De beoordeling van scripties en werkstukken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Veranderingen in rol Familieraden
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Formatief - summatief evalueren
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Projectonderwijs in het HBO
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Gepersonaliseerd leren
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
TBM Onderwijsdag Examencommissies en toetskwaliteit (bijdrage Renate)
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Meer rendement met het portfolio als begeleidingsinstrument
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
9e DAIR Seminar 1 0 november 2005 De informatiemakelaar van Scenario’s.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
EVC en certificering van assessoren Rena Punt CompetentCity 2007.
Functiegesprekken in de praktijk.
Training examencommissies
Dat zouden we vaker moeten doen…
Workshop “Beoordelen”
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
binnen Passend Onderwijs
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.

Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
I Studiesucces door Virtual Action Learning Conferentie studiesucces Haagse Hogeschool Rens van den Berg & Linda de Bruin 14 december 2012.
Evaluatie Cursus.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Nieuwe toezichtsvisie alsmede ervaringen uit empirisch onderzoek.
Schets van de ontwikkelingen -Examinering: een punt van aandacht! -Ontwikkelingen Examencommissies -Procesarchitectuur Examinering (PE)
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
1Het begint met een idee DE BEWERKERSOVEREENKOMST: NUT EN NOODZAAK.
Handreiking examencommissies mr. Philip Coté MBA, Dag van de examencommissie, 6 april 2011.
Opleidingscommissie Hanzehogeschool Groningen
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
SCHOLINGSBUDGET hoe krijgt u uw bestuurder mee?
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
SMART CITY DORDRECHT Ruimte voor innovatie.
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Private Kwaliteitborging
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Werksessie Verslaglegging van examencommissies
Verpleegkundigen, leiderschap en wetenschap in de toekomst
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Borgen in het VUCA tijdperk
Transcript van de presentatie:

De beoordeling van scripties en werkstukken Herman van den Bosch

Inhoud Verandering kwaliteitsdenken vanaf 1990 onder invloed van accreditatie Wet wetenschappelijk onderwijs: scheiding opleiding en beoordeling Beoordelingsmaatstaven in geval van scriptie / werkstuk De scheiding tussen de rollen van beoordelaar en begeleider Groepsbeoordeling

Verandering kwaliteitsdenken vanaf 1990 onder invloed van accreditatie Voor 1990: kwaliteit verbonden aan persoon 1990 – 2000: externe meting van kwaliteit Vanaf 2000: externe meting van kwaliteitszorg op opleidingsniveau Vanaf 2010: externe meting van kwaliteitszorg op instellingsniveau Verandering kwaliteitsdenken

Uitgangspunt Verandering kwaliteitsdenken Kwaliteitsborging in plaats van kwaliteitsmeting Verandering kwaliteitsdenken

Accounting principes Verandering kwaliteitsdenken trust measurement

Vragen / discussiepunten Waar ligt in een universiteit het optimum tussen trust en measurement?

Wet wetenschappelijk onderwijs: scheiding opleiding en beoordeling Thans: examencommissie versus ‘lijn’ Examencommissie: ziet toe op beoordeling / benoeming examinatoren (OU) Toekomst (?) Principiële scheiding der verantwoordelijkheden (CSE, SPD, CBR, promotie) Marktwerking EVC Kwaliteitsborging Verandering wetgeving

Vals argument Verandering wetgeving Alleen docent tot beoordelen in staat Verandering wetgeving

Vragen / discussiepunten Waar ligt in een universiteit het optimum tussen trust en measurement? Waar ligt in een universiteit het optimum tussen docent en beoordelaar?

Beoordelingsmaatstaven scriptie / werkstuk Transparantie criteria Intersubjectiviteit Oorspronkelijkheid Validiteit Beoordelingsmaatstaven

Consequenties voor criteria bij scheiding rollen begeleider / beoordelaar Intersubjectiviteit: Twee beoordelaars Meelezer Oorspronkelijkheid Begeleider bewaakt oorspronkelijkheid Beoordeling uitstrekken over het hele proces 1/3 –1/3 –1/3 beoordeling Validiteit: principieel probleem Beoordelaar versus begeleider

Vragen / discussiepunten Waar ligt in een universiteit het optimum tussen trust en measurement? Waar ligt in een universiteit het optimum tussen docent en beoordelaar? Hoe kan in zijn algemeenheid de intersubjectiviteit van de beoordeling worden verhoogd? Welke middelen staan ter beschikking om de oorspronkelijkheid van werk van studenten vast te stellen?

Validiteit: interferentie product - proces Principiële vraag: is het de bedoeling dat de student zelfstandig demonstreert aan de criteria te kunnen voldoen (meesterproef): Noodzaak van leren vooraf Begeleiding minimaliseren / begeleiding door beoordelaar Is het de bedoeling dat de student leert om te voldoen aan deze criteria Beoordeling en begeleiding loskoppelen Beoordelaar versus begeleider

Interferentie validiteit en intersubjectiviteit Geen interferentie tussen beoordeling en begeleiding door beoordeling exclusief op product te richten. Beoordeling door onafhanke- lijke commissie Beoordelaar versus begeleider proces Beoordelaar is betrokken bij totstandkoming product: tussentijdse beoordeling begeleiding: maluspunten Inzet tweede beoordelaar (meelezer) product

Vragen / discussiepunten Waar ligt in een universiteit het optimum tussen trust en measurement? Waar ligt in een universiteit het optimum tussen docent en beoordelaar? Hoe kan in zijn algemeenheid de intersubjectiviteit van de beoordeling worden verhoogd? Welke middelen staan ter beschikking om de oorspronkelijkheid van werk van studenten vast te stellen? Is er bij een afstudeerproduct sprake sprake van een leersituatie of een meesterproef en wat zijn de consequenties?

Begeleidingsonafhankelijke beoordeling Validiteit & intersubjectiviteit validiteit Tweede beoordelaar (examinator) Blind referee Begeleider: ‘pass’; beoorde- laar bepaalt eindcijfer Beoordelingscommissie (begeleider is lid) Beoordelaar versus begeleider Meng- vorm Beoordelaar werkt onafhan- kelijk van begeleider Beoordelingscommissie werkt onafhankelijk van begeleider Pure vorm

Vragen / discussiepunten Waar ligt in een universiteit het optimum tussen trust en measurement? Waar ligt in een universiteit het optimum tussen docent en beoordelaar? Hoe kan in zijn algemeenheid de intersubjectiviteit van de beoordeling worden verhoogd? Welke middelen staan ter beschikking om de oorspronkelijkheid van werk van studenten vast te stellen? Is er bij een afstudeerproduct sprake sprake van een leersituatie of een meesterproef en wat zijn de consequenties? Welke redenen kunnen er zijn om een pure of een mengvorm te kiezen van begeleiding / beoordeling?

Groepsbeoordeling Groepsbeoordeling Noodzaak: vaststellen of alle studenten voldoende dan wel in welke mate bijdragen aan de totstandkoming van een product In geval van toestaan leerproces: begeleider heeft als taak om inbreng van een ieder te stimuleren In geval van nadruk op meesterproef: beoordelaar bepaalt alleen product. Geen individuele verschillen. Rol begeleider om verschillen in bijdrage te bepalen? Validiteit oordeel studenten zelf? Groepsbeoordeling

Vragen / discussiepunten Waar ligt in een universiteit het optimum tussen trust en measurement? Waar ligt in een universiteit het optimum tussen docent en beoordelaar? Hoe kan in zijn algemeenheid de intersubjectiviteit van de beoordeling worden verhoogd? Welke middelen staan ter beschikking om de oorspronkelijkheid van werk van studenten vast te stellen? Is er bij een afstudeerproduct sprake sprake van een leersituatie of een meesterproef en wat zijn de consequenties? Welke redenen kunnen er zijn om een pure of een mengvorm te kiezen van begeleiding/beoording? Moet bij groepswerk rekening gehouden worden met individuele verschillen in kwaliteit en zo ja, hoe.