De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1e Tussenresultaten EPA-pilot Opleiding Revalidatiegeneeskunde

Verwante presentaties


Presentatie over: "1e Tussenresultaten EPA-pilot Opleiding Revalidatiegeneeskunde"— Transcript van de presentatie:

1 1e Tussenresultaten EPA-pilot Opleiding Revalidatiegeneeskunde
EPA-lunch, DCRM-dagen Concilium: Annette van Kuijk Rutger Dahmen Willemijn van Rooij / Evelien Jansen Sigrid van Haaster project RIO: Marieke Bolk Maastricht, 10 nov 2017

2 EPA’s Terugblik: wat gedaan?
2015/17: Expertgroep: EPA’s ontwikkeld 2015: rondje langs velden 2016: aanpassingen gedaan 2016: feedback veld gevraagd 2017: EPA-set ingedikt en aangepast 2017 juni: kick off sessie Pilottest 2017 okt: 1e bevindingen geïnventariseerd

3 Feedback ontvangen van:
Helio-mare Op de 11 locaties, minimaal 27 aios aan de slag, met 19 verschillende EPA’s 3x OOR AMC OOR NO Twente OOR Utrecht OOR ZWN Radboud & SMK Tolbrug Circuit RET

4 Terugkoppeling eerste bevindingen
Algemene bevindingen: Er wordt serieus getest in de praktijk  Nog te kort bezig goed te kunnen evalueren Wel infobijeenkomsten gehad/gepland ‘KPB’s worden gerichter gekozen’ ‘goede en geïndividualiseerde manier om groei in bekwaamheid te toetsen’

5 Bevindingen EPA-beschrijvingen
Positieve uitspraken (over 52% geteste EPA’s): ‘herkenbaar, duidelijk overzichtelijk’. Verbeterpunten (over 42% geteste EPA’s): ‘te lang, te globaal, lastig te interpreteren, moeilijk toepasbaar in alle contexten’ Opmerking: ‘…overlap tussen EPA’s, bijv. Moeilijke gesprekken voer je ook tijdens ICC’ Reactie: ‘Kan kloppen dat het zo voelt. Heeft te maken met keuze voor EPA-activiteiten. Gekeken is: wat is generiek voor verschillende thema’s en waarop wil je aios expliciet bekwaam verklaren? Je kunt dus i.d.d. ook tijdens een ICC ‘gespreksvoering’ observeren. Of de ‘voetproblematiek’ tijdens een ‘poli’. Uiteraard kunnen we straks bekijken of het werkbaar is.

6 ‘Hoe EPA’s evenwichtig verdelen over stages en opleiding?’
Algemene bevindingen ‘Hoe EPA’s evenwichtig verdelen over stages en opleiding?’ Tips: Goed vooraf plannen wanneer (welke stage) welke EPA aan bod kan komen. Per jaar/stage kiezen welke EPA’s, kijken naar overlap en hoe je overzicht behoudt. Generieke thema-overstijgende EPA’s vs specifieke kennis context, afd., diagn. Tips: Bekwaam verklaren op deelaspecten, splitsen EPA in generieke KVHG en specifieke en dan alleen in volgende stage het specifieke aanleren/toetsen

7 Eerste bevindingen Samen beoordelen
Bekwaam verklaren Eerste bevindingen Samen beoordelen 75% is er nog niet aan toegekomen, wel 41% over nagedacht Tips en suggesties uit het veld: ‘Opleider 3xtijdens een (halfjaarlijkse) stage aan laten sluiten bij wekelijks supervisor overleg om een niveau bepaling te doen van de 3 EPA’s. Daarnaast blijven de 2 beoordelingsmomenten per stage staan’ ‘Beschrijving van de EPA’s opnemen in digitaal enquêteformulier, waarin alle supervisoren kunnen scoren, ter voorbereiding op het evaluatiegesprek voor bekwaamheidsverklaring’ ‘Schema EPA-totaal overzicht’ ‘Bij maandelijkse stafvergadering worden assistenten besproken’

8 Voorbeeld Dermatologie: EPA-totaal overzicht

9 Eerste bevindingen Samen beoordelen
‘Hoe om te gaan met beoordelen van EPA’s i.r.t. het ‘onderbuikgevoel?’ Meewegen bij ad hoc toestemmings- en bekwaamverklaringen: vertrouwenscriteria Bij toestemmings- en bekwaamverklaringen zijn diverse factoren van invloed: aios-kenmerken, supervisor-kenmerken, aard en omstandigheden van de taak, aios-supervisor relatie en voorkeuren van patiënt en/of familie. Deze factoren spelen mee in de beoordeling, die soms slechts berust op ‘onderbuikgevoel’ en beperkte informatie. Dit hoeft niet altijd verkeerd te zijn. Verondersteld vertrouwen gebaseerd op eerdere prestaties in combinatie met vertrouwen na een korte observatie kan genoeg zijn voor ad hoc beslissingen. In figuur 6 zijn criteria weergegeven waarop het verondersteld vertrouwen gebaseerd kan zijn. Aanvullend kunnen nog een aantal kwaliteiten van aios worden benoemd die mee spelen:2 empathie, openheid en ontvankelijkheid tegenover patiënten, vaardigheid in collegiale en interprofessionele communicatie en samenwerking, zelfvertrouwen en veilig voelen te kunnen handelen, zelfreflectie en ontwikkeling, verantwoordelijkheidsgevoel en adequaat omgaan met eigen fouten en fouten van anderen. Voor summatieve beslissingen dienen deze kwaliteiten van aios meer geëxploreerd en gewogen te worden. Deze beslissingen moeten worden gebaseerd op systematisch gebruik van verschillende instrumenten en methoden (voor werkplekbeoordeling). De tabel in bijlage 1b geeft een overzicht van instrumenten die daarvoor gebruikt kunnen worden.

10 Wat nog nodig om goed te kunnen testen?
Lever jullie lokale (toets)formulieren aan die goed werken. Verder nog nodig?

11 Vervolgplanning (concept)
sep’17 t/m mrt ’17 Pilottest EPA’s i.d. praktijk & analyse Beter 2.0 Medio Invoering 13 april Terug-koppeling jan -nov‘18 Besluitvorming EPA’s Revisie Beter 3.0 Eind ‘18 Voorleggen CGS mrt/april: Feedback verwerken okt Tussen-evaluatie mrt: Eind-evalutie


Download ppt "1e Tussenresultaten EPA-pilot Opleiding Revalidatiegeneeskunde"

Verwante presentaties


Ads door Google