Netwerk-bijeenkomst Onderwijskundigen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Professioneel sturen.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
AAVR Arts-Assistenten Vereniging St Radboud
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Project Proceshuis Road show
Naam workshopbegeleider
Kwaliteitsinstrumenten
Prof. dr. Jacqueline de Graaf, internist 1992 gepromoveerd - vasculaire geneeskunde 1997 Internist Radboudumc 2007 – nu opleider interne geneeskunde 2011.
Medische Vervolgopleidingen UMCG
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
“Mastering your future” 24 oktober 2015 Victor Slenter, arts M&G Basisarts, en dan…. 1.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Individualisering Opleiding(-sduur) Waarom bekwaamverklaren noodzaak is COC UMCG 30 september 2015 Ramon van den Berg, projectleider RIO.
Michael Groeneweg, Jennifer Verhoeven, Jurjen Boes
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Registratieprotocollen (voor JGZ-richtlijnen) Bettie Carmiggelt en Paula Zwijgers, adviseurs NCJ.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Op weg naar… het nieuwe geneeskundecurriculum
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Opleidingsplan in beweging
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Het opleidingsgesprek
De aios in de regie Gatske Nieuwenhuijzen – de Boer Thomas Schok
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
Individualisering en bedrijfsvoering; gaat dat samen? Lotte Rijksen Tiuri van Rossum.
Herhaaltraining visitatoren medisch specialismen Reinier Braams Jos Lips 2016.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Beweging naar individueel opleiden Ramon van den Berg Projectleider RIO.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
EPA’s Gersten Jonker Alex Muller Beatrijs Vermeulen Anouk Straus En Elize Oosterling Wim Meijer Marijke Eurelings.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Bestuur Vereniging Medische Staf Raad van Bestuur
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Hoe maken we dat tot een succes in de regio?
Resultaatgericht Samenwerken
Duurzaamheid in Gennep
Erkenning en toezicht nieuwe stijl
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
De effecten van het opleidingsakkoord op de bedrijfsvoering;
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Passend onderwijs.
DA dag april 2016.
1e Tussenresultaten EPA-pilot Opleiding Revalidatiegeneeskunde
Minder aios-capaciteit, wat nu? Inrichting van het primaire zorgproces
Opleiden voor de toekomst
Project Pilot Omgevingsplan in klare (digi) taal
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Opleiden Praktisch Organiseren
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Naar een stad waarin iedereen meedoet
OPENING CONGRES INDIVIDUALISERING OPLEIDINGSDUUR
Van receptuur naar referentie
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Netwerk-bijeenkomst Onderwijskundigen 14 juni 2016 Marieke van der Horst, Auk Dijkstra & Marieke Bolk (onderwijskundigen, Project RIO, FMS)

Wat gaan we doen? 25 min: welkom, korte kennismaking en lokale/regionale update 20 min: landelijke update 15 min: vragen/discussie 15 min: pauze 45 min: mijn rol als onderwijskundige 15 min: terugkoppeling Mededelingen vanuit de huizen en afsluiting kort rondje: naam, ziekenhuis, indien masterclass gevolgd: welke acties heb je daarna opgepakt? Indien geen masterclass gevolgd: op welke manier geef je nu handen en voeten aan de individualisering?

Individualisering opleiding(sduur) in 2x 3 minuten

Nog meer nieuwe tools voor toolkit Maatsch. Verantwoording en toezicht Bedrijfsvoering

Stand van zaken 26 mei RIO-congres: ruim 280 deelnemers, opleiders, aios en ondersteuners -> Goed/zeer goed: 81% resp. Divers nieuw workshopmateriaal beschikbaar: Opleidingsplan in beweging EPA’s in de opleiding De praktijk van het bekwaam verklaren EVC hoe verzilver je dat in de praktijk? Het opleidingsgesprek Aios in de regie Verder: Bedrijfsvoering / E-portfolio

Herhalingstraining visitatoren Onderzoek Effectieve opleidingsgesprekken Workshops ‘aios in de regie’ en ‘het opleidingsgesprek’ 6 okt 2016: Invitational Versterking opleidingsklimaat (ondersteuners) COC en bestuurders

Kostprijsmodel Taakherschikking bij individualisering Best practices bedrijfsvoering Experimenten herinrichten diensten, regionale planning en randvoorwaarden en inzetten ‘scribes’

RIO: Stand van zaken revisie opleidingsplannen Nog van start Aan de slag Pilottests EPA’s en opleidingsplan nog aanpassen Pilottests onderdelen en opleidingsplan ± klaar Opleidingsplan en besluit bij CGS Psychiatrie Revalidatie MMB Klinische genetica Plastische chirurgie Radiotherapie Urologie Neurochirurgie MDL Neurologie KNO Orthopedie Pathologie Geriatrie, Cardiothoracaal Cardiologie Dermatologie Interne Anesthesiologie Kinder Klinische chemie Long NB. Heelkunde heeft zelf e.e.a. ontwikkeld Al EPA-gebaseerd opleidingsplan: Oogheelkunde Radiologie + RIO-ondersteuning E-pf: Gynaecologie Reumatologie

Experimenten -> bedrijfsvoering Regionale implementatieprojecten Individualisering (OOR’s NO, ON, Utrecht, OZON, Leiden, ZON) Pilot’s EPA’s en bekwaam verklaren Anesthesiologie, Interne en Kindergeneeskunde -> Eerste bevindingen

Nog op te leveren producten t/m december Handreiking uitwerking en presentatie opleidingsplan, incl. aanwijzingen voor vertaling naar regionaal/lokaal Handreiking profilering (thema’s de opleiding) Handreiking IOP Handreiking E-portfolio Ontwerp/draaiboek regionale Masterclass onderwijskundigen Rapportage en aanbevelingen n.a.v. pilots EPA’s en groepsbeoordelingen: tips voor implementatie in praktijk

Agenda t/m december T/m okt: Actieve ondersteuning wv’n revisie opl.plannen & e-portfolio 6 okt: Invitational Versterking opleidingsklimaat 11 okt: Netwerkbijeenkomst onderwijskundigen T/m dec: ‘Helpdesk onderwijskundig’ 9 dec: MMV/RIO congres 2017: beperkte onderwijs-/bedrijfskundige hulp bij implementatie WEL Aandacht voor implementatietraject van wetenschappelijke vereniging naar lokaal ziekenhuis Betrekken aios bij ontwikkeling en implementatie plan Aios verantwoordelijk maken voor aantonen bekwaamheid NIET Aantallen toetsen vastleggen. Dan wordt er getoetst om het toetsen. Wat wel werkt: bekwaamheid aantonen lig bij aios. Hiervoor kan deze gebruik maken van voorgestelde (benoemen) toetsinstrumenten CanMeds apart toetsen Hoe wordt het gebruikt? Als er iets wordt gebruikt is het het lokaal/regionaal opleidingsplan. Vaak ook vooral het inwerkprogramma of het ‘handboek soldaat’ Hoe kan het beter? Door landelijk regionaal en lokaal 1 geheel te maken (en niet van elkaar te kopiëren) Door gebruik IOP en verantwoordelijkheid aantonen door aios sterker te benadrukken Denk ik verder nog over na 

Profiel/takenpakket onderwijskundige Welke concrete (lokale) acties kun je oppakken ten aanzien van de individualisering? Wie en wat heb je daarvoor nodig? (voor minimaal 3 acties) Wat vraagt dit van jou als onderwijskundige? Wat ga je morgen doen? Tijdens de masterclass is veel informatie verteld, wat dit betekent voor onze rol als onderwijskundige in het eigen ziekenhuis is beperkt aan de orde gekomen. Echter dit is wel wat nu en in de toekomst nog veel meer op ons af gaat komen. Vandaag nemen we tijd om dit met elkaar te bediscussiëren. Door de volgende 4 vragen te bespreken, komen we uiteindelijk tot een profiel/takenpakket van onze rol als onderwijskundige. Terugkoppeling: rondje wat ga je morgen doen?

Trainer Kenmerk: Geven van trainingen Ontwikkelen van trainingen Voorbeeld Cursusdocent Teach the Teacher 11-11-2018

Coach Kenmerk: Begeleiden van individuen of groepen Gericht op verbetering persoonlijk- of groepsfunctioneren Voorbeeld Individueel functioneren: “on the job” geven van feedback op de opleider Groepsfunctioneren: “on the job” verbeteren rendement overdracht. 11-11-2018

Procesbegeleider Kenmerk: Als procesbegeleider bijdragen aan: Ontwikkeling curriculum Implementatie curriculum Borging curriculum Voorbeeld Begeleiding opleidingsplannen 11-11-2018

Ontwikkelaar Kenmerk: Bijdrage aan: Opleidingscurriculum / plan Ontwikkelen van trainingen Voorbeeld Vertalen van competenties in curricula 11-11-2018

Adviseur Kenmerk: Signalerende functie op afstand Voorbeeld Meer beleidsmatige taak Participatie in overlegstructuren Bijwonen COC 11-11-2018

Klusjesvrouw Kenmerk: Verrichten van operationele taken Voorbeeld Zorgen dat de juiste spullen op de juiste plaatsen op het juiste moment aanwezig zijn. 11-11-2018

Regelaar Kenmerk: Verrichten van logistieke taken Voorbeeld Regelen ruimten, delegeren taken, supervisie medewerkers 11-11-2018

Onderzoeker Kenmerk: Doen van wetenschappelijk onderzoek Publiceren Presentaties Voorbeeld congresbezoek 11-11-2018

Professional Kenmerk: representatie vakgebied Voorbeeld Profileren onderwijskundige visie 11-11-2018

Conclusies?

Conclusies en afsluiting Wil je meer weten over de individualisering van de opleidingsduur en de gevolgen daarvan voor onderwijs, toezicht en bedrijfsvoering? Kijk dan op www.specialistenopleidingopmaat.nl