De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017"— Transcript van de presentatie:

1 Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Marketing les 1 Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017

2 Waar denk je aan bij marketing?
Harlow Gale onderzocht als eerste psycholoog hoe adverteren werkt (1895) Adverteren = Manipuleren ?

3 Container Marketing 1 16 lessen (8 x 2 uur) 5 opdrachten 1 toets
Doelen: kernbegrippen uit de Marketing snappen marktonderzoek kunnen doen

4 Wat kun je aan het eind van de les?
Je kunt vertellen wat marketing inhoudt Je kunt vertellen waarom marketing belangrijk is Je kan de piramide van Maslow beschrijven Je kunt je doelgroep beschrijven; segmenteren

5 Kernbegrippen Marktonderzoek Marketingplan SWOT analyse Doelgroep
Productbeleid Prijsstrategie Distributie Plaatsbeleid Promotiebeleid Personeelsbeleid Marktonderzoek Marketingplan SWOT analyse Doelgroep Marktsegmentatie PMC matrix Piramide van Maslow Beïnvloedingsmomenten Innovatietheorie Rogers Ansoff matrix Marketing Mix Prijselasticiteit USP en KSF Positioneringsstrategie Marktaandeel Omzetprognose Boston Portfolio Matrix Productlevenscyclus Fasen in het koopproces Koopinspanning

6 Plaatsbepaling Bedrijfseconomie: Ondernemingsplan:
Marketing (wat doe ik en voor wie?) P&O (wie gaat het doen?) Operationeel (hoe gaan we het doen?) Financieel (heb ik een bedrijf of een hobby?) Ondernemingsplan: De bouwtekening voor je bedrijf

7 Definities Marketing is niet alleen reclame!
Met marketing zorg je ervoor dat mensen je product kopen, gebruiken, en opnieuw kopen!

8 Definities Aan alles wat mensen doen, liggen behoeften ten grondslag.
Als je gaat begrijpen wat iemands behoefte is, kun je misschien iets verkopen. Marketing is uitgaan van de behoeften van de klanten, de markt.

9 DEFINITIE MARKETING Marketing is de, op de behoeften van de afnemer afgestemde ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten en diensten teneinde planmatig ruiltransacties te creëren waarmee organisaties en personen hun doelstellingen trachten te verwezenlijken.

10 Vragen Marketing; Welke groep mensen? Welk product? Welke plek?
Op welke manier maak ik mijn product bekend; promotie? Welke prijs?

11 Opdracht Vul 4 P’s (Product, Plaats, Promotie, Prijs) in voor de volgende producten; kinderboerderij Douwe Egberts koffie

12 Opdracht Schrijf iets op wat je gisteren hebt gedaan.
Welke behoefte had je toen je dat deed? Schrijf op met welke behoefte je hier zit.

13 Behoeften begrijpen Piramide van Maslow (1954)

14 Wet- en regelgeving Politiek Technologie Eco- nomie Concur- rentie Maat- schappij Product /dienst Prijs personeel Promotie Distri- Butie plaats Klant

15 100% tevreden klanten? Een tevreden medewerker zorgt voor een tevreden klant → vliegwiel van de glimlach Snelst groeiende supermarkt Link volgen naar Jumbo site en daarin aangeven wat voor kengetallen er in de Marketing zoal gebruikt worden. Eventueel doorklikken naar “Over Jumbo” (links in de marge) en dan “Algemene informatie”. Daarin staat de opmaat vor de volgende dia.

16 Het succes van Jumbo Brabants familiebedrijf (sinds 1921)
Klantenonderzoek (jaren ’90) naar de grootste supermarktergernissen Bouwt ergernissen om naar zekerheden De 7 dagelijkse zekerheden 3 speerpunten: de laagste prijs het breedste assortiment de beste service

17 Belangrijk Alle aankoopbeslissingen in elke markt worden voornamelijk ingegeven door de ervaringen van de klant met het product. Het succes van elke onderneming is afhankelijk van wat de klanten doen. Voor de klant zijn de beïnvloedings-momenten de enige zaken van belang.

18 Essentie van Marketing
Het enige dat klanten interesseert, zijn hun eigen behoeften en wensen. Op de een of andere manier moet je hen ervan overtuigen dat het kopen, gebruiken en opnieuw kopen van jouw product in hun eigen belang is.

19 2 Onderdelen van Marketing
ANALYSE Marktonderzoek Beïnvloedings-momentenanalyse Perspectief van de klant Wie is de klant? Wat wil de klant? PROGRAMMA Marketingplan Visie en Missie Doelstellingen Strategie Bedenk iets opmerkelijks -> Vertel het verhaal over de paarse koe. Als je iets opmerkelijks weet te brengen, praten mensen er vrijwillig over en maken, als je het goed hebt aangepakt, gratis reclame voor je.

20

21 Met de bus naar de dierentuin

22 Discussie Wat is een markt in de economie?
Wat is het doel van marketing? Wat zijn beïnvloedingsmomenten? Hoe kun je een visie creëren? Doelstellingen moeten SMART zijn. Wat betekent dat?

23 Opdracht voor vandaag Een doelgroep beschrijf je aan de hand van 5 specifieke kenmerken. Zoek eens op wat ze betekenen: geografisch demografisch sociaal-economisch koopgedrag psychografisch

24 Opdracht voor volgende les
Vraag na op je stagebedrijf wat de kenmerken zijn van hun doelgroep. Beschrijf deze doelgroep aan de hand van 5 specifieke kenmerken: geografisch demografisch sociaal-economisch koopgedrag psychografisch Schrijf op hoe je denkt er achter te kunnen komen met welke verwachtingen, behoeften en wensen de klanten bij het bedrijf komen.

25 Wikiwijs Wil je nog iets nazoeken? Kijk op maken.wikiwijs.nl/113362


Download ppt "Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017"

Verwante presentaties


Ads door Google