BaLO 2018-2019 welkom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Pastoraal op school.
NIEUW CONCEPT PRAKTIJK INSTROOMFASE KHLIM-BAKO Info mentoren 5 oktober 2012.
Geletterdheid….. Wat is dat?
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
NIEUW CONCEPT PRAKTIJK INSTROOMFASE KHLIM-BAKO. 1. VAN EEN VERANDERENDE WERELD … 1.Een hoogtechnologische wereld 2.Een wereld van groeiende globalisering.
Welkom MAS
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Het opleidingsprofiel:
Voortgangsgesprek fase 1
Competentieprofielen
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Workshop “Beoordelen”
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Toekomstgericht onderwijs
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe pedagogisch handelen?
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Resultaatgericht Samenwerken
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Het loopbaangesprek.
Begeleiding bij Werkplekleren
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Teambarometer.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Mentorenvorming BaKO Heverlee: 16/10/2017
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Directievergadering BAKO-BALO
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
het katholiek basisonderwijs
Directievergadering BAKO specifiek
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
The Future Teacher 3.0.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

BaLO 2018-2019 welkom

FOCUS per opleidingsfase

Competentieprofiel 1 BaLO Ja, ik wil leraar worden leraars bewegen voor kinderen en jongeren Maakt contact met kinderen en heeft oog voor klasdynamiek Kijkt positief naar verschillen in de klas en is gevoelig voor noden alle kinderen, ook die uit kansengroepen Toont zich verantwoordelijk voor een positief klasklimaat Handelt met de intentie om autonomie en zelfsturing van kinderen te bevorderen leraars bewegen met hun hele zijn Handelt vanuit oprechte belangstelling Toont zich verantwoordelijk voor zichzelf, het eigen leren en voor wat zich aandient in de klas en de school Ziet zichzelf als (toekomstig) leraar en is bereid inspanningen te leveren om het eigen traject naar het vooropgestelde doel vorm en inhoud te geven (kan het eigen handelen als leerkracht maatschappelijke betekenis geven) leraars bewegen met kennis van zaken Kijkt naar kinderen en de klas vanuit leerprocessen Beheerst de leerinhouden, is leergierig en spijkert actief bij waar nodig Geeft les vanuit het psycho/pedagogisch-didactisch kader en de vakdidactiek leraars bewegen samen Staat open voor feedback Is bezorgd en investeert in een goede communicatie met de medestudenten, begeleiders uit de basisschool en de hogeschool Houdt bij het eigen handelen rekening met de klas- en schoolgewoonten of -cultuur en onderwijsdoelen Geeft ruimte aan de eigen opvattingen en die van anderen. Daagt zichzelf uit, steeds opnieuw, probeert nieuwe dingen uit en durft te leren uit fouten. Gaat in dialoog met anderen, is zoekend en onderzoekend om een steeds betere leraar te worden de lagere school en de kinderen opnieuw leren kennen

Competentieprofiel 1 BaLO Ja, ik wil leraar worden leraars bewegen voor kinderen en jongeren Maakt contact met kinderen en heeft oog voor klasdynamiek Kijkt positief naar verschillen in de klas en is gevoelig voor noden alle kinderen, ook die uit kansengroepen Toont zich verantwoordelijk voor een positief klasklimaat Handelt met de intentie om autonomie en zelfsturing van kinderen te bevorderen leraars bewegen met hun hele zijn Handelt vanuit oprechte belangstelling Toont zich verantwoordelijk voor zichzelf, het eigen leren en voor wat zich aandient in de klas en de school Ziet zichzelf als (toekomstig) leraar en is bereid inspanningen te leveren om het eigen traject naar het vooropgestelde doel vorm en inhoud te geven (kan het eigen handelen als leerkracht maatschappelijke betekenis geven) leraars bewegen met kennis van zaken Kijkt naar kinderen en de klas vanuit leerprocessen Beheerst de leerinhouden, is leergierig en spijkert actief bij waar nodig Geeft les vanuit het psycho/pedagogisch-didactisch kader en de vakdidactiek leraars bewegen samen Staat open voor feedback Is bezorgd en investeert in een goede communicatie met de medestudenten, begeleiders uit de basisschool en de hogeschool Houdt bij het eigen handelen rekening met de klas- en schoolgewoonten of -cultuur en onderwijsdoelen Geeft ruimte aan de eigen opvattingen en die van anderen. Daagt zichzelf uit, steeds opnieuw, probeert nieuwe dingen uit en durft te leren uit fouten. Gaat in dialoog met anderen, is zoekend en onderzoekend om een steeds betere leraar te worden verantwoordelijkheid tonen (motivatie, inzet en bereidheid om te leren)

Competentieprofiel 1 BaLO Ja, ik wil leraar worden leraars bewegen voor kinderen en jongeren Maakt contact met kinderen en heeft oog voor klasdynamiek Kijkt positief naar verschillen in de klas en is gevoelig voor noden alle kinderen, ook die uit kansengroepen Toont zich verantwoordelijk voor een positief klasklimaat Handelt met de intentie om autonomie en zelfsturing van kinderen te bevorderen leraars bewegen met hun hele zijn Handelt vanuit oprechte belangstelling Toont zich verantwoordelijk voor zichzelf, het eigen leren en voor wat zich aandient in de klas en de school Ziet zichzelf als (toekomstig) leraar en is bereid inspanningen te leveren om het eigen traject naar het vooropgestelde doel vorm en inhoud te geven (kan het eigen handelen als leerkracht maatschappelijke betekenis geven) leraars bewegen met kennis van zaken Kijkt naar kinderen en de klas vanuit leerprocessen Beheerst de leerinhouden, is leergierig en spijkert actief bij waar nodig Geeft les vanuit het psycho/pedagogisch-didactisch kader en de vakdidactiek leraars bewegen samen Staat open voor feedback Is bezorgd en investeert in een goede communicatie met de medestudenten, begeleiders uit de basisschool en de hogeschool Houdt bij het eigen handelen rekening met de klas- en schoolgewoonten of -cultuur en onderwijsdoelen Geeft ruimte aan de eigen opvattingen en die van anderen. Daagt zichzelf uit, steeds opnieuw, probeert nieuwe dingen uit en durft te leren uit fouten. Gaat in dialoog met anderen, is zoekend en onderzoekend om een steeds betere leraar te worden Leergierig zijn

Competentieprofiel 1 BaLO Ja, ik wil leraar worden leraars bewegen voor kinderen en jongeren Maakt contact met kinderen en heeft oog voor klasdynamiek Kijkt positief naar verschillen in de klas en is gevoelig voor noden alle kinderen, ook die uit kansengroepen Toont zich verantwoordelijk voor een positief klasklimaat Handelt met de intentie om autonomie en zelfsturing van kinderen te bevorderen leraars bewegen met hun hele zijn Handelt vanuit oprechte belangstelling Toont zich verantwoordelijk voor zichzelf, het eigen leren en voor wat zich aandient in de klas en de school Ziet zichzelf als (toekomstig) leraar en is bereid inspanningen te leveren om het eigen traject naar het vooropgestelde doel vorm en inhoud te geven (kan het eigen handelen als leerkracht maatschappelijke betekenis geven) leraars bewegen met kennis van zaken Kijkt naar kinderen en de klas vanuit leerprocessen Beheerst de leerinhouden, is leergierig en spijkert actief bij waar nodig Geeft les vanuit het psycho/pedagogisch-didactisch kader en de vakdidactiek leraars bewegen samen Staat open voor feedback Is bezorgd en investeert in een goede communicatie met de medestudenten, begeleiders uit de basisschool en de hogeschool Houdt bij het eigen handelen rekening met de klas- en schoolgewoonten of -cultuur en onderwijsdoelen Geeft ruimte aan de eigen opvattingen en die van anderen. Daagt zichzelf uit, steeds opnieuw, probeert nieuwe dingen uit en durft te leren uit fouten. Gaat in dialoog met anderen, is zoekend en onderzoekend om een steeds betere leraar te worden openstaan voor feedback en rekening houden met andere(n)

Competentieprofiel 2 BaLO Ja, zo’n leraar wil ik worden leraars bewegen voor kinderen en jongeren Gelooft dat alle kinderen (kunnen) leren en handelt er naar Toont authentieke belangstelling voor ieder kind Werkt aan een veilige leeromgeving Creeërt een rijke leeromgeving waarin de leefwereld van kinderen bewust uitgebreid wordt Doet op basis van beeldvorming een gedifferentieerd aanbod op maat van de diverse groep Volgt leerprocessen op en stemt zijn handelen hierop af Werkt aan verbondenheid tussen kinderen vanuit de diversiteit Is gericht op autonomie, zelfsturing en emancipatie van ieder kind leraars bewegen met hun hele zijn Durft de eigen persoon binnenbrengen in een professionele context en handelt zo op een authentieke en betrokken manier Is zich bewust van eigen sterkten, zet ze in en bouwt ze uit Heeft vertrouwen in het eigen leren en de eigen ontwikkeling Kan vanuit de bewustwording van de eigen mening, overtuigingen en waarden ook het perspectief van anderen innemen Toont interesse in wat er in de maatschappij en wereld gebeurt en zoekt naar wat dit kan betekenen voor onderwijs Is gericht op een duurzame en rechtvaardige samenleving Kan samen met anderen praten over ervaringen en visie m.b.t leren en onderwijzen en van daaruit de eigen visie verfijnen. leraars bewegen met kennis van zaken Is zich bewust van de eigen sterkten en tekorten in de vereiste kennisbasis en gaat daarmee gericht, actief en planmatig aan de slag Kan handleidingen, informatiebronnen en (digitale) media kritisch beoordelen en aanpassen aan het leren van de groep Maakt weloverwogen keuzes op basis van verschillende psycho/pedagogisch-didactische componenten en kan deze verantwoorden vanuit het leren van de groep leraars bewegen samen Communiceert open en is gericht op samenwerking Ziet kansen om andere partners in te schakelen in de eigen groep of de school (kinderen, collega’s, ouders, buurt, …) Gaat voor het verbeteren van leerprocessen van kinderen en zichzelf in dialoog met anderen (leerlingen, collega's,...) en wisselt ervaringen uit. Neemt verantwoordelijkheid op om samen een veilig leefklimaat en een krachtig leerklimaat te creëren daagt zichzelf uit, steeds opnieuw, probeert nieuwe dingen uit en durft te leren uit fouten. gaat in dialoog met anderen, is zoekend en onderzoekend om een steeds betere leraar te worden Het specifieke karakter van de 3de graad al doende ervaren

Competentieprofiel 2 BaLO Ja, zo’n leraar wil ik worden leraars bewegen voor kinderen en jongeren Gelooft dat alle kinderen (kunnen) leren en handelt er naar Toont authentieke belangstelling voor ieder kind Werkt aan een veilige leeromgeving Creeërt een rijke leeromgeving waarin de leefwereld van kinderen bewust uitgebreid wordt Doet op basis van beeldvorming een gedifferentieerd aanbod op maat van de diverse groep Volgt leerprocessen op en stemt zijn handelen hierop af Werkt aan verbondenheid tussen kinderen vanuit de diversiteit Is gericht op autonomie, zelfsturing en emancipatie van ieder kind leraars bewegen met hun hele zijn Durft de eigen persoon binnenbrengen in een professionele context en handelt zo op een authentieke en betrokken manier Is zich bewust van eigen sterkten, zet ze in en bouwt ze uit Heeft vertrouwen in het eigen leren en de eigen ontwikkeling Kan vanuit de bewustwording van de eigen mening, overtuigingen en waarden ook het perspectief van anderen innemen Toont interesse in wat er in de maatschappij en wereld gebeurt en zoekt naar wat dit kan betekenen voor onderwijs Is gericht op een duurzame en rechtvaardige samenleving Kan samen met anderen praten over ervaringen en visie m.b.t leren en onderwijzen en van daaruit de eigen visie verfijnen. leraars bewegen met kennis van zaken Is zich bewust van de eigen sterkten en tekorten in de vereiste kennisbasis en gaat daarmee gericht, actief en planmatig aan de slag Kan handleidingen, informatiebronnen en (digitale) media kritisch beoordelen en aanpassen aan het leren van de groep Maakt weloverwogen keuzes op basis van verschillende psycho/pedagogisch-didactische componenten en kan deze verantwoorden vanuit het leren van de groep leraars bewegen samen Communiceert open en is gericht op samenwerking Ziet kansen om andere partners in te schakelen in de eigen groep of de school (kinderen, collega’s, ouders, buurt, …) Gaat voor het verbeteren van leerprocessen van kinderen en zichzelf in dialoog met anderen (leerlingen, collega's,...) en wisselt ervaringen uit. Neemt verantwoordelijkheid op om samen een veilig leefklimaat en een krachtig leerklimaat te creëren daagt zichzelf uit, steeds opnieuw, probeert nieuwe dingen uit en durft te leren uit fouten. gaat in dialoog met anderen, is zoekend en onderzoekend om een steeds betere leraar te worden Inspelen op diversiteit in de klas

Competentieprofiel 2 BaLO Ja, zo’n leraar wil ik worden leraars bewegen voor kinderen en jongeren Gelooft dat alle kinderen (kunnen) leren en handelt er naar Toont authentieke belangstelling voor ieder kind Werkt aan een veilige leeromgeving Creeërt een rijke leeromgeving waarin de leefwereld van kinderen bewust uitgebreid wordt Doet op basis van beeldvorming een gedifferentieerd aanbod op maat van de diverse groep Volgt leerprocessen op en stemt zijn handelen hierop af Werkt aan verbondenheid tussen kinderen vanuit de diversiteit Is gericht op autonomie, zelfsturing en emancipatie van ieder kind leraars bewegen met hun hele zijn Durft de eigen persoon binnenbrengen in een professionele context en handelt zo op een authentieke en betrokken manier Is zich bewust van eigen sterkten, zet ze in en bouwt ze uit Heeft vertrouwen in het eigen leren en de eigen ontwikkeling Kan vanuit de bewustwording van de eigen mening, overtuigingen en waarden ook het perspectief van anderen innemen Toont interesse in wat er in de maatschappij en wereld gebeurt en zoekt naar wat dit kan betekenen voor onderwijs Is gericht op een duurzame en rechtvaardige samenleving Kan samen met anderen praten over ervaringen en visie m.b.t leren en onderwijzen en van daaruit de eigen visie verfijnen. leraars bewegen met kennis van zaken Is zich bewust van de eigen sterkten en tekorten in de vereiste kennisbasis en gaat daarmee gericht, actief en planmatig aan de slag Kan handleidingen, informatiebronnen en (digitale) media kritisch beoordelen en aanpassen aan het leren van de groep Maakt weloverwogen keuzes op basis van verschillende psycho/pedagogisch-didactische componenten en kan deze verantwoorden vanuit het leren van de groep leraars bewegen samen Communiceert open en is gericht op samenwerking Ziet kansen om andere partners in te schakelen in de eigen groep of de school (kinderen, collega’s, ouders, buurt, …) Gaat voor het verbeteren van leerprocessen van kinderen en zichzelf in dialoog met anderen (leerlingen, collega's,...) en wisselt ervaringen uit. Neemt verantwoordelijkheid op om samen een veilig leefklimaat en een krachtig leerklimaat te creëren daagt zichzelf uit, steeds opnieuw, probeert nieuwe dingen uit en durft te leren uit fouten. gaat in dialoog met anderen, is zoekend en onderzoekend om een steeds betere leraar te worden Actief aan de slag met eigen tekorten en sterkten

Competentieprofiel OF 2 Ja, zo’n leraar wil ik worden leraars bewegen voor kinderen en jongeren Gelooft dat alle kinderen (kunnen) leren en handelt er naar Toont authentieke belangstelling voor ieder kind Werkt aan een veilige leeromgeving Creeërt een rijke leeromgeving waarin de leefwereld van kinderen bewust uitgebreid wordt Doet op basis van beeldvorming een gedifferentieerd aanbod op maat van de diverse groep Volgt leerprocessen op en stemt zijn handelen hierop af Werkt aan verbondenheid tussen kinderen vanuit de diversiteit Is gericht op autonomie, zelfsturing en emancipatie van ieder kind leraars bewegen met hun hele zijn Durft de eigen persoon binnenbrengen in een professionele context en handelt zo op een authentieke en betrokken manier Is zich bewust van eigen sterkten, zet ze in en bouwt ze uit Heeft vertrouwen in het eigen leren en de eigen ontwikkeling Kan vanuit de bewustwording van de eigen mening, overtuigingen en waarden ook het perspectief van anderen innemen Toont interesse in wat er in de maatschappij en wereld gebeurt en zoekt naar wat dit kan betekenen voor onderwijs Is gericht op een duurzame en rechtvaardige samenleving Kan samen met anderen praten over ervaringen en visie m.b.t leren en onderwijzen en van daaruit de eigen visie verfijnen. leraars bewegen met kennis van zaken Is zich bewust van de eigen sterkten en tekorten in de vereiste kennisbasis en gaat daarmee gericht, actief en planmatig aan de slag Kan handleidingen, informatiebronnen en (digitale) media kritisch beoordelen en aanpassen aan het leren van de groep Maakt weloverwogen keuzes op basis van verschillende psycho/pedagogisch-didactische componenten en kan deze verantwoorden vanuit het leren van de groep leraars bewegen samen Communiceert open en is gericht op samenwerking Ziet kansen om andere partners in te schakelen in de eigen groep of de school (kinderen, collega’s, ouders, buurt, …) Gaat voor het verbeteren van leerprocessen van kinderen en zichzelf in dialoog met anderen (leerlingen, collega's,...) en wisselt ervaringen uit. Neemt verantwoordelijkheid op om samen een veilig leefklimaat en een krachtig leerklimaat te creëren daagt zichzelf uit, steeds opnieuw, probeert nieuwe dingen uit en durft te leren uit fouten. gaat in dialoog met anderen, is zoekend en onderzoekend om een steeds betere leraar te worden Open communiceren en samenwerken met anderen

Competentieprofiel OF 3 Ja, zo’n leraar ben ik leraars bewegen voor kinderen en jongeren Gelooft dat elk kind kan leren en straalt dit uit in spreken en handelen. Toont authentieke belangstelling voor ieder kind en heeft aandacht voor het perspectief van ieder kind Realiseert een veilige, stimulerende leeromgeving op basis van een brede beeldvorming van de groep en ieder kind Houdt voeling met het kind doorheen zijn leerproces en stemt het eigen handelen hierop af. Brengt de wereld binnen en de klas buiten en verlegt grenzen, Brengt kinderen in hun leren met elkaar in verbinding Kan diversiteit van leerlingen inzetten als hefboom voor leren Motiveert kinderen bij te dragen aan een duurzame en rechtvaardige samenleving - lokaal, nationaal en internationaal Werkt actief aan autonomie, zelfsturing en emancipatie van ieder kind leraars bewegen met hun hele zijn Toont zich gedreven voor het onderwijs en geeft blijk van verantwoordelijkheid voor en ondernemerschap in zijn professionele handelen Toont zichzelf, kan perspectief innemen en gaat van daaruit in contact met anderen Is zich bewust van eigen sterkten en zet deze in om de eigen veerkracht te vergroten, om zich als professional te profileren en om anderen te inspireren. Is zich bewust van wat er beweegt in de wereld - lokaal, nationaal en internationaal - en wat dit betekent voor onderwijs en het eigen handelen Werkt in dialoog met anderen actief mee aan een duurzame en rechtvaardige samenleving leraars bewegen met kennis van zaken Is gericht op kwaliteit Beschikt over een actuele kennisbasis en een relevant geheel van vaardigheden (ook digitaal) en houdt deze up-to-date vanuit een onderzoekende houding Gaat kritisch om met eigen kennis, handleidingen, informatiebronnen en (digitale) media. Maakt weloverwogen keuzes op basis van verschillende psycho/pedagogisch-didactische componenten en kan deze verantwoorden vanuit het leren van de groep en van elke individuele leerling Stelt zich op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen de (onderwijs)wereld - lokaal, nationaal en internationaal - en gaat daarmee aan de slag in het eigen professionele handelen leraars bewegen samen Werkt constructief en waarderend met anderen samen aan gezamenlijke projecten voor een gedeelde toekomst Voert professionele dialoog: zet deuren open, bespreekt ervaringen, verwoordt eigen opvattingen en waarden, deelt kennis, vraagt hulp, vraagt en geeft feedback Draagt er toe bij dat onderwijs samen gemaakt en ontwikkeld wordt met alle betrokken partners (kinderen, ouders, collega’s, directie en externen), Weet dat de school geen eiland is op zich, maar - lokaal, nationaal en internationaal - ingebed is in de (onderwijs)wereld en gaat daar bewust en betrokken mee aan de slag... daagt zichzelf uit, steeds opnieuw, probeert nieuwe dingen uit en durft te leren uit fouten. gaat in dialoog met anderen, is zoekend en onderzoekend om een steeds betere leraar te worden Het specifieke karakter van het eerste leerjaar al doende ervaren

Competentieprofiel 3 BaLO Ja, zo’n leraar ben ik leraars bewegen voor kinderen en jongeren Gelooft dat elk kind kan leren en straalt dit uit in spreken en handelen. Toont authentieke belangstelling voor ieder kind en heeft aandacht voor het perspectief van ieder kind Realiseert een veilige, stimulerende leeromgeving op basis van een brede beeldvorming van de groep en ieder kind Houdt voeling met het kind doorheen zijn leerproces en stemt het eigen handelen hierop af. Brengt de wereld binnen en de klas buiten en verlegt grenzen, Brengt kinderen in hun leren met elkaar in verbinding Kan diversiteit van leerlingen inzetten als hefboom voor leren Motiveert kinderen bij te dragen aan een duurzame en rechtvaardige samenleving - lokaal, nationaal en internationaal Werkt actief aan autonomie, zelfsturing en emancipatie van ieder kind leraars bewegen met hun hele zijn Toont zich gedreven voor het onderwijs en geeft blijk van verantwoordelijkheid voor en ondernemerschap in zijn professionele handelen Toont zichzelf, kan perspectief innemen en gaat van daaruit in contact met anderen Is zich bewust van eigen sterkten en zet deze in om de eigen veerkracht te vergroten, om zich als professional te profileren en om anderen te inspireren. Is zich bewust van wat er beweegt in de wereld - lokaal, nationaal en internationaal - en wat dit betekent voor onderwijs en het eigen handelen Werkt in dialoog met anderen actief mee aan een duurzame en rechtvaardige samenleving leraars bewegen met kennis van zaken Is gericht op kwaliteit Beschikt over een actuele kennisbasis en een relevant geheel van vaardigheden (ook digitaal) en houdt deze up-to-date vanuit een onderzoekende houding Gaat kritisch om met eigen kennis, handleidingen, informatiebronnen en (digitale) media. Maakt weloverwogen keuzes op basis van verschillende psycho/pedagogisch-didactische componenten en kan deze verantwoorden vanuit het leren van de groep en van elke individuele leerling Stelt zich op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen de (onderwijs)wereld - lokaal, nationaal en internationaal - en gaat daarmee aan de slag in het eigen professionele handelen leraars bewegen samen Werkt constructief en waarderend met anderen samen aan gezamenlijke projecten voor een gedeelde toekomst Voert professionele dialoog: zet deuren open, bespreekt ervaringen, verwoordt eigen opvattingen en waarden, deelt kennis, vraagt hulp, vraagt en geeft feedback Draagt er toe bij dat onderwijs samen gemaakt en ontwikkeld wordt met alle betrokken partners (kinderen, ouders, collega’s, directie en externen), Weet dat de school geen eiland is op zich, maar - lokaal, nationaal en internationaal - ingebed is in de (onderwijs)wereld en gaat daar bewust en betrokken mee aan de slag... daagt zichzelf uit, steeds opnieuw, probeert nieuwe dingen uit en durft te leren uit fouten. gaat in dialoog met anderen, is zoekend en onderzoekend om een steeds betere leraar te worden Wat geeft mij zin/drive in mijn leraarschap?

Competentieprofiel 3 BaLO Ja, zo’n leraar ben ik leraars bewegen voor kinderen en jongeren Gelooft dat elk kind kan leren en straalt dit uit in spreken en handelen. Toont authentieke belangstelling voor ieder kind en heeft aandacht voor het perspectief van ieder kind Realiseert een veilige, stimulerende leeromgeving op basis van een brede beeldvorming van de groep en ieder kind Houdt voeling met het kind doorheen zijn leerproces en stemt het eigen handelen hierop af. Brengt de wereld binnen en de klas buiten en verlegt grenzen, Brengt kinderen in hun leren met elkaar in verbinding Kan diversiteit van leerlingen inzetten als hefboom voor leren Motiveert kinderen bij te dragen aan een duurzame en rechtvaardige samenleving - lokaal, nationaal en internationaal Werkt actief aan autonomie, zelfsturing en emancipatie van ieder kind leraars bewegen met hun hele zijn Toont zich gedreven voor het onderwijs en geeft blijk van verantwoordelijkheid voor en ondernemerschap in zijn professionele handelen Toont zichzelf, kan perspectief innemen en gaat van daaruit in contact met anderen Is zich bewust van eigen sterkten en zet deze in om de eigen veerkracht te vergroten, om zich als professional te profileren en om anderen te inspireren. Is zich bewust van wat er beweegt in de wereld - lokaal, nationaal en internationaal - en wat dit betekent voor onderwijs en het eigen handelen Werkt in dialoog met anderen actief mee aan een duurzame en rechtvaardige samenleving leraars bewegen met kennis van zaken Is gericht op kwaliteit Beschikt over een actuele kennisbasis en een relevant geheel van vaardigheden (ook digitaal) en houdt deze up-to-date vanuit een onderzoekende houding Gaat kritisch om met eigen kennis, handleidingen, informatiebronnen en (digitale) media. Maakt weloverwogen keuzes op basis van verschillende psycho/pedagogisch-didactische componenten en kan deze verantwoorden vanuit het leren van de groep en van elke individuele leerling Stelt zich op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen de (onderwijs)wereld - lokaal, nationaal en internationaal - en gaat daarmee aan de slag in het eigen professionele handelen leraars bewegen samen Werkt constructief en waarderend met anderen samen aan gezamenlijke projecten voor een gedeelde toekomst Voert professionele dialoog: zet deuren open, bespreekt ervaringen, verwoordt eigen opvattingen en waarden, deelt kennis, vraagt hulp, vraagt en geeft feedback Draagt er toe bij dat onderwijs samen gemaakt en ontwikkeld wordt met alle betrokken partners (kinderen, ouders, collega’s, directie en externen), Weet dat de school geen eiland is op zich, maar - lokaal, nationaal en internationaal - ingebed is in de (onderwijs)wereld en gaat daar bewust en betrokken mee aan de slag... daagt zichzelf uit, steeds opnieuw, probeert nieuwe dingen uit en durft te leren uit fouten. gaat in dialoog met anderen, is zoekend en onderzoekend om een steeds betere leraar te worden In dialoog gaan met anderen

Competentieprofiel 3 BaLO Ja, zo’n leraar ben ik leraars bewegen voor kinderen en jongeren Gelooft dat elk kind kan leren en straalt dit uit in spreken en handelen. Toont authentieke belangstelling voor ieder kind en heeft aandacht voor het perspectief van ieder kind Realiseert een veilige, stimulerende leeromgeving op basis van een brede beeldvorming van de groep en ieder kind Houdt voeling met het kind doorheen zijn leerproces en stemt het eigen handelen hierop af. Brengt de wereld binnen en de klas buiten en verlegt grenzen, Brengt kinderen in hun leren met elkaar in verbinding Kan diversiteit van leerlingen inzetten als hefboom voor leren Motiveert kinderen bij te dragen aan een duurzame en rechtvaardige samenleving - lokaal, nationaal en internationaal Werkt actief aan autonomie, zelfsturing en emancipatie van ieder kind leraars bewegen met hun hele zijn Toont zich gedreven voor het onderwijs en geeft blijk van verantwoordelijkheid voor en ondernemerschap in zijn professionele handelen Toont zichzelf, kan perspectief innemen en gaat van daaruit in contact met anderen Is zich bewust van eigen sterkten en zet deze in om de eigen veerkracht te vergroten, om zich als professional te profileren en om anderen te inspireren. Is zich bewust van wat er beweegt in de wereld - lokaal, nationaal en internationaal - en wat dit betekent voor onderwijs en het eigen handelen Werkt in dialoog met anderen actief mee aan een duurzame en rechtvaardige samenleving leraars bewegen met kennis van zaken Is gericht op kwaliteit Beschikt over een actuele kennisbasis en een relevant geheel van vaardigheden (ook digitaal) en houdt deze up-to-date vanuit een onderzoekende houding Gaat kritisch om met eigen kennis, handleidingen, informatiebronnen en (digitale) media. Maakt weloverwogen keuzes op basis van verschillende psycho/pedagogisch-didactische componenten en kan deze verantwoorden vanuit het leren van de groep en van elke individuele leerling Stelt zich op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen de (onderwijs)wereld - lokaal, nationaal en internationaal - en gaat daarmee aan de slag in het eigen professionele handelen leraars bewegen samen Werkt constructief en waarderend met anderen samen aan gezamenlijke projecten voor een gedeelde toekomst Voert professionele dialoog: zet deuren open, bespreekt ervaringen, verwoordt eigen opvattingen en waarden, deelt kennis, vraagt hulp, vraagt en geeft feedback Draagt er toe bij dat onderwijs samen gemaakt en ontwikkeld wordt met alle betrokken partners (kinderen, ouders, collega’s, directie en externen), Weet dat de school geen eiland is op zich, maar - lokaal, nationaal en internationaal - ingebed is in de (onderwijs)wereld en gaat daar bewust en betrokken mee aan de slag... daagt zichzelf uit, steeds opnieuw, probeert nieuwe dingen uit en durft te leren uit fouten. gaat in dialoog met anderen, is zoekend en onderzoekend om een steeds betere leraar te worden De school is geen eiland op zich Welke kleur geef ik aan het leraarschap?

Soorten stages

Soorten stages Ervaringsdagen Verkenningsdagen en actieve stage Semester 1 in klas A Semester 2 in klas B Inzetdagen   Student blijft het hele jaar in dezelfde school bij voorkeur groep studenten van (1)-(2)-(3) per school

ervaringsdagen DOEL kans om te proeven van verschillende facetten van onderwijs. ‘ervaren’ van verschillende taken in een basisschool. Ze leren de schoolwerking kennen in al zijn facetten. INVULLING 1 BaLO 3 dagen in de CO-school (afspreken 5 oktober, hun eerste stagedag) ook ervaringen opdoen buiten eigen stageklas (vb andere leerjaar, zorg, LO, Frans, co- teaching, hoekenwerk, sporen-beleid, refter, graadklas, speelplaats, kleuterklas, administratie, …) 2 BaLO geïntegreerd in het opleidingsonderdeel duurzaamheid en diversiteit 3 BaLO 1 dag in de kleuterklas

inzetdagen 1 en 2 BaLO: 2 inzetdagen voor stageschool + 1 voor de opleiding (= pietendienst, …) 3 BaLO: 9 inzetdagen voor stageschool + 1 voor de opleiding vrijdag 5 oktober = gemeenschappelijke stagedag = kans om af te spreken 1 BaLO 2 BaLO 3 BaLO activiteit student(en) eetdag, schoolfeest, sportdag toneel/film vastentocht / herfstwandeling … vervanging onder toezicht vervanging gedichtendag – begeleiding gedichtendag – activiteit voorbereiden en leiden begeleiding tijdens themaweek activiteit voorbereiden en leiden in themaweek activiteit voorbereiden in leiden in themaweek …

semester 6 = 15 weken praktijk student stelt eigen traject samen (invulling + planning) keuzestage profileringsstage actieve stage  zelfstandige stage openluchtklassen in co-school of andere school / context internationale stage

info voor mentoren vanaf de derde week van september studentencoaches komen langs om de stages en planning te bespreken met de betrokken mentoren studentencoach neemt zelf contact op om afspraak te maken zodra alle stageplaatsen verdeeld zijn

planning Beschikbare stageklassen: ten laatste op 1 juni doorsturen op donderdag 26 april ontvangen jullie link naar het formulier (met hierin de concrete stagedata) Contact: Diest : bieke.stals@ucll.be Heverlee : chantal.sodermans@ucll.be Opvolging in de week van 24 september ontvangt elke co-school de namen van studenten die stage zullen lopen in de aangeboden stageklassen.

alle info digitaal op… PRAKTIJKWEBSITE (wordt ook toegelicht door de studentencoach tijdens infomoment in september) https://www.ucll.be/samenwerken/stages/stage-brabant-bako-balo/stage-balo-brabant

vragen

psycho-didactisch kader Verschillende ingangspoorten micro – meso - macro Ruimer dan alleen het puur didactische ‘Recentere’ inzichten en ontwikkelingen (diversiteit, breindidactiek, growth mindset, 21ste eeuwse vaardigheden) Groeilijn over de fases heen