De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus"— Transcript van de presentatie:

1 Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
J. Kamphuis AOC Oost 2017

2 Wat gaan we doen? Huiswerk bespreken Koopgedrag en marktaandeel
PRODUCT-LEVENS-CYCLUS

3 OPDRACHT Opdracht 3; In welke behoefte wordt voorzien met het product dat je in je opdracht hebt gebruikt? Waar staat het product in de behoeftenpiramide van Maslow? Door welk product kan de wens naar jouw product worden vervangen? Maak een SWOT-Analyse van jouw product (kan dus je stagebedrijf zijn)

4 Fasen in het koopproces
Communicatiegedrag: Bewustwording van de behoefte Zoeken naar informatie Koopgedrag: Vergelijken van alternatieven De aankoop Het gebruik Gevoelens na de aankoop

5 Koopinspanning Impulsaankopen (unsought goods)
Routineaankopen (convenience goods) Zorgvuldige aankopen (shopping goods) Homogeen (prijs is belangrijkst) Heterogeen (eigenschappen zijn belangrijkst) Uitzonderlijke aankopen (specialty goods)

6 Marktvormen Monopolie 1 Oligopolie paar
Marktvorm: Aantal aanbieders: Monopolie 1 Oligopolie paar Monopolistische concurrentie veel verschillende wensen, dezelfde behoefte verbijzondering o.b.v. kwaliteit, merk Volledige concurrentie veel = volledige mededinging (vrijwel) identieke producten

7 Volkomen concurrentie
Welke marktvorm? Veel aanbieders Homogeen product Volkomen concurrentie

8 Oligopolie Welke marktvorm? -een paar aanbieders
-ze beheersen de markt -ze houden elkaar goed in de gaten Oligopolie

9 Welke marktvorm? Amaliaplein Almelo Willem de Vierde ‘t Hookhoes
Shamrock Monopolistische concurrentie -Veel aanbieders -heterogene producten

10 Monopolie Welke marktvorm? -1 aanbieder
-Dit bedrijf kan veel winst maken -prijs wordt bepaald door dit bedrijf Monopolie

11 Welke marktvorm? In welke van de vier marktvormen zit de belevingsboerderij?

12 Marktaandeel Hoe groot ben je in verhouding tot je concurrenten?
Wordt uitgerekend per productcategorie: Omzet in je verzorgingsgebied = aantal klanten  gemiddelde besteding per jaar

13 Doelen voor marktaandeel
Groter marktaandeel = voordelen van schaalvergroting Marktleider Kan de prijs bepalen Kleiner bedrijf (niche) Vaak stabieler bij economische tegenwind

14 PRODUCT-LEVENS-CYCLUS

15 Boston-Analyse Deze foto van Onbekende auteur is gelicentieerd onder CC BY-SA

16

17 Portfolio matrix Sterren + Vraagtekens – Melkkoeien +++ Dogs +
ontwikkelen zich tot Cash Cows leveren weinig geld op Melkkoeien +++ ontwikkelen zich tot Dogs leveren veel geld op Vraagtekens – ontwikkelen zich tot Stars kosten geld Dogs + krijgen nauwelijks aandacht en verdwijnen op den duur leveren weinig of geen geld op

18 Productlevenscyclus en winst

19 Product-levens-cyclus
Volwassenheid Groei Verval Introductie Strategie: Pionierend Concurrerend Handhavend

20 Pionierende marketing
Klanten informeren Feiten opsommen Gratis proefmonsters verstrekken Demo’s in winkels Prijs is minder belangrijk Distributeurs zoeken Winkelpersoneel informeren/instrueren

21 Concurrerende marketing
Nadruk op de voordelen t.o.v. concurrent Kwaliteit Prijs Aansprekende merkidentiteit Vleugje humor Service verbeteren

22 Handhavende marketing
Klanten behouden Relatie met klant verstevigen Herinneringsmarketing Productverbeteringen doorvoeren

23 Innovatietheorie van Rogers
Omzet Verzadiging

24 Positioneringsstrategie
De plaatsing van het product in de gedachten van de klant Selecteer je klantengroep Doelmarktsegment Ontwerp je positioneringsstrategie Voordelen voor de klant U.S.P. (unique selling point) Bewijs en onderscheiding Test of je klanten het snappen Herschrijf je positioneringsstrategie Een doelmarktsegment ontstaat door eerst te onderkennen dat verschillende groepen, of segmenten, van de markt verschillende behoeften en wensen hebben.

25 Opdracht voor volgende les
Omschrijf wat de volgende woorden betekenen: Inkoopcombinatie Vrijwillig filiaalbedrijf Concessionair Franchising Coöperatie


Download ppt "Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus"

Verwante presentaties


Ads door Google