Scholing en motiveren van personeel Organisatiecultuur en structuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Toolbox Duurzame inzetbaarheid
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Sollicitatiegesprek.
Gesprekscyclus Quadraam
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Organisatie & Personeel Hoofdstuk 1 Organisatie en organisatiestructuren Organisatie = samenwerkingsverband van mensen met een blijvend karakter gericht.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Hogescholen in Dialoog
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Hoofdstuk 5 - Staff Staff doelt op human resources in de organisatie, met de opdracht te binden, te boeien en te behouden Het overkoepelende begrip humanresourcesmanagement.
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
Ontslag Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz Beëindiging dienstverband –beëindiging van rechtswege –beëindiging met wederzijds goedvinden –beëindiging door.
Functieprofiel en beoordeling
Hoofdstuk 4 Waarom werken?
Functiegesprekken in de praktijk.
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
Een project van de Korengroep
UITLEG PARAGRAAF 4.2 Klas: 2M5.
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
Personeel en organisatie
Management en leidinggeven
Studieadviesregeling
Het coachende functioneringsgesprek
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Organisatie & Personeel 5 atheneum. Hoofdstuk 4 Personeelsbeleid.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Personeel en organisatie Hoofdstuk 5 Personeel. Inhoud 1 Organisatiestructuur 2 Functieomschrijving 3 Werving en selectie 4 Arbeidsovereenkomst 5 Personeel.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Anders kijken, anders doen
ZESC – Situationeel leiderschap
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Functioneren en beoordelen
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Grip op stress, tijd en Welkom, mijn naam is Annemiek Tigchelaar en ik ben de eigenaar van Werkdrukverlager. Wij helpen je met grip op je stress,
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Vmbo 2 economie Waarom werken?
Personeel en organisatie
Mijn visie op onderwijs
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Vmbo 2 economie Waarom werken?
Duurzame inzetbaarheid
Persoonlijk Leiderschap
Duurzame inzetbaarheid
Leidinggeven voor eerste verkoper
Onboarding: meer info? Ardienne Verhoeven:
Leidinggeven voor eerste verkoper
Begeleiden Les 5.
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
Duurzame inzetbaarheid
Leidinggeven Hoofdstuk 4 Motiveren.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Vakman Ondernemer–Personeel en leidinggeven
Transcript van de presentatie:

Scholing en motiveren van personeel Organisatiecultuur en structuur P&O Scholing en motiveren van personeel Organisatiecultuur en structuur

Wat hebben we de vorige keer besproken? Personeel werven Personeel introduceren

Wat vandaag? Personeel motiveren (H2.3) Personeel scholen (H2.3) Gesprekken voeren (H2.3) Het einde van de arbeidsovereenkomst (H2.4)

Tevreden medewerkers Je hebt medewerkers geworven en hoe houd je ze tevreden? Welke behoeften van medewerkers zijn het meest belangrijk?

Motiveren medewerkers Beloning Zelfstandigheid Ontplooiing Goede communicatie Werkomgeving Scholing Filmpje begeleiden personeel

Piramide van Maslow

Personeelsbeleid Maslow onderscheidt 5 behoefteniveaus: Fysiologische behoeften Behoefte aan veiligheid en zekerheid Behoefte aan sociaal contact en liefde Behoefte aan waardering Behoefte aan zelfverwezenlijking Er bestaat een hiërarchisch verband tussen de behoeften. Kritiek: geldt niet in alle culturen en leeftijdscategorieën, niet universeel.

Personeelsbeleid Twee-factorentheorie van Herzberg Oorzaak van (on)tevredenheid over werk is te verdelen in twee categorieën: Dissatisfiers: hygiënefactoren: arbeidsomstandigheden, beloning, arbeidsverhouding, kwaliteit van de leiding. Extrinsieke factoren: aanwezigheid leidt niet tot tevredenheid maar tot afwezigheid van ontevredenheid/neutrale werkhouding. Satisfiers: motiverende factoren: medezeggenschap, erkenning, waardering, verantwoordelijkheid en groeimogelijkheden.

Beloningen Beloning: Tijdloonstelsel: beloning op basis van aantal gewerkte uren Prestatieloonstelsel: beloning afhankelijk van prestatie Premieloonstelsel: beloningsysteem waarbij een vast bedrag per periode uitbetaald wordt en een extra uitbetaling plaatsvindt als de geleverde prestatie een bepaalde norm overschreden heeft. Begeleiding van het personeel: Functioneringsgesprekken: tweezijdig Beoordelingsgesprekken: eenzijdig Persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)

Evaluatie gesprekken Doelstellingsgesprek Voortgangsgesprek en Functioneringsgesprek Beoordelingsgesprek Disciplinegesprek Exitgesprek Wat bespreek je bij zo’n gesprek?

Functioneringsgesprek Het functioneringsgesprek is een gesprek tussen leidinggevende en medewerker over het functioneren van de medewerker. In het gesprek wordt vooral gekeken naar de toekomst. Daarnaast wordt stilgestaan bij het heden. Begeleiden Coachen Loopbaanmogelijkheden

Beoordelingsgesprek Tijdens een beoordelingsgesprek wordt het functioneren van een werknemer besproken over een recente periode. En, de vraag 'wel of geen salarisverhoging? Toetsing door de leidinggevende van gemaakte afspraken

Beoordelingsgesprek In een beoordelingsgesprek vertelt je leidinggevende je wat hij of zij vindt van je prestaties het afgelopen jaar en welke consequenties dat eventueel heeft. Het gaat over een periode die in het verleden ligt. Een functioneringsgesprek is juist gericht op de toekomst, op verandering, en daarbij gaat het niet alleen om de opvattingen van je leidinggevende maar ook om jouw inbreng.

Beoordelingsgesprek In het beoordelingsgesprek wordt dan vaak terugverwezen naar de afspraken die je in het functioneringsgesprek hebt gemaakt. Omdat een beoordelingsgesprek consequenties kan hebben, is het belangrijk dat je van te voren weet op welke punten je wordt beoordeeld en welke criteria je leidinggevende hanteert

Persoonlijk ontwikkelplan Een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) is een afspraak tussen jou en je werkgever over jouw persoonlijke ontwikkeling. Jij zorgt voor je eigen leerproces, de werkgever faciliteert met tijd en geld. Om een POP op te stellen moet je grondig nadenken over jezelf en je toekomst. Werken met een POP helpt je om je ambities waar te maken. En om te onderzoeken wat je wilt leren en wat je moet leren om je werk goed te doen. Het is een vorm van leren waarmee je aan de slag kunt in het kader van je werk

Persoonlijk ontwikkelplan Een POP is een 'ontwikkelingscontract' tussen een werknemer en zijn werkgever. Het POP leidt tot een voortdurend leerproces met als uitgangspunten: de lange-termijndoelen van de organisatie waar je werkt de huidige en toekomstige functie-eisen jouw functioneren in je werk jouw loopbaanwensen Filmpje scholingsplan opstellen

Persoonlijk ontwikkelplan Nadenken over jezelf Om een persoonlijk ontwikkelingsplan te kunnen maken, kun je je afvragen: waar ben ik goed in? wat doe ik graag? wat voor type mens ben ik? en gebruik ik dat in mijn huidige baan? wat kan ik doen om mijn functie beter te vervullen? in welke richting wil ik me verder ontwikkelen? wat is mijn persoonlijke visie? wat zijn mijn ambitie? (wat wil ik over vijf of tien jaar bereikt hebben?) en wat zou ik daarvoor moeten leren?

Disciplinegesprek In een disciplinegesprek wijst de leidinggevende een werknemer op de overtreding en maakt hij dwingende afspraken om dergelijke misstappen in de toekomst te voorkomen.

Beoordelingscyclus Alle medewerkers moeten voortdurend meegroeien met de ontwikkelingen in het bedrijf. Hier moet over in gesprek worden gegaan.

Beoordelingscyclus 1. Doelstellingengesprek In een doelstellingengesprek wordt besproken welke doelen de medewerker zou willen behalen. Hierbij gaat het om persoonlijke ontwikkelingen, maar ook om doelen voor het team.

Beoordelingscyclus 2. Voortgangsgesprek Dit is een soort tussentijdse meting om te kijken hoe de doelen uit het voorgaande gesprek ervoor staan. Is er ergens behoefte aan ondersteuning? Of lopen zaken zoals gepland?

Beoordelingscyclus 3. Beoordelingsgesprek Het functioneren van een werknemer wordt besproken over een recente periode. Hierbij kan worden teruggeblikt op de doelen uit het doelstellingengesprek.

Einde van de arbeidsovereenkomst Voor bepaalde tijd Voor onbepaalde tijd Moeilijker op te zeggen; Opzegging door werknemer of werkgever Opzegging met wederzijds goedvinden Opzegging van rechtswege Opzegging op basis van een uitspraak van de kantonrechter Opzegging door ontslag op staande voet Regels voor het opzegtermijn voor werkgever én werknemer

Huiswerk voor volgende week Schrijf een persoonlijk ontwikkelplan over jezelf. Neem dit op papier mee woensdag 6 december >Resultaat: onvoldoende – voldoende – goed

Jouw Persoonlijk ontwikkelplan Nadenken over jezelf Om een persoonlijk ontwikkelingsplan te kunnen maken, kun je je de onderstaande vragen beantwoorden: waar ben ik goed in? wat doe ik graag? wat voor type mens ben ik? en gebruik ik dat in mijn huidige baan/ tijdens mijn schooltijd? wat kan ik doen om nog beter te worden in wat ik doe? in welke richting wil ik me verder ontwikkelen? wat is mijn persoonlijke visie? wat zijn mijn ambitie? (wat wil ik over vijf of tien jaar bereikt hebben?) en wat zou ik daarvoor moeten leren?