De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketingmodellen J. Kamphuis AOC Oost 2017

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketingmodellen J. Kamphuis AOC Oost 2017"— Transcript van de presentatie:

1 Marketingmodellen J. Kamphuis AOC Oost 2017
Marketing les 2 Marketingmodellen J. Kamphuis AOC Oost 2017

2 Onderwerpen van vandaag
Doelgroep (huiswerk bespreken) Rogers  Innovatietheorie PMC = Product Markt Combinatie Marketing Mix Sellogram

3 Kernbegrippen vorige les
Wat is Marketing? Het succes van Jumbo Hebben goed geluisterd naar hun klanten Geven de klanten wat ze willen (7 zekerheden) Het succes van elke onderneming komt neer op wat de klanten doen Bedrijfseconomie Marketing P&O Operationeel Financieel Ondernemingsplan

4 Opdracht voor vandaag Een doelgroep beschrijf je aan de hand van 5 specifieke kenmerken. Zoek eens op wat ze betekenen: geografisch demografisch sociaal-economisch koopgedrag psychografisch

5 Everett Rogers Niet iedereen neemt even snel een nieuw product in gebruik Everett M. Rogers is widely known as the inventor of the "Diffusion of Innovation” theory from his research on how farmers adopt agricultural innovations. After pursuing a degree in agriculture, Rogers earned his PhD in Sociology and Statistics at Iowa State University. His doctorate work stemmed from both his personal interest in understanding why farmers in Iowa, including his father, resisted using such new inventions in their fields as high-yielding hybrid seed corns, chemical fertilizers and weed sprays as well as how such new applications diffuse among farmers over time. Rogers reviewed the existing studies on diffusion of innovations from educational, medical and marketing domains and found considerable similarities among these different disciplines. His 1962 book, Diffusion of Innovations, gave him academic fame and still remains the second most cited book title in social sciences today.

6 INNOVATIETHEORIE Deze beschrijving volgt de verschillende groepen mensen die het product aanschaffen Het model is ook te gebruiken om de volwassenheid van het product uit te drukken; introductie, groei, volwassenheid, verzadiging en teruggang

7 PMC’s Een PMC is een combinatie van één van je producten met een doelgroep Iedere product-markt-combinatie vergt een eigen marketingstrategie Een PMC-matrix geeft aan welke producten voor welke groepen afnemers interessant zijn

8 Marketing Mix

9 MARKETING MIX

10 Product Essentie Kern Toevoegingen Waarvoor dient het?
Wat is het precies? Materiaal, kleur, formaat, etc. Toevoegingen Garantie Handleiding Verpakking

11 USP Iets wat de moeite waard is om over te praten
Iets wat de moeite waard is om voor om te fietsen Iets wat je op facebook zet

12 Prijsstrategieën Kostengerichte prijsstelling
Inkoopwaarde Opslagpercentage Kostenplaatsen Klantgerichte prijsstelling Hoeveel is de klant bereid te betalen? Psychologische prijzen Concurrentiegerichte prijsstelling Premium pricing Me too pricing Stay out pricing Put out pricing

13 Plaats / distributie / logistiek
Directe distributie Indirecte distributie lang kanaal kort kanaal Producent Groothandel Detailhandel Klant

14 PROMOTIE Als het niet opmerkelijk is, wordt je idee niet verspreid
Het gevaarlijkste wat je doen kunt, is op safe spelen

15 De tijden veranderen

16 Nog 2 P’s PERSONEEL Welke kennis moeten onze werknemers hebben?
Over welke vaardigheden moeten onze werknemers beschikken? Welke werkhouding verwachten wij van onze werknemers? Hoe belonen wij ons personeel? Hoe sturen wij ons personeel aan? Welke waarden en normen vinden wij belangrijk? Welke opleidingen bieden wij aan? Wat zijn de carrièremogelijkheden voor ons personeel?

17 NOG 2 P’s; PROCES ; Vragen die de ondernemer zich hierbij stelt;
Welke stappen moet een klanten nemen om een aankoop te doen? Welke procedure volgen we als een klant hulp nodig heeft? Welk protocol volgen we als een klant langer moet wachten? Wanneer verstrekken we tijdig en op de juiste wijze informatie over levertijden? Welke procedure volgen we als een klant ontevreden is? Proces; Alles wat ervoor zorgt dat het aankoopproces zo vloeiend mogelijk verloopt.

18 Doelgroep is een min of meer homogene klantengroep
zo nauw mogelijk omschreven marktsegmentatie type eens onze doelgroep in op google Opdracht: Omschrijf zo nauw mogelijk de doelgroep van HelloFresh Beschrijf de Marketing Mix van Hello Fresch

19 Groepsdiscussies Wat is het eigen belang bij de aankoop van de volgende artikelen? Wat zijn de beïnvloedingsmomenten? Allways Ultra Hondenlijn Zak chips Zak paardenbrokken

20 Marketing Mix Model van Lauterborn: de 4 C’s
Consumentenoplossing (Product) Cost to the Customer (Prijs/kwaliteit) Convenience / gemak (Plaats) Communicatie (Promotie)

21 Sellogram Hiermee ontdek je waarop je de nadruk moet leggen in je promotie

22 SELLOGRAM OPDRACHT; Maak een Sellogram voor een Samsung smartphone.

23 Opdracht voor volgende week
Omschrijf een product Essentie, kern en toevoegingen Specificeer je doelgroep Geografisch, demografisch, etc. Bepaal de prijsstelling distributie promotie → maak een sellogram.


Download ppt "Marketingmodellen J. Kamphuis AOC Oost 2017"

Verwante presentaties


Ads door Google