Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop 3 deel 1: Marketing
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
De marketingmixstrategie
Marketing voor verkeerskunde
Welkom bij de 4e workshop over:
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
Geld verdienen met trends
Kamer van Koophandel Haaglanden
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Commercialisatie Fietsen
4 P´s en 3 R-en MK01.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Inleiding in de Marketing
Marketing .
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Marketing presentatie
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
Inleiding tot marktonderzoek
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Onthaal en service.
Marketing Marketingoriëntatie
Detailhandelsmarketing
Visie & Strategie.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Rabobank ….. en AOC-plaatsnaam
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Ondernemen moet je doen
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Omzetprognose AOC Oost Robbert Oosterom Doelstelling Aan het eind van deze les moet je een omzetprognose kunnen berekenen.
Een start van jouw groene idee In de duurzaamheidsweek klas 11 Een start van jouw groene idee In de duurzaamheidsweek klas 11 Februari 2016Jan Paul ter.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
What will you do to change the
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingmodellen J. Kamphuis AOC Oost 2017
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktanalyse.
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Marktsegmentatie en een praktische oefening
Marketingmix J. Kamphuis AOC Oost 2018
Sellogram J. Kamphuis AOC Oost 2018
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Internationale handel
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Transcript van de presentatie:

Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017 Marketing les 1 Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017

Waar denk je aan bij marketing? Harlow Gale onderzocht als eerste psycholoog hoe adverteren werkt (1895) Adverteren = Manipuleren ?

Container Marketing 1 7 lessen van 1 uur 5 opdrachten 1 toets Doelen: kernbegrippen uit de Marketing snappen marktonderzoek kunnen doen voor jullie evenement

Wat kun je aan het eind van de les? Je kunt vertellen wat marketing inhoudt Je kunt vertellen waarom marketing belangrijk is Je kan de piramide van Maslow beschrijven Je kunt je doelgroep beschrijven; segmenteren

Kernbegrippen Marktonderzoek Marketingplan SWOT analyse Doelgroep Productbeleid Prijsstrategie Distributie Plaatsbeleid Promotiebeleid Personeelsbeleid Marktonderzoek Marketingplan SWOT analyse Doelgroep Marktsegmentatie PMC matrix Piramide van Maslow Beïnvloedingsmomenten Innovatietheorie Rogers Ansoff matrix Marketing Mix Prijselasticiteit USP en KSF Positioneringsstrategie Marktaandeel Omzetprognose Boston Portfolio Matrix Productlevenscyclus Fasen in het koopproces Koopinspanning

Plaatsbepaling Bedrijfseconomie: Ondernemingsplan: Marketing (wat doe ik en voor wie?) P&O (wie gaat het doen?) Operationeel (hoe gaan we het doen?) Financieel (heb ik een bedrijf of een hobby?) Ondernemingsplan: De bouwtekening voor je bedrijf

Definities Marketing is niet alleen reclame! Met marketing zorg je ervoor dat mensen je product kopen, gebruiken, en opnieuw kopen!

Definities Aan alles wat mensen doen, liggen behoeften ten grondslag. Als je gaat begrijpen wat iemands behoefte is, kun je misschien iets verkopen. Marketing is uitgaan van de behoeften van de klanten, de markt. Filmpje; Ik vertrek Bonaire Filmpje; Ik vertrek Bonaire. Wat hebben deze twee mensen niet onderzocht?

DEFINITIE MARKETING Marketing is de, op de behoeften van de afnemer afgestemde ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten en diensten teneinde planmatig ruiltransacties te creëren waarmee organisaties en personen hun doelstellingen trachten te verwezenlijken.

Vragen Marketing; Welke groep mensen? Welk product? Welke plek? Op welke manier maak ik mijn product bekend; promotie? Welke prijs?

Opdracht Vul 4 P’s (Product, Plaats, Promotie, Prijs) in voor de volgende producten; kinderboerderij Douwe Egberts koffie

Opdracht Schrijf iets op wat je gisteren hebt gedaan. Welke behoefte had je toen je dat deed? Schrijf op met welke behoefte je hier zit.

Behoeften begrijpen Piramide van Maslow (1954) WIFI

Wet- en regelgeving Politiek Technologie Eco- nomie Concur- rentie Maat- schappij Product /dienst Prijs personeel Promotie Distri- Butie plaats Klant

100% tevreden klanten? Een tevreden medewerker zorgt voor een tevreden klant → vliegwiel van de glimlach Snelst groeiende supermarkt Link volgen naar Jumbo site en daarin aangeven wat voor kengetallen er in de Marketing zoal gebruikt worden. Eventueel doorklikken naar “Over Jumbo” (links in de marge) en dan “Algemene informatie”. Daarin staat de opmaat vor de volgende dia.

Het succes van Jumbo Brabants familiebedrijf (sinds 1921) Klantenonderzoek (jaren ’90) naar de grootste supermarktergernissen Bouwt ergernissen om naar zekerheden De 7 dagelijkse zekerheden 3 speerpunten: de laagste prijs het breedste assortiment de beste service

Belangrijk Alle aankoopbeslissingen in elke markt worden voornamelijk ingegeven door de ervaringen van de klant met het product. Het succes van elke onderneming is afhankelijk van wat de klanten doen. Voor de klant zijn de beïnvloedings-momenten de enige zaken van belang.

Essentie van Marketing Het enige dat klanten interesseert, zijn hun eigen behoeften en wensen. Op de een of andere manier moet je hen ervan overtuigen dat het kopen, gebruiken en opnieuw kopen van jouw product in hun eigen belang is.

2 Onderdelen van Marketing ANALYSE Marktonderzoek Beïnvloedings-momentenanalyse Perspectief van de klant Wie is de klant? Wat wil de klant? PROGRAMMA Marketingplan Visie en Missie Doelstellingen Strategie Bedenk iets opmerkelijks http://www.youtube.com/watch?v=xBIVlM435Zg -> Vertel het verhaal over de paarse koe. Als je iets opmerkelijks weet te brengen, praten mensen er vrijwillig over en maken, als je het goed hebt aangepakt, gratis reclame voor je.

Met de bus naar de dierentuin

Discussie Wat is een markt in de economie? Wat is het doel van marketing? Wat zijn beïnvloedingsmomenten? Hoe kun je een visie creëren? Doelstellingen moeten SMART zijn. Wat betekent dat?

Opdracht voor vandaag Een doelgroep beschrijf je aan de hand van 5 specifieke kenmerken. Zoek eens op wat ze betekenen: geografisch demografisch sociaal-economisch koopgedrag psychografisch http://www.leerwiki.nl/Hoe_segmenteer_je_een_markt

Opdracht voor volgende les Vraag na op je stagebedrijf wat de kenmerken zijn van hun doelgroep. Beschrijf deze doelgroep aan de hand van 5 specifieke kenmerken: geografisch demografisch sociaal-economisch koopgedrag psychografisch Schrijf op hoe je denkt er achter te kunnen komen met welke verwachtingen, behoeften en wensen de klanten bij het bedrijf komen.

Wikiwijs Wil je nog iets nazoeken? Kijk op maken.wikiwijs.nl/117783