Diversiteit in het curriculum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Mediërend leren op bs. Theresia
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
INTERCULTUREEL VAKMANSCHAP Kennisbundel. Noem een voorbeeld uit de praktijk, waarbij diversiteit een rol speelt.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Ondernemen(d) in het onderwijs
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
OFC28 mediawijsheid les 4.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Meer innovatieve professionals
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Lesgeven in en over diversiteit
Startcollege B2 Psychologie
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Pemprl.
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Social work Week 2.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
TRENDS 2014 Hafida
Geïntegreerde schoolverbetering
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Meetladder Diversiteit Onderwijs Project Diversiteit In Vakmanschap Kenniswerkplaats Tienplus Amsterdam Trees Pels, Pauline Naber, Peter Peeters en Hester.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
SLB2 Bijeenkomst 3. Agenda Terugblik op BT2 Voorbereiding Studentpanel Vooruitblik op BT3: studiegids, toetsrooster Diversiteit.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Passend onderwijs.
Wereldse zaken in de klas
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Werksessie minoren pedagogiek VU
Differentiatie in de klas
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Activernde didactiek & passende werkvormen
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Cijferloos lesgeven bij talen
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Diversiteit in het curriculum Bachelor Bestuurskunde, Hogeschool van Amsterdam Dr. Hester Radstake www.hesterradstake.nl Hester.radstake@gmail.com

Waarom? Professionaliseringsargument: het scholen van diversiteitsensitieve professionals Onderwijsargument: diverse studentenpopulatie en ervaringen en dilemma’s van studenten en docenten. Burgerschapsargument: stimuleren van multi-perspectiviteit en kritisch denken. Nodig: een diversiteitsensitief, inclusief onderwijsprogramma dat studenten voorbereid op het omgaan met diversiteit(svraagstukken)

Wat? (Chen & Starosta, 2000; Westrick & Yuen, 2007; Villegas & Lucas, 2002; Wubbels et al, 2006; Cochran-Smith, 1995; Burns & Shadonia-Gersing (eds.), 2010, Pels et al., 2012, Naber & Bijvoets, 2011)

Hoe? Vragen voor een curriculum scan (voorbeelden) Welke doelen stelt de opleiding voor het voorbereiden op het werken in en over diversiteit? (Hoe) krijgt dit vorm in eindtermen en leerdoelen? Hoe bereidt de opleiding studenten voor op diversiteitsensitief vakmanschap? Welke veranderingen zijn nodig? (in de eindtermen, vormgeven leerlijn, invulling vakken, opdrachten, etc)

Meetladder diversiteit onderwijs 1. Curriculum Onderwijsdoelen, toetsing en leerlijnen Inhoud (gericht op kennisverwerving, vaardigheden, beroepshouding) Onderwijsmaterialen Didactiek: leeractiviteiten, werkvormen, klimaat, interactie, stage- en begeleidingspraktijk 2. Pedagogische voorwaarden Positieve docent-student en student-student relaties Proactief tegen ongelijkheid, onrechtvaardigheid, micro-agressoren Pedagogiek van de excellentie (‘High level of expectations, high level of support’) 3. Algemene voorwaarden Diversiteit in visie op onderwijs (Verwerving van) docentcompetenties Management en organisatie

Ter illustratie: stappen en opbrengsten 1: Papieren scan 2: Interviews met docent(coordinatoren): bevindingen en voorstellen voor verbetering 3: Interviews met studenten (diverse achtergronden) 4: Focusgroep docenten en Opleidingscommissie 5: Verbeterplan naar Faculteitsbestuur 6: Voorbereiden bijgesteld curriculum 7: Uitvoering integratie met onderwijsvernieuwing 8: Evaluatie

Evaluatie werkwijze curriculumscan: Meetladder: houvast voor docenten en onderwijsontwikkelaar (aanpassing aan opleidingsrichting) Meetladdder: handige tool tijdens implementatie van herziening (gedeeld referentiekader) Scan geeft inzicht in stand van zaken en verbeterpunten van aandacht voor diversiteit in het curriculum Bijdrage aan explicietere en gedeelde visie op diversiteit en hoe het curriculum studenten moet voorbereiden op vakmanschap in diversiteit

Evaluatie werkwijze curriculumscan: Maakt bewust van vragen, dilemma’s en (handelings)onzekerheden Versterkt samenwerking en creatieve oplossingen Diversiteit op een meer natuurlijke manier geintegreerd in het onderwijs Betrokkenheid van studenten en docenten bij curriculum

Maar ook: Aandacht voor diversiteit loopt risico om overschaduwd te worden in algemene curriculum ontwikkeling Stem van studenten: zeer waardevol voor inzicht en oplossingsrichtingen, maar ook confronterend en ongemakkelijk voor docenten Focus op curriculum heeft risico dat vragen van docenten op het gebied van hun eigen professionaliteit in diversiteitsensitief lesgeven overschaduwd worden.

Urban Public Professional HvA & diversiteit ‘De Urban Public Professional van de HvA is in staat om bij te dragen aan bestuurlijke diversiteitsvraagstukken en kan daarbij omgaan met multidimensionale diversiteit’ Wat vind je van dit kenmerk van het beroepsprofiel? Is dit terug te zien in het onderwijs(programma)? Hoe verloopt dat? Wat gaat goed, wat gaat lastig? (Hoe) wordt de diversiteit in de studentengroep hierbij benut?

Urban Public Professional HvA & diversiteit ‘De Urban Public Professional kan -bij het werken voor, in en met de publieke zaak- inspelen op de enorme diversiteit en heterogeniteit van de bevolking’ Wat vind je van dit kenmerk van het beroepsprofiel? Is dit terug te zien in het onderwijs(programma)? Hoe verloopt dat? Wat gaat goed, wat gaat lastig? (Hoe) wordt de diversiteit in de studentengroep hierbij benut?

Urban Public Professional HvA & diversiteit ‘De Urban Public Professional onderscheidt zich doordat hij een verbinder is, die belangen, agenda’s en personen slim weet te koppelen’ Wat vind je van dit kenmerk van het beroepsprofiel? Is dit terug te zien in het onderwijs(programma)? Hoe verloopt dat? Wat gaat goed, wat gaat lastig? (Hoe) wordt de diversiteit in de studentengroep hierbij benut?

Urban Public Professional HvA & diversiteit ‘ De Urban Public Professional kan inspelen op de concentratie van complexe problemen in een aantal wijken en stedelijke gebieden’ Wat vind je van dit kenmerk van het beroepsprofiel? Is dit terug te zien in het onderwijs(programma)? Hoe verloopt dat? Wat gaat goed, wat gaat lastig? (Hoe) wordt de diversiteit in de studentengroep hierbij benut?

Urban Public Professional HvA & diversiteit ‘De Urban Public Professional heeft een open en flexibele houding in relatie tot complexiteit en dynamiek’ Wat vind je van dit kenmerk van het beroepsprofiel? Is dit terug te zien in het onderwijs(programma)? Hoe verloopt dat? Wat gaat goed, wat gaat lastig? (Hoe) wordt de diversiteit in de studentengroep hierbij benut?

Urban Public Professional HvA & diversiteit ‘Urban Public Professional moet vertrouwd zijn met en zich kunnen bewegen in alle beleidsterreinen, van veiligheid tot gezondheidszorg, van milieu tot onderwijs’ Wat vind je van dit kenmerk van het beroepsprofiel? Is dit terug te zien in het onderwijs(programma)? Hoe verloopt dat? Wat gaat goed, wat gaat lastig? (Hoe) wordt de diversiteit in de studentengroep hierbij benut?

Opdracht 1 Maak groepjes naar leerjaar Vul kolom 1 en 2 in van het schema (individueel, 10 min) Presenteer je bevindingen aan elkaar (totaal 15 min) Denk gezamenlijk voor elk ‘gescand’ vak na wat verbetersuggesties kunnen zijn (kolom 3 invullen) (30 min) PAUZE Plenaire nabespreking per leerjaar (5 min per leerjaar)

Opdracht 2 Bekijk in 3-tallen de checklist (5 min) Ieder groepslid licht kort de opdracht uit je vak toe die je voor vandaag hebt meegenomen. Geef daarbij aan hoe deze in de praktijk uitpakt (10 min) Ieder groepslid neemt nu een opdrachtbeschrijving van een college- groepslid en legt deze naast de checklist (10 min) Hoe diversiteitsensitief is de opdracht? Wat zijn sterke punten uit de opdracht die ook interessant zijn voor collega’s? Verbetersuggesties? (10 min) Bespreek je bevindingen met elkaar (10 min)