken GM in de academie), ongeacht de geplande concerten/wedstrijden van de vereniging. Wenselijkheid van deelname aan concerten of wedstrijden tijdens het eerste trimester kan afgesproken worden met de leerling, maar het bijwonen van de repetities is een vereiste. Nauwkeurig aanwezigheden bijhouden en de coördinator van de SAMWD tijdig verwittigen bij onregelmatigheden of stopzetting. Een tussentijdse aanwezigheidslijst moet op 1 feb aan de coördinator bezorgd worden.

Toetsingsinstrument 3 evaluatie Tussentijdse evaluatie voor 1 februari, en eindevaluatie voor 15 mei bezorgen aan de coördinator van de SAMWD. Gebruik maken van het evaluatieformulier van de SAMWD en grondig invullen. (schriftelijke feedback)

Afsprakenkader met de verenigingen Contract ondertekenen tussen vereniging en academie met vermelding van de deelnemende leerlingen. De vereniging neemt op eigen initiatief contact met de academie bij elke afwijking van het afgesproken traject. (dirigentenwissel, lln. niet meer regelmatig, andere frequentie van repetitie enz…) Jaarlijks minimum één vergadering met de verenigingen waarin de afspraken verfijnd worden en waarin de academie van de deelnemende verenigingen partners maakt.

ev. extra bepalingen in het afsprakenkader De deelnemende verenigingen zien af van eigen onderwijs- activiteiten. (bv. eigen notenleerlessen) Op uitnodiging een optreden verzorgen tijdens een activiteit van de academie. Hiervoor wordt de vereniging tijdig gecontacteerd. (principiële bereidheid) De leerling kan gevraagd worden om deel te nemen aan een project in de academie. (principiële bereidheid)

Collegiale houding tussen academies Hoe omgaan met 50% financiering in combinatie met alternatieve leercontext ? Wat als academies de alternatieve leercontext gaan ‘vrijstellingen’ ? Is er dus behoefte aan een afsprakenkader tussen academies ? (VerDi ?)

Tot slot Alternatieve leercontext heeft zeker mogelijkheden in de globale samenwerking met verenigingen. Maar vraagt grote waakzaamheid omdat er ook heel wat valkuilen zijn. Open vraag : art. 57 bevat heel wat vage bepalingen. - Met wie kan een samenwerking aangegaan worden ? - Hoe lln. informeren van dit (geconditioneerd) recht ? - Wat met de verschillende aanpak tussen academies ?